• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Porównanie wagonów osobowych ZB (Tillig 74824 vs ACME 90026)

ffox

Administrator
Zespół forum
#1
Porównanie wagonów osobowych ZB (Tillig 74824 vs ACME 90026)


WSTĘP:
Mimo, że wagony są trochę innego typu oraz okresu, spróbowałem je pomiędzy sobą porównać pod względem wykonania oraz szczegółowości. Niestety przez kiepskie warunki w mieszkaniu, zdjęcia wyszły zbyt niebieskie. Z góry przepraszam, jeśli w poniższym porównaniu popełniłem jakieś błędy.

Tillig-Acme.jpg


OPIS OGÓLNY:

Tillig 74824

Wagon Tillig 74824 jest drugą odsłoną wagonu Z2B firmy Tillig w malowaniu PKP InterCity.
Wcześniejszy wypust nosił numer katalogowy Tillig 501033 i posiadał oznaczenia Bdmnu 51 51 21-70 085-7.

PKP InterCity
Bdmnu 51 51 21-70 088-1
Typ Z2B Bautzen
St. W-wa Grochów
Klasa 2 / 11 przedziałów, po 8 siedzeń
Rev.: 11.09.2003
Wózki: GP200

Model w sprzedaży od: 2013 r.
Forma modelu: 2011 r.
Cena: ~180 zł

Tillig-74824.jpg

Niestety nie jestem w posiadaniu oryginalnego zdjęcia tego wagonu, więc wkleiłem zdjęcie wagonu Bdmnu 51 51 21-70 091-5 (02.07.2004).
51 51 21-70 091-5 Bdmnu (02.07.2004).jpg
Zdjęcie zapożyczone ze strony: http://swr.podkarpackakolej.net/kategoria/IC


A.C.M.E. 90026

Wagon ACME 90026 jest trzecim wagonem typu Z1B w malowaniu spółki InterCity.
Poprzednie dwa z numerami B11mnouz 61 51 21-90-020-8 oraz B11mnouz 61 51 21-90-024-0 nabyć można było w zestawie "Polonia" ACME 55062.

PKP InterCity
B11mnouz 61 51 21-90 021-6
Typ Z1B Henschel
St. W-wa Grochów
Klasa 2 / 11 przedziałów, po 6 siedzeń
Rev.: 04.06.2008
Wózki: MD253 / MD524

Model w sprzedaży od: 2012 r.
Forma modelu: 2011 r.
Cena: ~190 zł

Acme-90026.jpg

61 51 21-90 021-6 B11mnouz.jpg
Zdjęcie zapożyczone ze strony: http://vagonWEB.cz
 
OP
OP
ffox

ffox

Administrator
Zespół forum
#2
RÓŻNICE W MODELACH:

(1) DACH
Tillig: Model ma błędnie odwzorowany dach. Powinien być taki, jak w modelu ACME. Ponadto dach w modelu Tillig-a jest odczepiany od budy wagonu i kiepsko do niego przylega.
ACME: Posiada dobrze odwzorowany dach (prawidłowo).

Dach-Tillig.jpg Dach-Acme.jpg
Projekt ZB 1.jpg Projekt ZB 2.jpg


(2) OKNA:
Co do wagonu ACME, mam pewność, że okna WC i okna przy drzwiach od strony korytarza są prawidłowo odwzorowane. Natomiast w przypadku TIllig-a mam pewne wątpliwości. Raz, że okna wydają mi się za wąskie (lecz nie mam pewności, czy nie było tak faktycznie - na zdjęciach prawdziwego wagonu ciężko to stwierdzić), to dwa, że okna w WC powinny być uchylne w połowie, a nie w 1/3.

Okna-Tillig.jpg Okna--Acme.jpg


(3) ZDRZAKI:
Tillig: Zaokrąglone zderzaki.
ACME: Bardziej proste (prawidłowo).

Zderzaki-Tillig.jpg Zderzaki-Acme.jpg


(4) ŚWIATŁA KOŃCA SKŁADU:
Tillig: Jak zwykle brak świateł - jedynie zamalowane na czerwono.
ACME: Posiada (prawidłowo).

Swiatla-Tillig.jpg Swiatla-Acme.jpg


(5) WC:
Tillig: Brak imitacji wnętrza WC.
ACME: Posiada (prawidłowo).

WC-Tillig.jpg WC-Acme.jpg


(6) SIEDZENIA:
Tillig: Producent poszedł całkowicie na łatwiznę. Raz, że siedzenia są wspólnym elementem prawie całego wnętrza wagonu, stąd nie wyróżniają się kolorem, to dwa, że odzwierciedlają 8 miejsc w przedziale, zamiast 6!
ACME: Bardzo dokładnie odwzorowane wnętrze przedziału (prawidłowo).

Przedzial-Tillig.jpg Przedzial-Acme.jpg


(7) KORYTARZ:
Tillig: Najmniejsza linia oporu. Jedynie pomalowane ramki okien i drzwi do przedziałów.
ACME: Oszklone drzwi oraz okna przy każdym przedziale.

Korytarz-Tillig.jpg Korytarz-Acme.jpg


(8) KOLORYSTYKA:
Wagony obu producentów znacznie się różnią od siebie kolorystyką nadwozia.
Poniżej przedstawiam jak mniej więcej się ona prezentuje.

Porównanie barw.png


BRAK PEŁNEGO OZNACZENIA STACJI MACIERZYSTEJ:
Tak jak w przypadku wagonu Tillig 501033, tak i w tym Tillig olał sprawę braku napisu "Grochów".
Pozostawiam ten fakt bez komentarza.

Blad-Tillig.jpg


Żeby było mało tego, pewnie każdy zauważył, że wózki w modelu Z2B Tillig-a strasznie latają na wszystkie strony. Podczas jazdy tego efektu oczywiście nie ma, ale gdy weźmiemy wagon do ręki, obracają się o 360 stopni i łatwo pomylić później strony.
 

Michał_P

Znany użytkownik
#7
Żeby było mało tego, pewnie każdy zauważył, że wózki w modelu Z2B Tillig-a strasznie latają na wszystkie strony. Podczas jazdy tego efektu oczywiście nie ma, ale gdy weźmiemy wagon do ręki, obracają się o 360 stopni i łatwo pomylić później strony.
Dla ułatwienia warto zapamiętać, że tłumiki wężykowania powinny być od strony środka wagonu. ACME zapowiada wagony czeskie i słowackie pochodzenia enerdowskiego a więc jest szansa również na polskie.
 

Zbyszek

Zajebistość roku
#8
Dla ułatwienia warto zapamiętać, że tłumiki wężykowania powinny być od strony środka wagonu. ACME zapowiada wagony czeskie i słowackie pochodzenia enerdowskiego a więc jest szansa również na polskie.
Powinni od razu wejść na polski rynek z Y/B w malowaniu TLK i IC. Było by to mocne wejście.
 
OP
OP
ffox

ffox

Administrator
Zespół forum
#10
A te zapowiedzi są tylko na papierze czy jest już jakaś forma przedstawiona na zdjęciu?
Patrząc swoim okiem jak dokładnie ACME robi modele, to sądzę, że YB tej firmy byłby jeszcze lepiej zrobiony od Roco.
Roco na razie robi tylko stare Goerlitz, a mi się marzy typowy YB Bautzen w malowaniu IC.
 

Michał_P

Znany użytkownik
#11
Jak do tej pory na papierze ale ACME konsekwentnie realizuje swoje założenia a modele Tilliga Z2 Bautzen i Halberstadt trącą wyraźnie myszką.
 

Zbyszek

Zajebistość roku
#12
Makaroniarze to coś jak ś.p. Klein. Widzą w Europie Wschodniej rynek zbytu. Dobra sprzedaż modeli PKP swiadczy tylko o tym, , że w kraju nad Wisłą liczy się tylko epoka z orłem to bajko-legendy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#13
Ale jakie właściwie wagony ma robić ACME, Y (24,5 m) czy X/Z (26,4 m)? Jedne i drugie były dostarczane z NRD do PKP. Mam wrażenie, że Koledzy dyskutujecie o dwóch różnych rzeczach.
 

MichałK

Znany użytkownik
#18
Skoro ACME robi formę na 136A i 159A to jestem spokojny co do Y-ków ale to w przyszłości zapewne. Tillig tym Z2B robi sobie z nas żarty. Wagon z pierwszej edycji mam, z drugiej podziękuje.
 

MichałK

Znany użytkownik
#20
Pierwszy edycja była z błędami, drugą miałem nadziej, że poprawią. Nawet stacji macierzystej nie chciało im się uzupełnić (n)