• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Port Miejski Wrocław

sheriff

Znany użytkownik
Reakcje
493 9 0
Od 17 sierpnia 1972r. Syrena była produkowana w Bielsku-Białej, więc też kawałek koleją do Gliwic i dalej drogą wodną.....na pewno nie na zgniły zachód.;)
A to nawet nie wiedziałem. To by faktycznie mogło tłumaczyć transport drogą wodną z Gliwic.
Pisząc "zgniły" zachód miałem raczej na myśli DDR oczywiście.

Zdroofka
Andrzej
 

odysey

Znany użytkownik
Reakcje
2.186 1 0
Ciekawy towar do magazynowania, obecnie tego typu asortyment znajdował by się obowiązkowo w opakowaniach tekturowych, no ale kiedyś dbano o środowisko i o to abyśmy nie produkowali zbytnio odpadów ;)
Bał bym się natomiast składować umywalek tak wysoko, na ostatniej warstwie tym bardziej, że są ułożone pionowo oraz nie są niczym opasane i zabezpieczone przed upadkiem ;)
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
W latach 50 transport wyglądał tak. Fakt u mnie nie widać pasów ale może coś jeszcze wymyślę. Chwilowo brak było czasu na to ;)

1633941629506.png
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
Port w Koźlu ciekawe ujęcia z 1949 roku. Niestety nie udało mi się znaleźć linku do YT mam nadzieję że tym co nie mają FB link też pokaże film (tak to powinno działać)

https://fb.watch/8MXNLGPatT/
Patrząc na ten film i porównując to z dzisiejszym stanem Odry, jako arterii transportowej, przypominają mi się słowa pieśni Chochoła z Wesela Stanisława Wyspiańskiego. Te o złotym rogu, czapce z piór i o sznurze.
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.855 214 0
To opowiem Wam jeszcze jedną historię związaną z Odrą w tamtych czasach, a nawet bardziej odległych.
Historia owa będzie związana z Tarnowskimi Górami, a dokładnie z kopalnią srebra i rud galeny, którą do dziś można zwiedzać. Kilka latem temu kopalnia oraz jej podziemna i naziemna infrastruktura została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Wracając do Odry i co ma wspólnego z kopalnią w Tarnowskich Górach.
W roku 1786 Friedrich Wilhelm von Reden zamówił w Cardiff, 32 calową maszynę parową. Rok później maszyna parowa systemu Newcomen'a została ukończona i załadowana na statek w porcie Cardiff w Walii. Następnie przez Świnoujście do portu w Szczecinie. Tam została przeładowana na trzy lodzie, a następnie przetransportowana Odrą do Zdzieszowic. Skąd w dalszą drogę pojechała na wozach konnych.
Koszt transportu owej maszyny wyniósł 1471 talarów i 11 srebrnych groszy, przy koszcie samej maszyny 6976 talarów i 22 groszy.
10 stycznia 1788 maszyna parowa została uruchomiona i tym samym została pierwszą maszyną parową na Świecie, oczywiście poza Anglią gdzie została wynaleziona.
Przez następne lata wiele osób odwiedzało Tarnowskie Góry, aby móc zobaczyć ów cud techniki. W księdze pamiątkowej zapisali się między innymi: Fryderyk Wilhelm II i Fryderyk Wilhelm III czy Johann Wolfgang von Goethe.

W taki właśnie sposób Odra przyczyniła się do rozwoju przemysłu na naszych ziemiach.

To już 233 lata minęły od kiedy maszyna parowa zaczęła pracować w Tarnowskich Górach i przypłynęła tam między innymi Odrą z Walii, a dziś wysłanie barki z węglem z Gliwic (gdzie też jest port) do Wrocławia traktowane jest jako niebywała operacja logistyczna.
 
Ostatnio edytowane:

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
10 stycznia 1788 maszyna parowa została uruchomiona i tym samym została pierwszą maszyną parową na Świecie, oczywiście poza Anglią gdzie została wynaleziona
Pierwszą poza Anglią była maszyna zamontowana w roku 1722 w kopalni srebra w Bańskiej Szczawnicy na terenie dzisiejszej Słowacji, w roku 1729, kiedy umarł Thomas Newcomen w Europie było już zainstalowanych ok 100 maszyn jego konstrukcji. Ta zamontowana w Tarnowskich Górach była prawdopodobnie pierwszą maszyną parową zainstalowaną na terenie dzisiejszej Polski. Działała ona, w różnych kopalniach, do roku 1857. Pierwsze maszyny parowe Newcomena wymagały zatrudnienia człowieka do otwierania i zamykania zaworów niezbędnych do ich działania. Dopiero od roku
1712 produkowano maszyny Newcomena działające samoczynnie. Legenda głosi, że autorem tego udoskonalenia był kilkuletni chłopiec, który z nudzony monotonnymi czynnościami wymyślił co zrobić żeby maszyna działała samoczynnie.
 
Ostatnio edytowane:

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.855 214 0
Legenda głosi, że autorem tego udoskonalenia był kilkuletni chłopiec, który z nudzony monotonnymi czynnościami wymyślił co zrobić żeby maszyna działała samoczynnie.
Tę legendę też słyszałem, ale znów patriotyzm lokalny mówi, że to chłopak z Tarnowskich Gór.
Tak samo jak ta, że to ta tarnogórska jest pierwsza. ;)
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 11
Buduję makietę 75

Podobne wątki