• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie pociagi pancerne w okresie 1918-1921

Reakcje
33 0 1
Polski pociąg pancerny w 1920 roku..
Ochotnik?

Ciekawe.. Niemiecki wagon towarowy kryty Gr , oraz pocięty wagon Sdw.. I jeszcze z jak na te czasy, skomplikowanymi wieżami..
Wygląda jak by był w powstaniu Śląskim, ale tam nie z tego co wiem nie było tam pociąga a takiej nazwie (choć na froncie wschodnim był). Ciekawy zestaw.
Trochę więcej informacji proszę...
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.189 2 0
Lwowski pociąg pancerny "Ochotnik" ( "pancerny składak") został zestawiony z wagonów bojowych ("starych"), które zostały wyremontowane, dodano "pancerny" dach oraz obrotową wieżyczkę. Czołowy wagon artyleryjski pochodził z rozformowanego lwowskiego pociągu pancernego P.P.10 "Pionier". W 1920 roku często praktykowano podział pociągu pancernego na dwie pancerne części, uzyskując "na szybko" 2 pociągi pancerne, analogicznie jak wcześniej postąpiono ze zdobytym austriackim pociągiem pancernym (na 2 części o nazwach: "Piłsudczyk" oraz "Śmiały" ). Napisałem na temat "Pioniera" artykuł..
 

Załączniki

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Ochotnik?

Ciekawe.. Niemiecki wagon towarowy kryty Gr , oraz pocięty wagon Sdw.. I jeszcze z jak na te czasy, skomplikowanymi wieżami..
Wygląda jak by był w powstaniu Śląskim, ale tam nie z tego co wiem nie było tam pociąga a takiej nazwie (choć na froncie wschodnim był). Ciekawy zestaw.
Trochę więcej informacji proszę...
Nie, i nie, i jeszcze raz nie.
Kryty to MAV - miały tam serie Grn, Grf.
Gdyby to była wapniarka to oznaczenie KPEV - Km. Ale nie. Wagon to węglarka Omk typu A6.
O pociągach III powstania śląskiego masz TBiU Magnuskiego. I o ile pamiętam, to ten wagon kryty znalazł się tam wśród innych nadesłanych przez WP.
 
Reakcje
33 0 1
Lwowski pociąg pancerny "Ochotnik" ( "pancerny składak") został zestawiony z wagonów bojowych ("starych"), które zostały wyremontowane, dodano "pancerny" dach oraz obrotową wieżyczkę. Czołowy wagon artyleryjski pochodził z rozformowanego lwowskiego pociągu pancernego P.P.10 "Pionier". W 1920 roku często praktykowano podział pociągu pancernego na dwie pancerne części, uzyskując "na szybko" 2 pociągi pancerne, analogicznie jak wcześniej postąpiono ze zdobytym austriackim pociągiem pancernym (na 2 części o nazwach: "Piłsudczyk" oraz "Śmiały" ). Napisałem na temat "Pioniera" artykuł..
Dziękuje, nie znałem tej historii.

Nie, i nie, i jeszcze raz nie.
Kryty to MAV - miały tam serie Grn, Grf.
Gdyby to była wapniarka to oznaczenie KPEV - Km. Ale nie. Wagon to węglarka Omk typu A6.
O pociągach III powstania śląskiego masz TBiU Magnuskiego. I o ile pamiętam, to ten wagon kryty znalazł się tam wśród innych nadesłanych przez WP.
No jak nie to nie. :)
Co do wagonu wapniaka, to wziąłem informacje stego spisu. Nie było tam innego wagonu na wapno.
http://covalus.pl/?page_id=1337
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Dziękuje, nie znałem tej historii.



No jak nie to nie. :)
Co do wagonu wapniaka, to wziąłem informacje stego spisu. Nie było tam innego wagonu na wapno.
http://covalus.pl/?page_id=1337
Tak rozumiem. Nawet faktycznie wagony k.m. z kilku pociągów III postania to były pierwotnie wapniarki. Ale do budowy pociągów pancernych - najpierw Niemcy, a potem też i my używaliśmy identycznych wymiarowo węglarek typu A6. Czasem podwyższano im burty i zadaszano.
A Sdw to oznaczenie serii na PKP. Na KPEV miały Km.
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Ale skąd założenie, że to był wagon do wapna? To zwykła węglarka, nie wapniarka.
Założenie jest całkiem uzasadnione, bo wapniarki A7 i węglarki A6 to właściwie bliźniacze typy. A potem wobec potrzeby osłonięcia wagonu pancernego też i od góry wydawać się może, że lepiej do tego użyć wapniarki. Zresztą wapniarki jak wspomniałem też były używane w śląskich pociągach pancernych.
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.189 2 0
Kolego pancernik, trzeba być na bieżąco w tej tematyce, bo są nowe ustalenia i informacje- czy czytałeś świetne opracowanie pana Leszka Zakrzewskiego pod tytułem: "Pociągi pancerne z Warsztatów Głównych w Nowym Sączu" z 2018 roku? Napiszę tak o śląskich pociągach pancernych: z Polski na Śląsk wysłano 9 składów bojowych złożonych ze "starych" wagonów bojowych lub z rozwiązanych pociągów pancernych.
W związku z tym, że dopiero wiosną 1920 roku uruchomiono polskie hutnictwo i rozpoczęto produkcję blach żelaznych o grubości 5- 10 mm rozpoczęto dopiero modernizację wagonów bojowych. I tak latem 1920 roku oprócz pociągów pancernych na froncie w ośrodkach budowy pociągów pancernych posiadano liczne wagony bojowe- w przybliżeniu: wagony szturmowe - 7 , wagony art.- 21, ckm -27 oraz inne wagony jak amunicyjne, sanitarne, strzeleckie. Czyli z tego sprzętu można by złożyć 10 nowych pociągów pancernych.Tak jak pisałem wcześniej nastąpiła ewolucja wagonów bojowych w związku z nowymi ustaleniami. W Sztabie WP były narady z dowódcami pociągów pancernych oraz kierownikami ośrodków budowy pociągów pancernych w sprawie wymiany doświadczeń oraz ustalenia nowych zasad ich budowy...
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.189 2 0
Jak długi był skład krakowskiego pociągu pancernego P.P.7 "Smok" (KBK L. 4) to przestawiają załączone fotografie. Taki długi skład był zbyt łatwym celem dla wroga. Od przodu: czołowy wagon artyleryjski, wagon ckm, wagon art. z dwoma armatami fortecznymi (jedna na prawą "burtę", druga na lewą "burtę"), wagon strzelecki, parowóz pancerny austriackiej serii 73 z tendrem, opancerzony w WK w Nowym Sączu, wagon sanitarny, wagon ckm, wagon strzelecki, wagon bojowy oraz wagon sypialny. Przypuszczam, że ta fotografia i tak nie przedstawia jednak pełnego składu...
 

Załączniki

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Kolego pancernik, trzeba być na bieżąco w tej tematyce, bo są nowe ustalenia i informacje- czy czytałeś świetne opracowanie pana Leszka Zakrzewskiego pod tytułem: "Pociągi pancerne z Warsztatów Głównych w Nowym Sączu" z 2018 roku? Napiszę tak o śląskich pociągach pancernych: z Polski na Śląsk wysłano 9 składów bojowych złożonych ze "starych" wagonów bojowych lub z rozwiązanych pociągów pancernych.
W związku z tym, że dopiero wiosną 1920 roku uruchomiono polskie hutnictwo i rozpoczęto produkcję blach żelaznych o grubości 5- 10 mm rozpoczęto dopiero modernizację wagonów bojowych. I tak latem 1920 roku oprócz pociągów pancernych na froncie w ośrodkach budowy pociągów pancernych posiadano liczne wagony bojowe- w przybliżeniu: wagony szturmowe - 7 , wagony art.- 21, ckm -27 oraz inne wagony jak amunicyjne, sanitarne, strzeleckie. Czyli z tego sprzętu można by złożyć 10 nowych pociągów pancernych.Tak jak pisałem wcześniej nastąpiła ewolucja wagonów bojowych w związku z nowymi ustaleniami. W Sztabie WP były narady z dowódcami pociągów pancernych oraz kierownikami ośrodków budowy pociągów pancernych w sprawie wymiany doświadczeń oraz ustalenia nowych zasad ich budowy...
Czyli Rozwadowczyk i Ochotnik.
Przypatrzyłem się zdjęciom. I sądzę, że wagony przeszły przez ten sam zakład. Ale widać że są różnice w słupkach, więc nie jest to ten sam wagon.
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.189 2 0
Lwowski wagon artyleryjski z bocznym ostrzałem- pociąg pancerny P.P.18 "Odsiecz II". Zdjęcie z książki A.J. Ostrówka "Pociągi pancerne WP 1918-1939" , Toruń 2004. Podpis pod fotką nr 48 sugeruje, że to P.P.8 "Wilk", a to nie jest właściwy podpis, bo to P.P.18 "Odsiecz II" (zestawiony w WK Lwów)....
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.189 2 0
ale gdy został pociąg pancerny "Odsiecz II" odwołany z Tczewa (dozór mostów przez Wisłę w Tczewie), został wysłany w lipcu 1920 roku pod Lwów. Tutaj, zgodnie z rozkazem został nadany mu nowy numer oraz nowa nazwa P.P.6 "Generał Iwaszkiewicz" ( normalnotorowy)...
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.189 2 0
i zdjęcie. Reasumując pod numerem 6 kryły się trzy regularne pociąg pancerne WP: "Gromobój" (KBK L.3; istniał od- do), "Generał Iwaszkiewicz- szeroki" (rosyjski tabor kolejowy, początkowo jednostka ukraińska, następnie jako denikinowski „Генерал Марков”/„Generał Markow”, istniał od - do), "Generał Iwaszkiewicz" (ex P.P.18 "Odsiecz II), istniał od lipca 1920 roku do..
 

Załączniki

Podobne wątki