• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Portalowe i suwnicowe dżwigi chwytakowe w parowozowniach PKP

OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.962 6 0
#24
- spróbujmy się skupić na razie tylko na tych urządzeniach ( dokładnie takich zasobnikach)
Poznań Główny Towarowy foto K.Wiśniewski ( "K d i m"4(12)/2002
Gniezno foto K. Wiśniewski ( "Kdim" 4(12)/2002
w Poznaniu konstrukcja jest bez środkowego podparcia natomiast ten z Gniezna podparcie posiada , a reszta identyczna
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.286 58 3
#25
Podsumowywując producentów których dzwigi pojawiły się w parowozowniach (portach) na terenie polski to z
1. Niemiec MFD Dortmund, Demag
2. Polski Huta ZGODA, Zakłady Ostrowickie

Proszę o uzupełnienie.
Tak się zastanawiam czy w okresie miedzywojennym na terenie Gdyni Gdańska nie pojawiły sie dzwigi ze Skandynawii lub Angli
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.962 6 0
#26
Podsumowywując producentów których dzwigi pojawiły się w parowozowniach (portach) na terenie polski to z
1. Niemiec MFD Dortmund, Demag
2. Polski Huta ZGODA, Zakłady Ostrowickie

Proszę o uzupełnienie.
Tak się zastanawiam czy w okresie miedzywojennym na terenie Gdyni Gdańska nie pojawiły sie dzwigi ze Skandynawii lub Angli
-Kolego Szwed1978 o portach dalej już nie piszemy tu w tym wątku , użyłem tego jako dygresji , -o portowych dżwigach ,żurawiach piszmy w innym wątku , - tu teraz już tylko o parowozowniach i ich dżwigach i towarzyszącym im urządzeniom zasobnikowym , - cel to ustalenie wykonawcy tych urządzeń , które to niestety -znajdowały się:( (oprócz dżwigu portalowego z chwytakiem w Gnieżnie ,który jest:podstepny:) w kilku parowozowniach PKP jeszcze w latach 70 -tych ubiegłego wieku) - więc na razie jest znaleziony producent dżwigów portalowych , myślę ,że i dżwigów z większą kabiną maszynowni i dłuższym ramieniem na estakadach suwnicowych - wyprodukowała te na portalach Maschinenfabrik Deutschland w Dortmundzie na początku lat 40-tych XXwieku i mocno prawdopodobne ,że w tym okresie były te urządzenia montowane w tych kilku parowozowniach , - o dżwigu na estakadzie suwnicowej w przedwojennej parowozowni w Warszawie -Pradze nic na razie nie wiadomo - jaka fabryka to urządzenie wyprodukowała ? - ja strzelam ,że Huta "Zgoda" , - i jeszcze te urządzenia do nawęglania - tu też na razie nie znamy nazwy producenta - tu znów strzelam , może być to też MFD ,
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.962 6 0
#30
- tereny kolejowe w tle teren parowozowni Wrocław Główny,-jedyne zdjęcie jakie znam zasobnika ( taki sam jak w pozostałych parowozowniach w których były takie urządzenia do nawęglania parowozów , - we Wroławiu był zasobnik czterolejowy, i fragment wysięgnika dżwigu - o innej konstrukcji - ale o tym póżniej ) po między ulicą Paczkowskę we Wrocławiu
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.962 6 0
#32
-świetne zdjęcie Kolego MarcinST43 !!- nieżle wytropione - super,
- jeszcze jedno z Ostrowa Marka Półciennika z zeszytu "parowozik" nr4/1994

i Poznania Głównego Towarowego ( autor zdjęcia nieznany) foto z "Śk" nr4/98

Poznania Głównego Osobowego foto K.Wiśniewski "Kmid"4(12)2002

Karsznice foto Grzegorz Kotlarz z monografii o Węglówce

-pozostały bez zdjęć tylko Łazy ( dżwig na portalu +zasobnik lejowy)Wrocław Główny (Dżwig )i Żagań (ponoć tam się znajdował tylko zasobnik ,-..hmm )
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
#33
Żagań może się znajdzie ,był opisywany kiedyś w ŚK lub KMiD trzeba popatrzeć w archiwach. Był taki artykuł o tzw "trójkącie bermudzkim" Żagań -Lubsko -Żary.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.962 6 0
#34
- przypominam sobie , było o Żaganiu - ale nie pamiętam czy widziałem zdjęcie tego zasobnika , -no nic trzeba sprawdzić ,-tak samo muszę sprawdzić ten ślad

- wiem ,że to dawno "po herbacie" -ale...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.962 6 0
#37
Wroaław Główny -stan dżwigu na krótko przed fizyczną likwidacją w 1987 roku na fotografii Jacka Radziewicza Winnickiego z jego autorstwa albumu i fotografiami o naszej kolei pt."Kolejowe rarytasy"

- na geosatelicie w Łazach na terenie lokomotywowni od strony południowej wyrażnie widać jeszcze basen węglowy rozmiary świadczą o zastosowaniu dzwigu no portalu - czy jest sfotografowane to urządzenie??
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.962 6 0
#39
- do wrocławskich urządzeń do nawęglania wrócę , a to zdjęcie autorstwa Arkadiusza Łobodźca. wklejone przez Kolegę Garsyję wykonane w Żaganiu przedstawia w małym fragmencie zasobnik ( którego szukam/y) bardzo prawdopodobne ,że jednolejowy
-taki sam jak w Ostrowie - porównać proszę detal konstrukcji z Ostrowa i z Żagania , może Kolega Garsyja znajdzie coś więcej o tym zasobniku, ciekawe jakie urządzenie dżwigowe sypało do tego zasobnika w Żaganiu węgiel ?