• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie pociagi pancerne w okresie 1918-1921

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.189 2 0
Szerokotorowe pociągi pancerne typu "Wolna Ukraina", zbudowane w WK w Kijowie przez Rosjan. Prawdopodobnie BP "Karol Libknecht "został przemianowany na "Korszuna", natomiast nie dokończony, pod ukraińska nazwą "Pomsta"( "Pomstwa") został zdobyty przez siły ukraińskie, następnie przejety przez Polaków pod nazwą "Pionier-szeroki". Brak jednak rzetelnych danych...
 

Załączniki

Reakcje
3.349 16 0
Szerokotorowy pociąg pancerny P.P.19 "Śmiały-szeroki"(istniał od maja 1919 -do maja 1920)...
W książce "Śmiały" z 1920 r. (drukarnia "Żołnierza Polskiego" W-wa), w Kronice pociągu pancernego "Śmiały", obejmującej okres 5.11.1918 - 5.11.1919 jest podana dokładna data utworzenia p. p. "Śmiały szeroki". Miało to miejsce 8 maja 1919 r., kiedy to część załogi "Śmiałego" udała się do Wilna aby obsadzić zdobyty tam, bolszewicki pociąg pancerny.

Strona pierwsza wspomnianej Kroniki:

Pierwsza strona Kroniki pociągu pancernego Śmiały 5.XI.1918 - 5.XI.1919 z książki Śmiał...jpg


Fragment z w/w Kroniki, o utworzeniu p. p. "Śmiały szeroki"

Fragment str. 7 z książki Śmiały z 1920 r..jpg


Na koniec, jedna ze stron z w/w książki, ze zdjęciami p.p. "Śmiały szeroki" i "Śmiały" - zdjęcia jak mnie pamięć nie myli, były już prezentowane w Temacie, jednak zamieszczam je jako ciekawostkę, bo proszę zwróćcie uwagę na podpis pod fotografią pociągu "Śmiały" - "Śmiały wązki". Pomijając te "z" w słowie "wąski", co jest spotykane w przedwojennym j. polskim, stosowanym w prasie i literaturze, gdzie można było spotkać tego typu archaizmy w słownictwie (także np. "j" pisane za literę "i" czy też "y" za literę "j"), jest to ciekawy przykład opisu, w przedwojennej literaturze, pociągu normalnotorowego słowem "wąski", aby odróżnić go, od jednostki szerokotorowej noszącej identyczne imię.

Strona z książki Śmiały z 1920 r..jpg
 
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.189 2 0
Dziękuję Stanisławie 1972. Tylko jest taki problem, że nieco wcześniej pod Lidą w kwietniu 1919 r. zdobyto część sowieckiego pociągu pancernego i obsadzono częścią załogi P.P.2 "Śmiały"i ta improwizowana jednostka także nazywała się także "Śmiały-szeroki" (zachowało się tylko takie marne gazetowe zdjęcie z opisem o zdobyciu sowieckiego pp).....
 

Załączniki

Reakcje
3.349 16 0
Tylko jest taki problem, że nieco wcześniej pod Lidą w kwietniu 1919 r. zdobyto część sowieckiego pociągu pancernego i obsadzono częścią załogi P.P.2 "Śmiały"i ta improwizowana jednostka także nazywała się także "Śmiały-szeroki" (zachowało się tylko takie marne gazetowe zdjęcie z opisem o zdobyciu sowieckiego pp).....
Czyli za początek istnienia p.p. "Śmiały szeroki" można uznać kwiecień 1919 ??? Proszę, zwróć uwagę, że sam napisałeś, sześć postów wyżej:

Szerokotorowy pociąg pancerny P.P.19 "Śmiały-szeroki"(istniał od maja 1919 -do maja 1920)...
... czy masz na myśli dwa, różne pociągi o identycznej nazwie "Śmiały szeroki" ?

nieco wcześniej pod Lidą w kwietniu 1919 r. zdobyto część sowieckiego pociągu pancernego i obsadzono częścią załogi P.P.2 "Śmiały"
Zastanawiam się nad tym, czy w obu przypadkach (Lidy i Wilna) nie chodzi o ten sam pociąg (lub jego część), zdobyty w miejscowości Lida ? Patrząc na Kronikę p. p. "Śmiały", której fragment strony nr 7 zaprezentowałem we wpisie #2.326, kilka wierszy wyżej od informacji w której pada data 8 maja i Wilno, jest wzmianka właśnie o Lidzie, do której "Śmiały" - wg Kroniki, udaje się 28 kwietnia, z Baranowicz przez Wołkowysk. Natomiast z dostępnej literatury historycznej można się dowiedzieć, że Lida została odbita z rąk Bolszewików, po ciężkich walkach prowadzonych 16 i 17 kwietnia 1919 r. i wówczas też, zdobyto tam m.in. pociąg pancerny. Może było tak, że zdobyty w Lidzie pociąg (lub jego część), został po jakimś czasie "przerzucony" do Wilna, linią skierowaną bezpośrednio na północ (długości ok. 90 km.), przez Jaszuny ? Jeżeli tak było, to może nastąpiło to np. po 28 kwietnia, kiedy do Lidy przybył "Śmiały". Wówczas to, część jego załogi mogła być wykorzystana do obsadzenia "przerzucanego" składu, który - z różnych przyczyn - mógł być ostatecznie formowany dopiero w Wilnie ? Zakładając, że był to ten sam pociąg, czy wówczas można uznać, że był to już (w kwietniu) "Śmiały szeroki" ? Czy jednak dopiero sformowanie pociągu (i nadanie nazwy) odbyło się 8 maja w Wilnie, kiedy dowództwo nad nim objął ppor Biega :niepewny:

Fot. niżej - trasa hipotetycznego przemieszczenia zdobytego pociągu pancernego z Lidy do Wilna w kwietniu / maju 1919 (mapa schematyczna sieci kolejowej Rosji z 1912 r.)
Mapa.jpg


Mam też pytania, odnośnie nazw pociągów pancernych. Czy było to normą, że p. p. nazwijmy go "X szerokotorowy", dostawał identyczną nazwę od p. p. "X", właśnie z tego powodu, że podstawowy szkielet jego obsady stanowiła część załogi pochodząca z pociągu "X" ? Czy było to swoiste uhonorowanie nazwy pierwszego miejsca służby ? Oczywiście, po przekazaniu części załogi z p. p. "X", w obu pociągach uzupełniano stany nowym naborem. Czy jednak zdarzało się, że obsada pociągów pancernych szerokotorowych, mających tą samą nazwę co ich "normalnotorowy brat", formowana była z części załóg innych, nie koniecznie noszących identyczną nazwę pociągów ?

Oczywiście zdaję sobie sprawę, że mogło być różnie i np. "przejście" zaledwie dwóch - trzech członków, np. z wyższej kadry oficerskiej, danego pociągu normalnotorowego, mogło już skutkować tym, że obsadzony przez nich p. p. szerokotorowy dostawał te same imię, jednak czy ktoś wie lub spotkał się w jakiejś literaturze z tym, czy takie nazewnictwo było niepisanym zwyczajem, regulowaną gdzieś normą, a może celową zbieżnością nazw, aby zmylić wojska przeciwnika ? Kto w ogóle zatwierdzał nazwy pociągów pancernych ? Czy było to Dowództwo Wojsk Lądowych (w przypadku Marynarki Wojennej II RP nazwa okrętów była zatwierdzana ostatecznie przez Dowództwo MW). Czy było tak, że różne nazwy, w tym identyczne nazwy dla p. p. szerokotorowych, nadawały po prostu ich załogi / dowódcy, a dowództwo wyższego szczebla tylko formalnie je zatwierdzało ?
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki