• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Portowo (mini)

marian

Aktywny użytkownik
eSeMka
Reakcje
6 0 0
#1
tam Obserwacja prac kolegów modelarzy kolejowych, w tym przypadku modułów, a w szczególności bocznic kolejowych lub zakładów przemysłowych oraz codzienne niemalże obcowanie z widokiem wagonów czekających na wjazd do portu lub już po jego opuszczeniu, skłoniły mnie do podjęcia próby odtworzenia malutkiego skrawka "okna na świat".

Wymyśliłem sobie budowę portowej bocznicy kolejowej, którą mogłaby być dołączana do jakiejkolwiek stacji, posiadającej tor odgałęziający się, a nie wykorzystywany w układzie makiety na imprezie do prowadzenia ruchu.
Jeżeli projekt by wyszedł, kolejnym etapem mogłaby być budowa stacji obsługującej tą bocznicę lub zespołu torów postojowych/zdawczo-odbiorczych dla obsługi większej ilości pociągów.

Projekt zakłada, że bocznica mogłaby przyjmować wagony towarowe z ładunkami masowymi sypkimi typu węgiel, koks, ruda żelaza, biomasa itp. oraz ładunkami płynnymi (paliwa, chemikalia).
Tory dla węglarek mogłyby przyjąć i obsługiwać jednorazowo do 10 wagonów serii Eanos. Stanowisko dla załadunku cystern mogłoby obsługiwać do 6 cystern serii Zans.

Ponadto na makiecie znajdą się: plac dla ładunków masowych (to ten wielki czarny kształt, dźwigi przeładunkowe, zbiorniki na produkty płynne, nastawnia manewrowa (model istniejącej nastawni P-4, która ponoć jest do wyburzenia). Przeznaczenie toru w lewym dolnym rogu modułu nie jest do końca przesądzone. Można tu umieścić garaż dla lokomotywy manewrowej obsługującej bocznicę lub rampę jakiegoś magazynu.
Od strony makiety opisanej na rysunku jako Nabrzeże portowe docelowo zacumuje statek. Planuję aby stał na doczepianym do makiety elemencie wypełnionym wodą (modelarską oczywiście :)).
Na makiecie nie planuję umieszczania scentralizowanych urządzeń srk, bo wszystkie zwrotnice z założenia będą obsługiwane ręcznie przez drużyny manewrowe lub personel nastawni.

Zakładam, że dodatkowo powstanie historia tej bocznicy, która wyjaśni dlaczego w porcie jest tak mało torów dla transportów masowych i dlaczego tam tak ciasno, oraz czemu przedstawiony świat może obejmować kilka epok kolejowych.

Zastanawiam się też, czy dopuszczalny byłby taki układ torów jak na drugim rysunku, który umożliwiałby postój 3 dodatkowych cystern i obsługę w sumie 9 cystern, a także jakieś małe manewry. Czy też wepchnięcie tutaj tych torów jest zbędne i spowoduje niepotrzebny tłok?

Bocznica ma składać się z dwóch segmentów o wymiarach 120x60 cm czyli łącznie 240x60 cm.

No to na razie tyle.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
B

bobby74

Gość
#2
A gdyby tak przesunąć nastawnię na drugą stronę toru wjazdu do portu, a w tym miejscu zorganizować miejsce do przeładunku i składowania kontenerów? Pewnie jakiś tor extra byłby potrzebny do tego...
Powodzenia życzę i wytrwałości :)
 
OP
OP
marian

marian

Aktywny użytkownik
eSeMka
Reakcje
6 0 0
#3
zorganizować miejsce do przeładunku i składowania kontenerów
Ponieważ ta makieta ma choć w małym stopniu oddawać stan rzeczywisty, to miejsce do przeładunku kontenerów nie jest przewidziane. W rzeczywistości terminale kontenerowe znajdują się na innych nabrzeżach. Ale pomysł jest warty uwagi. Jeżeli ten projekt wyjdzie, można będzie pomyśleć i o terminalu kontenerowym. A i jeszcze jedna ważna rzecz, na razie mam tylko węglarki i cysterny, a nie mam platform :rolleyes:.
 
Ostatnio edytowane:

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#4
Temat portowy - bardzo fajny. Pod rozwagę też inna opcja: port śródlądowy z barkami - tam może da się zrobić cały basen portowy ...
 
B

bobby74

Gość
#5
Od czasu, jak wszystko przyjeżdża z Chin, porty kojarzą mi się z kontenerami :) stąd moja sugestia.
Powodzenia jeszcze raz!
 
OP
OP
marian

marian

Aktywny użytkownik
eSeMka
Reakcje
6 0 0
#9
Cały czas kombinuję z układem torów bo to co jest zaprezentowane w pierwszym poście jest zaprojektowane w oparciu o tory Piko A-Gleis. Mają ten plus że rozjazd WY pozwala na poprowadzenie prostego toru do zwrotnicy w dolnej części planu.
Jednak im dłużej się zastanawiam czy tory Piko będą dobre pod względem modelarskim (wysokość szyn, wygląd mocowań iglic rozjazdów i wystająca skrzynka na końcach iglic), to dochodzę do wniosku żeby jednak użyć torów o profilu 2,1 Tillig lub Roco.
Poniżej plan z torami Tillig. Zmieniłem rozjazd WY na rozjazd WL. Rozjazd WL Tilliga jest maksymalnie 15 stopniowy i mi do końca nie leżał. Spowodowało to że prosta zmieniła się w krzywą.
No i w związku z tym mam pytanie czy taki przebieg toru nie będzie zbyt rażący w tym układzie?

I jeszcze mam pytanie czy któryś z kolegów ma doświadczenie z rozjazdami Tilliga EW2, które są krótsze od zwykłych 15 stopniowych. Jak na takich rozjazdach zachowują sie wagony towarowe czteroosiowe?
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

grzegorz kita

Moderator Grupy Fremo Polska
Zespół forum
FREMO Polska
KSK 1:1
KSK Wrocław
Reakcje
496 7 0
#10
ogólnie odpuść rozjazdy o kącie większym niż 10 st
wagony 4 osiowe przejadą ale efekt wizualny jest kiepski
wózki mają duże możliwości skrętne ale na łukach będzie widać szynę no i skrajnia będzie przekroczona
angliki roco są 10st do nich składam rozjazdy Tilliga elite
odpuść nastawnie - skoro srk nie przewidujesz, to zakładając, że to ma jakąś historę ( " pierwowzór z lat 20-30 XX np kanał gliwicki) to skala bocznicy nie uzasadniała takiej budowli - bardziej jakiś magazyn podręczny lub kanciapa dla ekspedycji kolejowej
zastanawiałem się nad podobnym krajobrazem - zasadniczo oba rodzaje ładunków są łatwopalne - raczej nie łączy ich się w jednym basenie portowym
popatrz na port szczeciński -niby morski ale jednak na rzece
garaż dla lokomotywki powinien być młodszy niż reszta obiektów - w epoce pary utrzymanie 1 loka dla takiej bocznicy było nieopłacalne lub stosowano pierwsze diesle -Kopf
pomyśl nad ładunkami masowymi + taśmociagi i magazyny drobnicy
 
OP
OP
marian

marian

Aktywny użytkownik
eSeMka
Reakcje
6 0 0
#11
ogólnie odpuść rozjazdy o kącie większym niż 10 st
Myślałem, że na bocznicy nie powinno być problemu z 15 stopniowymi rozjazdami. Czyli raczej chodzi o efekt wizualny niż czysto techniczny? Tylko, że przy rozjazdach o mniejszym promieniu musiałbym wydłużyć makietę, żeby to zmieścić.

Raczej nie odpuszczę, bo już ją wymierzyłem na miejscu o_O. Tylko teraz mam zagwozdkę czy to aby na pewno nastawnia czy posterunek zwrotniczych. Chyba raczej to drugie bo na miejscu nie ma żadnych urządzeń tylko wszystkie rozjazdy są przestawiane ręcznie.

oba rodzaje ładunków są łatwopalne - raczej nie łączy ich się w jednym basenie portowym
W Gdyni na molo Węglowym jest węgiel, gaz, chemikalia i paliwo, także wszystko tu jest "na kupie" tylko że rozmiary mola są znacznie większe.
 
OP
OP
marian

marian

Aktywny użytkownik
eSeMka
Reakcje
6 0 0
#14
@Alana
Portowo (mini), jak nazwa wskazuje, ma być mniejszą, próbną wersją planu, który zrodził się w mojej głowie. Układ torowy ma tylko w przybliżeniu odpowiadać rzeczywistości. Jednak żeby można było mówić o bardziej realnym odwzorowaniu makieta musiałaby mieć przynajmniej 4,5 metra długości i około 1,6 metra szerokości. A to tylko nabrzeża nie licząc zespołów torów postojowych, zdawczo-odbiorczych itp. To plan na przyszłość, gdy ta próba się powiedzie.
Gdańsk Nowy Port nie wchodzi w grę, bo pod nosem mam swój tzn. gdyński.
Nb. Rumuńskiego nie brałem na razie pod uwagę.
 

jastarnik84

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#15
Plac składowy węgla oraz zbiorniki masz w Gdyni na Nabrzeżu Węglowym tyle, że powstały tam niedawno dwie nowe hale i taśmociąg co trochę zmieniło to nabrzeże. Jeżeli chodzi o wielkość to możesz zasugerować się Nabrzeżem Francuskim dawny Dworzec Morski od północnej strony można zastąpić magazynem a w południowej części odbywa się przeładunek węgla.
 

Slavek

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#16
Czesc Marian, przepraszam, ze nie pisze z polskimi znakami ale nie mam polsko-jezycznego systemu i oprogramowania. Wspanialy pomysl! Sam jestem z portowego miasta (Szczecin) i uwielbiam klimaty kolej+port. Osobiscie bardzo chcialem odwzorowac jakis prototyp na mojej makiecie i po wielu godzinach spedzonych w internecie i zebraniu informacji mam w planie przeniesc terminal przeladunku zlomu Cronimet ze Szczecina na skale 1:87 :)
Jest to obiekt zbudowany dosc niedawno, wiec przewiduje tylko tabor z VI i dalszych epok (moze koncowka V epoki tez). Mozemy byc w kontakcie bo moj projekt zaklada bardzo wiele elementow, o ktorych wspomniales w swoim, np: moje wagony to tylko weglarki, betonowe nabrzeze z torami, bocznice, budowa modulowa, moduly, ktore mozna bedzie podpiac do szlaku, doczepiany element z woda i statkiem. Prototym to mojego projektu na zdjeciu ponizej. Pozdrawiam i zycze udanej pracy. Slawek
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 18

Podobne wątki