• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Port Miejski Wrocław

OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
Tak się nie uda. Pędnie po lewej przechodzą na sąsiednią skrzynkę a nie mogą. Po lewej będzie kilka wariantów skrzynek. Dodatkowo Tarcza Zaporowa/manewrowa będzie stała na wysokości ostatniego napędu po lewej.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
Po lewej za kawałek zaczyna się most. Czasem będzie po lewej skrzynka z mostem, a czasem skrzynka inna bez mostów. Dlatego zależy mi żeby wszystko było na tej jednej skrzynce.

Wjazdowa do portu notatki v.2.1.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Ale tak zrobiono by w realu, nawet, jeżeli do Tz/Tm pędnia miałaby dojść od tyłu. Jeżeli jednak nie, to zostaje tylko wersja 1 z małym przesunięciem przejścia pod rozjazdem. Takie obchodzenie dookoła, z przejściem pod trzema torami, każdy pod innym kątem, to znaczne utrudnienie przy utrzymaniu i większe opory ruchu pędni.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
Tam po lewej też już na wysokości ostatniego napędu rów i to dość głęboki. Raczej pędni by nad rowem nie wieszali. Czy może wtedy w kanale jakimś by je umieścić?
Zrobię jeszcze zdjęcie pod innym kątem żeby to pokazać. Ale to dopiero jak wrócę do domu.

Wjazdowa do portu rów.jpg
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Pędnie do obu napędów rozjazdu skupionego powinny wychodzić ze zwrotni głównej razem na wprost, dalej dwa załomy: pierwszy z pędnią do napędu skrajnego tak aby pędnia minęła napęd bliższy, drugi z pędnią do napędu bliższego (drugiego). Wychodzenie z pędnią na skraju zwrotni głównej tak jak narysował Artur jest źle bo dalej wymaga dodatkowego załomu w zwrotni. Przejście pędnią na druga stronę torów do rozjazdu po prawej u góry tak jak zaproponował Andrzej czyli przed rozjazdem też jest źle, wersja Artura jest poprawna choć ja bym poprowadził to przejście bliżej za krzyżownicami. Pędnia nad rowem nie jest większym problemem, można dać poprzeczkę z krążkami na dwóch słupkach umieszczonych po obu stronach rowu. Generalnie projektując trasy pędniowe trzeba dążyć do minimalnej ilości załomów i dobrze aby jak już jest ich więcej to w jednej trasie było tyle samo w prawo co w lewo (na ile jest to możliwe).
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
Dzięki. Wczoraj przesunąłem kanały pędniowe bardziej w prawo za iglice. Są teraz na wysokości krzyżownicy. Problemem umieszczenia pędni za krzyżownicą jest niestety to że rozjazd jest już przyklejony i nie chciałbym go odrywać bo to może go uszkodzić. A żeby poprowadzić pod nim kanały niestety musiałbym tak zrobić.
Rozrysuję to na nowo i wrzucę zdjęcie.

Kiedyś na YouTube widziałem stary film o pędniach i całej infrastrukturze do nich ale teraz coś nie mogę go znaleźć. To dobry materiał był do zdobycia wiedzy na ten temat.

@Andrzej Harassek @Tomek K dobrze że jesteście na forum. Wasza wiedzą w tematach schematów układów torowych, przepisów czy jak tu wiedzy tajemnej o pędniach jest niezastąpiona. Szkoda że nie ma już na forum Pawła Piotra. Bylibyście jak 3 muszkieterowie w tej materii wiedzy :)
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
Dzięki. Wczoraj przesunąłem kanały pędniowe bardziej w prawo za iglice. Są teraz na wysokości krzyżownicy. Problemem umieszczenia pędni za krzyżownicą jest niestety to że rozjazd jest już przyklejony i nie chciałbym go odrywać bo to może go uszkodzić. A żeby poprowadzić pod nim kanały niestety musiałbym tak zrobić.
Przecież nie musisz odrywać rozjazdu, aby umieścić pod szynami imitacje kanału. Wystarczy, że przygotujesz sobie mniejsze fragmenty imitacji kanału i włożysz je między podkłady tak, aby dotykały "podpórek" pod szynami, czyli aby po prostu nie było widać, że de facto nie ma ich pod szynami. Jeżeli uda Ci się je ułożyć współosiowo, to nie powinno być widać, że w rzeczywistości to sześć oddzielnych fragmentów. Ewentualne "prześwity" zasypiesz pyłem/tłuczniem lub dosiejesz trawy i będzie dobrze :) .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Rygle chyba nie są potrzebne, skoro tu tylko jazda manewrowa.
Też tak mi się wydaje, że tego typu na bocznicach raczej nikt nie budował pędni do rozjazdów, tylko przestawiało się je ręcznie na miejscu.
Tylko, że tu mówmy o ryglach, a nie o nastawianiu zwrotnic. Rygle faktycznie nie są potrzebne, ale na dużych bocznicach zwrotnice nastawiane pędniami jak najbardziej się zdarzają, więc kolega @J1974H0 nie ma racji. Zresztą sam kolega @Artur pisał, że w oryginale tam były:
W oryginale pędnie były tylko do rozjazdów w części zdawczo-odbiorczej. Dlatego u mnie tylko będą tutaj na skrzynce wjazdowej.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
Ustawienie za krzyżownicami pędni spowoduje że nie wyjdą na wprost ze zwrotni głównej. Tylko znowu będzie trzeba coś "załamywać"

pędnie nowe miejsce 1.jpeg

pędnie nowe miejsce 2.jpeg


Po uwagach tak by to wyglądało. Niebieski to przesunięcie względem wcześniejszego schematu. Żółty to już za krzyżownicami ale na skraju zwrotni głównej. Zielony prostokąt to zwrotnia główna.

pędnie nowe miejsce po uwagach.jpg


Dokładnie w oryginale część była na pędniach (na co wskazuje zawartość budynku nastawni). W dalszej części natomiast były ręczne. To zamierzam odwzorować. Nie identycznie ale podobnie.
Pamiętajcie że ja nie odtwarzam portu (jest za duży) tylko się na nim wzoruję i chcę żeby tylko był podobny do oryginału.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Ustawienie za krzyżownicami pędni spowoduje że nie wyjdą na wprost ze zwrotni głównej. Tylko znowu będzie trzeba coś "załamywać"
Trzeba pamiętać o tym, że w zwrotni głównej i tak są załamania. Pędnie schodzą z górnego piętra (pomieszczenie nastawnicowni) w kolejności wynikającej z kolejności dźwigni nastawczych, przechodzą przez naprężacze, wychodzą w takiej samej kolejności do zwrotni głównej i tam są dopiero "ustawiane" tak, żeby wychodziły odpowiednio do położenia urządzeń w terenie. Tak, że zawsze będą jakieś załamania, chodzi o to, żeby było ich jak najmniej.
Po uwagach tak by to wyglądało.
Napędy zwrotnicowe po lewej stronie (do zwrotnic rozjazdu podwójnego) nie mogą być ukośnie do toru, więc potrzebne będą zwroty odchylne. Napęd musi być tak ustawiony, żeby pręt nastawczy (między podrozjazdnicami) był prostopadły i równoległy do boków napędu, a nie pod pewnym kątem, jak na zdjęciu.
 
OP
OP
Artur

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
Napędy zwrotnicowe po lewej stronie (do zwrotnic rozjazdu podwójnego) nie mogą być ukośnie do toru, więc potrzebne będą zwroty odchylne. Napęd musi być tak ustawiony, żeby pręt nastawczy (między podrozjazdnicami) był prostopadły i równoległy do boków napędu, a nie pod pewnym kątem, jak na zdjęciu
Tutaj to się okaże jak ustawię napędy i zwroty załomowe. Wtedy będę wiedział jak to uda się ustawić. Teraz tylko tak narysowałem jak to ma +- wyglądać.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
Pamiętajcie że ja nie odtwarzam portu (jest za duży) tylko się na nim wzoruję i chcę żeby tylko był podobny do oryginału.
W takim razie najprostszym rozwiązaniem będzie po prostu przesunięcie budynku nastawni tak, aby zwrotnia główna była bliżej miejsca, w którym kanały pędniowe będą biec pomiędzy podrozjezdnicami.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 11
Buduję makietę 75

Podobne wątki