• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie pociagi pancerne w okresie 1918-1921

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
Szanowni Panowie! Dziękuję za interesującą dyskusję. Jestem pod wrażeniem Waszej Wiedzy, przy tej okazji pogłębiłem także swoją. Super!
Bardzo dziękuję w imieniu Kolegi Prezesa i swoim. :)
1.W literaturze nie ma nic na temat "wąskotorowego pociągu pancernego" w carskiej Rosji!
To jeszcze o niczym nie przesądza, o wielu, wielu sprawach dowiadujemy się późno, zbyt późno a o wielu nie dowiemy się wcale. :( A czasem to nawet lepiej, że ..... nic nie ma, gdyż są coraz częstsze przypadki beletrystycznego podejścia do tematów fachowych.:(
2.W jakich warsztatach kolejowych rozpoczęto opancerzać lokomotywę firmy Baldwin? Pod zaborem rosyjskim i na terenie Polski? czy może w czasie pierwszej wojny światowej? a może to miało być wsparcie carskiej twierdzy Modlin? Może ta jednostka nie została zbudowana? stąd brak innych zdjęć.
Niestety na to pytanie nie znam odpowiedzi. Ale z całą pewnością wykluczam Modlin i Legionowo . Widzę tylko, że opancerzenie wykonywane jest w wyspecjalizowanym, dużym zakładzie naprawczym.
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.176 2 0
Sowiecki pociąg pancerny- wnętrze wagonu bojowego. Widoczny sposób mocowania ciężkiego karabinu maszynowego "Maxim" wz.1910 w burcie wagonu..
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.176 2 0
Lwowskie wagony artyleryjskie. Zbudowano 4 podobne wagony (tabor kolejowy -niemiecki) w sierpniu /wrześniu 1920 : trzy z armatami 8 cm wz.1905/08 (aus.) oraz jeden z rosyjską haubicą polową 122,2 mm. Dwa wozy artyleryjskie otrzymał nowy pociąg pancerny P.P. 10 "Pionier", trzeci w nowym pociągu pancernym P.P.6 "Generał Iwaszkiewicz; następnie od października 1920 roku wagon ten został przydzielony do pociągu pancernego P.P.7 "Bolesław Chrobry", natomiast ostatni, czwarty, wagon z rosyjską haubicą 122,2 mm został przydzielony do P.P.1 "Piłsudczyk".
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.176 2 0
Polski szerokotorowy pociąg pancerny P.P.23 „Generał Sikorski ”(opracował kamo115).

Podczas wypadu 5 marca 1920 roku oddziałów 9 Dywizji Piechoty na Mozyrz i Kalenkowicze zdobyto dość bogaty tabor kolejowy. Między innymi trzy szerokotorowe parowozy pancerne. Ppor. Czesław Obtułowicz (z 9 Pułku Artylerii Polowej), zaimprowizował „pancerkę”, składającą się ze zdobycznej opancerzonej lokomotywy i lory, na której umieszczono francuską armatę polową, kalibru 75 mm. „Pancerką” tą (szerokotorową) wyruszył na rozpoznanie w kierunku Rzeczycy.

W dniu 10 marca dowódca 9 Dywizji Piechoty, pułkownik Sikorski zarządził ponowny wypad oddziału jako Grupa majora Grota (35 Pułk Piechoty, 19 kompania kolejowa oraz „pancerka” ppor. Obtułowicza, jako szpica). 10 marca Grupa majora Grota zdobyła na stacji kolejowej Babicze ( pod Rzeczycą) mało uszkodzony, sowiecki pociąg pancerny, składający się z opancerzonej lokomotywy oraz dwóch wagonów bojowych, uzbrojonych w trzy armaty 3” (76, 2 mm) i 12 karabinów maszynowych. Zdobyta jednostka została odholowana przy pomocy „pancerki” ppor. Obtułowicza do Kalenkowicz. Pociąg ten został naprawiony w tutejszych warsztatach kolejowych. W dniu 14 marca 1920 roku na wniosek oficerów 9 Dywizji Piechoty, zdobyczny pociąg nazwano na cześć dowódcy 9 Dywizji Piechoty – „Pułkownik Sikorski”, nieco później NDWP zatwierdziło tę nazwę jako oficjalną, choć nie nadało mu jeszcze numeru (w meldunkach bojowych występuje także jako „Sikorski- szeroki”). Pułkownik Sikorski został w międzyczasie awansowany na stopień generalski, stąd także zmiana nazwy pociągu pancernego w meldunkach bojowych. Jego dowódcą został mianowany ppor. Stanisław Pochopień (z 9 Pułku Artylerii Lekkiej), który został wkrótce ranny, a dowództwo jednostki: P.P.23 „Generał Sikorski” objął ppor. Wacław Ryba, który wkrótce poległ (11 maja 1920 roku). Po nim objął dowództwo por. Zygmunt Antoni Ropelewski. W dniu 25 czerwca 1920 roku pociąg w bitwie nad rzeką Sławeczną (linia kolejowa Mozyrz-Korosteń) wpadł w nieprzyjacielską zasadzkę ogniową i został wykolejony tego dnia o godzinie 18. Polska obsada opuściła wykolejoną jednostkę wobec nie możności jego podniesienie (pomimo obecności drugiego polskiego szerokotorowego pociągu pancernego). Następnie ocalała załoga została przydzielona do innych polskich pociągów pancernych: P.P.12 „Kaniów" i P.P.19 „Podhalanin- szeroki". Zdobyty przez Rosjan polski szerokotorowy pociąg pancerny „Generał Sikorski” został podniesiony, a następnie wyremontowany i włączony w skład sowieckiego szerokotorowego pociągu pancernego BP No 89 „im. Trockiego”. I taka jest prawda..
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.176 2 0
Jak zwykle jest mało informacji o naszych konstruktorach pociągów pancernych- kapitan Stanisław Czerepiński z KBPP -Warszawa. >
W tym że okresie oprowadzono również ankiety celem pomnożenia wiadomości do historii oddziałów. Wojskowe Biuro Historyczne przeprowadziło ankiety /referent kpt.Waligóra/ dotyczące: oddziałów rezerwowych i ochotniczych, wartowniczych i etapowych, strzelców granicznych, pociągów pancernych. Tę ostatnią rozwinął jeszcze później kpt. Zieliński.
Przypis 77 Materiały do historii pociągów pancernych, w tym wspomnienia i relacje zbierał swojego czasu major Czerepiński, zwracał się nawet za pośrednictwem prasy: Czerepiński Stanisław, kpt., Baczność! Pancernicy, „Polska Zbrojna”, Nr 11 z 1923 roku. Rezultaty swoje ujął w opracowaniu o pociągach pancernych, które Wojskowe Biuro Historyczne zakupiło i przekazało do zbioru rękopisów Arch. Wojskowego [dwa tomy].

Dziennik Rozkazów Wojskowych Nr 83 Rok II. WARSZAWA, dnia 6 Sierpnia 1919 r. Pozycja 2932. Podporucznika Czerepińskiego Stanisława mianuję kierownikiem budowy pociągów pancernych w Warszawie z dniem 25 lutego b. r. (Dziennik Rozkazów Wojskowych Nr 66, dekret 2130 zatwierdzenie etatu budowy pociągów pancernych w Warszawie). Dnia 17 lipca 1919 r.

Czasopismo “Żołnierz Polski”, 1929, nr. 41. „Z życia wojska”: 1 Dyon Poc. Panc. w Jabłonnie 29 września tego roku obchodził swoje święto. Uroczystości rozpoczęły się mszą świętą. Następnie w świetlicy dyonu p.o. dowódcy, major Czerepiński skreślił historię dyonu od pierwszych chwil jego powstania, tj. od 1919 roku. Po odczycie odbył się na boisku szereg imprez sportowych: biegi, skoki i rzuty nagradzane żetonami, dyplomami oraz pięknym pucharem, jako nagrodą przechodnią, który zdobyła w biegu sztafetowym 4 x 100 drużyna pociągu pancernego Nr.2 „Generał Sosnkowski”. Po zawodach udano się na wspólny obiad żołnierski, po czym odbyły się gry i zabawy sportowe. Ogniomistrz Stanisław Kosiewicz?.
 

Załączniki

Podobne wątki