• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Popielaty kolor wagonów towarowych?

#1
Przeglądając ilustracje powojennej produkcji taboru kolejowego nie spotkałem (chyba poza słynną "gęsiarką" z Chabówki) wagonów towarowych w popielatym malowaniu. Wszystkie były brunatno - rude. A wiele modeli z lat 45-55 występuje w takim malowaniu - jak to wyglądało w rzeczywistości?
 

DieselPower

Aktywny użytkownik
#9
Chciałbym odświeżyć nieco temat. Przymierzam się do skompletowania serii wagonów towarowych od loko-model. Jak wiadomo są one odwzorowane na epokę 3a i posiadają popielate malowanie. Geneza takiego schematu jest mi znana, ale chciałbym się dowiedzieć do jakich lat ono funkcjonowało w stopniu dominującym na PKP?
Niestety link do Martela wskazany powyżej nie działa. Może ten tekst Pana Koja można znaleźć gdzie indziej?
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
#10
A czy popielate wagony to nie jest przypadkiem epoka IIIb a nie a? Z tego co pamiętam dla "IIIa" kolorem była czerwień tlenkowa, z której dopiero z czasem zrezygnowano ze względu na braki materiałowe i wtedy, w IIIb pojawiają się wagony popielate.
 

404W

Znany użytkownik
#11
A czy popielate wagony to nie jest przypadkiem epoka IIIb a nie a? Z tego co pamiętam dla "IIIa" kolorem była czerwień tlenkowa, z której dopiero z czasem zrezygnowano ze względu na braki materiałowe i wtedy, w IIIb pojawiają się wagony popielate.
Dracula ostatnio namieszał z podziałem na epoki wg "dr Maseczki" i to może być efekt.
Owszem, z tego co wiadomo kolor szary pojawia się na nowobudowanych wagonach około 1950/51 wraz ze zmianą oznaczeń z epoki IIIa [prawie jak w międzywojniu], na IIIb. I zanika około 1954/55.
 

Sklejacz

Aktywny użytkownik
#12
Dracula ostatnio namieszał z podziałem na epoki wg "dr Maseczki" i to może być efekt.
Owszem, z tego co wiadomo kolor szary pojawia się na nowobudowanych wagonach około 1950/51 wraz ze zmianą oznaczeń z epoki IIIa [prawie jak w międzywojniu], na IIIb. I zanika około 1954/55.
Ergo IIIa to wagony w czerwieni tlenkowej, a IIIb to popielate - czyli tak jak napisałem. Pytanie czy podczas napraw z ZNTK wagony przemalowywano na popielaty czy pozostawiano w poprzednim kolorze... Inna inszość jaki był ten "popielaty", bo np. załączone w watku czarno białe zdjęcie pokazuje wagon dość jasny, a większość produktów masowego wtrysku jest raczej ciemniejsza.
 

404W

Znany użytkownik
#13
Ergo IIIa to wagony w czerwieni tlenkowej, a IIIb to popielate - czyli tak jak napisałem. Pytanie czy podczas napraw z ZNTK wagony przemalowywano na popielaty czy pozostawiano w poprzednim kolorze... Inna inszość jaki był ten "popielaty", bo np. załączone w watku czarno białe zdjęcie pokazuje wagon dość jasny, a większość produktów masowego wtrysku jest raczej ciemniejsza.
Tak, z tego co wiadomo, oczywiście również i stare wagony przemalowywano na ten szary/popielaty kolor. Pan Koj chyba kiedyś podawał odpowiednik RAL, chociaż można przypuszczać, że odcienie mogły się różnić, czy to ze względu na przygotowanie na oko, czy też bardziej ze względu eksploatację.
 
#15
Kolego 404W, mam jeszcze takie pytanie, czy to przemalowanie wagonów na nowy kolor, obojętnie jaki, z czerwieni tlenkowej na szary czy też z szarego na czerwień tlenkową odbywało się podczas napraw rocznych, naprawy średniej czy też naprawy głównej?.
 
#16
Najstarsza znana mi (z lat 70-tych?) instrukcja Mw-2 dot. utrzymania wagonów towarowych stanowiła, że w ramach każdej naprawy (rewizyjnej, średniej i głównej) wagon powinien zostać pomalowany oraz powinny zostać naniesione nowe oznaczenia. Sądzę, że w latach 50-tych było podobnie. W tym zakresie Mw-2 nie zmieniła się nawet o przecinek aż do roku 2000.
Można więc założyć, że wagony zmieniały kolor na taki, jaki był w magazynie ZNTK, w cyklu napraw rewizyjnych, czyli co 2 lata dla wagonów krytych i węglarek z łożyskami ślizgowymi.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki