• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie węglarki typów CII, CIIa i CIIb - II epoka

OP
OP
wolfik

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
987 1 0
#22
Chyba udało się już ustalić, że węglarki Königsberg to CIIa, a nie jak pisał Przeździecki CIIb. Na stronie PSMK (post 1 w tym wątku) pokazane są trzy takie węglarki ale oznaczone jako CIIb:
...
Dodam jeszcze, że na stronie PSMK w zakładce "Zbiory" są zdjęcia i opisy trzech wagonów (jednego przedwojennego i dwóch powojennych) wyglądających i oznaczonych zgodnie z tym co napisał Przeździecki czyli CIIb.
...
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
#23
Witam wszystkich, czytając ten wątek przeszukałem dostępne materiały zakładów HCP. Co z tego wyszło?
Otóż oba zdjęcia pochodzące ze strony "Nauka i Postęp" sa najporawdopodobniej zdjęciami fabrycznymi HCP. Ja mam te zdjęcia z komórki fotograficznej zakładów i Muzeum HCP. Zakłady HCP odkupiły z rąk niemieckich fabrykę C.Paulus produkującą tabor kolejowy w czasie I wojny św. Pierwsze wagony wyprodukowane przez HCP wg artykułu Fr. Tatary z roku 1959 to platformy Pddk i węglarki Wdd z budką i bez. Był to rok 1922! Na zdjęciu wagonu Wd 332185 jest końcowka roku daty produkcji tj 21? A więc mogły być sprzedane w 1922. Wg dat były one produkowane od roku 1922 do 1929 w ilości 500, 150, 720, 650, 425, 795, 150 i 50 sztuk. Natomiast zdjęcie drugie z wagonem Wddz jest typem wzmocnionym, i jest drugim i ostatnim typem budowanym przez zakłady HCP. Wg artykułu to typ CIIa z budką hamulcową. wg dat były one produkowane w roku 1930 w ilości 100 sztuk. Natomiast na zdjęciu (moje jest całe zalane) dołączonym wcześniej z Nauki i Postępu czy rzeczywiście jest rok 1930 czy 1927? A więc jest tu mała sprzeczność.
Pozdrawiam R.Kroma
 

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.153 42 1
#25
Odnośnie tego typu węglarek mam następujące przemyślenia i zapytania. Otóż jak wiadomo, na znanym portalu aukcyjnym można zakupić węglarki starej produkcji PIKO zarządu DR o numerze Omu 41-03-55 - Koenigsberg. Ponoć mogą one być tanią bazą na przeróbkę pod nasze PKP. Allegratka oferuje również wiele wersji kalek na te węglarki - jedna na przykład tutaj.
Czy ktoś podejmował się takiej konwersji? Jakie oznaczenia należałoby nanieść (które z kalek) aby otrzymać ładny skład z epoki IV? Jaki parowóz dostępny na rynku mógłby taki skład pociągnąć? Czy mógłby to być na przykład Tw1-15?
Ja popełniłem z takiej DR-owskiej węglarki coś takiego, ale czy oznaczenia są poprawne to już sam niewiem ...
DSC_6617.JPG
A w szufladzie na kalki oczekują następne ...
DSC_0251.JPG
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#28
Po dodaniu kinematyki i nowych kół mamy produkt nie gorszy niż wspomniany produkt firmy R.
Inwencja właściciela, trochę pracy, nowe naklejki i mamy kolejny wagonik do składu.
Mam gdzieś taki wagonik, po zmyciu farby prezentuje się świetnie jak na swoje lata. Piko miało wysokiej jakości formy w porównaniu z firmami Fl, czy Roco. Jest jeszcze jedna alternatywa, upolować na allegro nowe Piko z kulisą i zastosować podwozie. Tak przebudowałem dwie węglarki Villach i Klagenfurt.
Trafiłem dwa wagony po 25zł/szt.(y)
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
439 18 0
#29
No i to też jest rozwiązanie bo jak zauważyłeś wagonik prezentuje się nadzwyczaj dobrze.
I jeszcze jeden element przemawia za tym modelem - zastosowane tworzywo, które pozwala nam na łatwą przebudowę i zmianę nawet wyglądu zewnętrznego. Tego z produktami rodem z RFN-u nie zrobimy.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#31
Nie znalazłem tematu na forum o węglarkach dwuosiowych z III epoki, a mam takie dwa zdjęcia wykonane na terenie gazowni w Białymstoku, prawdopodobnie w latach 60 ubiegłego wieku,
wystawa3.jpg
wystawa10.jpg
to dołączę je do tego tematu.
 

Krzychu 126

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#34
Miałbym jeszcze takie pytanie, od jakiego roku weszły do użytku węglarki metalowe takie jak na tym zdjęciu na PKP ?. Interesuje mnie czy były już w III epoce.
Według Atlasu wagonów towarowych Pawła Terczyńskiego były produkowane od roku 1960 przez Pafawag.
Poza tym KSK Wrocław ma w swoich zbiorach taki wagon właśnie w malowaniu z III epoki.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#36
Odświeżę troszeczkę ten temat. Mam pytanie odnośnie wagonu z drugiego planu z orzełkiem na burcie, z lewej strony Luxtorpedy, co to za typ wagonu, wygląda jak węglarka.
1200px-Luxtorpeda_Fablok_Zakopane_1936.jpg
.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#37
Na mój gust jest to odziedziczona pruska węglarka według wzoru IIc5 (1883-1885, rozstaw osi 2.8m, długość 6,6m).
Mnie bardziej ciekawi jej numer, ponieważ wagony P.K.P nosiły 6-cyfrowe, nr '89' sugeruje wagon specjalny i miałoby to sens, bo w latach 30' raczej nie był to juz wagon liniowy, a raczej służbowy, np do szlaki, rozwożenia węgla do oprzewania w obrębie stacji itp.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
#39
Witam
Też byłbym za tym co napisał kolega OLF czyli wg DRG Ow Karslruhe. Powyższe zdjęcie modelu to O Schwerin, czyli prIId1. Różni się i długością ze zderzakami jak i rozstawem osi. A przede wszystkim ma po jednym polu poszycia bocznego po obu stronach drzwi a nie po dwa.
 

Podobne wątki