• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Posterunek odgałęźny na linii jednotorowej

Kacper98

Użytkownik
ŁKMK
Reakcje
71 0 0
#1
Witam
Przedstawiam budowę posterunku odgałęźnego o nieokreślonej jeszcze nazwie. Makieta będzie przedstawiać fikcyjną lokalizacje. W pierwotnych planach miało powstać 7 segmentów finalnie rozrosło się do 12 stąd ciut inaczej wygląda wersja z grafiki z tą rzeczywistą.
IMG_20200806_180404.png

Dwa segmenty są jeszcze w częściach ale pozostałe 10 jest już gotowa. Pozostało mi jeszcze postawić to wszystko na nogi. Niestety wynajmuje mieszkanie a tam nie mam możliwości na wiercenie, cięcie i klejenie więc te wszystkie czynności wykonuje u dziadków. Jak wreszcie skończę temat stolarki, prace powinny nabrać szybszego tempa.
received_1572837542893221.jpeg

received_398941871080813.jpeg

received_745312589535569.jpeg
Co do samej makiety i posterunku odgałęźnego, planuje klimat linii drugorzędnej/znaczenia miejscowego.
Sygnalizacja kształtowa i jeden semafor świetlny, świetlne tarcze ostrzegawcze. Linia teletechniczna wzdłuż torów.
Tory Tillig, rozjazdy EW6.
Zastanawiam się jeszcze nad upchnięciem przystanku do wioski która będzie się znajdować na pierwszych dwóch skrzynkach.
Zapraszam do obserwowania i komentowania.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#2
Pierwsze dwie na ostatim zdjęciu? Czy może za rozejściem?

Miejsce na przystanek masz. Pytanie jaka ma być prędkość szlakowa? Będzie to miało wpływ na długość peronu.
Chyba że aż w taki realizm nie idziesz?
 
OP
OP
Kacper98

Kacper98

Użytkownik
ŁKMK
Reakcje
71 0 0
#4
Pierwsze dwie na ostatim zdjęciu? Czy może za rozejściem?

Miejsce na przystanek masz. Pytanie jaka ma być prędkość szlakowa? Będzie to miało wpływ na długość peronu.
Chyba że aż w taki realizm nie idziesz?
Tak na pierwszych dwóch przed rozejściem się linii. Peron znajdowałby się na zewnętrznej stronie łuku, długości 110/130 cm. Linia lokalna/drugorzędna więc prędkości w granicach 60 - 80 km/h. Aczkolwiek z decyzją nad tym czy go tam umieszczę wstrzymam się do momentu aż zacznę kłaść tory i będę miał ogląd na całokształt.
Proponuję żebyś w połączeniach wskazanych strzałką wyrobił sobie luz 1-2 mm bo za jakiś czas możesz mieć kłopoty w spasowaniu torów.
Zobacz załącznik 748286
Skrzynki mają nawiercone otwory fi 10 skręcane na śruby M8 wiec luz pozostaje, skrzynki skręcałem sam więc mimo usilnych starań nie wszystkie kąty są idealne aczkolwiek i tak wszystko ładnie się schodzi więc mam nadzieję że za rok nie będę miał niespodzianki podczas skręcania na jakiejś imprezie. Następne projekty będą na pewno mniej skomplikowane.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#5
Skrzynki mają nawiercone otwory fi 10 skręcane na śruby M8 wiec luz pozostaje, skrzynki skręcałem sam więc mimo usilnych starań nie wszystkie kąty są idealne aczkolwiek i tak wszystko ładnie się schodzi więc mam nadzieję że za rok nie będę miał niespodzianki podczas skręcania na jakiejś imprezie.
Teoretycznie masz rację ale....Poniżej jest schemat mojego posterunku odgałęźnego, same skrzynki zrobiłem pasowne, otwory fi 12mm śruby M8
więc też sądziłem, że jest luz i nie będzie niespodzianek na imprezie. Faktycznie na pierwszej imprezie nie było niespodzianek, za to na drugiej
okazało się, że sklejka pomimo solidnego zaimpregnowania trochę spuchła, niedużo ok 0,6mm, ale razem w miejscu styku pokazanym czerwonymi strzałkami dało to już 1,2mm i luz miałem ale tylko na zewnątrz, tak jak pokazują zielone strzałki, a do wewnątrz ani trochę. Na szczęście udało się całość poskładać, trochę"cyganiąc"a po imprezie, szlifierka w garść i teraz w miejscu styku, tam gdzie strzałki, mam luz ok 2mm i brak kłopotów na kolejnych imprezach. Zrobisz jak zechcesz, ale ja na Twoim miejscu wyciągnąłbym wnioski z cudzych"wpadek"zamiast doświadczać ich na sobie.
Na tym etapie który widać na zdjęciu luz pomiędzy podłużnymi elementami można"wyrobić"bardzo prosto, wystarczy podczas układania torów podłożyć w tych miejscach np grubą tekturę(żeby się trzymała wystarczy użyć taśmy malarskiej) i na wszelki wypadek otwory fi 10 rozwiercić do fi 12. Po ułożeniu torów trzeba tylko odkleić"przekładki" i zamiast złudnej nadziei można mieć pewność, że za jakiś czas nie będzie niespodzianek, przynajmniej z tego powodu.
post.odg lewy-aktualizacja.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Kacper98

Kacper98

Użytkownik
ŁKMK
Reakcje
71 0 0
#6
Teoretycznie masz rację ale....Poniżej jest schemat mojego posterunku odgałęźnego, same skrzynki zrobiłem pasowne, otwory fi 12mm śruby M8
więc też sądziłem, że jest luz i nie będzie niespodzianek na imprezie. Faktycznie na pierwszej imprezie nie było niespodzianek, za to na drugiej
okazało się, że sklejka pomimo solidnego zaimpregnowania trochę spuchła, niedużo ok 0,6mm, ale razem w miejscu styku pokazanym czerwonymi strzałkami dało to już 1,2mm i luz miałem ale tylko na zewnątrz, tak jak pokazują zielone strzałki, a do wewnątrz ani trochę. Na szczęście udało się całość poskładać, trochę"cyganiąc"a po imprezie, szlifierka w garść i teraz w miejscu styku, tam gdzie strzałki, mam luz ok 2mm i brak kłopotów na kolejnych imprezach. Zrobisz jak zechcesz, ale ja na Twoim miejscu wyciągnąłbym wnioski z cudzych"wpadek"zamiast doświadczać ich na sobie.
Na tym etapie który widać na zdjęciu luz pomiędzy podłużnymi elementami można"wyrobić"bardzo prosto, wystarczy podczas układania torów podłożyć w tych miejscach np grubą tekturę(żeby się trzymała wystarczy użyć taśmy malarskiej) i na wszelki wypadek otwory fi 10 rozwiercić do fi 12. Po ułożeniu torów trzeba tylko odkleić"przekładki" i zamiast złudnej nadziei można mieć pewność, że za jakiś czas nie będzie niespodzianek, przynajmniej z tego powodu.
Zobacz załącznik 748950
Czyli w takim razie najlepiej zostawić luz przy krawędziach koloru czerwonego i pomarańczowego? Tylko co ze spasowaniem torów przy skrzynce poprzedzającej rozgałęzienie na której będą się znajdować rozjazdy? czy 2mm szpara nie będzie razić w rzeźbie terenu? no i samo skręcanie tych skrzynek, jeśli tory będą położone w tak że przy czerwonej krawędzi był luz 2 mm to przy skręceniu na śruby i zejściu ścianek do 0 tory nie będą się ze sobą pasować. Czy do momentu "spuchnięcia" sklejki stosować przekładki do utrzymania szpary?
received_351147475921316.jpeg

kreski w poprzek krawędzi to miejsca gdzie są otwory na śruby.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#7
Czyli w takim razie najlepiej zostawić luz przy krawędziach koloru czerwonego i pomarańczowego? Tylko co ze spasowaniem torów przy skrzynce poprzedzającej rozgałęzienie na której będą się znajdować rozjazdy? czy 2mm szpara nie będzie razić w rzeźbie terenu? no i samo skręcanie tych skrzynek, jeśli tory będą położone w tak że przy czerwonej krawędzi był luz 2 mm to przy skręceniu na śruby i zejściu ścianek do 0 tory nie będą się ze sobą pasować. Czy do momentu "spuchnięcia" sklejki stosować przekładki do utrzymania szpary?
Tak najlepiej zostawić luz w tych miejscach, oczywiście wyklucza to skręcanie tych krawędzi ze sobą, ważniejsze jest idealne spasowanie torów niż
brak szpary.Szparę zawsze można zamaskować siejąc dłuższą trawę albo malując przy górnej krawędzi boku pasek w kolorze zbliżonym do terenu.
Skręcanie to też nie problem bo i tak pasujesz skrzynki, stojące na nogach, indywidualnie tak żeby tory się zeszły.O skręcaniu skrzynek w miejscach pokazanych czarnymi strzałkami zapomnij, śruby w tych miejscach nie są konieczne, wystarczającą sztywność dadzą istniejące miejsca skręcenia, zaznaczone zielonymi kreskami i te planowane, które zaznaczyłem czerwonymi kreskami na drugim rysunku .

do zrzutu - Kopia (4).jpg do zrzutu - Kopia.jpg
 
OP
OP
Kacper98

Kacper98

Użytkownik
ŁKMK
Reakcje
71 0 0
#8
Cały czas powoli dłubię przy skrzynkach i mam nadzieje że temat stolarki uda mi się zamknąć do końca września. W między czasie zrodziła mi się w głowie taka myśl żeby spróbować rozbudować ten projekt. Z ruchowego punktu widzenia posterunek odgałęźny zmniejsza przepustowość szlaku w kierunku w którym linie się schodzą, a makieta jest już na tyle duża że dobudowanie 4 skrzynek znacząco nie utrudni jej przechowywania a umożliwi stworzenie małej stacyjki dzięki której możliwe będzie wyprzedzanie, krzyżowanie oraz zmiana kierunku jazdy pociągów.
Założenia pozostają jednak te same, linia lokalna, urządzenia mechaniczne, sygnalizacja kształtowa (jest jakaś alternatywa do semaforów Viessmann?).
Jako że rozbudowa makiety wiąże się z wyższymi kosztami, będę budował ją etapami które będę na bieżąco relacjonował.
 

Załączniki

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.645 133 3
#9
Jakie będzie DUT torów na tej stacyjce?
Conrad coś robił chyba do samodzielnego montażu oraz masz Wainerta bardzo realistyczne semafory.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#10
Conrad coś robił chyba do samodzielnego montażu oraz masz Wainerta bardzo realistyczne semafory.
Conrad robił do samodzielnego montażu dopóki Viessmann nie zmodernizował swoich semaforów, trzeba poszukać może gdzieś jeszcze"zalegają". Weinert to owszem realistyczne semafory ale chyba są sporo droższe od nowego Viessmanna.
 
OP
OP
Kacper98

Kacper98

Użytkownik
ŁKMK
Reakcje
71 0 0
#11
Jakie będzie DUT torów na tej stacyjce?
Conrad coś robił chyba do samodzielnego montażu oraz masz Wainerta bardzo realistyczne semafory.
Długość od rozjazdu do rozjazdu toru nr. 1 i 2 (kolor czerwony) to 295 cm, także myślę że składy o długości 270 cm bez problemu wejdą od rozjazdu do ukresu.
Tor nr. 3 to analogicznie dł. cał 230 cm, długość dla pociągów 210 cm
5-tka pomieści skład wagonów o długości 60 cm.
Zdaje sobie sprawę że są to małe długości i na trójkę wejdzie lokomotywa z sześcioma pulmanami ale wydłużenie tej stacji o jeszcze jeden segment może być już niemożliwe ze względów czysto praktycznych, mieszkam w bloku i niestety każdy dodatkowy moduł to zgrzyt na linii z dziewczyną. zawsze można dobudować ten jeden segment w środku stacji jeśli długości torów okażą się niewystarczające i stacja nie będzie mogła i tak obsłużyć większości pociągów.
 

Załączniki

OP
OP
Kacper98

Kacper98

Użytkownik
ŁKMK
Reakcje
71 0 0
#13
W tak zwanym międzyczasie przy okazji robienia swoich skrzynek powstały 3 segmenty dla znajomego. Będzie to bocznica szlakowa do składu drewna oraz przystanek osobowy.
Całość będzie miała 4 segmenty.
received_3344587918986993.jpeg
received_1262488944128504.jpeg
received_404312664300245.jpeg

Dla siebie też będę robił takie pakiety po 4 skrzynki co da mi w sumie 4 szt pakietów.
W przyszłym tygodniu będziemy kłaść tory i uruchamiać elektrykę.
 
OP
OP
Kacper98

Kacper98

Użytkownik
ŁKMK
Reakcje
71 0 0
#14
Skrzynki stacyjne na razie czekają na to aż wrócę do pracy przy nich, jednak nie oznacza to że siedzę z założonymi rękoma.
Ostatnimi czasy pracowałem nad skrzynkami bocznicy szlakowej do ładowni drewna.
Tory zostały już w całości położone, pozostało spiąć kabelki i podłączyć sterowanie do napędów rozjazdów.
Gdy makieta będzie w całości przejezdna dalsze prace przejmie Arek i to on będzie się bawił w odzwierciedlenie miniaturowej rzeczywiści.
Poniżej zdjęcia, przepraszam za bałagan. Dziewczyna już chciała mnie wystawiać z domu, biedna nie zdaje sobie sprawy że to tylko 3 skrzynki. Na mojej stacji będzie ich 5 razy więcej.
received_349955726344811.jpeg

received_1354526808248669.jpeg
received_346904213254557.jpeg

Na bocznicę pod sam koziołek wchodzi 9 wagonów z lokomotywą. Na żeberko od strony wjazdu smka z wagonem, także można pobawić się w manewry i taki skład rozbić na oba tory
received_1025818347842137.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#16
Na torach bocznicowych nie stosowano rozjazdów krzyżowych z iglicami na zewnątrz czworoboku (tzw. "besselerów"). Takie rozjazdy powstały w celu umożliwienia zastosowania łuku toru zwrotnego o promieniu 300 m, zamiast 190 m jak w zwykłych rozjazdach krzyżowych (z iglicami wewnątrz czworoboku). Na bocznicach promień łuku 300 m nie jest potrzebny, a rozjazdy besselera są droższe i znacznie bardziej uciążliwe w utrzymaniu, więc stosowanie ich na bocznicy nie ma większego sensu. Tak to wyglądało na prawdziwej kolei (wyglądało, bo takich rozjazdów w Polsce już od dawna w ogóle się nie buduje).
 

Podobne wątki