• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Porównanie modeli wagonów pasażerskich typu Y/B - Roco (64818) vs SACHSENMODELLE (74349)

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
To skoro kolega Jacek765 kilka postów wyżej postanowił zliftingować wagon Y/B (niby-Bautzen84) od Roco:
Ostatnio trochę podziałałem z oliwkowymi YB70 od Roco. (...)
... ja postanowiłem zabrać się za wagony Y/B, ale od Tilliga.
Tilligowe wypusty to o wiele starsza konstrukcja niż ta od Roco, ale kilka rzeczy można w nich poprawić na szybko.
Na pierwszy ogień poszedł wagon Goerlitz 78 z oznaczeniem Bd stacja Bydgoszcz. Pomijając innych wiele niedociągnięć skupiłem się na dwóch - podwójne stopnie schodków wejściowych i malowana kratka nawiewna z boku budy. Trochę lipa jak dla mnie więc postanowiłem przerobić stopnie z 2 na 3, a kratke malowaną zastąpić fototrawioną:

Kratka wentylacyjna:

000.jpg


Pierwsza przymiarka (Tu akurat na Bautzenie Tilliga - ale takie akurat zdjęcie miałem - relacja z Bautzena w następnym wpisie):

0001.jpg


Pozostała kwestia doboru koloru. Miałem trochę farb modelarskich w sprayu i robiłem wiele prób. Najlepiej wypadła ta farba jeśli chodzi o kolor (zblizony do budy Tilliga):


spray kratka.jpg


Po odtłuszczeniu kratki, kilkukrotnym pomalowaniu i przyklejeniu do budy klejem modelarskim (użyłem Wamodu) - wygląda to tak:

goerlitz78_gotowy_6.jpg


Jeśli chodzi o stopnie wejściowe miałem stopnie od Roco. Postanowiłem je wykorzystać. Po usunięciu fabrycznego odlewu przyklepiłem je klejem dwuskładnikowym cyjanoakrylowym. To jest taki cyjanoakryl z takim mazakiem którym przed podaniem kleju maluje się powierzchnię do klejenia. Po całej operacji stopnie wyglądają tak:

gotowy schodki.jpg


gotowy goerlitz78_5.jpg


Ostatni stopień musiałem lekko po wewnetrznej stronie ściąć, bo wózek haczył.

Gotowy, zliftingowany tanim kosztem Goerlitz78 Tilliga:

gotowy goerlitz78.jpg


gotowy goerlitz78_2.jpg


gotowy goerlitz78_4.jpg


Następne w kolejce są Bautzen'y84 od Tilliga. O tym w następnym wpisie.

PS. Sorry za jakość zdjęć - część robiłem komórką ze zbitą szybką przy obiektywie stąd prześwietlenia i takie tam. Ale - coś tam widać :)
 
Ostatnio edytowane:

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Pora na Bautzeny84 od Tilliga, które (niestety) Tillig niedawno wypuścił w tej samej formie co wyżej wspomnianego Goerlitz'a78 - w wagonie nie zmieniono NIC poza oznaczeniami. Jak wiadomo wagony Bautzen84 w odróznieniu od fabrycznego Goerlitza78 charakteryzuje z zewnątrz brak wywietrzników w dachu nad korytarzem. Oczywiście kratka nadal jest namalowana jak i stopnie wejściowe dwa zamist trzech. Jak przy Goerlitzu skupiłem sie także i tutaj tylko na kilku aspektach zmian w wagonie - stopnie (z 2 na 3), kratka nawiewna z malowanej na trawioną i.... dodatkowo - likwidacja zbędnych (jak to w Bautzenie84) wywietrzników w dachu. Zbyt obłe końcówki dachów nie poprawiałem - za dużo zabawy w szpachlowanie - zostawiłem jak było. Do rzeczy:

Pierwsza sprawa szlifowanie wywietrzników. Użyłem zwykłego pilniczka modelarskiego starając się nie zjechać za bardzo dachu - by nie trzeba było używać potem za dużo szpachli:


d1.jpg


d2.jpg


Po 30 minutach zabawy z pilniczkiem:

d3.jpg


Po amatorsku :) opuszkiem palca sprawdzałem jak sprawa wygląda i całość doszlifowałem papierem ściernym o gramaturze 600:

d4.jpg


d5.jpg


Po przeszlifowaniu do zadowalającej jakości powierzchni dachu:

d6.jpg


...przyszła pora na malowanie. Użyłem jako podkład farby w sprayu Tamyia do modeli:

podkładówka.jpg


Po zabezpieczeniu pudeł wagonów (dwa Baytzeny84 z zestawu Tilliga):

d7.jpg


...pierwsze malowanie:

d8.jpg


Po całkowitym pomalowaniu podkładówką dachy wyglądały tak:

d9_podkładówka.jpg


Po wyschnięciu kilkukrotnej podkładówki na dach poszła satynowa farba - widać lekki połysk (wybrałem satynę by faktura farby na dachu była jak w oryginalnym malowaniu Tilliga):

d92.jpg


Pora na schodki.

Niestety - ale schodki jako część zamienna od Roco to miałem tylko zestaw na 1 wagon - wykorzystałem w Goerlitz'u78. Tu musiałem przerobić to co było fabrycznie. Nie chciałem schodków 'produkować' od zera bo zależało mi też na ich trwałości. Pomyślałem, że jako pierwszy stopień wykorzystam to co jest fabrycznie (powinno sie dobrze trzymać, bo jest to jako jeden odlew z budą), a nie robić trzy i doklejać do budy (dyskusyjna wytrzymałość na odpadnięcie). A więc:

Fabrycznie:

s1.jpg


....piłować mi się nie chciało - bo za dużo tego piłowania, użyłem lutownicy, by zdjąć większość materiału na gorąco, a potem pilniczek:

Lutownica:

s2.jpg


s3.jpg


...i pilniczek modelarski:

s4.jpg


Pozostało dorobić dwa brakujące stopnie. Użyłem kartonu o odpowiedniej grubości:

s5.jpg


cdn....
 
Ostatnio edytowane:

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
s6.jpg


Gotowy stopień do wklejenia:

s7.jpg


Po wklejeniu tak przygotowanych stopni:

s9.jpg


...i pomalowaniu:

s8.jpg


Całość wygląda tak:

schodki bautzen.jpg


Kratka fototrawiona była malowana analogicznie jak to pisałem wcześnie w przypadku Goerlitza78, więc nie będę się powtarzał.

Dachy zrobione (wagony jeszcze bez wózków i kratek tak się prezentują):

111.jpg


222.jpg


Gotowy wagon (tu akurat Bautzen84 z oznaczeniem Bdn Warszawa Grochów):

gotowy bautzen.jpg


Sorry za jakość niektórych zdjęć.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
Bardzo ładnie to wyszło . Widzę że Tillig zmodyfikował formę . Ja miałem te wagony z form Sachsenmodelle w ich oryginalnym wykonaniu . Teraz już są osobno montowane uchwyty chyba bez wnęki . Zdziwiło mnie że w zmodyfikowanej formie nie ma tej kratki . Mogę tylko przypuszczać że mając formę pudła z bardziej zaokrąglonymi krawedzimi chcieli dostosować całą konstrukcje modelu do wersji z wcześniejszych lat produkcji . Szkoda tylko że nie zadbali o prawidłowe rozmieszczenie wywietrznikow na dachu .
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Widzę że Tillig zmodyfikował formę . Ja miałem te wagony z form Sachsenmodelle w ich oryginalnym wykonaniu . Teraz już są osobno montowane uchwyty chyba bez wnęki . Zdziwiło mnie że w zmodyfikowanej formie nie ma tej kratki . Mogę tylko przypuszczać że mając formę pudła z bardziej zaokrąglonymi krawedzimi chcieli dostosować całą konstrukcje modelu do wersji z wcześniejszych lat produkcji . Szkoda tylko że nie zadbali o prawidłowe rozmieszczenie wywietrznikow na dachu .
Ja też nie rozumiem tej modyfikacji, bo mi zawsze słowo "modyfikacja" kojarzyło się z chęcią ulepszenia czegoś. Nie wiem jakie to ulepszenie. Jedyne co zrobili to te uchwyty. Ale dlaczego przy okazji zlikwidowali tą kratke nawiewu z boku budy to nie kumam do dziś - bo jeśli firma chce produkować tzw. modele, to czemu idzie w stronę tzw. zabawek? Dobrze, że drzwi nie namalowali :) (pamiętamy taki jeden wagon towarowy wagon od PIKO).

Te wagony jakoś nie miały szczęścia jesli chodzi o wykonania w zarządzie PKP. Dlaczego? Dlatego, że Tillig mimo tych 'modyfikacji' robi je z formy SachsenModelle pamiętającej XX wiek, a Roco wykonał nawet fajny model, ale oznaczył go jako Bautzen84 zamiast Goerlitz78. Przy okazji nadmienię, że fajnie by było gdyby Roco wypuściło swój wagon ale jako Goerlitz 78. Na pewno byłby to najlepszy wielkoseryjny Goerlitz 78 na rynku. Nie wiem dlaczego mając formę Goerlitza78 (ten dach) wychodzą jakieś Bautzeny84... czy likwidacja wywietrzników na dachu to naprawdę jakies kosmiczne koszta? Jeśli chodzi o Tilliga - kratkę nawiewu zlikwidowali to i wywietrzniki mogli. Wtedy mógłby być na upartego i Bautzen84 :)
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
Wygląda na to że zlikwidowali tą kratkę w formie w sposób bezpowrotny. Wagony YB70 z wcześniejszych lat produkcji nie miały ogrzewania nawiewnego i tymsamym kratki wlotu powietrza . Modyfikacja poszła nawet w dobrym kierunku ale dla modeli wagonów DR lub CSD i może kilku innych kolei które wcześniej kupowały wagony z NRD. Dla wagonów PKP bilans zmian jest zerowy. Poprawili uchwyty spieprzyli kratkę .
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
No... w sumie wersje PKP są robione przez Tilliga zawsze przy okazji, z taboru który da się z większym, czy mniejszym kompromisem do tego wykorzystać.
 

Podobne wątki