• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie pociagi pancerne w okresie 1918-1921

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Dziwnie znajoma konstrukcja....
Pz3 - to z 1 wojny światowej ? Czy już po?
Owszem bardzo podopobny. Ale to raczej nie będzie żaden z 4 znanych nam, naszych wagonów [z Głowackiego i Huragana]

Przyznam, że nurtują mnie wątpliwości, że podział radzieckich BP na część lekką i ciężką był raczej praktyką a nie teorią. Pogląd taki przedstawił Smoliński, ale on jest jednak specjalistą od kawalerii. Nie znam właściwie żadnych zdjęć potwierdzających to. Jak w ogóle wyglądały takie "ciężkie" wagony? Jest jedno znane zdjęcie Śmigłego. Jaka tam jest armata?
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.183 2 0
Zdjęcie tak oznaczone, jako Pz3 było na forum. Z innych informacji wiem, że to jest 1919 r. i przestawia niemiecki poc. panc PZ 45. Napiszę tak: polski poc. panc. P.P.20 "Bartosz Głowacki" to "składak". W ramach reperacji wojennych strona niemiecka w lutym 1920 r.przekazała stronie polskiej większą ilość parowozów (281 sztuk, G 3, G 4, G 5 G 7, G 8), a na dokładkę wagony pancerne w ilości około 50 sztuk. Część z nich został przebudowana i wykorzystana.
"Ciężkie wagony" z uzbrojeniem artyleryjskim powyżej 100 mm. Istaniały tzw. TAONy- czyli sowiecka artyleria kolejowa kal. 150- 200 mm.
Według polskich dokumentów uzbrojenie "Śmigłego" - raz jest to: 1 haubica 15 cm rosyjska, a w innych 1 armata 6 calowa (150 mm) i bądź tu mądry..
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
NA jedynym znanym pewnym zdjęciu "Śmigłego" z Karty i Twojej książki - działo ma króciutką lufę, więc to chyba haubica.
Tak zgadza się. W składach "ciężkich" przodowali jednak "biali". RKKA miała zapewne spadek po nich i trochę własnych. Ale były to chyba osobne pociągi. A to że zdarzało się iż BP miał dwa zestawy to raczej wyjątek a nie reguła, jak założył Smoliński.
Co przekazania taboru pociągów pancernych przez Niemcy - jakie to źródło ?
 
Reakcje
3.344 16 0
Według polskich dokumentów uzbrojenie "Śmigłego" - raz jest to: 1 haubica 15 cm rosyjska, a w innych 1 armata 6 calowa (150 mm) i bądź tu mądry
To zdjęcie jest mi znane. Przedstawia opracowaną we Francji dla armii carskiej 152/45 mm armatę morską Canet, określaną jako wz. 1891 (wg. roku przyjęcia na uzbrojenie we flocie rosyjskiej) lub wz. 1892 (wg. literatury anglosaskiej). Armata ta po rosyjsku nazywa się 152-мм/45 пушка Канэ. Oryginalna fotografia jest w kolekcji N. W. Gawriłkina i można ją obejrzeć na stronie, do której link podaję niżej (z dokładnym opisem co przedstawia fotografia)
http://vladfortress.h1n.ru/?page_id=671


Armatę tą wykorzystywano w czasie I w. św. i tuż po niej, m.in. w artylerii kolejowej. Opis armaty na rosyjskiej Wiki poniżej (w j. polskim nie istnieje), można jednak kliknąć np. na wersję angielskojęzyczną.
https://ru.wikipedia.org/wiki/152-мм_пушка_Канэ

Poniżej zamieszczam również skany stron nr 1124 - 1126 z wydanej w 2000 r. "Encyklopedii Artylerii Rosji" A.B. Szirokorada, pod redakcją A.E. Tarasa [А.Б. Широкорад "Энциклопедия Отечественной Артиллерии" А. Е. Тарас], gdzie opisana jest artyleria kolejowa okresu wojny domowej. Wspomina się tam o trzech działach kalibru 152 mm, wspomnianej wyżej 152/45 mm armacie morskiej Canet (6-calowej) i 152 mm haubicach wz. 1909 i wz. 1910 (dokładny kaliber obu haubic to 152,4 mm). Obie haubice miały jednak o wiele krótsze lufy. Skan kolejny, strony 19 z książki Iwanowa "Artyleria ZSRR podczas II w. św." A. [Иванов "Артиллерия СССР во Второй Мировой Bойне", 2003] przedstawia rysunki obu haubic, wprawdzie po modernizacji z lat 1930-tych, ale dobrze widać różnice w budowie lufy, pomiędzy wz. 1910, opracowanym przez francuskiego Schneidera, a wz. 1909 opracowanym w zakładzie Putiłowa. Zamieszczam również dwa zdjęcia skanów stron 671 i 674 ze wspomnianej wyżej "Encyklopedii Artylerii Rosji" A.B. Szirokorada, gdzie widać obie haubice w stanie oryginalnym. Może ocena wyglądu lufy tych dział, i wyraźnie innych oporopowrotników, pomoże zidentyfikować jakie konkretnie działo kal 152 mm umieszczone było w pociągu pancernym "Śmigły".

1124.jpg


1125.jpg


1126.jpg



19.jpg


671.jpg


674.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.344 16 0
interesujący i tak bardzo pomocny materiał
Pomimo, że literatura rosyjskojęzyczna w temacie pociągów pancernych i artylerii kolejowej ZSRR jest dość bogata i obszerna (można naliczyć ponad 15 pozycji, jak nie więcej), to większość opracowań dotyczy tematu okresu II w. św. Pozycji dotyczących okresu carskiego, w tym I w. św., oraz lat wojny domowej 1919-1922 jest jak na lekarstwo. Nie wiem czy Kolega zna dwa poniższe opracowania. Może choć trochę przybliżą one temat pociągów pancernych z lat 1918-1921.

1. Maksim Kołomniec "Pociągi pancerne Armii Czerwonej 1930-1941" [Максим Коломиец "Бронепоезда Красной Армии 1930-1941" (wyd. 2004), stron 79], gdzie kilkanaście stron poświęconych jest okresowi lat 1920-tych. Podany jest tam również podział na trzy typy pociągów pancernych, które były na stanie Armii Czerwonej w chwili zakończenia wojny domowej (marzec 1922 - patrz skany stron nr 5 i 6), nieco odmienny od zaprezentowanego przez Kolegę w załączniku w poście wyżej 1.291. Można tam również przeczytać, że w trakcie wojny domowej na terenie całego Imperium Rosyjskiego powstało ok. 400 pociągów pancernych, w tym wiele prowizorycznych, a w lutym 1922 Armia Czerwona dysponowała 123 pociągami pancernymi.
Przykłady kilku wybranych stron z w/w pozycji:
Okładka (I).jpg


Str. 3.jpg


Str. 4.jpg


Str. 5.jpg


Str. 6.jpg


Str. 9.jpg


2. Maksim Kołomniec "Rosyjskie pociągi pancerne I w. św." [Максим Коломиец "Русские бронепоезда Первой Мировой" (wyd. 2013), stron 110], niezwykle ciekawa pozycja opisująca pociągi pancerne okresu I w. św. oraz ich historię po 1918, w tym np. kilka zdjęć polskich pociągów pancernych "Generał Konarzewski" i "Generał Dowbor".
Przykłady kilku wybranych stron z w/w pozycji:

Okładka.jpg


Str. 16.jpg


Str. 19.jpg


Str. 49.jpg


Str. 54.jpg


Str. 55.jpg


Str. 83.jpg

Dodam może, że obie pozycje książkowe są dostępne w formacie PDF na co najmniej dwóch rosyjskojęzycznych stronach, z literaturą historyczną i militarystyczną.
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.183 2 0
Posiadam obie te pozycje. Mam ograniczone zaufanie do rosyjskiej literatury, bo zwierają liczne błędy, np . tutaj w podpisie pod zdjęciem "Konarzewskiego"jest napisane - wiosna 1918 r? A "Konarzewski" został zdobyty16 października 1919 r.? Taki Autor i taka pomyłka?
 

Załączniki

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
kamo115
- kolejny raz pochwalam kontynuację wpisów, a właściwie praktycznie prowadzenie tego wątka !

Staniusław1972
- dziękuję za rzeczowe wpisy !

Osobiście nie znam się na tematyce pociągów pancernych, nie mniej jednak czytam z zaciekawieniem kolejne wpisy.
Temat traktuję jako "okołokolejowy" i posiadam w tym temacie nawet spory zestaw publikacji, raczej jednak tak "dla miecia".

Jest to jeden z nielicznych wątków na tym forum ( niestety ) pozbawiony kłótliwych dyskusji i szukania "dziury w całym".
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
989 1 0
kamo115 - w wolnym czasie przejrzyj coś takiego jak "Nowości Illustrowane" - chyba widziałem tam kilka zdjęć pasujących do wątku. Jakość marna ale do kompletu mogą się przydać.
 

Podobne wątki