• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Portalowe i suwnicowe dżwigi chwytakowe w parowozowniach PKP

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#1
- mało czy nawet w ogóle nieomówiony temat , mianowicie urządzeń niewątpliwie związanych z pracą w portach śródlądowych czy morskich i stosowanych w jeszcze innych miejscach do pracy przeładunkowej - parowozowniach , po II WŚ na terenie PKP znalazło się kilka takich urządzeń - do dziś zachowano tylko jeden egzemplarz w Gnieżnie , w naszych parowozowniach w złotym ich okresie pracy były zastosowane dwa rodzaje takich dżwigów mniejsze na portalach i większe na przęsłach ( bramach):kratownicowych i blachownicowym , -większe to znaczy z większą kabiną maszynowni i większą długością ramienia , , - na zdjęciu jedno z takich urządzeń , które jeszcze niedawno stało w Karsznicach
, fotografując ów dżwig dokładnie go pooglądałem , niestety kabina była zamknięta , szukałem tabliczki z nazwą firmy w której został wyprodukowany , bez pozytywnego rezultatu - myślę ,że te dżwigi pojawiły się w Toruniu , Ostrowie Wlkp. , Gnieżnie, Lesznie , Zbąszynku , Karsznicach , Poznaniu w okresie okupacji niemieckiej, - może Ktoś coś więcej wie na ich temat, - napisałem w tytule "portowe" ponieważ co do tego nie mam wątpliwości tu wklejam zdjęcie z zakończonej aukcji na której widać bardzo podobną konstrukcję takiego dżwigu ( zaznaczam , ,że proszę przyjrzeć się uważnie konstrukcji i szczegółom , podobnych konstrukcji dżwigów było wiele , w necie jest trochę zdjęć , ale na tej foto z aukcji to pierwsze najbardziej zbliżone do tych z naszych parowozowni- zdjęcie zrobione gdzieś w Niemczech , w porcie rzecznym ..

różnią się trochę portale i kabiny maszynowni i ramienia ,ale mimo wszystko są to najbliższe w wyglądzie tym naszym
- czy jest coś tam o tym wspomniane??
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#4
- w Nowym Sączu na terenie byłego ZNTK może jest - tego nie wiem- trzeba sprawdzić , natomiast tego może już nie być , ale też trzeba to sprawdzić też w byłym ZNTK w Gdańsku
foto ze strony "Dawny Gdańsk"- "ZNTK Gdańsk", -oba te dżwigi ,-ten z nowego Sącza i ten z Gdańska troszkę są inne w kształcie niż te z byłych naszych parowozowni , -najbardziej podobne DEMAG


po prawej stronie , w środku i po lewej stronie zdjęcia dwa dżwigi niezidentyfikowane

MAN

BEHALA



POHLIG

-Kolego Szwed1978 interesują nas tylko dżwigi chwytakowe portalowe i suwnicowe KRATOWNICOWE,
- info do sprawdzenia , ponoć Łazy i Łódż Kaliska też posiadała dżwigi chwytakowe na portalach - wie Ktoś coś może o tym ?
żle napisałem tytuł watku - powinien brzmieć " Portalowe i suwnicowe dżwigi chwytakowe w parowozowniach PKP"
portalowe i bramowe to to samo
zdjęcia z http://www.hardconn.de/w.htm

 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#5
Federhauff und Mohr

foto z http://www.ig-wtb.de/projekte/aktelles_projek

co wiadomo o programie czy też planie "Otto" ? „(...) sieć kolejowa łącząca Warszawę z całym krajem ma być zniszczona i zastąpiona tranzytowymi liniami kolejowymi i autostradami biegnącymi z zachodu na wschód”, Adolf Ciborowski, Stanisław Jankowski, Warszawa 1945 i dziś, Wydawnictwo Interpress, Warszawa 1971, s. 23.
- ciekawe co o tym napisał Miron Urbaniak w " Zabytkowa stacja kolejowa Gniezno -od Kolei Górnośląskiej do programu Otto" i w II tomie "Dzienników Wojennych" Franz Halder ? -
- może Ktoś zna jeszcze jakieś inne obszary wiedzy na ten temat i zechciałby się podzielić ?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#6
-to przykład z byłego Portu Popowice i niedawno złomowanych ŻURAWI portowych ( bardzo podobnych do tych ,które były w kilku parowozowniach PKP) z chwytakami -a dlaczego żurawi a nie dżwigów ?


zdjęcia z bliskiego okresu czasu
- a to jeszcze z czasów Poppowitz Hafen, jeden z żurawi portowych na portalu , na tym zdjęciu widać ramiona , żurawi w dwóch położeniach - pierwszy na portalu po lewej stronie ma podniesiony wyśięgnik ku górze , a dwa ( ten w środku i po prawej stronie )mają wysięgniki opuszczone- dlatego takie urządzenie dżwigowe można nazwać w mim rozumowaniu semantyki wokół urządzenia dżwigowego - "żurawiem" , -natomiast te z kilku parowozowni PKP - to po prostu dżwigi z jednym , stałym położeniem wysięgnika(ramienia)



i jeszcze cofnięcie w czasie do lat sześćdziesiątych XX wiekui na uwagę zasługuje tu już dżwig na suwnicy z chwytakiem , który znajdował się po lewej stronie u wyjścia z basenu portowego, niestety ucięty, ale na tej drugiej fotografii jest zakończenie ramienia z pomostem ( takie zakończenie ramienia ma model dżwigu firmy Faller )

 
Ostatnio edytowane:

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#7
Te dzwigi z jedną "NOGĄ" oparte o budynek to dzwigi półbramowe (tak mnie uczyli na technologii gdy mieliśmy zarys podstaw transpoprtu wewnątrzzakładowego)(y)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#8
-- na stronie Maschinenfabrik Deutschland z Dortmundu znalazłem na jednym zdjęciu rysunek dżwigu portalowego chwytakowego o dokładnie takim kształcie wysięgnika , kabiny maszynowni i takim samym !! kształcie portalu jakie były w parowozowniach : Karsznice ,Poznań Główny Towarowy , Ostrów WLKP. ,(Leszno?)i jest w Gnieżnie - proszę zainteresowanych prawy dolny róg fotografii reklamowej MFD -

- raz jeszcze wklejam okładkę książki dla porównania
- okazuje się ,że MFD głównie produkowało różnego rodzaju urządzenia dla kolei niemieckich , więc po tym rysunku to pewne ,że producentem tych dżwigów było MFD, myślę,że również i tych większych dżwigów na estakadach suwnicowych w Zbąszynku , Poznaniu Głównym Osobowym i Toruniu Kluczykach
-http://www.utecht.de/bahn/MFD/index.htm
 
Ostatnio edytowane:

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#9
- w Nowym Sączu na terenie byłego ZNTK może jest - tego nie wiem- trzeba sprawdzić , natomiast tego może już nie być , ale też trzeba to sprawdzić też w byłym ZNTK w Gdańsku
foto ze strony "Dawny Gdańsk"- "ZNTK Gdańsk", -oba te dżwigi ,-ten z nowego Sącza i ten z Gdańska troszkę są inne w kształcie niż te z byłych naszych parowozowni , -najbardziej podobne DEMAG


po prawej stronie , w środku i po lewej stronie zdjęcia dwa dżwigi niezidentyfikowane

MAN

BEHALA



POHLIG

-Kolego Szwed1978 interesują nas tylko dżwigi chwytakowe portalowe i suwnicowe KRATOWNICOWE,
- info do sprawdzenia , ponoć Łazy i Łódż Kaliska też posiadała dżwigi chwytakowe na portalach - wie Ktoś coś może o tym ?
żle napisałem tytuł watku - powinien brzmieć " Portalowe i suwnicowe dżwigi chwytakowe w parowozowniach PKP"
portalowe i bramowe to to samo
zdjęcia z http://www.hardconn.de/w.htm
Patrząc na Nowy Sącz z góry data uzyskania obrazu 2008 to dzwig widać
Nowy sącz.jpg

jednak jak się zejdzie do street wiew to kicha stoi EDEK 80 i zdezelowaną SM 30
Nowy Sącz 2012.jpg

Czyba że miejsca pomyliłem ale liczę na poprawki z kolegów strony[DOUBLEPOST=1384284564,1384284161][/DOUBLEPOST]Ale jeszcze pokombinowałem i jest obraz z 2011 r gdzie widać EKDA 80 i żórawia po przeciwleglych stronach toru
Nowy sącz 2011.jpg
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#11
dwa ostatnie zdjęcia Kolego Szwed1978 to Zbąszynek - postaraj się o wydajniejszą dyscyplinę w oglądaniu zdjęć co za tym idzie w opisach - bo ktoś zainteresowany a nieobeznany w takich tematach błędną będzie nosił w sobie informację - dziękuję ,
- trochę o tym co widać na zdjęciach wklejonych przez Kolegę Szwed1978 - - pierwsza fotografia (czarno-biała) ze słynnej strony Gunara Christensena wykonana w Toruniu Kluczykach przedstawia jeden z trzech większych dżwigów na PKP na estakadzie suwnicowej -kratownicowej i jedyny na PKP blachownicowy zasobnik z czterema lejami zsypowymi samojezdny , który przez kilka lat jeszcze służył do nawęglania po zezłomowaniu dżwigu na suwnicy , węgiel wsypywano do lejów żurawiem kolejowym , dziś tam pozostał tylko gigantyczny basen węglowy , natomiast w parowozowniach w Zbąszynku i Poznaniu Głównym Osobowym były zasobniki kratownicowe tylko z dwoma lejami zsypowymi , dokładnie takie urządzenie zasobnikowe dwu lejowe służyło też w Lesznie,- Poznań Główny Towarowy , Karsznice , Gniezno i Wrocław Główny * posiadały zasobniki cztero lejowe, -w tych wszystkich urządzeniach zasobnikowych czy to dwu czy cztero lejowych konstrukcje były identyczne , gnieżnieński , w Poznaniu Gł. Osob. i Zbąszynku zasobniki wyróżniało tylko środkowe podparcie konstrukcji , na razie nie wiadomo jaka firma je produkowała - czy też MFD czy jakaś inna- szukam/y
-dla kompletu dużych dżwigów na estakadach suwnicowych kratownicowych( Toruń Kluczyki i Zbąszynek ) na sieci PKP dodać należy ten , który służył w Parowozowni Poznań Główny Osobowy na estakadzie blachownicowej ( foto z http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5035073 )

*- Wrocław Główny posiadał dżwig kratownicowy (innego kształtu) , półbramowy , półbrama była blachownicowo-kratownicową nitowaną konstrukcją -całe szczęście ,że jest sfotografowany ( jako już nieczynny)przez Jacka Radziewicza Winnickiego ( foto w Jego albumie fotograficznym niedawno wydanym pt. "Rarytasy kolejowe"
- a o Łodzi Kaliskiej i o Łazach na razie nic nie wiadomo , brak czegokolwiek na ich temat ...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#12
+ Ostrów WLKP, -czterolejowy zasobnik,
- fotokopia zdjęcia zamieszczonego przez Krzysztofa Wiśniewskiego (autora artykułu )ze zbiorów Pawła Mierosławskiego w "Koleje małe i duże " 4(12)/2002 w artykule pt."Urządzenia do nawęglania parowozów stosowane na polskich kolejach"- fotografia z okresu międzywojennego parowozowni Warszawa Praga jej zasieku węglowego

- może coś o tym wie ,pamięta Kolega Jarząbek?
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#13
dwa ostatnie zdjęcia Kolego Szwed1978 to Zbąszynek - postaraj się o wydajniejszą dyscyplinę w oglądaniu zdjęć co za tym idzie w opisach - bo ktoś zainteresowany a nieobeznany w takich tematach błędną będzie nosił w sobie informację - dziękuję ,
- trochę o tym co widać na zdjęciach wklejonych przez Kolegę Szwed1978 - - pierwsza fotografia (czarno-biała) ze słynnej strony Gunara Christensena wykonana w Toruniu Kluczykach przedstawia jeden z trzech większych dżwigów na PKP na estakadzie suwnicowej -kratownicowej i jedyny na PKP blachownicowy zasobnik z czterema lejami zsypowymi samojezdny , który przez kilka lat jeszcze służył do nawęglania po zezłomowaniu dżwigu na suwnicy , węgiel wsypywano do lejów żurawiem kolejowym , dziś tam pozostał tylko gigantyczny basen węglowy , natomiast w parowozowniach w Zbąszynku i Poznaniu Głównym Osobowym były zasobniki kratownicowe tylko z dwoma lejami zsypowymi , dokładnie takie urządzenie zasobnikowe dwu lejowe służyło też w Lesznie,- Poznań Główny Towarowy , Karsznice , Gniezno i Wrocław Główny * posiadały zasobniki cztero lejowe, -w tych wszystkich urządzeniach zasobnikowych czy to dwu czy cztero lejowych konstrukcje były identyczne , gnieżnieński , w Poznaniu Gł. Osob. i Zbąszynku zasobniki wyróżniało tylko środkowe podparcie konstrukcji , na razie nie wiadomo jaka firma je produkowała - czy też MFD czy jakaś inna- szukam/y
-dla kompletu dużych dżwigów na estakadach suwnicowych kratownicowych( Toruń Kluczyki i Zbąszynek ) na sieci PKP dodać należy ten , który służył w Parowozowni Poznań Główny Osobowy na estakadzie blachownicowej ( foto z http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5035073 )

*- Wrocław Główny posiadał dżwig kratownicowy (innego kształtu) , półbramowy , półbrama była blachownicowo-kratownicową nitowaną konstrukcją -całe szczęście ,że jest sfotografowany ( jako już nieczynny)przez Jacka Radziewicza Winnickiego ( foto w Jego albumie fotograficznym niedawno wydanym pt. "Rarytasy kolejowe"
- a o Łodzi Kaliskiej i o Łazach na razie nic nie wiadomo , brak czegokolwiek na ich temat ...
Wielkie dzięki za sprostowanie
Jezeli chodzi o Łódź Kaliską i Łazy to z Google earth nie widać jakichkolwiek żurawi i dzwigów:(
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#14
Port Gdynia brak daty ale zdjęcie jest przedwojenne (pochodzi z Ilustrowanego Kuriera Codziennego który był wydawany do 26 pażdziernika1939) Dzwig niemalże identyczny jak te przestawione wyżej.
Port Gdynia.jpg
[DOUBLEPOST=1384338144,1384337501][/DOUBLEPOST]Zebrzydowice 1926. Proszę o potwierdzenie może ktoś ma jakieś fotografie tego miejsca
Zebrzydowice 1926.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#17
postaraj się o wydajniejszą dyscyplinę w oglądaniu zdjęć co za tym idzie w opisach
W ogóle przydałoby się więcej dyscypliny: co najmniej połowa wpisów i zdjęć jest nie na temat. O portach i ich urządzeniach przeładunkowych jest inny wątek, tu mówimy o parowozowniach.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#18
- może coś o tym wie ,pamięta Kolega Jarząbek?
No, nie ..... Szanowny Hoarcie aż taki stary to nie jestem. ;) Wizja lokalna też nic nie da - MD Praga kilka lat temu zniknęła z powierzchni. A zdjęcie .... zdjęcie pochodzi z wydawnictwa pt. "Sprawozdanie z działalności Dyrekcji Kolei Państwowych w Warszawie - X - 1918-1928" wydanego nakładem tejże dyrekcji w roku 1928. Zdjęcie w wymienionej pozycji jest malutkie ale wyraźniejsze niż te z KMiD. :(
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#19
W ogóle przydałoby się więcej dyscypliny: co najmniej połowa wpisów i zdjęć jest nie na temat. O portach i ich urządzeniach przeładunkowych jest inny wątek, tu mówimy o parowozowniach.
Wkleiłem to zdjęcie z poru w Gdyni aby pokazać że takie identyczne dźwigi miały tez zastosowanie w dużych portach morskich (a tak ogóle to miałem dylemat czy wkleić to zdjęcie)
 
OP
OP
H

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.970 6 0
#20
- Kolego Andrzeju parowozownie i porty to zakłady pracy w których to do wyładunku i załadunku węgla wykorzystywano urządzenia dżwigowe z chwytakiem - tu w tym wątku celem było znalezienie wytwórcy dżwigów z kilku naszych parowozowni- istotne jaka to firma takie urządzenie wyprodukowała- a nigdzie o tym żadnej informacji , a zatem tropiąc wytwórnie , w których takie maszyny produkowano bardzo charakterystyczne w kształcie przede wszystkim do portów - wytopiony został wytwórca , produkujący takie urządzenia przede wszystkim do..parowozowni, stąd pozorny chaos ale wszystko się zgadza - miałem uwagę do Kolegi Szwed1978 o poprawne odczytanie zdjęcia - co , gdzie TO jest - oczywiście każdemu niedopatrzenie się może zdarzyć ,
- no a weżmy te zasobniki lejowe w parowozowniach PKP - jaka wytwórnia te urządzenia do nawęglania produkowała??
-Kolego Szwed1978 z stelity nie ma co szukać w Łodzi Kaliskiej i Łazach śladów po tych dżwigach no może basenu węglowego jak był w Łazach
w porcie gdyńskim kilka firm produkujące urządzenia dżwigowe różnego przeznaczenia było reprezentowane przez swoje wyroby , między innymi Huta "Zgoda", widziałem tabliczkę firmową z tą nazwą na żurawiu portowym
-[DOUBLEPOST=1384349515,1384347888][/DOUBLEPOST]
No, nie ..... Szanowny Hoarcie aż taki stary to nie jestem. ;) Wizja lokalna też nic nie da - MD Praga kilka lat temu zniknęła z powierzchni. A zdjęcie .... zdjęcie pochodzi z wydawnictwa pt. "Sprawozdanie z działalności Dyrekcji Kolei Państwowych w Warszawie - X - 1918-1928" wydanego nakładem tejże dyrekcji w roku 1928. Zdjęcie w wymienionej pozycji jest malutkie ale wyraźniejsze niż te z KMiD. :(
- miałem na myśli cokolwiek co by było pamięcią po tym dawno dawno temu istniejącym urządzeniu przekazywanym wśród "swoich" -środowiskowych , kolegów znajomych przede wszystkim z Warszawy Szanowny Kolego Jarząbku[DOUBLEPOST=1384350113][/DOUBLEPOST]
Wkleiłem to zdjęcie z poru w Gdyni aby pokazać że takie identyczne dźwigi miały tez zastosowanie w dużych portach morskich (a tak ogóle to miałem dylemat czy wkleić to zdjęcie)
jak dla mnie to wkleiłeś bardzo ciekawe zdjęcie -patrz - kształt portalowego dżwigu portowego w Gdyni i film z załadunku barki w jakimś porcie rzecznym - Patrz szczególnie portal!!! ten skos na zewnątrz konstrukcji ,profil wewnętrzny jeszcze nie taki -wygląda na protoplastę portali dzigów z Maschinenfabrik Deutschland z Dortmundu z parowozowni..
 
Ostatnio edytowane: