• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Heńka_Stara

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
#1
W odpowiedzi na liczne prośby wyrażane przez modelarską brać, postanowiłem w końcu zmobilizować się i przygotować poradnik prezentujący krok po kroku wybrane tematy i techniki.

Na pierwszy ogień poszedł betonowy kozioł oporowy, który musiałem wykonać na mój nowy moduł.

Betonowy kozioł oporowy cz. I


Potrzebne będą:

1) Kawałek tektury;
2) Listewka modelarska 1mm na 1,5mm;
3) Stare zderzaki z uszkodzonego wagonu;
4) Kawałek hipsu;
5) Drucik 0,5 mm.

DSC_0587.jpg


Z kawałka tektury wycinamy za pomocą nożyka modelarskiego elementy przyszłej konstrukcji betonowej.

DSC_0588.jpg


DSC_0589.jpg

Wycięte elementy składamy w całość i kleimy na vicol.

DSC_0590.jpg


Po wyschnięciu kleju, szpachlujemy powstałe nierówności i łączenia, nakładając szpachelką warstwę białej gładzi akrylowej. Możemy też już na tym etapie lekko "uklepywać" świeżą gładź dzięki czemu uzyskamy charakterystyczne dla betonowych elementów skazy.

DSC_0592.jpg

Pozostawiamy do wyschnięcia. W międzyczasie przycinamy na wysokość 3/4 kozła listewki krótkie oraz dwie długie na odpowiadające mniej więcej szerokości kozła.

DSC_0593.jpg

Listewki kleimy vicolem.

DSC_0594.jpg


Wracamy do wyschniętego elementu betonowego. Za pomocą pędzla o twardym włosiu, wklepujemy metodą półsuchą farbę betonową (może być emulsja zmieszana z czarną i piaskową farbą akrylową) lub produkty gotowe faller, polak etc. Pozostawiamy do wyschnięcia.

DSC_0595.jpg


Wracamy do elementów drewnianych, które nasączamy dowolnie ciemną bejcą lub specyfikiem dedykowanym do drewna firmy AK, pomocniczo też brudem silnikowym tej samej firmy.

DSC_0596.jpg

Wyschnięty element betonowy pociągam washem AK.

DSC_0597.jpg

Na rogach imitujemy zabrudzenia brudem silnikowym (ładnie komponuje się także z betonem).

DSC_0598.jpg


Zderzaki z odzysku (ja pozyskałem ze starej kolejki PIKO) malujemy na kolor rdzawy.

DSC_0606.jpg

cdn.
 

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
#2
Betonowy kozioł oporowy cz. II

Przygotowane elementy łączymy w całość vicolem.

DSC_0607.jpg


Komu nie brakuje cierpliwości może wykonać imitacje blach i śrub. W tym celu należy wyciąć paski z hipsu oraz kawałeczki drucika. Po zrobieniu w hipsie otworów, wklejamy w nie druciki.

DSC_0608.jpg


DSC_0609.jpg


DSC_0610.jpg

Elementy montujemy na belkach kozła.

DSC_0611.jpg


Malujemy farbą na kolor rdzy.

DSC_0612.jpg


Kozioł gotowy.

DSC_0615.jpg
 

jestrabh

Znany użytkownik
#3
Jesteś jeszcze większy niż myślałem i naprawdę wielki szacun dla Ciebie za to co pokazujesz i to bezinteresownie.To jest to czego brakuje na tym forum , aby pokazać krok po kroku co i z czym, oraz z czego i w jaki sposób.Jeszcze raz wielkie dzięki i znajdź czas oraz chęci aby nadal dzielić się Twoją wiedzą z tymi ,którzy na to czekają.
 

Zaqu

Znany użytkownik
#11
A nic @Heniek_Star nie ujmując za jego cudowny poradnik, administrator powinien te wszystkie peany na jego cześć wyrzucić, a peanujący powinni ograniczyć sie do klikania w serduszko pod każdym jego postem. Inaczej utoniemy w pochlebstwach.
 

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
#13
Płyty drogowe

Do waloryzacji kartonowych płyt drogowych niezbędne będzie:

1) farba betonowa;
2) wash interior AK;
3) engine grime AK;
4) biała emulsja.

Z kartonu wycinamy kształt płyty drogowej. Proponuję zrobić to za pomocą lasera lub nabyć takowe w szerokiej ofercie sklepów internetowych. Dla oszczędnych (mowa o oszczędności pieniądza nie czasu) można wycinać to ręcznie.

Model płyty odpowiada wymiarom płyty drogowej 3mx1,5m.

DSC_0616.jpg

Płyty malujemy metodą półsuchego pędzla (twarde włosie) betonową farbą.

DSC_0617.jpg


DSC_0618.jpg


Miękkim pędzlem nanosimy wash.

DSC_0619.jpg


Ponownie nanosimy farbę betonową nie zamalowując jednak całej powierzchni płyty, tylko zostawiając miejscowo przebicia brudu.

DSC_0621.jpg


Dla podniesienia efektu możemy użyć brudu silnikowego AK, delikatnie na rogach i szczelinach.

DSC_0622.jpg

Ostatnim zabiegiem, choć niekoniecznym, będzie podkręcenie kilkoma "stuknięciami" półsuchego pędzla delikatnie zanurzonego w białej emulsji.

DSC_0623.jpg

Płyta gotowa.
 

Zbyszek

Zajebistość roku
#18
Brzegi warto zaimpregnować klejem CA. Będziemy mieli komfort psychiczny, że nic nie będzie puchnąć podczas klejenia rzadkim klejem, np. trawy w szczelinach.
 

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
#20
Droga gminna
Prezentowana technika przeznaczona jest do budowy dróg typowych dla wsi i miasteczek okresu PRL ze wszystkimi skazami i niedokładnościami. Trudno tym sposobem wykonać idealnie płaską i dokładną powierzchnię co jest pożądane raczej dla wykonania nowoczesnych dróg czy też infrastruktury pod takie wynalazki jak faller car system.

Potrzebne będą:
1) Gładź szpachlowa akrylowa;
2) Czarna farba akrylowa;
3) Posypka pył modelarski (nie wiem czy potrzebny);
4) Klej do posypek Polak (nie wiem jakiego to rodzaju klej, ale chyba bardziej w rodzaju kleju do tapet, chodzi o to aby nadać masie po stężeniu bardziej elastycznej struktury by się nie kruszyła. Wikol jest za mocny i może ściągnąć po wyschnięciu masę powodując pęknięcia. Inna sprawa, że takie pęknięcia mogą być efektem pożądanym więc trzeba by zrobić próbę czy to Wam odpowiada);
5) Farby pactra 39 i 46. Specyfik AK Engine grime.
6) szpachelka, papier ścierny, twardy pędzel.

15321559_1156195377750341_874688666_o.jpg

Składniki dokładnie mieszamy razem w następującej proporcji. Na jedną porcję masy około 1/5 pyłu, farby i kleju. Aby uzyskać mniej więcej taką maź.

15311606_1156195597750319_738787051_o.jpg

15321608_1156195624416983_1835617820_o.jpg


Masę nakładamy na przygotowany teren. Najlepiej na wyrysowany wcześniej (odmierzony) kształt pasa drogi. Staramy się dokładnie prowadzić szpachlę aby droga była w miarę równa. Drobnymi niedokładnościami nie ma się co przejmować gdyż powierzchnia będzie szlifowana.

15303794_1156195654416980_1520692995_o.jpg

15271162_1156195657750313_2102735067_o.jpg

Pozostawiamy do wyschnięcia. Następnie szlifujemy papierem ściernym aby pozbyć się nierówności. Po szlifowaniu możemy nożykiem poobcinać masę która przy kładzeniu wyszła poza pożądany pas drogi.

15292842_1156195767750302_1242177009_o.jpg

15271547_1156195877750291_1149537748_o.jpg

Aby skontrolować kolor i ewentualnie ujednolicić powierzchnię, malujemy szarą farbą Pactra.

15304003_1156195864416959_148791534_o.jpg

Następnie przyciemniamy farbą czarną, szczególnie środkową część jezdni.
15293309_1156195891083623_1872520219_o.jpg

Dla dodania efektu, możemy prysnąć z twardego pędzla specyfikiem AK

15321577_1156195927750286_1494299119_o.jpg

15293460_1156197244416821_1914592623_o.jpg

Oczywiście prezentowany proces dotyczy wyłącznie budowy podstawowej. Jeżeli komuś nie brakuje zapału, można w nieskończoność waloryzować drogę. Można dłubać dziury, łatać mieszając bardziej ciemną masę i nakładając w dowolne miejsca, delikatnie cienkim pędzlem i błyszczącą czarną farbą nanosić ślady klejenia lepikiem. Wreszcie użyć pudrów w celu dodania efektu pyłu zwłaszcza przy poboczu drogi.