• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie pociagi pancerne w okresie 1918-1921

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.176 2 0
Kolego 404 W dziękuję za wsparcie. Jest taka publikacja prof. Piotra Smolińskiego
Aleksander Smoliński
Nieudana próba opisu walk 1 Armii
Konnej w maju-wrześniu 1920 roku
Przegląd Historyczno-Wojskowy 12 (63)/2 (235), 175-193 ( pdf).
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.176 2 0
Model sowieckiego pociągu pancernego No 4 "Kommunar" (był to właściwie carski pociąg pancerny, zbudowany w 1916 r. według projektu inż.Balla). Podczas boju o Dyneburg (Dźwińsk) 28 września 1919 r. ten skład na skutek działania polskiej artylerii "rosyjski pociąg pancerny, wypadając z szyn. został umiejscowiony po drugiej stronie mostu".
 

Załączniki

Reakcje
79 0 0
Jeżeli to część wieży artyleryjskiej to dlaczego nie widać lufy działa,gdyby wieża była skierowana lufą "do sprzęgu" to blacha byłaby kawałkiem wielokąta.Poza tym wieża której zarys widać jest dziwnie,jak na wagon sormowski,niska jej strop jest praktycznie na tej samej wysokości co strop
"nadbudówki".Szkoda,że zdjęcie jest za mało wyraźne żeby jednoznacznie określić jej kształt,okrągła czy wielokątna.Zresztą sam kształt wieży
też nie dawałby 100%pewności,przecież jeden z wagonów "Groźnego"miał wieże sormowskie posadowione na"kadłubie"podobnym do Iżorskiego.
Witam. Wracajac do postu z 2 sierpnia co do wyjasnienia blachy. Nie mozna wykluczyc ze wieza jest zwrocona ku srodkowi wagonu. Lufa moze byc niewidocza, i sa trzy mozliwosci:
1) armata zostala zdemontowana (dotyczy putilowskiej 3 dm. obr.1902).
2) uzbrojenie mogla stanowic jedna z dwoch 3 calowych armat gorskich: obuchowska obr.1904 lub schneiderowska obr.1909 (armaty te mocowano takze na podstawach cokolowych).
3) lufa zostala spuszczona z oporopowrotnika i cofnieta w glab wiezy (dotyczy przeciwlotniczej 3 dm. obr.1914/15 Lendera, lub morskiej kalibru 75 Canet - wieze z zenitowkami mialy co prawda wykusz na dachu pozwalajacy wieksze podniesienie lufy, ale nie wszystkie).
Nie mozna okreslic stopnia prawdopodobienstwa, ale jakies tam, teoretyczne wyjasnienie chyba jest. Ot, moje dwa grosze - serdecznie pozdrawiam, Artur.
 

Załączniki

Reakcje
79 0 0
Bardzo dobre pytanie, bo cos tu nie pasuje. Obszar wskazany na fotografii wyglada jak pozioma płaszczyzna, w tym przypadku strop wiezy. I to jest problem, bo nawet biorac pod uwage skrót perspektywiczny w wagonach sormowskich dach wiezy nie moze znajdowac sie na tym samym poziomie co dach galeryjki.
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.176 2 0
Okazuje się, że zdjęcia sowieckich pociągów pancernych były ocenzurowane a zdjęcia uszkodzonych lub przebudowanych jednostek nigdy nie zostały opublikowane. Przeczy temu to tajemnicze zdjęcie, wykonane przez polskiego oficera. w 1920 r. A przecież sowieckie pociągi pancerne lub ich części bojowe były zdobywane przez "białych". Dotyczyło to także i odwrotnie. Oprócz 5 znanych "wytwórni" sowieckich pociągów pancernych istniały jeszcze pomniejsze zakłady, gdzie także budowano pociągi pancerne, chociażby taki...
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.176 2 0
Rozpoznajmy oficerów z pociągu pancernego "Śmiały". Latem 1919 r. kadra pociągu składała się 7 oficerów: por. Małagowski, por.Michał Münnich, por. Karol Hülle, ppor. Blumski Zygmunt, ppor. Biega Stanisław, ppor. Gustawski Adam, ppor. Majewski Jan....
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.176 2 0
Wygląda na typowy błąd. W Polsce znalazło się po Wielkiej Wojnie 14 parowozów austro-węgierskiej serii 97, z czego 12 wcielono do służby na PKP pod oznaczeniem serii TKh12 ( to oznaczenie od 1923 r.)., a z tej ilości dwa parowozy zostały opancerzone.
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.176 2 0
Wiosną 1919 r. w Krakowie zestawiono pociąg pancerny P.P.17 "Saper" z pancernym parowozem serii 97.245 (opancerzony u "Zieleniewskiego"). Po zlikwidowanym "Saperze" nr 17 (numeracja pociagów pancernych była tajna) otrzymał pociąg pancerny P.P.17 "Rzepicha", a po jego rozwiązaniu, P.P.17 Reduta Ordona" (zestawiony w sierpniu 1920 r. w KBPP- Lwów)...
 

Załączniki

Podobne wątki