• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Posterunek Katowice-Brynów. Organizacja ruchu.

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#1
Ostatnio, całkiem przypadkowo w ramach obcowania z prawdziwą koleją, zatrzymałem się na przystanku osobowym Katowice-Brynów. Po powrocie do domu chciałem coś więcej przeczytać o tym przystanku. Na stronie "semaforka" znalazłem schemat i krótki opis tego gdzie byłem (https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Brynów).

Jak się okazuje przystanek położony jest zaraz przed posterunkiem odgałęźnym. I właśnie ten posterunek mnie zainteresował. Według opisu na posterunku 3 torowy szlak przechodzi w 2 torowy. Nie mogę jednak się zorientować, jak wygląda organizacja ruchu na tym posterunku. Zaraz za przystankiem osobowym (patrząc w stronę Katowice) znajdują się semafory wjazdowe na posterunek odgałęźny. Obydwa posiadają wskaźnik W24 (jazda po torze niewłaściwym). Na schemacie z semaforka 3 tory wyjazdowe z Katowice opisane są jako 1L, 2L i 3L. Potem 1K i 2K.
Dlatego zapytanie jest takie jak w tytule wątku. Jak wygląda organizacja ruchu na tym posterunku odgałęźnym. Kiedy pociąg jedzie w stronę Katowic i w przeciwną po torze właściwym a kiedy niewłaściwym?
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
#3
Każdy posterunek ruchu na sieci PKP ma swój regulamin techniczny, w którym - m.in. - określa się zasady prowadzenia ruchu pociągów w oparciu o instrukcję Ir-1...
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#4
Czy w takim razie tor 1L to jednotorowa (dlatego dwu kierunkowa) linia kolejowa, biegnąca od stacji Katowice do posterunku Katowice-Brynów ?

W takim razie wskaźnik W24 na semaforze H1/2 jest tylko potwierdzeniem tego, że jazda odbywać się będzie w dalszym ciągu po torze niewłaściwym 3L ? No bo zarówno dalsza jazdy po 1L i 2L już nie będzie jazdą po torze niewłaściwym. Dobrze rozumiem to wszystko?
Jeszcze jedno pytanie. Jaki kolor paska jest na wyświetlaczu semafora H1/2, zielony czy pomarańczowy ?
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#6
Tak tak. Ale jaki jest pasek przy tym semaforze. Bo wydaje mi się, że albo taki jest montowany albo taki.
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
#7
Liczą się dwa światła na semaforze z których górne wskazuje prędkość jazdy do następnego semafora lub tarczy ostrzegawczej. Dolne światło - pomarańczowe wskazuje prędkość jazdy przy semaforze - 40 km/h. Pasek tę prędkość podwyższa...
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#8
Czy w takim razie tor 1L to jednotorowa (dlatego dwu kierunkowa) linia kolejowa, biegnąca od stacji Katowice do posterunku Katowice-Brynów ?

W takim razie wskaźnik W24 na semaforze H1/2 jest tylko potwierdzeniem tego, że jazda odbywać się będzie w dalszym ciągu po torze niewłaściwym 3L ? No bo zarówno dalsza jazdy po 1L i 2L już nie będzie jazdą po torze niewłaściwym. Dobrze rozumiem to wszystko?
Moim zdaniem dobrze rozumiesz. Z tego co wiem, formalnie u nas są tylko linie jednotorowe i dwutorowe. Jeśli jest 3 lub więcej torów (nawet równoległych), to jest to zawsze podzielone na linie jedno- i/lub dwutorowe. Zwróć uwagę, że na schemacie tor 1L ma osobny numer linii (656) natomiast tory 2L i 3L to linia nr 139. Tor lewy (dawniej zwany niewłaściwym) jest oczywiście tylko na liniach dwutorowych.

Jeszcze jedno pytanie. Jaki kolor paska jest na wyświetlaczu semafora H1/2, zielony czy pomarańczowy ?
Ze schematu wynika, że ten semafor (i wszystkie inne na tym postrunku) nie ma pasa. Ukośna kreska na schematycznym rysunku semafora oznacza wskaźnik W24.
Bo wydaje mi się, że albo taki jest montowany albo taki.
Czasem są oba ;)
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#9
Na schemacie nie ma paska. Ale teraz już jest ;). Długo czekałem, aż się zaświeci, ale to chyba dzieje się niezwykle rzadko.
Ale oba są w jednym, czy są wtedy dwa wskaźniki zawieszone ?
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
#10
Paski się wyświetlają na schemacie? Wskaźniki są zawieszane oba w jednym? O co tu chodzi?...
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#11
Chodzi o schemat z semaforka. Jest on nie aktualny, bo w tym momencie dodatkowy pasek świetlny jest zamontowany na semaforze H1/2. Moje pytanie dotyczyło tego, czy jedno urządzenie jest w stanie wyświetlić pasek w kolorze pomarańczowym i zielonym.
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
#13
Napisałem wcześniej - pas odnosi się do konkretnego semafora!!! A obraz na semaforze jest wyświetlany dla konkretnego przebiegu pociągowego.
Ponieważ na posterunku odgałęźnym Brynów na linii nr 139 w kierunku zarówno w kierunku Katowic jak i Ligoty prędkość szlakowa wynosi 70 km/h - na semaforach może być wyświetlony pas pomarańczowy - sygnały S10a, S12a, S13a o ile regulamin techniczny nie stanowi inaczej...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
#14
prędkość szlakowa wynosi 70 km/h - na semaforach może być wyświetlony pas pomarańczowy
A co ma piernik do wiatraka? Pas pomarańczowy na semaforze H może być stosowany tylko wtedy, gdy rozjazd 1 ustawiony na bok (na linię 2-torową w kierunku Katowic Osobowej umożliwia jazdę z prędkością 60 km/h. Jeżeli tak jest, to również na semaforze B powinien być pomarańczowy pas. Zastosowanie pasa pomarańczowego na semaforach A i J miałoby sens, gdyby przez rozjazdy 2 i 3 w położeniu na bok też można byłoby przejechać 60 km/h.
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
#15
A co ja wcześniej napisałem? Może być - o ile RTS nie stanowi inaczej. Trzeba popatrzeć do tablicy przebiegów i wszystko jasne. Poza tym montowanie pasów świetlnych na semaforach w miejscu gdzie prędkość szlakowa wynosi 70 km/h - to pewno lokalny pomysł. jakiś "speców" od automatyki...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
#16
Poza tym montowanie pasów świetlnych na semaforach w miejscu gdzie prędkość szlakowa wynosi 70 km/h - to pewno lokalny pomysł. jakiś "speców" od automatyki...
A niby dlaczego? Jeżeli rozjazdy pozwalają na jazdę na bok z V=60 km/h, to zamontowanie pomarańczowego pasa jak najbardziej ma sens.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#17
Ok. Trzeba będzie się o ten kolor pasa świetlnego dopytać u źródła.
Mam natomiast jeszcze dwa pytania:
1. Jaką rolę pełni semafor oznaczony jako E1 ? Pierwsza myśl to tarcza ostrzegawcza przed semaforem wjazdowym do Katowic. Ale po pierwsze malowanie masztu (biało-czerwony) oraz brak wskaźnika W1. Czy ktoś wie o co chodzi z tym semaforem ?
MWSnap353.jpg

2. Jaka jest historia tej łącznicy? Kiedy powstała, czy od początku ten tor miał takie przeznaczenie? Przez pierwszą część łącznicy (jadąc od Katowic) widać, że obok biegnie jakiś stary tor.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
#18
Jaką rolę pełni semafor oznaczony jako E1 ? Pierwsza myśl to tarcza ostrzegawcza przed semaforem wjazdowym do Katowic.
Semafor to semafor, nie może być tylko tarczą ostrzegawczą, może natomiast dodatkowo pełnić rolę To następnego semafora (tak jest praktycznie zawsze w wypadku semaforów wjazdowych, które dodatkowo pełnią rolę To semaforów wyjazdowych). Semafor E to semafor wyjazdowy z posterunku odgałęźnego, pełniący dodatkowo funkcję To semafora wjazdowego następnego posterunku - ze względu na małą odległość do tego semafora wjazdowego następnego posterunku, jego To musiałaby stać zaraz za semaforem E. Z tego względu można "przenieść" wskazania tej tarczy ostrzegawczej na semafor wyjazdowy z poprzedniego posterunku.

Historii tej łącznicy nie znam.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#19
Teraz wszystko jasne. Nie miałem pojęcia, że semafory wyjazdowe występują w ogóle na posterunkach odgałęźnych.
Czy sporządzone są jakieś przepisy, które normują konieczność ustawienia takiego semafora?
 

Kriz8

Aktywny użytkownik
Reakcje
408 5 3
#20
2. Jaka jest historia tej łącznicy? Kiedy powstała, czy od początku ten tor miał takie przeznaczenie? Przez pierwszą część łącznicy (jadąc od Katowic) widać, że obok biegnie jakiś stary tor.
Za tomiszczem "Węzeł kolejowy Katowice" - łącznica powstała w 1965 roku. Tor częściowo biegnący wzdłuż niej, to był drugi wjazd do ME Katowice (elektrowozownia EZT). Umożliwiało to bezkolizyjny wyjazd z części torów stacji Katowice bez przecinania torów w kierunku Chorzowa (głównie linia 137).
 

Podobne wątki