• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie pociagi pancerne w okresie 1918-1921

OP
OP
K

kamo115

Znany użytkownik
Napiszę tak: Janusz Magnuski, Autor publikacji pt. Pociąg pancerny "Śmiały" w trzech wojnach" zacytował informacje z krakowskiego czasopisma "Nowości Illustrowane", że na stacji Ziabki zdobyto sowiecki pociąg pancerny nr 45, który został podzielony na 2 pociągi pancerne o nazwach: Piłsudczyk-szeroki" oraz "Śmigły".
Tymczasem, ta informacja z epoki nie była zgodna ze stanem faktycznym. Po pierwsze: zgodnie z sowieckimi wytycznymi każdy pociąg pancerny składał się z 2 części: lekkiej oraz ciężkiej (nie chodziło o wagę, lecz o uzbrojenie artyleryjskie). Na stacji Ziabki zdobyto 2 części tego samego pociagu pancernego nr 45, przy czym część ciężka była nie uszkodzona (otrzymała pełną nazwę "Generał Śmigły-Rydz", a później nastąpiło uroczyste poświęcenie tej jednostki w obecności gen. Śmigłego, czyli generał był "ojcem chrzestnym"), natomiast część lekka nr 45 była dopiero w budowie. Budowę oraz jej uzbrojenie części lekkiej nr 45 dokończono w Warsztatach Kolejowych w Wilnie. Jako jednostka regularna, otrzymał P.P.5 "Piłsudczyk-szeroki"(numer 5 po rozwiązanej jednostce P.P.5 "Odsiecz I"). W załączniku zdjęcie zdobytej części lekkiej (4 wagony) sowieckiego nr 45 (szerokotorowy pociąg pancerny)...
 

Załączniki

Podobne wątki