• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie samowarki w TT

Reakcje
0 0 0
#1
Trzeba trochę zapełnić te puste szuflady TT :D
Na zachętę dla niezdecydowanych co do wyboru skali pozwolę sobie zapodać dywersyjne przykłady samowarków PKP wykonywanych przez ModArt (Radomska firma TT) oraz innych producentów.

Wszystkie materiały pochodzą z http://forumtt.pl/viewforum.php?f=67

Ty4 (ModArt) - na bazie Roco BR44
 

Załączniki

OP
OP
U
Reakcje
0 0 0
#7
Dorzucam drugą wersję parowozu Ty4 (obok wersji z numerem 13 od ModArt'u) tym razem od UMF. Źródło to forum tt. Autor zaznacza, że zrobił ją co prawda dla siebie i że chce pokazać poprzez to jak powinna wyglądać Ty4 - wojenna z tendrem węglowym. Od wersji ModArt różni się armaturą (m.in. brak przegrzewacza pary), co nie znaczy, że Mod Art wykonał nieprawidłową lokomotywę, gdyż były i takie wersje - Ty4-13 ModArtu właśnie przegrzewacz miała (lata 60-te --- polecam fotkę ze strony http://archeo.kolej.pl/jareks/am/sl.htm ).

Praca UMF pokazuje, że skala TT ma potencjał i prawdą jest stwierdzenie: szczegół prawie jak H0 a ilość miejsca prawie jak w N :D
(zaryzykuję uwagę, iż śledząc sprawy na forum tt można dywagować, że być może będzie można liczyć na produkcję pod zamówienie - tak często na forum tt się to odbywa).
http://forumtt.pl/viewtopic.php?p=84210#84210
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
#8
Witam,

Bardzo ładne modele. Chociaż to nie moja skala (sam zbieram H0), to jednak zawsze miło pooglądać fajne rzeczy. Zwróciłem uwagę zwłaszcza na modele Ty4, jako, że ostatnio się tą serią trochę interesowałem. Ty4-13 ModArt jest przemalowanym oryginalnym modelem Roco, wydaje mi się, że w wersji DR, IV ep. (nr 36011), z usuniętymi odchylaczami dymu. Ponieważ parowóz ma oryginalną niemiecką armaturę, łącznie z małymi reflektorami i prądnicą, umieszczoną na dymnicy koło komina, więc może przedstawiać wersję PKP z wczesnego okresu eksploatacji w Polsce, mniej więcej do końca lat 1950-tych. Tu jest jednak pewna niezgodność w stosunku do wersji PKP: na DR w ramach modernizacji zmieniano mocowanie sprężarki i pompy wodnej, obniżając je o ok. 350 mm. Stąd charakterystyczne, widoczne w modelu, zdawałoby się za wysoko sięgające wnęki po obu stronach dymnicy. Z tego względu na przebudowę na PKP bardziej nadawałby się model wersji DRG z II epoki (nr 36013). W zasadzie do uzyskania wczesnej wersji PKP wystarczyłoby zmienić malowanie i oznaczenia, i ew. zdemontować duże odchylacze dymu (jeśli ktoś chciałby mieć taką wersję, choć przecież nawet do lat 1970-tych jeździły na PKP parowozy tej serii z dużymi blachami). Oczywiście im późniejsze lata, tym więcej wprowadzano zmian w stosunku do pierwotnego wykonania.

Natomiast model UMF przedstawia już wersję późniejszą, z końcowych lat życia tych maszyn. Poza znacznymi różnicami, wynikającymi z różnego okresu eksploatacji, oba modele różnią się tylko budką, która w wersji wojennej miała tylko po jednym oknie z każdej strony. No i model UMF ma oryginalnie, wyżej umieszczoną sprężarkę (pompa została w międzyczasie zastąpiona inżektorem), co odpowiada parowozom eksploatowanym na PKP.

Tak więc porównywać oba modele można porównywać tylko po względem jakości wykonania, ponieważ oba odpowiadają pierwowzorom (poza nieprawidłowym umieszczeniem pompy i sprężarki w modelu ModArt), tyle, że z różnych lat.

Pozdrawiam
 
OP
OP
U
Reakcje
0 0 0
#9
Andrzej Harassek napisał(a):
Natomiast model UMF przedstawia już wersję późniejszą, z końcowych lat życia tych maszyn. Poza znacznymi różnicami, wynikającymi z różnego okresu eksploatacji
Zgadza się. Wskazują na to także tabliczki (żółte) ostrzegające przed wysokim napięciem sieci trakcyjnej ;) ... ale, odbiegamy od głównego tematu wątku (to raczej dyskusja na inne działy).
Andrzej Harassek napisał(a):
Ty4-13 ModArt jest przemalowanym oryginalnym modelem Roco, wydaje mi się, że w wersji DR, IV ep. (nr 36011), z usuniętymi odchylaczami dymu.
Pozdrawiam
Racja. ModArt jednak usunął też górny przedni reflektor z modelu pierwotnego. Podejrzewam, że bazował się na tej właśnie fotce oryginalnej Ty4-13 (podejrzewam, że lata 60-te), która niżej załączona została. Jedyne co by można dodać do Mod-Artowego modelu to podwyższenie skrzyni węglowej za pomocą desek:

źródło: http://archeo.kolej.pl/jareks/am/sl.htm
 

Załączniki

OP
OP
U
Reakcje
0 0 0
#10
Przy okazji warto dodać, że brać TT-tkowa prężnie działając wzorem niemieckich manufaktur w waloryzowaniu i produkcji PKP-owych samowarków oferuję też "poprawianie" modeli fabrycznych. Przykładem jest wspominana Tkt3-28 Tilliga, do której UMF oferuje przeróbkę do wersji znanych z ostatnich lat eksploatacji na PKP (wykonywany w krótkich seriach po min. 10 sztuk.). Wersja Tilliga pokazana wyżej to samowar z przegrzewaczem czyli wygląd charakterystyczny dla lat 50-tych do tzw. pierwszej naprawy głównej, kiedy takie osprzęty usuwano.

Fotki (ze stron UMF i forumtt) pokazują model podczas prac związanych ze wspomnianą przeróbką.

Warto też wspomnieć o zapowiadanym przez UMF Ty51 ( http://www.eaos.pl/index.php?option=com ... &Itemid=58 )

(źródło Tkt3 od UMF: http://www.eaos.pl/index.php?option=com ... &Itemid=58 )
(żródło fotki prawdziwej Tkt3-28: http://www.holdys.pl/tomi/index.php?gal=tomasz_wach )
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.370 463 29
#11
UNIVERS napisał(a):
Jedyne co by można dodać do Mod-Artowego modelu to podwyższenie skrzyni węglowej za pomocą desek
No i przenieść sprężarkę i pompę wodną na właściwe miejsce, 350 mm wyżej. Ale przede wszystkim, to oryginał na zdjęciu ma zupełnie inny tender, więc taki szczegół, jak dodatkowe deski jest już mało istotny.
 

Rafał G.

Znany użytkownik
Reakcje
3 1 0
#14
Obejrzałem ofertę Mod Art-u, m.inn. ET22; modele wykonane bardzo ładnie i w przystępnych cenach. Zaczynam powoli żałować, że nie zacząłem swojej przygody z modelarstwem kolejkowym ze skalą TT :|
 
OP
OP
U
Reakcje
0 0 0
#17
Dodatkowo pozwolę sobie zapodać zdjęcia przerobionej przez firmę UMF lokomotywy Okl2 firmy Schrimer (o której wcześniej był post). Do lokomotywy tej można dokupić w UMF (Ranger) zestaw do waloryzacji na wersję PKP z późniejszych lat eksploatacji - poniżej zdjęcie (zdjęcie wersji UMF pochodzi z forumtt). Widoczne różnice zwłaszcza w armaturze kotła.:
 

Załączniki

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.963 6 0
#20
w Tym stalińcu znakomicie zapowiadającym się na tym etapie rozwoju zastanawia mnie czy stojak (górna jego część )ma ten charakterystyczny skos? -Na fotce nieczytelne to jest ,a poruszam sprawę detali zwłaszcza części stojaka ponieważ tam akurat w tym parowozie dzieje się bardzo dużo ważnych dla oka historii, -na przykład na pewno otwór wyczystkowy na dole stojaka na scianie podgardlanej jest nie w tym miejscu , -poza tym przydałby się podwójny szlaczek nitów przez cały ciąg spodu stojaka , który to widać spod blach otuliny, -Panie UNIVERSIE szkoda przy tak kapitalnie opracowanym modelu "puścić"- te WIDOCZNE detale
-mam rysunek techniczny kotła "51"-jak trzeba to proszę dać znać,
-
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor TT/TTm/TTe 88
Tabor TT/TTm/TTe 0

Podobne wątki