• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Pomiar napięcia w torze

OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#42
Tak na świeżo następnego przeglądając ten wątek i wskazówki od Was, doszedłem do następujących wniosków:
- Zasilacz 10851 jest odpowiedni (jak podaje również Roco) i działa w porządku (pomiary i Wasza ocena to potwierdzają). Nie ma potrzeby zamiany na wycofany z produkcji zasilacz 10725
- Centralka jest na "99%" w porządku
- Powodem nieprawidłowych wskazań jest zatem nieodpowiedni typ miernika jaki posiadam do tych celów.

W związku z tym, jak Kolega Cyrrus zasugerował ma do wyboru, którąś z następujących dróg:
1. kupić woltomierz tablicowy na np 30V DC i mostek prostowniczy, włożyć do jakiejś obudowy, połączyć to i mieć tani wskaźnik napięcia.
2. kupić najprostszy multimetr analogowy (czyli ze wskazówką) - ale nie gwarantuję że nie będzie wskazywał przy DCC głupot
3. kupić za znaczną część wypłaty multimetr "true RMS" mierzący (wg swojej instrukcji) do przynajmniej 100 kHz i cieszyć się prawdziwym (choć nie do końca - miernik może być wyskalowany dla przebiegu sinusoidalnego a nie prostokątnego) wynikiem pomiaru.

Ad 1) odpada, nie wiem co to jest mostek prostowniczy i nie zamierzam tutaj kombinować, potrzebuję urządzenia "plug and play"
Ad 2) to jest opcja jak najbardziej, np. jaki model konkretnie?
Ad 3) jeżeli to spora inwestycja, to odpada

Alternatywnie, idąc zatem dalej jako wnioski z wątku:
- Kolega PP1970 zaprezentował miernik DT9208A, czy z tanich opcji to jest ten, który poradzi sobie z zadaniem? Jakiś jeszcze inny cyfrwy produkt Koledzy polecają? Może być również sprawdzony analogowy.
- opcją jest także Z21, który powinien zaspokoić w części moje dążenia, gdyż mierzy tylko na wyjściu, a nie na danym odcinku toru. Za to mierzy V i A.
- wreszcie opcją jest wagon pomiarowy Piko 55050, który też pomierzy napięcie w danym punkcie na makiecie, ale znowu nie pomierzy poboru prądu w danej chwili

Przejściowo zaopatruję się w coś takiego:
https://www.gaugemasterretail.com/magento/gaugemaster-gm52.html
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#43
Dokup resztę i będziesz miał lepsze sterowanie, z pomiarem V i A w darmowej apce :)
Możesz potwierdzić, że Z21 mierzy również pobór prądu w A w tym samym miejscu co mierzy V (czyli na wyjściu)? Wynika z tego, że podaje całkowity pobór prądu przez cały tabor na sekcji? To byłaby dobra informacja, bo myślałem, aby zakupić takie cudo, ale jest bardzo drogie:
https://www.dccconcepts.com/wp-content/uploads/2020/01/ALPHA-METER-newsletter-release.pdf

W przypadku, gdy Z21 robi tę robotę, to oznaczałoby, że mogę tego nie kupować i zaoszczędzić trochę.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.864 86 0
#44
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#45
Jeżeli przyjmujesz prawie za pewnik, że sprzęt jest dobry, to temat pomiarów staje się czysto akademicki?
Chciałbym, żeby tak było...ale niestety nie jestem pewien zachowania loków. Być może miernik mnie sprowokował do deliberowania nad tym tematem.

Tak. Na wyjściu centralki.
Czy w takim razie więcej składów puszczasz, tym licznik reaguje i pokazuje większy pobór prądu? Pomiar dynamicznie się zmienia?
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#49
Jak czytam specyfikację, wagon pomiarowy Piko 55050 nie robi jednej ważnej rzeczy, nie mierzy poboru prądu przez tabor. Szkoda, bo do pary z pomiarem napięcia, byłby bardziej wartościowym narzędziem diagnostycznym.
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
316 1 0
#50
Wagon pomiarowy Piko stoi na tych samych torach co tabor więc fizycznie niemożliwym jest pomiar przez niego poboru prądu przez tenże tabor. Wagon ten jest podłączony jak woltomierz a nie jak amperomierz. I nie ma innej możliwości podłączenia.

Z Twoich postów wynika że nie masz podstawowej wiedzy z elektryki, nawet nie elektroniki.
Na forum tej wiedzy nie uzyskasz bo to zbyt obszerny temat. W paru postach czy tematach nie da się ująć. Zajrzyj na strony czasopisma "Elektronika dla wszystkich", handlują tam książkami z podstaw elektroniki - kup, poczytaj, poeksperymentuj. Zdobądź niezbędne podstawy wiedzy. Zaczynając od podłączenia żaróweczki i silniczka do baterii i wykonania przy tym pomiarów.
Modelarstwo kolejowe jest połączeniem mechaniki / modelarstwa z elektroniką. Można być modelarzem kolejowym nie będąc elektronikiem i działając na zasadzie: połączyłem według instrukcji, jeśli działa to OK, jeśli nie działa to wzywam na pomoc fachowca. Takiemu nie jest potrzebny żaden miernik bo i tak nie potrafi go użyć. Zacząłeś od tematu pomiarów więc wygląda na to że masz większe ambicje niż w/w modelarz. Jednocześnie piszesz: "Ad 1) odpada, nie wiem co to jest mostek prostowniczy i nie zamierzam tutaj kombinować, potrzebuję urządzenia "plug and play". Zdecyduj się na którąś z dwóch opcji bo jak na razie to wysyłasz sprzeczne sygnały.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
#51
Pozwolę sobie zadać jedno pytanie w tym arcyciekawym wątku - a jak się zachowują lokomotywy na tym „za niskim” napięciu? Jeżdżą normalnie? ;)
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#52
Wagon pomiarowy Piko stoi na tych samych torach co tabor więc fizycznie niemożliwym jest pomiar przez niego poboru prądu przez tenże tabor. Wagon ten jest podłączony jak woltomierz a nie jak amperomierz. I nie ma innej możliwości podłączenia.

Z Twoich postów wynika że nie masz podstawowej wiedzy z elektryki, nawet nie elektroniki.
Na forum tej wiedzy nie uzyskasz bo to zbyt obszerny temat. W paru postach czy tematach nie da się ująć. Zajrzyj na strony czasopisma "Elektronika dla wszystkich", handlują tam książkami z podstaw elektroniki - kup, poczytaj, poeksperymentuj. Zdobądź niezbędne podstawy wiedzy. Zaczynając od podłączenia żaróweczki i silniczka do baterii i wykonania przy tym pomiarów.
Modelarstwo kolejowe jest połączeniem mechaniki / modelarstwa z elektroniką. Można być modelarzem kolejowym nie będąc elektronikiem i działając na zasadzie: połączyłem według instrukcji, jeśli działa to OK, jeśli nie działa to wzywam na pomoc fachowca. Takiemu nie jest potrzebny żaden miernik bo i tak nie potrafi go użyć. Zacząłeś od tematu pomiarów więc wygląda na to że masz większe ambicje niż w/w modelarz. Jednocześnie piszesz: "Ad 1) odpada, nie wiem co to jest mostek prostowniczy i nie zamierzam tutaj kombinować, potrzebuję urządzenia "plug and play". Zdecyduj się na którąś z dwóch opcji bo jak na razie to wysyłasz sprzeczne sygnały.
Może Kolegę Cyrussa zaskoczę, ale podstawową wiedzę mam - nie będę oczywiście tego udawadniał. Zamiast tracić czas na pisanie o tym czego nie umiem i co powinienem, można byłoby poprzestać na konstruktywnych podpowiedziach dla laika, tak dla laika jak problem jeszcze można rozwiązać i obejść temat nieodpowiedniego miernika. Dostałem w międzyczasie pewne wskazówki od innych, zawodowych elektryków/elektroników, bez potrzeby obnażania moich słabości - więc można i w ten sposób.

Kolega wskazuje opcję zero-jedynkową, albo nie znam się i wołam specjalistę do pomocy albo się dokształcam i sam eksperymentuję. Hm, pozwolę się nie zgodzić, można też być pośrodku i takim zamierzam być. Jest wiele materiału w necie na YT, gdzie ludzie mający makiety i śmigające składami nie są specami od elektryki czy elektroniki, ale np. już np. diagnostyką się zajmują. I wychodzi im na liczniku te nieszczęsne 13-14 V! A mi niestety nie. I tylko o to chodzi.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#53
Pozwolę sobie zadać jedno pytanie w tym arcyciekawym wątku - a jak się zachowują lokomotywy na tym „za niskim” napięciu? Jeżdżą normalnie? ;)
Pisałem powyżej w postach na ten temat, że na tym etapie tylko podejrzewam, że coś jest nie tak (słabe świecenie żaróweczek np.). Moje podejrzenia podsyciły dziwne wskazania miernika (który może nie być właściwym, ale podobnej klasy niewłaściwe mierniki mierzą prawidłowy rząd wielkości). Dalsze testy w planie. Obecnie muszę zbudować dłuższy odcinek toru i potestować kilka loków, a także dokonać w inny sposób pomiaru, z obejściem miernika (np. inna centralka, czy żarówki 12V itp.)
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#54
Jeszcześ tego nie zmierzył? Po miesiącu i trzech stronach dyskusji...
Kup sobie za złotówkę podobne cuś jak na obrazku, to się nazywa mostek prostowniczy (np. 100V/1A). Do końcówek oznaczonych "~" przylutowujesz przewody od wzmacniacza albo łączysz z szynami, "+" i "-" oczywiście do miernika DC -otrzymujesz w ten sposób NAJPROSTSZY miernik napięcia DCC :) Ma jakiś tam błąd pomiaru, ale na pewno jest dokładniejszy i pewniejszy niż przy użyciu samego bele miernika z supermarketu :p
mostek-prostowniczy-1a-600v-df06.jpg


Bardzo poważną czynnością będzie skalibrowanie tego urządzenia ;)
1. podłączasz baterię 9V do miernika i zapamiętujesz odczyt.
2. podłączasz to superurządzenie do miernika, a do końcówek "~" podłączasz tę samą baterię.,
3. od wskazania z pkt. 1 odejmujesz wskazanie z pkt. 2 i zapamiętujesz tę liczbę.
4. na wszelki wypadek możesz zapisać zapamiętaną wielkość, pewnie będzie rzędu 1,3V, potem za każdym razem jak zmierzysz napięcie w torze dodajesz tę wielkość, uzyskujesz w ten sposób praaawie dokładny odczyt napięcia DCC.

W sumie może z 10 minut roboty, pewnie krócej niż zajęło pisanie tego teksu :ROFL:

ATPO: https://www.google.com/search?q=dcc...AAg&bih=865&biw=1406&rlz=1C1ASUC_enPL908PL908
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#55
@WM-MODEL dziękuję za wskazówki, bardzo użyteczny materiał. No niestety prace testowe ślimaczą się u mnie z racji braku czasu (i małe dziecko ;)) i tak naprawdę z braku warunków np. dłuższego odcinka zamontowanego toru (dopiero zaczynam to robić) :)
 

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#56
Pomiar jakimś wynalazkiem z mostkiem prostowniczym jest bez sensu bo wprowadza błąd, który jest nieprzewidywalny. Do takich celów stosuje się prostownik idealny.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.225 25 2
#58
Centralka Märklina/Trixa CS2 i CS3 oraz MS2 podają napięcie na torze i obciążenie. Nowa centralka Piko i Z21 Roco nie wiem, ale przypuszczam że też jest taka funkcja - SmartProgrammer Piko też to potrafi.
Więc po co szukać alternatywnych rozwiązań?
27ACF81A-C8CD-4651-A50B-F2B32FDAA91C.jpeg
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.864 86 0
#59
Z21 Roco nie wiem, ale przypuszczam że też jest taka funkcja
z21 i Z21 mierzą napięcie i natężenie prądu na wyjściu centralki. Można zobaczyć te dane w darmowej aplikacji. Proponowałem to w tym wątku w poście #6:D

Notabene, sama centralka Roco nie ma wyświetlacza, a oferowany manipulator jest trochę "wczorajszy", bo to po prostu mysz rodem z poprzedniego systemu. Roco poszło w dostarczenie całej nowej funkcjonalności w aplikacji na smartfona lub tableta.
 
Ostatnio edytowane:

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#60
Jaką masz na myśli? SmartCopntrollerLightBox nie mierzy.

Mierzy:
1613646353285.png


SmartProgrammer Piko też to potrafi.
Pokazany manipulator nie mierzy tylko obrazuje wyniki.

Więc po co szukać alternatywnych rozwiązań?
Może być wiele powodów. Centralki/boostery mają błąd pomiary sięgajęcy w wielu przypadkach 50%. Nie będę się produkował i opisywał jak powstają błędy pomiaru, bo i tak mało kto to zrozumie. Opisze główne przyczyny:
- Spadek napięcia na mostku wyjściowym.
- Spadek napięcia na rezystorze pomiarowym.
- Błędy prostych ADC w uC zwłaszcza na krańcach zakresu.
Centralka mierzy pobór prądu na wyjściu, o czym pisała @Alana . Jak więc zmierzyć prąd na jednym z odcinków izolowanych? Jak stwierdzić spadek napięcia na przewodach, szynach?

Modelarz, to człowiek dokładny. Dla niego różnica pomiędzy napięciem 17,98V a 18,05 jest ogromna.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 7
Elektryka 7
Elektryka 22

Podobne wątki