• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pomiar prędkości

Michal78

Aktywny użytkownik
Reakcje
228 0 0
#21
Odgrzebię temat bo akurat od kilku dni też o tym myślę. Ja zrobiłem to metodą bardzo uproszczoną. W programie gbbkolejka jest opcja profilowania lokomotyw , potrzeba do tego czujników wykrywających obecność loka, nie posiadam ich więc użyłem opcji "ręczny kalkulator". Należy tam podać zmierzoną prędkość (w cm/s) dla pierwszego kroku przy którym lok zaczyna jechać oraz ostatniego (w przypadku moich loków były to kroki 4 i 28) Prędkość zmierzyłem stoperem na odcinku 50cm, dokładność raczej więc umowna w porównaniu z użyciem systemu wykrywania loka na danym odcinku. W każdym razie program wyliczył mi predkośc max 230km/h dla GP40-2 (atlas) oraz.... 480km dla E5 (kato). Fakt że przy 28 kroku E5 zasuwała tak że bałem się że wyleci na łuku. Jak widać Amerykanie mieli już pociągi wysokich prędkośći w latach 50-tych ;-)
 

klaus

Nowy użytkownik
Reakcje
20 0 0
#23
Tak sobie czasami przeglądam to forum i znalazłem coś co ostatnio mnie dotyczy, co prawda temat nieco "pradawny" ale ....
Nie czytając wcześniej tego wątku jakiś czas temu postanowiłem poeksperymentować i zbudować wagon pomiarowy.
Na naszych ostatnich warsztatach "sylwestrowych" przeprowadziłem szeroko zakrojone testy gotowego wagonu i oto co udało mi się osiągnąć:
- pomiar szybkości od 3 km/h
- pomiar dystansu modelarskiego (co 1 m)
- pomiar dystansu rzeczywistego (co 1 m)
nie było by w tym nic niezwykłego gdyby nie błąd pomiarowy jaki udało się uzyskać czyli grubo poniżej 1 %
Oczywiście błąd został wyliczony na podstawie wielokrotnego pomiaru dystansu.
Teraz kilka słów co w środku:
- blok zasilania
- 2 * arduino pro mini
- 2 * czujnik halla (moduł)
- wyświetlacz oled
- 2 * magnes neodymowy co 180 st na przeciwległych kołach jednej osi
Zasada pomiaru podobnie jak w liczniku rowerowym z tym że halotrony działąją naprzemiennie zwiększając dokładność i wykluczając podwójne zliczanie z jednego czujnika (wiem można inaczej).
Dwie płytki arduino są po to aby jedna tylko precyzyjnie dokonywała pomiaru a druga zajmuje się wyświetlaczem i "interfejsem" użytkownika ;)) czyli przyciskiem do zmiany parametrów wyświetlania.
Tak mały błąd pomiarowy nie jest oczywiście tylko zasługą dwóch halotronów ale też drobną korektą którą uwzględnia oprogramowanie.
Wydaje się że kluczowe dla uzyskania takiej dokładności było przeprowadzenie wielu (kilkudziesięciu) pomiarów i znalezieniu magicznej korekty która o dziwo okazałą się wyjątkowo skuteczna jak na takie maleńkie kółeczka.
wagon_pomiarowy.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 96
Elektryka 3

Podobne wątki