• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Porównanie modeli wagonów pasażerskich typu Y/B - Roco (64818) vs SACHSENMODELLE (74349)

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#1
Roco 64818 vs SachsenModelle 74349

Roco 65818 & SachsenModelle 74349.jpg

OPIS OGÓLNY:

Roco 64818

PKP (stare logo)
Bdnu-x 51 51 20-81 129-1
St. Warszawa Grochów
Klasa 2 / 10 przedziałów, po 8 siedzeń
Rev.: 93.12.10

Model w sprzedaży od 2011 r.
Cena: ~180 zł

Foto_01 Roco.jpg


SachsenModelle 74349

PKP (stare logo)
Bdnu-x 51 51 20-81-090-5
St. Kraków
Klasa 2 / 10 przedziałów, po 8 siedzeń
Rev.: 93.10.15

Model w sprzedaży od 2001 r.
Cena: ~180 zł

Foto_02 Sachsen.jpg





RÓŻNICE W MODELACH:
SachsenModelle: Brak imitacji połączenia nadwozia z podwoziem
Roco: Posiada (prawidłowo)

Pasek Sachsen.jpg Pasek Roco.jpg

SachsenModelle: Model posiada po dwa stopnie na każdą stronę schodków przy drzwiach
Roco: Po trzy (prawidłowo)

Schodki Sachsen.jpg Schodki Roco.jpg

SachsenModelle: Brak czołowych świateł - zamalowane na czerwono
Roco: Posiada (prawidłowo)

Swiatla Sachsen.jpg Swiatla Roco.jpg

SachsenModelle: Bardziej zaokrąglony dach na czołach
Roco: Bardziej prosty (prawidłowo)

Dach Sachsen.jpg Dach Roco.jpg

SachdenModelle: Uboga imitacja przełączników (?) podwozia
Roco: Bardziej szczegółowa (prawidłowo)

Przelaczniki Sachsen.jpg Przelaczniki Roco.jpg

SachsenModelle: Zaokrąglone zderzaki
Roco: Bardziej proste (prawidłowo)

Zderzaki Sachsen.jpg Zderzaki Roco.jpg

SachsenModelle: Mniej szczegółowa rama okna, natomiast posiada imitację klamki do otwierania okna od wewnątrz
Roco: Bardziej szczegółowa rama okna, lecz brak imitacji klamki

Rama okienna Sachsen.jpg Rama okienna Roco.jpg

SachsenModelle: Brak imitacji wnętrza WC
Roco: Posiada (prawidłowo)

WC Sachsen.jpg WC Roco.jpg

SachsenModelle: Brak opisów na ścianach czołowych
Roco: Posiada (prawidłowo)

Zobacz załącznik 107157 Zobacz załącznik 107156

Ponadto SachsenModelle jak i Roco niestety posiada zły układ wywietrzników.
Powinny być bezpośrednio nad przedziałami 1, 3, 5, 7 oraz 9.

Wywietrzniki.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#6
Bardzo ciekawe zestawienie. Ale skoro już tak rozbieramy te modele na części, to i ja coś dołożę. Wagony Y 2 klasy z miejscami do siedzenia produkcji NRD były dostarczane do Polski z polskimi wózkami 4ANc (wagony sypialne WARS były na wózkach niemieckich). Wprawdzie są one dość podobne do niemieckich wózków, jednak pewne różnice są widoczne. Roco, o ile wiem, stosuje do wszystkich enerdowskich wagonów Y takie same wózki, jakie pokazał kolega ffox. Sachsenmodelle/Tillig ma dwa typy wózków i odnoszę wrażenie, że zwłaszcza dawniej stosował je zamiennie bez jakiejś widocznej zasady. Jeden typ to taki, jak na fotkach kolegi ffoxa i ten najczęściej występuje pod wagonami Y PKP. Zarówno ten wózek, jak i wózek Roco nie całkiem odpowiadają wyglądem wózkom polskim. Ale Tilligg ma też drugi typ, stosowany w modelach wagonów sypialnych SŻD i ČSD (i następców tych przewoźników), który trochę bardziej przypomina polskie wózki 4ANc. Główną różnicą w wyglądzie tych wózków w stosunku do naszych 4ANc jest umieszczenie poziomego tłumika wężykowania. W wózkach niemieckich jest on zawsze po lewej stronie (patrząc z boku, czyli patrząc z góry tłumiki widzimy po przekątnej), w wózkach 4ANc tłumik jest zawsze po stronie wózka skierowanej w stronę końca wagonu - patrząc z boku wagonu widzimy na wózku w lewym końcu wagonu tłumik umieszczony po lewej stronie, a na drugim końcu wagonu - tłumik po prawej stronie wózka. Co ciekawe, Sachsenmodelle stosował te wózki także w modelach wagonów 2 klasy PKP - tych najwcześniejszych, kremowo-zielonych, jakie wyszły w połowie lat 1990-tych (nr kat. 14349). Późniejsze modele (w tym fikcyjne 1 kl i 1/2 kl) miały już wózki takie, jak w opisanym przez kolegę ffoxa modelu. Na poniższych zdjęciach widać te różnice. Najpierw wózki Roco i Tilliga z Y PKP (fotki zapożyczyłem od kolegi ffoxa - mam nadzieję, że mi wybaczy), dalej ten drugi typ Tilliga - bez i z założonym tłumikiem (pod wagonami sypialnymi. I dla porównania wózek 4ANc ze strony http://www.wgk.cal.pl/categories.php?cat_id=575&sessionid=d6d7d2a34221b42642b0e66ba929eafb

Foto_15 Roco.jpg Foto_16 Sachsen.jpg

IMG_5599a.JPG IMG_5615a.JPG 4ANc-141A.jpg
 

MichałK

Znany użytkownik
Reakcje
874 9 4
#7
Bardzo fajne porównanie (y) Gołym okiem widać, że produkt Roco jest o niebo lepszy. Fajnie by było mieć ich model w malowaniu Intercity i TLK.
 
OP
OP
ffox

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#8
Dziękuję Panie Andrzeju za wyczerpujące informację o wózkach, bo ich temat męczy mnie nie od dzisiaj.
Chciałem wymienić wózki w modelu Roco PKP na najbardziej zbliżone do oryginalnych.
Pomyślałem, że podmienię je za te z wagonów sypialnych Roco - z prądnicą.
Chciałbym, żeby przypominały te z drugiego zdjęcia poniżej:

Zestaw kołowy 1.jpg Zestaw kołowy 2.jpg

Oraz dodatkowe pytanie.
W których wagonach YB były stosowane wózki z prądnicami? Po obejrzeniu wielu zdjęć nie doszedłem do żadnych wniosków.
Czy poniższy wózek (pierwsze zdjęcie) nadaje się w ogóle do wagonów 2 kl. YB?
Na drugim zdjęciu posiada już tłumik i prądnica jest inna.

wlabd_wozek_gorlitz5.jpg wlabd_wozek_4anc.jpg
http://tabor.krb.com.pl/?gorlitz75-wlabwxz,41

Bardzo fajne porównanie (y) Gołym okiem widać, że produkt Roco jest o niebo lepszy. Fajnie by było mieć ich model w malowaniu Intercity i TLK.
Musieliby zrobić nową formę dachu - bez wywietrzników.
Bardzo chciałbym, żeby to zrobili. Wtedy mogliby robić wiele współczesnych wagonów typu YB.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#9
Nie czuję się tu ekspertem, ale wydaje mi się, że z dwóch ostatnich zdjęć pierwsze przedstawia niemiecki wózek Görlitz V, a drugie - polski 4ANc. Na wszystkich, znanych mi zdjęciach wagonów Y B produkcji NRD są polskie wózki 4ANc. Wagony z drugiej serii, Bautzen 84 przychodziły już z fabryki na polskich wózkach. Nie jestem pewien, co do starszych, Görlitz 78, ale na pewno w trakcie eksploatacji były one wyposażane polskie wózki, jeżeli nawet oryginalnie przychodziły na wózkach niemieckich. Każdy wagon ma jedną prądnicę i zwykle jest to taka, jak na ostanim zdjęciu.
 

Marek81

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Z ciekawości zapytam. Czy dach w wagonie produkcji Roco jest odczepiany od budy czy zgrzany na całej powierzchni styku? Jak oglądam swoje oliwkowe 64816/17 to dach idealnie przylega do ścian wagonu i nie ma żadnej szczeliny która mogłaby świadczyć o możliwości rozłączenia.
 
OP
OP
ffox

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#11
Z ciekawości zapytam. Czy dach w wagonie produkcji Roco jest odczepiany od budy czy zgrzany na całej powierzchni styku? Jak oglądam swoje oliwkowe 64816/17 to dach idealnie przylega do ścian wagonu i nie ma żadnej szczeliny która mogłaby świadczyć o możliwości rozłączenia.
Według instrukcji dach jest odczepiany, lecz jeszcze nie udało mi się go odczepić.
Przylega idealnie do budy wagonu, nie widać żadnych szczelin.
Co ciekawe, Sachsenmodelle stosował te wózki także w modelach wagonów 2 klasy PKP - tych najwcześniejszych, kremowo-zielonych, jakie wyszły w połowie lat 1990-tych (nr kat. 14349). Późniejsze modele (w tym fikcyjne 1 kl i 1/2 kl) miały już wózki takie, jak w opisanym przez kolegę ffoxa modelu.
Sprawdziłem te wózki, faktycznie są inne od późniejszych produkcji SachsenModelle/Tillig.

SM_14349.jpg

Poniżej jeszcze wózek SachsenModelle GP 200 z modelu SachsenModelle 14493

SM_14493.jpg

Już kiedyś to pisałem na forum.
Stare koła SachsenModelle (widoczne wyżej), dużo bardziej odzwierciedlają prawdziwe koła, niż te które obecnie stosuje TIllig.
Nie wiem dlaczego je wymienili - już w wagonie Bdn Gdynia zaczęli je montować.
Raz że obręcze są bardzo cienkie, to jeszcze strasznie się błyszczą.
SachsenModelle 500476

SM_500476.jpg
 
D

Docteur

Gość
#12
Z ciekawości zapytam. Czy dach w wagonie produkcji Roco jest odczepiany od budy czy zgrzany na całej powierzchni styku? Jak oglądam swoje oliwkowe 64816/17 to dach idealnie przylega do ścian wagonu i nie ma żadnej szczeliny która mogłaby świadczyć o możliwości rozłączenia.
Na ścianach bocznych mojego Roco 64816 dach przylega bardzo dokładnie, natomiast na ścianach czołowych widać delikatne szczeliny. Wsunąłem w nie nożyk modelarski i voila:

DSC_0052.jpg DSC_0053.jpg
 
OP
OP
ffox

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#14
Na ścianach bocznych mojego Roco 64816 dach przylega bardzo dokładnie, natomiast na ścianach czołowych widać delikatne szczeliny. Wsunąłem w nie nożyk modelarski i voila
Wystarczyłoby, że Roco wymieniłoby formę samego dachu i mogłyby powstać piękne modele TLK i InterCity.

Świetny artykuł(y) Weźmiesz inne wagony na warsztat?
Zrobię jeszcze przy okazji porównanie niebieskich WARS-ów sypialnych Tilliga i Roco, chyba, że ktoś mnie uprzedzi ;)
A tak to już chyba nie mam co porównywać - za małą posiadam kolekcję.
 
D

Docteur

Gość
#16
To jeszcze dodam od siebie, że jeden z czeskich sprzedawców dokonał podobnego porównania modeli Roco i Tilliga w swoim magazynie internetowym. Cieszę się jednak, że kolega ffox pokusił się o swoje porównanie i wyciągnął z niego własne wnioski. To jest dobry materiał, widać solidne przygotowanie teoretyczne.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#18
Wątpię w to żeby zrobili specjalnie nową formę dachu. Tillig ma przewidziany na ten rok YB TLK i Intercity ale dach też pewnie będzie z wietrznikami.
Wywietrzniki, pal licho, się zeszlifuje, ale co z oknami od strony korytarza? Muszą być w sumie 4 nie dzielone.
Masz jakiś link do wizualizacji?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#19
Poniżej jeszcze wózek SachsenModelle GP 200 z modelu SachsenModelle 14493
Ale to zupełnie inny wagon, nie Y, więc nie należy go mylić z omawianymi w tym wątku modelami. Ale jest jeden model Y z takimi wózkami: model wagonu konferencyjnego BBJ Interfirm. Jest to wagon przebudowany z polskiego Y i wyposażony właśnie w wózki GP200. Model wykonany na bazie modelu niemieckiego Y Tilliga, więc nieco się różni od oryginału. Było już o tym na forum jakiś czas temu.
 
OP
OP
ffox

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#20
Wątpię w to żeby zrobili specjalnie nową formę dachu. Tillig ma przewidziany na ten rok YB TLK i Intercity ale dach też pewnie będzie z wietrznikami.
Dlaczego? Dach bez wywietrzników nie jest tylko na PKP stosowany.
Czeskie wagony po modernizacji też już ich nie posiadają.
Zarobiliby trochę kasy. Tylko jak Zbyszek wspomniał, musieliby jeszcze okna poprawić.
A Tilliga, to ja już więcej nie kupię, nawet jak wypuści IC :( szkoda kasy.
Ale to zupełnie inny wagon, nie Y, więc nie należy go mylić z omawianymi w tym wątku modelami.
Tak wiem. Ale że model się napatoczył, to chciałem bardziej pokazać same koła niż konstrukcję wózka.
 

Podobne wątki