• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie pociagi pancerne w okresie 1918-1921

OP
OP
K

kamo115

Znany użytkownik
#21
No wreszcie jakaś dobra wiadomość. Bo na "Piłsudczyka" i "Śmiałego" to już mam uczulenie. Czy można wiedzieć nad jakim polskim pociągiem pancernym pracujesz? Czego Ci brakuje?
Pozdrawiam. :shock:
 
Z

Zv

Gość
#22
P.P. 13 Gen Sosnkowski. :D ze względu na fantastyczne w bryle wagony artyleryjskie. W przerwach kończę drezynę Tatra. Szukam RAL którym malowano pociągi C.K.
 

wolfik

Znany użytkownik
#28
Hmm, że się tak jeszcze przyczepię, ale czy pod tym pancernym futerkiem kryje się ciało pełnej lokomotywy - z kotłem, osprzętem, wiązarami? Bo jaki typ parowozu był wykorzystany w prawdziwym pociągu to wiem, tylko że modelu tej lokomotywy chyba nie ma?

A tak swoją drogą to temat pociągów pancernych jest bardzo ciekawy, zwłaszcza, gdy te jednostki wojskowe już się ukształtowały. Równie ciekawy jest temat pociągów gospodarczych, które "kręciły się" gdzieś w pobliżu PP, a były zestawione z najróżniejszego rodzaju wagonów.
 
OP
OP
K

kamo115

Znany użytkownik
#29
Temat składów gospodarczych polskich pociągów pancernych to temat "rzeka" i trzeba by utworzyć nowy temat.
Składy gospodarcze polskich pociągów pancernych nie "kręciły się" a stały na najbliższej stacji kolejowej i nie brały udziału w walkach. Skład gospodarczy liczył 16-20 wagonów + lokomotywa nie opancerzona lub "pół pancerna".
Należy pamiętać, że takie składy były zarówno normalnotorowe jak i szerokie, powstałe w oparciu o rosyjskie wagony!
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Znany użytkownik
#30
Zdobyty 24 sierpnia 1919 roku szeroki sowiecki pociąg pancerny w rejonie stacji kolejowej Ziabki (linia kolejowa Mołodeczno-Połock). Węglarki kolei transsyberyjskiej. Była to część lekka sowieckiego BP No 45, która trzymała polską nazwę "Piłsudczyk-szeroki". Zdobyto tutaj także część ciężką BP No 45, która otrzymała polską nazwę " Generał Śmigły".
 

Załączniki

E

e-lektryk

Gość
#33
Dręczy mnie jedno, jakie platformy lub wagony wykorzystano do budowy wagonów artyleryjskich PP11 Danuta oraz PP12 Poznańczyk ? (zbudowano łącznie 5 wagonów typu II stosowanych w tych pociągach ,jeden z nich był zapasowy).
 
OP
OP
K

kamo115

Znany użytkownik
#35
Wszystkiego najlepszego w Nowym 2011 Roku dla Wszystkich Sympatyków polskich pociągów pancernych.
P.S. Do budowy wagonów artyleryjskich dla dla P.P.11 i P.P.12 wykorzystano niemieckie platformy 4-osiowe, oznaczone jako PPkss.
Pozdrawiam.
 

Załączniki

E

e-lektryk

Gość
#36
Eeee, niemożliwe !! skąd ta pewność???

Niejaki Jońca podaje zdjęcia z instrukcji (nie wiem jakiej , prawdopodobnie któregoś z pociągów pancernych) odnośnie wózków i twierdzi że prawdopodobnie ten (fotka poniżej) wózek to wózek wagonu typu II (a więc PP11 i PP12), czy platformy PPkss miały takie wózki ??
Dodam że te wózki to wózki blachownicowe produkcji Austriackiej z 1906 roku
Na drugiej fotce zaczerpniętej z tematu o pociągach pancernych na stronie Odkrywcy (http://odkrywca.pl/), widać wagon od spodu, niestety ale jest mocno zniszczony i wydaje się że wózki mogą być takie same lub podobnej konstrukcji.
Mało tego, nie widać tam konstrukcji ramy wagonu a po wybuchu podłużnice powinny się zachować(wygięte ale powinny być) a tu ich nie widać, moja teoria jest taka że te wagony nie były oparte na platformie a były konstrukcją samonośną i posiadały różne wózki np. PP 12 miał koła w wózkach pełne a PP 11 posiada koła szprychowe.

Ma ktoś fotki platformy PPkss ???

Pisze się że PP Generał Sosnkowski (w czasie wojny PP13) był zbudowany na platformach rosyjskich prawdopodobnie nie !! , to właśnie wagony artyleryjskie tego pociągu (typ I) mogły być zbudowane na niemieckich platformach ale typu SSm Essen , miały wymiary i wózki jak wagony artyleryjskie PP13 (3 fotka , zassana kiedyś z internetu , stronki już nie znaju)
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Znany użytkownik
#37
Nie wiem, czy czytałeś czasopismo "Do broni" numer 2/2009. Ukazał się tam artykuł Autorstwa Pana Adama Jońcy pod tytułem "Pociągi pancerne z Legionowa" opatrzony rysunkami polskich pociągów pancernych w jednakowej skali od nr 11 do nr 15.
Dokumenty Kierownictwa Budowy Pociągów Pancernych ( KBPP) z Poznania zaginęły podczas wojny. Dlatego jest problemem ustalenie numerów i producentów wagonów użytych przy konstrukcji nowoczesnych polskich wagonów artyleryjskich. Ale temat jest ciekawy. Czy ktoś dysponuje rysunkiem /zdjęciem wagonu austriackiego z 1907 roku z wózkami blachownicowymi?
Na zdjęciach "Poznańczyk".
 

Załączniki

E

e-lektryk

Gość
#38
Niestety nie czytałem, swoją drogą pewnie nic nowego tam nie ma (interesuję sie tym tematem od dawna).
ps. jest to wózek z ostojnicami tłoczonymi a nie blachownicami.
Odnośnie wózków tutaj masz opisy:


http://www.drehgestelle.de/2/pbn_oesterreich.html

ale nie wydaje mi się żeby to były wózki od wagonów PP11 i PP12

Identyczny wózek jak w instrukcji tyle że z innymi maźnicami sfotografował Gottfried Wild w Bukareszcie w 2002 roku pod identycznym wagonem jak na fotce z instrukcji !!

Jeśli wagony typu II lub III (o ile nie były konstrukcją samonośną)były oparte na takich platformach czy wagonach krytych to trzeba ich szukać w Rumunii
 

Załączniki

E

e-lektryk

Gość
#39
Tak , a to prawdopodobnie jedyne znane zdjęcie platformy PPks ale nie widać na nim wózków.
ps pochodzenie fotki z NAC .
Po analizie zdjęcia z przewróconym wagonem artyleryjskim można dojść do wniosku że faktycznie mogła być użyta platforma PPks która miała pod spodem 2 podwójne podciągi które widać prawdopodobnie na fotce poniżej(zaznaczyłem je pomarańczowymi liniami.
gdyby dolne zdjęcie było wyraźniejsze kwestia zastosowania lub nie platform PPks była by rozwiązana bezspornie:) .
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Znany użytkownik
#40
Twoje spostrzeżenia e-lektryku są trafne. Czy posiadasz wiedzę na temat parowozów niemieckich z okresu poprzedzającego I wojnę światową a używanych przez PKP ? Została stojąca na kołach "Danuta".
 

Załączniki

Podobne wątki