Każdy rozpoczynający przygodę z modelarstwem kolejowym, który zaczyna od kompletnego zera musi przemyśleć wiele kwestii. Przeważnie łapiemy bakcyla widząc cudzą kolejkę na wystawie lub w domu znajomych. Często zaciekawienie modelarstwem kolejowym pochodzi z dzieciństwa naszego albo naszych pociech. Wielu kolekcjonerów po 20, 30 albo 40 latach wspomina kolejki elektryczne z czasów swojej młodości, które się miało lub mieć się chciało. Niestety w odległych czasach wybór, dostępność i atrakcyjność dostępnego asortymentu była mocno ograniczona, dziś natomiast modelarstwo kolejowe jest wielkim globalnym przemysłem z niewyobrażalną różnorodnością.
Niniejszy poradnik ma na celu pomóc Ci przebrnąć przez najtrudniejszy okres modelarstwa kolejowego, czyli jego początki. Współcześnie, gdy czas jest droższy od pieniędzy a młodzi ludzie mają go coraz to mniej na wszystko, warto jest trochę swojej uwagi i zaangażowania na początku zaoszczędzić. Osobiście swoją przygodę z modelarstwem zacząłem podobnie jak każdy, czyli od forum. Ogrom wiedzy zawartej na forum jest wręcz nie do opisania. Informacje w nim zawarte są bardzo rozproszone, więc „dogrzebanie się” do interesujących nas zagadnień trwa niekiedy całymi tygodniami. Postanowiłem zatem pomóc i wyjść naprzeciw takim ludziom jak Ja. Jeżeli jesteś ambitnym, chętnym do działania, początkującym modelarzem ten poradnik jest skierowany właśnie do Ciebie i tym samym mam ogromną nadzieję, że odrobinę ułatwi Twój start w wielką przygodę jaką jest modelarstwo kolejowe.
Modelarstwo kolejowe jest barwnym, wdzięcznym i społecznie akceptowanym hobby. Niestety istnieją ograniczenia, które już na wstępie mogą nam popsuć całą radość. Poza oczywistymi względami, jak zasobność portfela, ilość wolnego czasu, czy też posiadanego wolnego miejsca ważniejsza jest wiedza. Wiedza o modelarstwie kolejowym będzie się systematycznie powiększać i mocno ukierunkowywać lecz na pewno potrwa to jeszcze długie lata. Wiedza zdobywana jest latami, ale początek jest tylko jeden i wybranie niewłaściwej ścieżki w tych naszych „ciuchciach” szybko nas zniechęci, a dodatkowo praca włożona w zabawę nie będzie satysfakcjonować.
Na samym początku trzeba sobie zadać kilka ważnych, brzegowych oraz początkowych pytań.
1. Czego oczekujemy od modelarstwa kolejowego?
2. Jakie modelarstwo kolejowe nas interesuje?
3. Ile mamy miejsca oraz czasu dla naszego hobby?
4. Jaki mamy budżet na nasze zainteresowanie?
Bez dogłębnego rozpatrzenia powyższych pytań niema nawet co zaczynać, ponieważ łatwo jest o błędy już u samych podstaw, które będą się odbijały echem przez całą naszą przygodę.
Zaczynamy…
Ad.1 Czego oczekujemy od modelarstwa?
Jest to najważniejsze pytanie na jakie musisz sobie odpowiedzieć będąc na początku przygody z modelarstwem. Pomogą pytania pomocnicze, między innymi co nas kręci? Czy jest to prowadzenie pociągów? kolekcjonowanie pojazdów? może samo modelarstwo, a może chęć po prostu poznania jak funkcjonuje prawdziwa kolej? Do tego dodatkowe pytanie, jakie mam oczekiwania w stosunku do naszego hobby w perspektywie czasu takiej jak: tydzień, miesiąc, rok a może dekada? Pytanie niby trywialne i każdy pozornie zna na nie odpowiedź, ale niestety nie jest to prawdą. U mnie osobiście była to chęć powrotu do ukochanego hobby z młodych lat - modelarstwa. Z biegiem czasu i ustatkowaniem się potrzeba posiadania takiej mojej mini samotni tylko dla mnie, miejsca gdzie będę mógł zapomnieć na chwilę o trudzie codzienności oraz odpocząć od siedzenia przed komputerem albo smartfonem. Każdy ma swoje powody zainteresowania się modelarstwem kolejowym i w głębi duszy warto odnaleźć przyczyny, które Ciebie tu przygnały i sprawiają że to czytasz. Gdy już to odkryjesz na tym buduj swój świat, nie ulegaj powszechnym trendom w tej tematyce. Pamiętaj! to jak się bawisz ma się podobać przede wszystkim Tobie i tylko Tobie. Niestety wiele gałęzi MK, a jest ich naprawdę sporo opartych jest o współprace z innymi osobami, a tu już jest dużo mniej miejsca na indywidualizm.
Ad. 2 Jakie modelarstwo kolejowe nas interesuje?
No jak to jakie? Takie zwykłe, żeby sobie kolejką pojeździć!. Też tak odpowiedzieliście? Wielu zaczynających ma podobnie, ich jedynym celem była chęć sterowania mini pociągiem i odjechanie ze stacji z gwizdem lokomotywy parowej. I oczywiście jest to już jakiś punkt zaczepienia, ale pozwólcie w tym miejscu, że przedstawię wam zaledwie kilka odmian modelarstwa kolejowego.
Wiele osób traktuje modelarstwo kolejowe jako hobby kolekcjonerskie kupując interesujące je rodzaje modeli nie mając nawet 2m torów i nie wyciągając pojazdów z pudełek. Zwróćcie uwagę ile jest ofert sprzedaży modeli, które nigdy nie jeździły albo nawet z pudełek nie były wyjęte. Pojawia się pytanie po co to kupować i magazynować? A dlaczego ludzie zbierają monety, znaczki, puszki itp? Bo chcą mieć tą rzecz w domu na własność, tak aby inni im zazdrościli. Takie podejście ma mniej wspólnego z modelarstwem, a więcej z kolekcjonerstwem, nie mniej jest na pewno częścią naszego świata. Dodatkowo, każdy chciałby mieć na pewno w swojej indywidualnej kolekcji kilka ulubionych modeli.
Kolejnym często spotykanym podejściem, jest podejście czysto modelarskie tzn. kupowanie modeli oraz tworzenie realistycznych makiet kolejowych. Tu odnajdą się pasjonaci tacy jak ja, chcący podłubać wieczorami przy swoich modelach. Jest to zapewne najbardziej piękna i kolorowa gałąź modelarstwa kolejowego. Zapewne znaczna część osób czytających ten poradnik pojawiła się dokładnie w tym miejscu, ponieważ widziała piękne modele albo często wielometrowe makiety na wystawach bądź w TV, które ich zafascynowały.
Równie pięknym i wymagającym podejściem jest robienie modeli od podstaw. Wyobraźcie sobie, że są ludzie na tym świecie co z różnych metali tworzą sami w domach w pełni działające modele metalowych olbrzymów napędzanych parą. Pomyślcie, ile trzeba mieć wiedzy o metalurgii, ślusarstwie, ale też o technice i budowie maszyn aby tworzyć takie arcydzieła. Można czasem je spotkać na imprezach modelarskich, gdzie nawet najlepszy plastikowy model stojący obok na torach wygląda jak marnie wykonana zabawka.
Wiele osób zajmuje się modelarstwem kolejowym czysto użytkowo tzn. udają maszynistów i znają wyśmienicie WSZYSTKIE przepisy i zasady ruchu na kolei. Służą wsparciem dla modelarzy, którzy podczas budowy stacji nie wiedzą gdzie te wszystkie „lampki” porozstawiać. Również w tej odmianie modelarstwa można znaleźć ludzi, którzy są mistrzami prawdziwej kolei i kierują ruchem na wszelkiego rodzaju stacjach, posterunkach odgałęźnych oraz bocznicach.
Można stwierdzić, że w porównaniu z powyższymi podejściami, trywialne wydaje się te odnoszące się do chęci posiadania tylko kółeczka z torów na podłodze dla siebie, syna albo wnuka. Tak zwana kolej podłogowa również jest bardzo pięknym hobby, gdzie podczas jedzenia rośnie apetyt na więcej i więcej.
Wyżej, zostało przytoczonych zaledwie kilka indywidualnych podejść do MK, niestety oraz stety każdy modelarz jest takim trochę mixem kilku powyższych technik i podejść i jeszcze jakiś dodatkowych rodzajów modelarstwa. Jednym słowem, dla każdego coś się znajdzie co będzie sprawiać dla niego satysfakcję, ale i znajdzie kolegów którzy podzielać będą jego pasje.
Ad.3 Ile mamy miejsca i czasu na hobby?
Po wypocinach natury filozoficzno-egzystencjalnej przyszedł czas na pierwsze zagadnienia techniczne. Ilość miejsca oraz czasu jaki możemy przeznaczyć na nasze hobby jest uzależnione od naszych celów. Przykładowo kolekcjonerowi wystarczy półka na regale i czasu dosłownie godzina tygodniowo, żeby przejrzeć nowości i ewentualnie cos zamówić. Natomiast w przypadku osoby chcącej budować wielkie makiety potrzeba naprawę dużo miejsca oraz czasu liczonego często w latach. Rozpatrzmy początkowo ilość miejsca ,który jest nam potrzebny. Osoby posiadające nawet wolne poddasze lub kawałek biurka w warsztacie/gabinecie muszą to miejsce uzgodnić z resztą domowników. Jeżeli zamierzasz zrobić makietę na pół mieszkania mając dużego psa trzeba pomyśleć o zabezpieczeniu naszego dzieła. Jeżeli nasza druga połówka nie zaakceptuje naszego hobby od początku to nie pozwoli nam zając salonu naszymi makietami. To wydaje się oczywiste lecz lepiej wszystko uzgodnić i przemyśleć zawczasu. CZAS to jest to, co charakteryzuje wszystkich modelarzy a raczej cecha osobista oparta o czas. Mam na myśli cierpliwość. Jeżeli chcesz spektakularnych efektów licz, że owe efekty przyjdą za parę ładnych lat. Warto wspomnieć, że o czas oparte jest nie tylko samo modelarstwo rozumiane jako malowanie, struganie, klejenie itp. ale wiedza potrzebna do wykonania projektu naszych marzeń. Po czasie możemy płynnie przejść do kwestii finansowych.
Ad.4 Jaki mamy budżet dla naszych zainteresowań?
Czas i pieniądze idą ze sobą w parze przy MK. Jeżeli uważasz, że podołasz finansowo to upewnijmy się w tej kwestii, pozwól że przeliczymy bardzo mocno z grubsza potrzebne Ci finanse.
Przykładowa kolejka z akcesoriami i sterowaniem spokojnie zamknie się w kwocie 2000zł. Co 2000zł za kolejkę? Niestety. Tak to wygląda lokomotywy kosztują od 400 do 2000 za sztukę, plus jakieś sterowanie od 100 do 1500zl, dodatkowo tory zależnie od wielkości, to na początek około 200 zł, plus wagony. Sama lokomotywa to słaba zabawa, trzeba liczyć że wagony towarowe kosztują od 60 zł za sztukę natomiast osobowe od 120, a trzeba mieć kilka dla spotęgowania naszej zabawy. I jesteśmy na samym jeżdżeniu po podłodze, a gdzie makiety i ta cala otoczka?
Przerażeni? Trochę na pewno przestraszyłem. Od razu uspokajam! Podane wyżej ceny są cenami za naprawdę fajne zabawki, gdzie na początek szybciej je zniszczymy i połamiemy detale niż docenimy ich kunszt wykonania. Można zacząć od zestawu startowego za 400 zł, który tez zagwarantuje nam super zabawę. Jednak nasz apetyt będzie rósł w miarę jedzenia. Wróćmy po wywodzie finansowym do wspomnianego wcześniej czasu. Mało kogo jest stać na start kupić wszystkie akcesoria z górnej półki, oraz na wykonanie kozackiej dużej makiety i wydanie na nią 20 000 zl. Dlatego jedyną właściwą drogą w MK jest powolne i dokładne planowanie. Zamiast od razu lecieć do sklepu i kupować na ślepo co nam wpadnie w oczy, warto jest poczytać i zagłębić się we wszystkie aspekty modelarstwa. Powoli kupić jedną lokomotywę, jakąś może trochę tańsza na której będziemy testować nasze pomysły. Do tego odcinek torów plus proste sterowanie. Zbudować może mini domek albo nawet szopę dla poznania realiów modelarstwa. Pamiętajmy, że razem z czasem będzie rosła ilość przeczytanych artykułów oraz wątków na forum, co z kolei będzie nasz nakierowywać na to co nas interesuje. Takie przemyślane i odpowiednio zaplanowane podejście spowoduje zapewne poznanie nowych rzeczy i lekką zmianę naszego głównego kursu i marzeń.
Podsumowując jednym zdaniem: Modelarstwo jest dla ciebie, lecz nie zapominaj o bardzo dużej ilości cierpliwości i pokory w mozolnym zdobywaniu wiedzy o MK.
P.S Jest to wstęp do poradnika dla początkujących i jeżeli zostanie pozytywnie odebrany przez środowisko, postaram się sukcesywnie poszerzać jego treść. Proszę o uwagi techniczne i tematy którymi warto się zająć z punktu widzenia osoby początkującej w wiadomości prywatnej żeby nie zaśmiecać wątku.
Pozdawiam Karol Walesieniuk
Niniejszy poradnik ma na celu pomóc Ci przebrnąć przez najtrudniejszy okres modelarstwa kolejowego, czyli jego początki. Współcześnie, gdy czas jest droższy od pieniędzy a młodzi ludzie mają go coraz to mniej na wszystko, warto jest trochę swojej uwagi i zaangażowania na początku zaoszczędzić. Osobiście swoją przygodę z modelarstwem zacząłem podobnie jak każdy, czyli od forum. Ogrom wiedzy zawartej na forum jest wręcz nie do opisania. Informacje w nim zawarte są bardzo rozproszone, więc „dogrzebanie się” do interesujących nas zagadnień trwa niekiedy całymi tygodniami. Postanowiłem zatem pomóc i wyjść naprzeciw takim ludziom jak Ja. Jeżeli jesteś ambitnym, chętnym do działania, początkującym modelarzem ten poradnik jest skierowany właśnie do Ciebie i tym samym mam ogromną nadzieję, że odrobinę ułatwi Twój start w wielką przygodę jaką jest modelarstwo kolejowe.
Modelarstwo kolejowe jest barwnym, wdzięcznym i społecznie akceptowanym hobby. Niestety istnieją ograniczenia, które już na wstępie mogą nam popsuć całą radość. Poza oczywistymi względami, jak zasobność portfela, ilość wolnego czasu, czy też posiadanego wolnego miejsca ważniejsza jest wiedza. Wiedza o modelarstwie kolejowym będzie się systematycznie powiększać i mocno ukierunkowywać lecz na pewno potrwa to jeszcze długie lata. Wiedza zdobywana jest latami, ale początek jest tylko jeden i wybranie niewłaściwej ścieżki w tych naszych „ciuchciach” szybko nas zniechęci, a dodatkowo praca włożona w zabawę nie będzie satysfakcjonować.
Na samym początku trzeba sobie zadać kilka ważnych, brzegowych oraz początkowych pytań.
1. Czego oczekujemy od modelarstwa kolejowego?
2. Jakie modelarstwo kolejowe nas interesuje?
3. Ile mamy miejsca oraz czasu dla naszego hobby?
4. Jaki mamy budżet na nasze zainteresowanie?
Bez dogłębnego rozpatrzenia powyższych pytań niema nawet co zaczynać, ponieważ łatwo jest o błędy już u samych podstaw, które będą się odbijały echem przez całą naszą przygodę.
Zaczynamy…
Ad.1 Czego oczekujemy od modelarstwa?
Jest to najważniejsze pytanie na jakie musisz sobie odpowiedzieć będąc na początku przygody z modelarstwem. Pomogą pytania pomocnicze, między innymi co nas kręci? Czy jest to prowadzenie pociągów? kolekcjonowanie pojazdów? może samo modelarstwo, a może chęć po prostu poznania jak funkcjonuje prawdziwa kolej? Do tego dodatkowe pytanie, jakie mam oczekiwania w stosunku do naszego hobby w perspektywie czasu takiej jak: tydzień, miesiąc, rok a może dekada? Pytanie niby trywialne i każdy pozornie zna na nie odpowiedź, ale niestety nie jest to prawdą. U mnie osobiście była to chęć powrotu do ukochanego hobby z młodych lat - modelarstwa. Z biegiem czasu i ustatkowaniem się potrzeba posiadania takiej mojej mini samotni tylko dla mnie, miejsca gdzie będę mógł zapomnieć na chwilę o trudzie codzienności oraz odpocząć od siedzenia przed komputerem albo smartfonem. Każdy ma swoje powody zainteresowania się modelarstwem kolejowym i w głębi duszy warto odnaleźć przyczyny, które Ciebie tu przygnały i sprawiają że to czytasz. Gdy już to odkryjesz na tym buduj swój świat, nie ulegaj powszechnym trendom w tej tematyce. Pamiętaj! to jak się bawisz ma się podobać przede wszystkim Tobie i tylko Tobie. Niestety wiele gałęzi MK, a jest ich naprawdę sporo opartych jest o współprace z innymi osobami, a tu już jest dużo mniej miejsca na indywidualizm.
Ad. 2 Jakie modelarstwo kolejowe nas interesuje?
No jak to jakie? Takie zwykłe, żeby sobie kolejką pojeździć!. Też tak odpowiedzieliście? Wielu zaczynających ma podobnie, ich jedynym celem była chęć sterowania mini pociągiem i odjechanie ze stacji z gwizdem lokomotywy parowej. I oczywiście jest to już jakiś punkt zaczepienia, ale pozwólcie w tym miejscu, że przedstawię wam zaledwie kilka odmian modelarstwa kolejowego.
Wiele osób traktuje modelarstwo kolejowe jako hobby kolekcjonerskie kupując interesujące je rodzaje modeli nie mając nawet 2m torów i nie wyciągając pojazdów z pudełek. Zwróćcie uwagę ile jest ofert sprzedaży modeli, które nigdy nie jeździły albo nawet z pudełek nie były wyjęte. Pojawia się pytanie po co to kupować i magazynować? A dlaczego ludzie zbierają monety, znaczki, puszki itp? Bo chcą mieć tą rzecz w domu na własność, tak aby inni im zazdrościli. Takie podejście ma mniej wspólnego z modelarstwem, a więcej z kolekcjonerstwem, nie mniej jest na pewno częścią naszego świata. Dodatkowo, każdy chciałby mieć na pewno w swojej indywidualnej kolekcji kilka ulubionych modeli.
Kolejnym często spotykanym podejściem, jest podejście czysto modelarskie tzn. kupowanie modeli oraz tworzenie realistycznych makiet kolejowych. Tu odnajdą się pasjonaci tacy jak ja, chcący podłubać wieczorami przy swoich modelach. Jest to zapewne najbardziej piękna i kolorowa gałąź modelarstwa kolejowego. Zapewne znaczna część osób czytających ten poradnik pojawiła się dokładnie w tym miejscu, ponieważ widziała piękne modele albo często wielometrowe makiety na wystawach bądź w TV, które ich zafascynowały.
Równie pięknym i wymagającym podejściem jest robienie modeli od podstaw. Wyobraźcie sobie, że są ludzie na tym świecie co z różnych metali tworzą sami w domach w pełni działające modele metalowych olbrzymów napędzanych parą. Pomyślcie, ile trzeba mieć wiedzy o metalurgii, ślusarstwie, ale też o technice i budowie maszyn aby tworzyć takie arcydzieła. Można czasem je spotkać na imprezach modelarskich, gdzie nawet najlepszy plastikowy model stojący obok na torach wygląda jak marnie wykonana zabawka.
Wiele osób zajmuje się modelarstwem kolejowym czysto użytkowo tzn. udają maszynistów i znają wyśmienicie WSZYSTKIE przepisy i zasady ruchu na kolei. Służą wsparciem dla modelarzy, którzy podczas budowy stacji nie wiedzą gdzie te wszystkie „lampki” porozstawiać. Również w tej odmianie modelarstwa można znaleźć ludzi, którzy są mistrzami prawdziwej kolei i kierują ruchem na wszelkiego rodzaju stacjach, posterunkach odgałęźnych oraz bocznicach.
Można stwierdzić, że w porównaniu z powyższymi podejściami, trywialne wydaje się te odnoszące się do chęci posiadania tylko kółeczka z torów na podłodze dla siebie, syna albo wnuka. Tak zwana kolej podłogowa również jest bardzo pięknym hobby, gdzie podczas jedzenia rośnie apetyt na więcej i więcej.
Wyżej, zostało przytoczonych zaledwie kilka indywidualnych podejść do MK, niestety oraz stety każdy modelarz jest takim trochę mixem kilku powyższych technik i podejść i jeszcze jakiś dodatkowych rodzajów modelarstwa. Jednym słowem, dla każdego coś się znajdzie co będzie sprawiać dla niego satysfakcję, ale i znajdzie kolegów którzy podzielać będą jego pasje.
Ad.3 Ile mamy miejsca i czasu na hobby?
Po wypocinach natury filozoficzno-egzystencjalnej przyszedł czas na pierwsze zagadnienia techniczne. Ilość miejsca oraz czasu jaki możemy przeznaczyć na nasze hobby jest uzależnione od naszych celów. Przykładowo kolekcjonerowi wystarczy półka na regale i czasu dosłownie godzina tygodniowo, żeby przejrzeć nowości i ewentualnie cos zamówić. Natomiast w przypadku osoby chcącej budować wielkie makiety potrzeba naprawę dużo miejsca oraz czasu liczonego często w latach. Rozpatrzmy początkowo ilość miejsca ,który jest nam potrzebny. Osoby posiadające nawet wolne poddasze lub kawałek biurka w warsztacie/gabinecie muszą to miejsce uzgodnić z resztą domowników. Jeżeli zamierzasz zrobić makietę na pół mieszkania mając dużego psa trzeba pomyśleć o zabezpieczeniu naszego dzieła. Jeżeli nasza druga połówka nie zaakceptuje naszego hobby od początku to nie pozwoli nam zając salonu naszymi makietami. To wydaje się oczywiste lecz lepiej wszystko uzgodnić i przemyśleć zawczasu. CZAS to jest to, co charakteryzuje wszystkich modelarzy a raczej cecha osobista oparta o czas. Mam na myśli cierpliwość. Jeżeli chcesz spektakularnych efektów licz, że owe efekty przyjdą za parę ładnych lat. Warto wspomnieć, że o czas oparte jest nie tylko samo modelarstwo rozumiane jako malowanie, struganie, klejenie itp. ale wiedza potrzebna do wykonania projektu naszych marzeń. Po czasie możemy płynnie przejść do kwestii finansowych.
Ad.4 Jaki mamy budżet dla naszych zainteresowań?
Czas i pieniądze idą ze sobą w parze przy MK. Jeżeli uważasz, że podołasz finansowo to upewnijmy się w tej kwestii, pozwól że przeliczymy bardzo mocno z grubsza potrzebne Ci finanse.
Przykładowa kolejka z akcesoriami i sterowaniem spokojnie zamknie się w kwocie 2000zł. Co 2000zł za kolejkę? Niestety. Tak to wygląda lokomotywy kosztują od 400 do 2000 za sztukę, plus jakieś sterowanie od 100 do 1500zl, dodatkowo tory zależnie od wielkości, to na początek około 200 zł, plus wagony. Sama lokomotywa to słaba zabawa, trzeba liczyć że wagony towarowe kosztują od 60 zł za sztukę natomiast osobowe od 120, a trzeba mieć kilka dla spotęgowania naszej zabawy. I jesteśmy na samym jeżdżeniu po podłodze, a gdzie makiety i ta cala otoczka?
Przerażeni? Trochę na pewno przestraszyłem. Od razu uspokajam! Podane wyżej ceny są cenami za naprawdę fajne zabawki, gdzie na początek szybciej je zniszczymy i połamiemy detale niż docenimy ich kunszt wykonania. Można zacząć od zestawu startowego za 400 zł, który tez zagwarantuje nam super zabawę. Jednak nasz apetyt będzie rósł w miarę jedzenia. Wróćmy po wywodzie finansowym do wspomnianego wcześniej czasu. Mało kogo jest stać na start kupić wszystkie akcesoria z górnej półki, oraz na wykonanie kozackiej dużej makiety i wydanie na nią 20 000 zl. Dlatego jedyną właściwą drogą w MK jest powolne i dokładne planowanie. Zamiast od razu lecieć do sklepu i kupować na ślepo co nam wpadnie w oczy, warto jest poczytać i zagłębić się we wszystkie aspekty modelarstwa. Powoli kupić jedną lokomotywę, jakąś może trochę tańsza na której będziemy testować nasze pomysły. Do tego odcinek torów plus proste sterowanie. Zbudować może mini domek albo nawet szopę dla poznania realiów modelarstwa. Pamiętajmy, że razem z czasem będzie rosła ilość przeczytanych artykułów oraz wątków na forum, co z kolei będzie nasz nakierowywać na to co nas interesuje. Takie przemyślane i odpowiednio zaplanowane podejście spowoduje zapewne poznanie nowych rzeczy i lekką zmianę naszego głównego kursu i marzeń.
Podsumowując jednym zdaniem: Modelarstwo jest dla ciebie, lecz nie zapominaj o bardzo dużej ilości cierpliwości i pokory w mozolnym zdobywaniu wiedzy o MK.
P.S Jest to wstęp do poradnika dla początkujących i jeżeli zostanie pozytywnie odebrany przez środowisko, postaram się sukcesywnie poszerzać jego treść. Proszę o uwagi techniczne i tematy którymi warto się zająć z punktu widzenia osoby początkującej w wiadomości prywatnej żeby nie zaśmiecać wątku.
Pozdawiam Karol Walesieniuk
Ostatnio modyfikowane przez moderatora: