- mało czy nawet w ogóle nieomówiony temat , mianowicie urządzeń niewątpliwie związanych z pracą w portach śródlądowych czy morskich i stosowanych w jeszcze innych miejscach do pracy przeładunkowej - parowozowniach , po II WŚ na terenie PKP znalazło się kilka takich urządzeń - do dziś zachowano tylko jeden egzemplarz w Gnieżnie , w naszych parowozowniach w złotym ich okresie pracy były zastosowane dwa rodzaje takich dżwigów mniejsze na portalach i większe na przęsłach ( bramach):kratownicowych i blachownicowym , -większe to znaczy z większą kabiną maszynowni i większą długością ramienia , , - na zdjęciu jedno z takich urządzeń , które jeszcze niedawno stało w Karsznicach
, fotografując ów dżwig dokładnie go pooglądałem , niestety kabina była zamknięta , szukałem tabliczki z nazwą firmy w której został wyprodukowany , bez pozytywnego rezultatu - myślę ,że te dżwigi pojawiły się w Toruniu , Ostrowie Wlkp. , Gnieżnie, Lesznie , Zbąszynku , Karsznicach , Poznaniu w okresie okupacji niemieckiej, - może Ktoś coś więcej wie na ich temat, - napisałem w tytule "portowe" ponieważ co do tego nie mam wątpliwości tu wklejam zdjęcie z zakończonej aukcji na której widać bardzo podobną konstrukcję takiego dżwigu ( zaznaczam , ,że proszę przyjrzeć się uważnie konstrukcji i szczegółom , podobnych konstrukcji dżwigów było wiele , w necie jest trochę zdjęć , ale na tej foto z aukcji to pierwsze najbardziej zbliżone do tych z naszych parowozowni- zdjęcie zrobione gdzieś w Niemczech , w porcie rzecznym ..
różnią się trochę portale i kabiny maszynowni i ramienia ,ale mimo wszystko są to najbliższe w wyglądzie tym naszym
- czy jest coś tam o tym wspomniane??
różnią się trochę portale i kabiny maszynowni i ramienia ,ale mimo wszystko są to najbliższe w wyglądzie tym naszym
Ostatnio edytowane: