• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Poradniki BGM

kera220

Znany użytkownik
Zespół forum
SMK Katowice
Reakcje
40 0 0
#1
Obserwując forum i rozmawiając z różnymi ludźmi, którzy chcieli by coś zrobić samodzielnie, a nie zawsze wiedzą jak postanowiliśmy, że jako klub będziemy dzielić się naszą wiedzą i zdobywanym doświadczeniem z innymi.
Na tą chwilę opracowaliśmy pierwszy poradnik pt. Przygotowanie do montażu rozjazdów firmy Tillig.
Co prawda musimy jeszcze zmienić układ zakładki "Warsztat" na naszej stronie i pewnie przyjdzie na to czas.
Oczywiście wszystkie konstruktywne opinie i uwagi będą mile widziane. Ponieważ pomoże nam to w lepszym opracowaniu kolejnych poradników.
Dość pisania.

Przygotowanie do montażu rozjazdów firmy Tillig <<Poradnik>>
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
#2
Tylko tak dalej, większość mężczyzn to wzrokowcy, i taki poradnik to skarb, zwłaszcza dla początkujących.
Tak właśnie powinno wyglądać forum, powinno być miejscem wymiany doświadczeń i edukacji młodych adeptów, nie areną walk wypłowiałych kogutów.
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
443 0 1
#3
Panowie znakomicie to zrobiliście , prosto i czytelnie przedstawione co i jak :)
 

Acid Rain 1973

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
304 0 0
#4
Bardzo dobry poradnik i jedno małe uzupełnienie. Warto pamiętać by przy takim polaryzowaniu krzyżownicy zwrócić szczególną uwagę na izolację polaryzowanych fragmentów szyn (tych zaznaczonych na zielono) od dalszej części torów.
 

Inkson

Moderator Forum Dla początkujacych
Zespół forum
BGM
Reakcje
1.398 28 0
#5
Bardzo słuszna uwaga i będzie o tym mowa w dalszej części o układaniu torów i rozjazdów.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
343 1 1
#6
Czy ta cała zabawa z polaryzacją nie jest trochę przesadzona? Czy w Tilligu krzyżownica wogóle musi być polaryzowana, w sensie czy nie można jej zostawić bez napięcia? Oczywiście samą krzyżownicę, te "zielone" odcinki należałoby od niej odizolować i podać na nie stałe zasilanie. Modele maja odbiór zasilania z większej ilości osi i chyba przyjeżdżałyby przez taką krzyżownicę bez problemu.
 

Inkson

Moderator Forum Dla początkujacych
Zespół forum
BGM
Reakcje
1.398 28 0
#7
Czy ta cała zabawa z polaryzacją nie jest trochę przesadzona?
Może i jest przesadzona, ale gdyby było napisane, że te krótkie odcinki można pominąć przy zasilaniu to zapewne pojawił by się głos przeciwny ''dlaczego nie są podpięte'', a tak to każdy może według własnego uznania pominąć co mu pasuje.
 

King

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
241 1 0
#8
Tak właśnie powinno wyglądać forum, powinno być miejscem wymiany doświadczeń i edukacji młodych adeptów, nie areną walk wypłowiałych kogutów.
No właśnie powyżej motto tego forum przynajmniej tak uważam
Przecież jeździmy na wystawy na spotkania na warsztaty , rozmawiamy ze sobą wymieniamy doświadczenia i przecież o to chodzi aby być życzliwym dla drugiego a nie pokazywać wykończone makiety i mówić że to co jest zrobione albo jak zrobione to tajemnica , przecież to forum powinno nas łączyć a nie dzielić
 

Acid Rain 1973

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
304 0 0
#10
Pawłowi chodziło w sumie o upgrade rozjazdu w postaci odcięcia tych skrajnych szyn (tak jak jest to w Roco) za dziobownicą. W takim przypadku ranga polaryzacji krzyżownicy rzeczywiście spada. Niestety życie pokazuje, że nie każdy tabor jest idealny (brud na kołach/blaszkach odbierających prąd etc) i każdy, nawet najmniejszy odcinek niezasilanych torów to potencjalny problem z zatrzymywaniem się taboru, mruganiem świateł, restartem dekoderów dźwiękowych etc. Zdecydowana większość napędów oferuje dodatkowe styki umożliwiające bezproblemowe polaryzowanie wiec nie ma sensu ryzykować. Pamiętać należy też, że każda makieta modułowa narażona jest podczas transportu i montażu/demontażu na potencjalne uszkodzenia i każdy dodatkowy punkt zasilania szyn eliminuje (albo w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko wystąpienia) przykrej niespodzianki. Dlatego też warto dublować punkty zasilania, polaryzować krzyżownice (w Tilligu odpada dodatkowe przecinanie szyn za dziobownicą i ich izolowanie) a np. w rozjazdach Roco dodatkowo zasilać iglice.
 

Acid Rain 1973

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
304 0 0
#12
Mosz recht synku, mój błąd bom słyszał o ruchomej dziobnicy i się zasugerował wiedząc, że gdzieś dzwonią a nie wiedząc w którym kościele.
 

Acid Rain 1973

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
304 0 0
#14
Może i nie ma, jestem lajkonikiem w temacie budowy rozjazdów i ich poprawnego nazewnictwa, nie zgłębiałem zagadnienia jeno obiło mi się o uszy takowe stwierdzenie a instrukcja Id-4 będąca jakby nie patrzeć oficjalnym dokumentem PLK S.A. zawiera błędy.
 

Załączniki

marian

Aktywny użytkownik
eSeMka
Reakcje
6 0 0
#15
Jakiej grubości przewody zastosowaliście do lutowania do szyn? Czy 0,5 tak jak do połączenia zastępującego blaszkę na krzyżownicy?
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.652 12 2
#16
Ciekawostka... Ktos kto pisal ten dokument chyba nie do konca wiedzial o czym pisze. Uzyl okreslenia "dziobnica", co jest zupelnie z dupy wziete gdyz termin ten pochodzi z budowy statkow i oznacza przedluzenie stepki z wyjsciem walu napedowego i zawieszeniem steru. Dalej w przytoczonym dokumencie jest juz stosowane poprawne okreslenie czyli "dziob".
 

Inkson

Moderator Forum Dla początkujacych
Zespół forum
BGM
Reakcje
1.398 28 0
#17
Ja stosuje 0,35 i wystarcza bo do każdego odcinka szyny idą dwa takie przewody.
 

zepfot

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
443 0 1
#18
Ciekawostka... Ktos kto pisal ten dokument chyba nie do konca wiedzial o czym pisze. Uzyl okreslenia "dziobnica", co jest zupelnie z dupy wziete gdyz termin ten pochodzi z budowy statkow i oznacza przedluzenie stepki z wyjsciem walu napedowego i zawieszeniem steru. Dalej w przytoczonym dokumencie jest juz stosowane poprawne okreslenie czyli "dziob".
Dziobnica jak sama nazwa wskazuję w konstrukcji statku jest tam gdzie dziób czyli przód i nie ma nic wspólnego z rufą sterem i wałem napędowym które są z tyłu :)
Chyba kolega Meggido wziął te informacje z "czterech" liter .
 
Ostatnio edytowane:

Inkson

Moderator Forum Dla początkujacych
Zespół forum
BGM
Reakcje
1.398 28 0
#19
.Jak wpiszecie w przeglądarkę ''dziobownica'' to ona występuje w statkach, w rozjazdach, a nawet w przyczepkach do wożenia łodzi.
 
Ostatnio edytowane:

marian

Aktywny użytkownik
eSeMka
Reakcje
6 0 0
#20
Jeszcze dwa pytania dotyczące rozjazdów Tilliga:
  1. Czy trzeba doginać końcówki iglic (haczyki), które wchodzą w otwory w belce przesuwającej iglice?
  2. Czy można cięgło napędu podmakietowego zamocować do otworu znajdującego pomiędzy iglicami w belce, czy bezwarunkowo należy je podłączyć do otworu na końcu belki (poza podkładami)?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Techniki modelarskie 3

Podobne wątki