• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poprzedniczka ET22

M.Smoczkiewicz

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#1
Witam!
Mam prośbę - mam nieodparte wrażenie, że gdzieś czytałem, iż poprzedniczkami ET22 na czele towarowych składów były jakieś lokomotywy produkcji DDR, kanciaste i niższe od "Byków" - myślę, że mogła to być BR250 - coś mi mówi że był gdzieś taki artykuł - pomóżcie - czy importowaliśmy z DDR lokomotywy do obsługi ruchu towarowego???Pozdrawiam - Marek
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#4
No, warunek kanciastości spełniony nie jest tutaj.
http://www.rozklad-jazdy.hmm.pl/rozklad_jazdy/rozklad-jazdy-lokomotywy/eu20.jpg
zdjęcie ze strony http://www.rozklad-jazdy.hmm.pl

Chyba że chodzi o przemysłową lokomotywę elektryczną towarową 2E53. Ta jest bardzo kanciasta, ale były one produkcji Polskiej, zaś aparaturę miały Brytyjską.
 

Załączniki

OP
OP
M

M.Smoczkiewicz

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#5
Nooo tak...W pamięci pozostał obraz polsko - angielskiej lokomotywy, a przez jej kańciasty obraz skojarzyłem ją błędnie z BR250, szukając DDR-owskich korzeni. Dziękuję za wsparcie - pozdrawiam - Marek
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#6
A na czym ma polegać to poprzednictwo? Że była wcześniej i też miała układ osi Co'Co'?
Konstrukcyjnym poprzednikiem ET22 była EU06 - zarówno silniki, sposób przeniesienia napędu, jak i elektryka.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#7
Poprzednictwo w kontekście prowadzenia towarowych pociągów zapewne.
Jednakże o ile ET22 to maszyna w zdecydowanej większości PKP, o tyle 2E53 to maszyna "czysto" przemysłowa.
 
OP
OP
M

M.Smoczkiewicz

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#8
Chodziło wyłącznie o prowadzenie składów towarowych - nie jestem takim znawcą jak wielu szacownych kolegów - ale chętnie korzystam z Waszej wiedzy - dziękuję :D
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#9
Ten warunek spełnia ET21 i jest, można powiedzieć, nieco kanciasta, ale ona również nie jest produkcji NRD, tylko polskiej w oparciu o radzieckie rozwiązania układu elektrycznego. Jeśli chodzi o lokomotywy 6-osiowe, to byłoby wszystko.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#10
A propos ET21.
Znam człowieka, który kilkanaście lat temu był maszynistą na kolei. Jak mu z rok czy dwa lata temu mówiłem że ET21 to Polska lokomotywa, to stwierdził że na pewno nie, bo opisy (tabliczki) wewnątrz miała po rosyjsku. No i mnie nieco zagiął, bo co miałem dalej na to powiedzieć? Dyskutować dalej nie chciałem, bo by sobie pomyślał że młody go chce uczyć.
Jednak do dziś mnie zastanawiają te tabliczki po rosyjsku. Bo z tego co wiem, a co wszędzie można przeczytać, to jedynie dokumentacja części elektrycznej była rosyjska. Nawet chyba nie kupowaliśmy tej aparatury u nich. Czyżby więc nasi konstruktorzy i wytwórnie używali pierwotnych oznaczeń i opisów rosyjskich? :shock:
Może ktoś potrafi to jakoś wyjaśnić?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#11
O ile dobrze pamiętam, w literaturze fachowej pojawiają się zarówno informacje o licencji radzieckiej na wyposażenie elektryczne, jak i o importowanej z ZSRR aparaturze. Przypuszczam, że mogło być tak, jak to jest najczęściej praktykowane przy produkcji licencyjnej, że pierwsze egzemplarze były zbudowane z wykorzystaniem (może częściowo) importowanej aparatury, po czym produkcję tych urządzeń uruchamiano w Polsce. Ale to tylko moja hipoteza, nie badałem tej sprawy dokładniej.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#12
Ja również w taki sposób kombinowałem, w celu wyjaśnienia tego.
Tylko potrzeba jakiegoś ewentualnego potwierdzenia tej hipotezy. 8)
 

Podobne wątki