• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poprawny montaż sygnalizacji

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#2
Przepraszam za odskok od tematu, ale na fajnych fotkach fajnej makiety kolegi MarGe zauważyłem dwa błędy w ustawieniu karzełkowych tarcz manewrowych. Nie ustawia się Tm bezpośrednio przed semaforem, bo sygnał manewrowy wyświetlany jest białym światłem za samym semaforze. Drugi błąd to Tm przed wskaźnikiem W 4. Tm powinna stać tuż przed lub nawet za W 4, tak, by maszynista pociągu, który dojechał do samego W 4, mógł potem, po odczepieniu od składu, ruszyć samą lokomotywą na sygnał manewrowy.
 
OP
OP
MarGe

MarGe

Aktywny użytkownik
Reakcje
10 1 0
#3
Dzięki za konstruktywną uwagę - niestety tworząc makietę nie miałem jeszcze takiej wiedzy stąd takie ustawienie. Obecnie aby to zmienić musiałbym rozbebeszyć całość więc niestety tak już pozostanie. Niemniej przy nowej makiecie uwzględnię realne przepisy :)
 
P

ps

Gość
#4
@MarGe
Pięciokomorowy nie podaje sygnału "jazda manewrowa dozwolona"? Nie znam takiego przypadku. A jeśli ma nie podawać, to powinien tam stać trzykomorowy bez komory białej - wtedy ma to sens (i takie przypadki są/były na sieci PKP). Jeśli nie możesz usunąć karzełka to go .. unieważnij :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#5
Ale kolega MarGe nie kwestionuje mojej uwagi. Natomiast kolega psob ma rację, w starych urządzeniach przekaźnikowych (w których stosowano 6-komorowe semafory wjazdowe) na semaforach nie podawano sygnału manewrowego. Takie stare systemy ciągle jeszcze są w użyciu.
 
OP
OP
MarGe

MarGe

Aktywny użytkownik
Reakcje
10 1 0
#6
Hm.. a czy przykładowo nie może zaistnieć sytuacja, w której (w świecie realnym) postawiono semafor pięciokomorowy nie podający sygnału "jazda manewrowa dozwolona" a w związku z czym, w późniejszej rozbudowie układu dodano karzełkowy aby była taka informacja była dostępna? :) Przy okazji dodam, że mój makietowy semafor 5-komorowy nie podaje sygnału "jazda manewrowa dozwolona". Nie wiem czy jest to spowodowane układem cyfrowym samego semafora czy też sterownika do niego...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#7
Nie może. W semaforze 5-komorowym wg obecnej sygnalizacji zawsze jest dolne białe światło jako sygnał zastępczy. Jeżeli nie przewiduje się spod niego jazd manewrowych, to nie podaje się tym światłem sygnału "jazda manewrowa dozwolona". Jeżeli w pewnym momencie zajdzie potrzeba dodania jazd manewrowych, po prostu przerabia się obwody świateł tak, by dało się wyświetlić zarówno światło migowe (Sz), jak i światło ciągłe (sygnał manewrowy). Nikt nie będzie stawiał w takiej sytuacji oddzielnego sygnalizatora. A czy model semafora ma jakiś własny układ cyfrowy?
 
P

ps

Gość
#8
czy przykładowo nie może zaistnieć sytuacja, w której (w świecie realnym) postawiono semafor pięciokomorowy nie podający sygnału "jazda manewrowa dozwolona"
Oczywiście może n ie podawać, ale tylko wtedy gdy jest uszkodzony - a nie jako działanie zamierzone. Oczywiście mówimy o semaforze wyjazdowym (bo wydaje mi się, że taka jest sytuacja na zdjęciu)

a w związku z czym, w późniejszej rozbudowie układu dodano karzełkowy aby była taka informacja była dostępna?
Karzełkowe Tm dodawano przed tymi sygnalizatorami, na których "urządzeniowo" nie można było podać tego sygnału - a więc również przed kształtowymi.

Przy okazji dodam, że mój makietowy semafor 5-komorowy nie podaje sygnału "jazda manewrowa dozwolona"
Jeśli jest to wyjazdowy to pod / przed takim nie stawia się karzełkowej Tm. Jak nie działa to manewry prowadzi się na sygnały ręczne podawane z nastawni.
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
194 2 0
#9
@MarGe
Pięciokomorowy nie podaje sygnału "jazda manewrowa dozwolona"? Nie znam takiego przypadku. A jeśli ma nie podawać, to powinien tam stać trzykomorowy bez komory białej - wtedy ma to sens (i takie przypadki są/były na sieci PKP). Jeśli nie możesz usunąć karzełka to go .. unieważnij :)
Takim klinicznym przypadkiem trzykomorowego semafora wyjazdowego z karzełkiem są np. te z Jaworzyny Śląskiej:


Zdjęcie z "bazakolejowa.pl"
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 0

Podobne wątki