• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

poszukuje zdjęć wagonu cysterny 401 Ra

M.Smoczkiewicz

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#2
Chodzi o cysternę do przewozu smoły, asfaltu i paku 401 Ra serii Uahs ? W "Katalogu Wagonów Towarowych wydanym przez Min.Komunikacji - wydanie z 1973 r jest jego karta katalogowa (str. 177). Postaram się, poproszę kolegę by zeskanował mi tę kartę to prześlę na Pańskie PW. Pozdrawiam
 

M.Smoczkiewicz

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#4
Wagony te zbudowano w Fabryce Wagonów "Świdnica" w latach 1965 - 1967, prawdopodobnie na stronie GATX'u ich nie ma ze względu na ich wiek, a i papy produkuje się pewno mniej ;)
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.182 8 0
#8
Z tego co się orientuję takowej nie było. Oczywiście kotłownie dwie (stara i nowa do tego elektrownia) wszystkie opalane węglem lub miałem. A swoją drogą to nie wiedziałem, że można było wozić tym wagonem mazut. Pozdrawiam.
 
Reakcje
0 0 0
#9
No właśnie - "nowa - do tego elektrownia" - kocioł wytwarzający parę do obracania turbiny musi mieć zapewnione stałe źródło ciepła do produkcji pary - czasem młyn węglowy czy ruszt w kotle ulega awarii, by podtrzymać produkcję pary, a zatem energii elektrycznej uruchamia się palniki mazutowe (lub inne np. na olej lekki). I to wyjaśnia potrzebę obecności wagonu do przewozu smoły/mazutu na bocznicy z kotłownią/elektrownią w tle. Pozdrawiam - EC"KRAKÓW" do usług!
 
Reakcje
0 0 0
#11
Pan Smoczkiewicz dobrze kombinuje, ale fakty są takie, że obok nowej kotłowni (ok. 200m) uruchomiono stację czadnic. Ze spalanego koksu uzyskiwano gaz do opalania pieców kuźniczych. Z tego procesu powstawała smoła pogazowa jako produkt uboczny, więc w tamtych czasach (lata 70-te) nie wiedziano co z tym zrobić. Przy stacji czadnic powstał duży zbiornik (ok. 30000l), który się zresztą szybko zapełnił. Stoi tam do dnia dzisiejszego napełniony w 40% smoła pogazową. Cysterną, o której mowa, rozwożono do 3 kotłowni, gdzie w sposób mało ekologiczny próbowano się jej pozbyć. Jako ciekawostka, wykorzystywano "wnioski racjonalizatorskie" na przykład: wylewanie dróg asfaltowych lub smołowanie dachów krytych papą. Smoła ta charakteryzuje się dużą płynnością i dużą wonnością(po prostu, strasznie śmierdziała czadem). Po przejściu zakładu na gaz ziemny, stację zamknięto(ok. 1975r), a w/w cysternę wystawiono w międzytorze. Zdemontowano 1 wózek uzyskując przechył i przez jeszcze kilka lat nabierano z niej smołę do różnych potrzeb gospodarczych.
Tak dokończyła swych dni. "sprzątnięto" ją ok. 1990r.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.182 8 0
#12
Witam. Widzę, że kolega osama jest dobrze zorientowany w "historii" zakładu. To prawda, że istniała stacja czadnic która została zlikwidowana po przejściu firmy na gaz ziemny. Być może ta wersja jest bliższa prawdy. W ZNTK-u pracuję dopiero 22 lata, więc nie są to "moje czasy" :smile: . Lektura forum jest bardzo pouczająca. Pozdrawiam.
 

Podobne wątki