• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Popych

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#1
Czy na PKP występowały sytuacje gdzie planowo przy pociągach pasażerskich pojawiały się lokomotywy (parowozy) na popychu ? Jeśli tak to gdzie ?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#2
Nie był to klasyczny "popych", ale coś takiego widziałem.
Pamiętam, że w maju 1984 r. jechałem pociągiem z Piły do Bydgoszczy. Skład był zestawiony w następujący sposób:
SP42-062 + Bhp + Bhp + Bhp + Bhp + Bhuxzt + Bhuxzt + SN61-49. Lokomotywa i wagon motorowy z MD Chojnice.
Na stacji Wyrzysk Osiek odczepiono SN61 i 2 wag. Bhuxzt.

Rok wcześniej podobne zestawienie spotkałem na Żuławach. Pociąg rel. Lisewo - Nowy Dwór Gdański przez Malbork Kałdowo. Zestawienie składu na odc. Kałdowo - Lipinka Gd.
MBd1 - 137+ Bxhpi (3Aw) + Bxhpi (3Aw) + MBd1-138.
Na st. Lipinka Gd. skład został rozłączony. Tylna część wróciła do Kałdowa jako poc. nr 5316.

Kilkakrotnie widywałem też rozmaite lokomotywy dołączane do składu poc. pasażerskiego, zarówno z przodu jak i z tyłu, w celu dosłania lokomotywy do określonej stacji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#3
Pociąg rel. Lisewo - Nowy Dwór Gdański przez Malbork Kałdowo.
Dodajmy dla jasności, że był to pociąg wąskotorowy.
Składy zestawiane z dwóch SN61 na obu końcach i kilku "ryflaków" pomiędzy nimi (z przewodem sterowania wielokrotnego) były normą na Pomorzu w latach 70. i 80. XX wieku. Swego czasu ekspres "Tatry" z Warszawy do Zakopanego, na odcinku do Krakowa do Zakopanego był prowadzony dwiema lokomotywami SM41, również ustawionymi na obu końcach składu, ale o ile wiem, tam nie było połączenia, a lokomotywy prowadzili maszyniści porozumiewając się za pomocą sygnałów dźwiękowych (syreną lokomotywy).

Klasycznego popychu, wspomagającego lokomotywę prowadzącą na stromych wzniesieniach, nie przypominam sobie. Znam natomiast takie przykłady z zagranicy, ale to już inna sprawa.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#4
Jeszcze sobie przypomniałem. Pociągi rel. Przemyśl Gł. - Malhowice - Przemyśl Gł.
SP30-205 + Bi + Bi + Bi + Bi + SM42-516
[DOUBLEPOST=1510960900,1510959924][/DOUBLEPOST]
Swego czasu ekspres "Tatry" z Warszawy do Zakopanego, na odcinku do Krakowa do Zakopanego był prowadzony dwiema lokomotywami SM41, również ustawionymi na obu końcach składu,
O ile pamiętam to w takim zestawieniu Tatry były prowadzone od Trzebini przez Spytkowice.
ale o ile wiem, tam nie było połączenia, a lokomotywy prowadzili maszyniści porozumiewając się za pomocą sygnałów dźwiękowych (syreną lokomotywy).
Natomiast w przypadkach podwójnej i potrójnej trakcji SN61, którymi prowadzono pociągi ekspresowe i pośpieszne (np. Błękitna Fala, Berolina), łączność pomiędzy maszynistą a pomocnikami w poszczególnych wagonach motorowych była za pośrednictwem polowej sieci telefonicznej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#5
O ile pamiętam to w takim zestawieniu Tatry były prowadzone od Trzebini przez Spytkowice.
Być może też, "Tatry" kiedyś jeździły tą trasą. Ja pamiętam taki sposób, jak jechałem z Warszawy przez Kraków.
Natomiast w przypadkach podwójnej i potrójnej trakcji SN61, którymi prowadzono pociągi ekspresowe i pośpieszne (np. Błękitna Fala, Berolina), łączność pomiędzy maszynistą a pomocnikami w poszczególnych wagonach motorowych była za pośrednictwem polowej sieci telefonicznej.
Ale wagony były chyba sterowane z pierwszej kabiny, z wykorzystaniem sterowania ukrotnionego. Przecież SN61 jechały sprzęgnięte ze sobą, na początku składu. Natomiast dodatkowo, na wszelki wypadek, w drugim (i ew. trzecim) wagonie był pomocnik. Ale tak w ogóle, to chyba dość daleko odbiegliśmy od tematu. Kolega Zdrada69 pytał bardzo konkretnie o popych parowozem i tylko w pociągach pasażerskich (w towarowych to było dość powszechnie stosowane).
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#6
Były sterowane z pierwszej kabiny, ale czasami coś zawodziło i dlatego wyposażono wagony w telefony polowe.
Ale tak w ogóle, to chyba dość daleko odbiegliśmy od tematu.
Zgadza się. :) Gdybyśmy sztywno trzymali się tematu i ... nie odbiegali to na pytanie Kol. Zdrady padłaby odpowiedź negatywna lub pytanie pozostałoby bez odpowiedzi, a na skutek naszego biegania i Kol. Zdrada i inni Koledzy czegoś się dowiedzieli. :)

Pozdrawiam lekkoatletycznie.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
#7
Kolega który w latach 1983-84 był na wycieczce wagonem akcji socjalnej PKP do Zakopanego wspominał o popychu pociągu przez Ty2 z Chabówki.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#8
Dziękuję za dotychczasowe informacje. Temat brzmi "Popych" wiec samoczynnie może spokojnie wyjść poza moje pytanie - i dobrze bo ciekawe informacje się tutaj pojawiają.
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
266 1 1
#9
Klasycznego popychu, wspomagającego lokomotywę prowadzącą na stromych wzniesieniach, nie przypominam sobie. Znam natomiast takie przykłady z zagranicy, ale to już inna sprawa.
Na pociągach Turkolu na Dolnym Śląsku było to częste - albo SU45, albo jakaś SM42 (na czole parowóz udający, że jedzie).
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#10
Miałem rzecz jasna na myśli pociągi rozkładowe, a nie specjalne, imprezowe. Poza tym, to, że ja nie przypominam sobie, nie oznacza, że tak nie było.
 

Kriegslok

Znany użytkownik
Reakcje
261 0 0
#11
Czy na PKP występowały sytuacje gdzie planowo przy pociągach pasażerskich pojawiały się lokomotywy (parowozy) na popychu ? Jeśli tak to gdzie ?
Nie wiem, czy masz na myśli tylko popych sensu stricte, czy też może również tzw. przyprzęg. Gdzieś w latach 1985/86 istniał w MD Lębork taki plan, zgodnie z którym jak najbardziej planowo i regularnie pociąg nr 10323 kursował na odcinku z Wejherowa do Lęborka z dwoma parowozami, w tym jednym właśnie na przyprzęgu. Początkowo były to dwie TKt48, a potem bywało różnie. Na tym zdjęciu z 29.04.1986 prowadził już niestety pierwszy lęborski „wibrator” (SP42-161), a na końcu składu podążał Ty2-335.

49.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 1

Podobne wątki