• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Posterunek odgałęźny - jakie semafory?

#1
Witam.

Planuję budowę małej dioramy (posterunku odgałęźnego, na wzór posterunku Kłodzko Nowe)
Pamiętam jeszcze jak od strony Kłodzka Głównego stał semafor tylko przy jednym torze (teraz są przy obu i to z pasami) i taki układ też chciałbym odwzorować.

Plan przedstawiony jest na rys poniżej.
Pytanie - jakie i ilu komorowe semafory zastosować? Jakie sygnały powinny wyświetlać.
Jazdy po torach niewłaściwych nie przewiduje się, aczkolwiek może zaistnieć taka możliwość (czy konieczne są wskaźniki W24 na semaforach z kierunków B i C?) Czy W24 stosuje się w ogóle przy wjeździe na posterunki odgałęźne?
Niestety nie pamiętam jak to wyglądało wtedy w realu.

Pozdrawiam.

Proszę o rozpatrzenie dwóch przypadków.
1. Jazda tylko po właściwych torach.
2. Zjazd z kierunków B i C na tor niewłaściwy kierunku A.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#2
Generalnie, wskaźniki W 24 stosuje się także na semaforach wjazdowych posterunków odgałęźnych, na których nie ma semaforów wyjazdowych (a takich posterunków jest większość).

W tym konkretnym wypadku jest kilka możliwości osygnalizowania, zależnie od przyjętych założeń, jak i od okresu, jaki ma odwzorować makieta. Załóżmy, że chodzi o epokę IV i sygnalizację tzw. "prędkościową", czyli stosowaną powszechnie na PKP do dnia dzisiejszego, a do rozważań przyjmiemy dwa warianty, o których wspomniał kolega Lucky: 1) na szlaku 2-torowym jazdy wyłącznie po torze właściwym (ew. jazdy po torze niewłaściwym są realizowane na podstawie rozkazu szczególnego), 2) na szlaku 2-torowym możliwe są jazdy także po torze niewłaściwym.

Przy tym założeniu, mam jeszcze dodatkowe pytanie: czy któryś z semaforów ma jednocześnie pełnić rolę tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego następnego posterunku ruchu (stacji)? Zależy to od odległości w jakiej znajduje się ten następny semafor. Jeżeli jest większa, to przed nim będzie normalna tarcza ostrzegawcza, jeżeli natomiast miałby on stać w stosunkowo niewielkiej odległości, wówczas funkcję tarczy ostrzegawczej może pełnić odpowiedni semafor na poprzednim posterunku, czyli w naszym wypadku semafor na omawianym posterunku odgałęźnym. Należy rozpatrzyć osobno każdy z trzech kierunków: A, B i C.
 
OP
OP
L
#5
Tak się teraz zastanawiam...
Logicznie myśląc, wyjdzie strasznie okrojona wersja prawdziwego posterunku, a to choćby dla tego, że w realu nie ma koziołka, a jest tor w kierunku Międzylesia, czyli semafor wjazdowy z kierunku A pokazuje różne sygnały dla różnych kierunków wyjazdu, w moim przypadku będzie to zawsze ograniczenie do 40km/h, więc i tarcza ostrzegawcza dla semafora z kierunku A wystarczy jedno komorowa.
Z kierunku B też chyba tylko S1 i S2.
Z kierunku C, tylko z ograniczeniem prędkości (obojętne na który tor)...

Chyba całą ideę szlag trafił.

Chciałem zrobić rozgałęzienie tylko na dwa szlaki i korzystać z tego później jako pętli zwrotnej, ale to wszystko w tym przypadku traci chyba sens. Dodam, że bardzo kręci mnie automatyka (taka zwykła, analogowa :) ) i między innymi na tym chciałem się skupić, ale widzę, że za dużo możliwości przy tym układzie torowym nie będzie jeśli miało by być to realnie.

Odwzorować prawdziwy posterunek z dnia dzisiejszego, też nie bardzo, ponieważ nawet jak bym się uparł, to gdzie dostanę semafory z pasami świetlnymi?

Tak poza tematem - nigdy w życiu (a mieszkam koło torów) nie widziałem pociągu jadącego torem niewłaściwym, po co więc była ta cała przeróbka, dostawienie drugiego semafora, tarczy i reszty srk... w oryginale? Przepisy dla szlaków 2 torowych tego wymagały?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#6
Widzę, że Kolega Lucky trochę się poddał, a chyba niepotrzebnie. Kolega Paweł Piotr, któremu bardzo dziękuję za wsparcie (zwlaszcza, że ja sam nie mam takich zdolności do grafiki komputerowej), przygotował już rysunki dla obu wersji, z banalizacją (jazda po obu torach w obu kierunkach) i bez, więc pozwolę sobie je tu zamieścić. Nawet jeżeli Lucky z nich nie skorzysta, mogą one być pomocne dla innych kolegów, choćby dla celów poznawczych.

W wariancie 1. przed semaforami A i B (uwaga! chodzi o nazwy semaforów, nie o kierunki zaznaczone dużymi literami) rzeczywiście będą tarcze ostrzegawcze jednokomorowe (ToA i ToB, sygnały na obu Os 1 i Os 4), przed semaforem C - tarcza ToC dwukomorowa (sygnały Os 1 i Os 2).


W wariancie 2. tarcze ToA1 i ToB są jednokomorowe (sygnały Os 1 i Os 4), ToA2 i ToC - dwukomorowe (sygnały Os 1, Os 2 i Os 4). Ukośne kreski na masztach semaforów B i C oznaczają wskaźnik W 24.

Przepisy budowy urządzeń srk E10 (obecnie wytyczne WTB-E10) stanowią, że sygnały zastępcze na semaforach wjazdowych posterunków odgałęźnych bez semaforów wyjazdowych, można stosować tylko za zgodą dyrektora okręgu kolei państwowych. Jednakże sygnały te były i są dość powszechnie stosowane. W tej sytuacji w modelu można je także zastosować, ale równie dobrze może ich nie być. W wypadku niestosowania sygnałów zastępczych, sygnalizator SzN2 w wariancie 1. jest także zbędny.

Nie znam układu torowego rzeczywistego posterunku odgałęźnego w Kłodzku, ale z podanego przez Kolegę Lucky układu torowego nie wynika konieczność stosowania pasów świetlnych na semaforach. A jeśli chodzi o jazdy po torze niewłaściwym, to od bardzo dawna z zasady projektuje się urządzenia srk tak, by na to pozwalały. A pociągi naprawdę jeżdżą nieraz lewym torem...
 

Załączniki

OP
OP
L
#7
Witam.

Dziękuję za zainteresowanie.
W oryginale wygląda to mniej więcej tak jak na rys.

Od strony Wrocławia dwa semafory 5 komorowe z pasami.
Od strony Kudowy bodajże 4 komorowy (wjazd na S10)
Od Międzylesia i Stronia... nie kojarzę.
Ale tak jak pisałem chcę zrezygnować z toru na Międzylesie.


Co ciekawe tory do Stronia i Międzylesia idą długi kawał równolegle, wygląda to jak szlak dwu torowy :)

W czasie gdy od strony Wrocławia stał jeden semafor, nie było sygnalizacji zastępczej, teraz nie wiem. Jutro jak będzie w miarę pogoda to zrobimy spacer z rodziną i napiszę dokładnie jak to wygląda, może jakieś foto strzelę.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#8
A jakie są te pasy? Zielone, czy pomarańczowe? Ciekaw jestem, jakie rozjazdy tam zastosowano, umożliwiające jazdę "na bok" 60, czy 100 km/h? Bo inaczej pasy nie są potrzebne.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#10
O ile dobrze widzę, to pasy świetlne są pomarańczowe, co oznaczałoby, iż rozjazdy są dostosowane do jazdy z prędkością 60 km/h na bok. Swoją drogą, to pomarańczowe pasy występują w Polsce stosunkowo rzadko.