• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie pociagi pancerne w okresie 1918-1921

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.183 2 0
No i czwarty pociąg pancerny o nazwie "Hallerczyk" - jednostka zdobyczna (był to szerokotorowy, improwizowany, petlurowski pociąg pancerny) zdobyty w marcu 1919 roku za rzeką Stochód pod Łuckiem (lk. Kowel- Równe). Jednostka petlurowska uzbrojona w 4 rosyjskie polówki kal.76, 2 mm. Niestety, zdjęcia szerokotorowego, improwizowanego pociągu pancernego "Hallerczyk" nadal brak, a istniał przynajmniej 5 miesięcy...
 

Załączniki

artur135

Użytkownik
Reakcje
79 0 0
Od maja 1920 roku rozpoczęto seryjną produkcję nowoczesnych wagonów pancernych typu "warszawskiego", zarówno artyleryjskich jak i szturmowych. Jeden z pierwszych wagonów artyleryskich otrzymał "Lis-Kula"..
 

Załączniki

artur135

Użytkownik
Reakcje
79 0 0
Super! Jaka skala?
To robione w sketchup?
Dziekuje za komplement. Wymodelowane w Solidworks. Wydruk z Shapeways w skali H0, niby w najlepszej oferowanej rozdzielczosci a mimo to pozostawia sporo do zyczenia. Na ukonczeniu wersja wiezy z armata Lendera oraz wagon szturmowy.

Seria wagonow "warszawskich" jest bardzo istotna w historii polskich pociagow pancernych z trzech wzgledow:
1) Zalozenie konstrukcyjne opieralo sie na wykorzystaniu wczesniej opracowanych i sprawdzonych wiez armatnich (poc. panc. "Poznanczyk" i "Msciciel").
2) Projekt obejmowal dwie wersje wagonow - artyleryjskie i karabinow maszynowych, przy daleko posunietej standaryzacji rozwiazan technicznych.
3) Konstrukcja ta w pewnym sensie polozyla podwaliny pod projekt ciezkich (dwuwiezowych) wagonow artyleryjskich Cegielskiego.
Ale jest tez kilka niejasnosci:
1) Wybudowano cztery wagony w wersji artyleryjskiei i dwa szturmowe (wtedy jeszcze wagony karabinow maszynowych). Nie wiadomo czy pierwotne zamierzenie bylo takie aby stworzyc dwa nowoczesne sklady - 2 wag. art. + 1 wag. c.k.m?
2) Dwa z wag. art. uzbrojono w austryjacka armate polowa, a dwa w przeciwlotnicza armate Lendera. Czy wynikalo to z dostepnosci uzbrojenia czy byl to celowy eksperment?
3) Projekt byl raczej udany, ale mankamentem byl brak pancerza podlogi przedzialu bojowego? Czy byl to wynik pospiechu?
Oraz kilka ciekawostek:
1) Wg. stanu wiedzy na dzien dzisiejszy, jeden z wag. art. przbudowano pod koniec (? -w polowie) lat 1920tych na wagon c.k.m. Po ostatecznej reorganizacji poc. panc. zaistnial niedobor pelnowartosciowych wagonow szturmowych.
2) Dwa wag. art. przydzielono do skladu poc. panc. 55, natmiast trzeci byl wagonem eksperymentalnym. Wyposazono go w silnik benzynowy. Czy proby wypadly pomyslnie, i czy w 1939 roku byl on nadal wagonem samojezdnym pozostaje pod znakiem zapytania.
 

Załączniki

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
Wątek jest o polskich pociągach pancernych, a nie o ich modelach.... :rolleyes:
No chyba, że ktoś ma modele pochodzące z lat 1918 - 1921, to wtedy mogłyby mieć wartość naukowo-historyczną. :D
 

Podobne wątki