• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Elektryka i DCC Pomoc w podłączeniu napędów Mtb

matidj201

Aktywny użytkownik
Reakcje
420 6 0
#1
Koledzy chcialbym prawidłowo podłączyć napędy podmakietowe Mtb mp1 Na mojej Makiecie bede miał ich 10 szt. Tory na makiecie mam Piko a gleis. Proszę o kilka odp na moje pytania.
1. Przewody z każdego toru rozjazdowego + i - w jakie wejścia podłączyć.
2.z jakiego wyjścia przewód do zasilania napędu i przełącznika hebelkowego.
3.czy moge zastosować taką płytkę do zasilania napędów.
http://allegro.pl/plytka-dystrybucyjna-zasilania-rozdzielacz-v-5-i7107621086.html
 

Prażma

Aktywny użytkownik
Reakcje
120 7 0
#3

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#6
Dziękuję za pouczająca i godną tego Forum odpowiedź.
Podziękuj sobie za lenistwo,wystarczy poczytać to Forum i można dowiedzieć się co to takiego pajączek.
No ale zakładam,że masz kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem więc podpowiem w połączeniu na tzw"pajączka"
łączysz kable tak samo jak przy użyciu pokazanej przez Ciebie płytki z tym,że bez tej płytki;).Czy wystarczająco
prosto i "pouczająco"wyjaśniłem?
 

Prażma

Aktywny użytkownik
Reakcje
120 7 0
#7
Podziękuj sobie za lenistwo,wystarczy poczytać to Forum i można dowiedzieć się co to takiego pajączek.
No ale zakładam,że masz kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem więc podpowiem w połączeniu na tzw"pajączka"
łączysz kable tak samo jak przy użyciu pokazanej przez Ciebie płytki z tym,że bez tej płytki;).Czy wystarczająco
prosto i "pouczająco"wyjaśniłem?
W wyszukiwaniu pod hasłem pajączek jest tylko nasza dyskusja. Zakładałem, że skoro to Forum dla początkujących to dostanę jakieś większe info lub chociaż link gdzie szukać, a nie pouczanie i wytykanie lenistwa. Wpisywałem w G i też nie za wiele znalazłem stad moje pytanie na Forum. Pozdrawiam.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#8
Kurde jak się komuś nie chce to wynajduje milion wytłumaczen wystarczy wpisac w G "montaż na pająka" i czytać,czytać i jeszcze raz czytać.
 

Adamzalesie

Znany użytkownik
Reakcje
283 45 10
#11
Dziękuję za pouczająca i godną tego Forum odpowiedź.
Kpisz czy o drogę pytasz ,przecież Ci napisałem o łączeniu równoległym. Jeśli nie jesteś w stanie znaleźć definicji połączenia równoległego to rzeczywiście jesteś leniem. Ale jeśli ją znalazłeś i jej nie rozumiesz to nadal twierdzę że, na pewno nie jest to rozwiązanie dla ciebie.
 

Prażma

Aktywny użytkownik
Reakcje
120 7 0
#12
Kpisz czy o drogę pytasz ,przecież Ci napisałem o łączeniu równoległym. Jeśli nie jesteś w stanie znaleźć definicji połączenia równoległego to rzeczywiście jesteś leniem. Ale jeśli ją znalazłeś i jej nie rozumiesz to nadal twierdzę że, na pewno nie jest to rozwiązanie dla ciebie.
Jak widać kpię, bo przecież to Forum dla początkujących i o zgrozo nowi użytkownicy są w stanie pomóc (patrz post wyżej, który mi wszystko wyjaśnia), ale ci doświadczeni są prześladowani przez tych co szukają wiedzy. Pozdrawiam
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#13
Kpisz czy o drogę pytasz ,przecież Ci napisałem o łączeniu równoległym. Jeśli nie jesteś w stanie znaleźć definicji połączenia równoległego to rzeczywiście jesteś leniem. Ale jeśli ją znalazłeś i jej nie rozumiesz to nadal twierdzę że, na pewno nie jest to rozwiązanie dla ciebie.
Nie możesz winić Prażmy za to że nie zrozumiał, ja też nie rozumiem mimo że jestem elektrykiem i elektronikiem.

Jeśli nie wiesz jak zrobić tzw. pajączka na 17 kablach, tzn. połączyć je do siebie równolegle, to na pewno nie jest to rozwiązanie dla ciebie. W tym określeniu nie ma już co rozwijać bardziej.
Oj jest co rozwijać, jest.
Z tego co piszesz wynika że ma sterować 16 rozjazdami przy pomocy 17 przewodów i połączenia równoległego. Właśnie, przewodów czy kabli? Dla mnie przewód jest jednożyłowy a kabel wielożyłowy. Przy połączeniu równoległym kablem i tak sterujemy wszystkimi rozjazdami równocześnie co nie ma absolutnie żadnego sensu.
Czyli: wspólny "plus" do wszystkich rozjazdów i po jednym przewodzie do każdego rozjazdu. Czyli przełączamy (równolegle) równocześnie wszystkie 16 rozjazdów w jednym kierunku.
Co dalej? A drugi kierunek? Gdzie tu sens? Możesz wyjaśnić i rozwinąć co miałeś na myśli pisząc o połączeniu równoległym? Bo ja naprawdę nerosume, nerosume.

Tak to wygląda z punktu widzenia osoby początkującej, która niekoniecznie zna się na tym co ma zrobić i szuka informacji.
Po mojemu to było chłopu napisać że ma do wyboru sterowanie analogowe na klawiaturkach albo przyciskach albo cyfrowe (tu się nie wymądrzam bo jeszcze nie miałem z nim do czynienia) co w zasadzie nic nie zmienia oprócz tego że potrzebny jest dekoder którego przekaźniki zastępują klawiaturki/przyciski.
16 rozjazdów x 2 przewody + 1 wspólny to wychodzi 33 przewody.

Pomijam fakt że pierwszy post był o zasileniu krzyżownicy która w pikowskich torach jest plastikowa...
 

Prażma

Aktywny użytkownik
Reakcje
120 7 0
#14
Nie możesz winić Prażmy za to że nie zrozumiał, ja też nie rozumiem mimo że jestem elektrykiem i elektronikiem.



Oj jest co rozwijać, jest.
Z tego co piszesz wynika że ma sterować 16 rozjazdami przy pomocy 17 przewodów i połączenia równoległego. Właśnie, przewodów czy kabli? Dla mnie przewód jest jednożyłowy a kabel wielożyłowy. Przy połączeniu równoległym kablem i tak sterujemy wszystkimi rozjazdami równocześnie co nie ma absolutnie żadnego sensu.
Czyli: wspólny "plus" do wszystkich rozjazdów i po jednym przewodzie do każdego rozjazdu. Czyli przełączamy (równolegle) równocześnie wszystkie 16 rozjazdów w jednym kierunku.
Co dalej? A drugi kierunek? Gdzie tu sens? Możesz wyjaśnić i rozwinąć co miałeś na myśli pisząc o połączeniu równoległym? Bo ja naprawdę nerosume, nerosume.

Tak to wygląda z punktu widzenia osoby początkującej, która niekoniecznie zna się na tym co ma zrobić i szuka informacji.
Po mojemu to było chłopu napisać że ma do wyboru sterowanie analogowe na klawiaturkach albo przyciskach albo cyfrowe (tu się nie wymądrzam bo jeszcze nie miałem z nim do czynienia) co w zasadzie nic nie zmienia oprócz tego że potrzebny jest dekoder którego przekaźniki zastępują klawiaturki/przyciski.
16 rozjazdów x 2 przewody + 1 wspólny to wychodzi 33 przewody.

Pomijam fakt że pierwszy post był o zasileniu krzyżownicy która w pikowskich torach jest plastikowa...
Dzięki @Adam Kobyliński za wyjaśnienie. To mi wiele rozjaśniło. Zrobiłem sobie przy wsparciu kolegi elektryka prostszy układ, ale za to z mnóstwem kabliNie przeraża mnie ilość pracy. Dobrze wiedzieć, że można nadal liczyć na Forum. Pozdrawiam.
0E1099D2-B335-42CE-8642-F042F01D3F4C.jpeg
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#16
Jak ten napęd ma sterować polaryzacją rozjazdu to tam nie powinno być tego zielonego kabla.
Temat polaryzacji założył inny użytkownik.

Dzięki @Adam Kobyliński za wyjaśnienie. To mi wiele rozjaśniło. Zrobiłem sobie przy wsparciu kolegi elektryka prostszy układ, ale za to z mnóstwem kabli Nie przeraża mnie ilość pracy. Dobrze wiedzieć, że można nadal liczyć na Forum. Pozdrawiam.
Nie ma za co :)
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#17
Jeszcze jedna drobna uwaga do tego zdjęcia powyżej:
jeżeli chcesz sterować semaforami świetlnymi przy pomocy tego napędu to pamiętaj że semafory mają zwykle wspólny plus a poszczególne sygnały są sterowane minusem zasilania poprzez styk napędu. Na zdjęciu masz zrobiony wspólny minus i sterowanie plusem. Z kolei zasilenie ledów napięciem przemiennym spowoduje ich widoczne mruganie. Ja wykorzystałem zasilacz regulowany do samodzielnego montażu podłączony do analogowego Piko FZ1. Płytka zasilacza wyregulowana na 12 VDC zasila wszystkie ledy w budynkach i przekaźniki bistabilne sterujące pracą semaforów i napędów rozjazdów.
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.164 68 6
#19
A co w tym dziwnego? Choćby wyjazd z dwutorowej stacji na jeden tor tak jak w linku na dole. Do napędu dopinam dwa dwustykowe przekaźniki, jeden styk steruje semaforem, drugi odcinkiem izolowanym. Cały czas mowa o analogu oczywiście. W ten sposób mam zielony sygnał i zasilanie na 1 tor i czerwony z zatrzymaniem na 2 tor, a po przerzuceniu rozjazdu na odwrót. Minusem jest to że nie można dać czerwonego ona oba tory naraz. Dlatego u siebie poszedłem "krok dalej" i z klawiaturki steruję dwoma dwucewkowymi dwustykowymi przekaźnikami bistabilnymi i równocześnie rozjazdem. Mam więc niezależne czerwone sygnały dla każdego toru i dwa niezależne zielone. Żeby uniknąć dwóch zielonych naraz na jeden rozjazd, dopinam dwie diory prostownicze w ten układ i mam dwa niezależne czerwone i dwa zależne zielone (albo jeden tor albo drugi) i do tego zsynchronizowany rozjazd. Układ zmontowany na kawałku uniwersalnej płytki drukowanej. Wiem że trochę skomplikowanie to brzmi, ale w rzeczywistości jest w miarę proste i działa bezproblemowo :) Na tej samej zasadzie mam sterowanie rozjazdami na bocznice z odcięciem torów.
https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=9158&vw_name=detail
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
#20
Dla mnie taki sposób sterowania semaforami jest co najmniej dziwny, a już na pewno nie ma on wiele wspólnego z rzeczywistością prawdziwej kolei. A tak poza tym, to semaforami nie steruje napęd zwrotnicowy, tylko raczej z klawiatury steruje się jednocześnie, za pomocą jednego przycisku, napędem zwrotnicowym i semaforem.
 

Podobne wątki