• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tabor Polskie pociągi w okresie Kampanii Wrzesniowej 1939 P 52 i eszelon

Reakcje
1 0 0
#1
Witam modelarzy kolejowych, od kilku lat zajmuje się budowa modeli z okresu Kampanii Wrześniowej1939 oraz okresu II Rzeczpospolitej Polski. Piękne karty oręża polskiego są nadal przemilczane, więc należy mówić, prezentować polski dorobek minionych lat. Teraz nadszedł moment aby zbudować modele:

1. pociąg pancerny, wybór padł na skład P 52 „Piłsudczyk” budowany z polistyrenu na podstawie wycinanki kartonowej GPM.

2. eszelon wojskowy ze sprzętem wojskowym oraz wojskiem w drodze na front.

Całość ma zaprezentować modele kolejowe z końca lat 30 i tu mam właśnie problem z doborem odpowiedniego taboru do składu eszelonu i prosił bym o pomoc w postaci fotek wagonów które zostały użyte do transport wojska, koni oraz lor do transportu wozów, samochodów (Ursus A), sprzętu pancernego (samochód Wz 29 ursus) Proszę o skorygowanie moich założeń o bezcenne uwagi z waszego doświadczenia i wiedzy, niech to będzie przewodnik po okresie lat 30dla wszystkich początkujących takich jak ja.

Czy ktoś ma fotki, plan itp. dworca Miedzino pod którym P52 stoczył bój z oddziałem niemieckim

Całość będzie umieszczona na makiecie modułowej, ale to następny etap prezentacji składów.

Składy chcę zrealizować do miesiąca września tego roku.
 

Załączniki

OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#2
010.jpg 011.jpg 012.jpg ]
Wagon łączności i desantu , w założeniu ma mieć podświetlone delikatnie wnętrze, myślę o podświetleniu luf CKM ale to wymaga jakiegoś układu który uruchomi układ w odpowiednim miejscu na makiecie

- myślałem o kontraktonie i magnesie na torowisku ale proszę o podpowiedź czy to dobry pomysł?

Wagon artyleryjski kolejne etapy pracy najpierw wykonałem szkielet wg wycinanki następnie wzmocniłem boki listą modelarską tak aby wagon był sztywny i stabilny w konstrukcji. Kolejny etap to w miejsca wyoblenia wkleiłem kawałki balsy aby wyprofilować łuki pozostałe płyty pancerne wykonałem z polistyrenu o gr. 1,5mm, szlifowanie oraz szpachlowanie do momentu aż nabierze całość pożądane kształty, podział płyt pancernych wykonam skalpelem modelarskim.
Założenie delikatnie podświetlić wagon tak aby szczeliny obserwacyjne były widoczne o zmierzchu oraz CKM jak w wagonie desantu
 
Ostatnio edytowane:

Slash

Użytkownik
Reakcje
34 0 0
#4
Cześć,

Napisz może jaka to skala. Chętnie zobaczę jak poradzisz sobie z całym napędem i elektroniką, bo tego właśnie chce się dowiedzieć :)
 

Slash

Użytkownik
Reakcje
34 0 0
#6
Masz o tyle łatwiej, że w zasadzie koła są zasłonięte. Nie będziesz musiał odtwarzać wizualnej "specyfiki napędu parowego";) Ciekawi mnie jak będziesz mocował osie z kołami (ew. wózki) tak żeby pracowały łatwo i nie wyrabiało się tworzywo w modelu oraz jak rozwiążesz kwestię dostępu do napędu.
 
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#7
Lokomotywa i tender podstawa napędu to lokomotywa BR 24 tak jak w oryginale, kupno części do złożenia własnego zastawu wychodzi podobnie jak używana lokomotywa z tendrem, a zyskam na czasie, wprawdzie pociągi pancerne są dokładnie osłonięte i tu się upraszcza sytuacja ale przy składaniu drezyn tu już będzie inna bajka. Polistyren to dobre tworzywo do budowy tego typu modeli, dobrze łączy się z metalem, drewnem. Kwestia przygotowania tworzywa czyli zmatowienia papierem 600, i możemy już kleić cjanoakrylami kombinacje tworzyw, oraz klejami do polistyrenu o różnej gęstości, szpachlowanie powierzchni, złączy itp. to polecam Wamodoską szpachlówkę. Napędy można złożyć od innych lokomotyw, natomiast wózki czy pojedyncze osie kół to dwie możliwości, wykonać od podstaw z blachy mosiężnej, lub zastosować gotowe o podobnym rozstawie osi, pod wagony artyleryjskie zastosuje wózki firmy Szchicht, mam jakieś z demobilu wagonowego. Koła będę chciał dać zwykłe pełne na początek przy składaniu, ale zamierzam docelowo dać szprychowe jak w oryginale. Elektronikę już zamówiłem zanim zamknę wagony muszę podłączyć odpowiednie układy tak aby nie ruszać już wagonów po malowaniu.

Czas leci a tu produkcja leci, w czasie kiedy szpachluje jeden wagon to kleje następny i tak w kółko Macieju, teraz mogę powoli zaprezentować lokomotywę z tendrem, ścianki boczne tendra wykonałem z płytki 0,5mm, ale nie polecam klej podczas schnięcia wyoblił je ściągając do środka, na szczęście tam idą dechy i to sobie wyprostuje, czyli ne zawsze skalowo możemy wykonywać detale, proponuje na ten element blaszkę mosiężną,
 

Załączniki

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#8
2. eszelon wojskowy ze sprzętem wojskowym oraz wojskiem w drodze na front.

Całość ma zaprezentować modele kolejowe z końca lat 30 i tu mam właśnie problem z doborem odpowiedniego taboru do składu eszelonu i prosił bym o pomoc w postaci fotek wagonów które zostały użyte do transport wojska, koni oraz lor do transportu wozów, samochodów (Ursus A), sprzętu pancernego (samochód Wz 29 ursus) Proszę o skorygowanie moich założeń o bezcenne uwagi z waszego doświadczenia i wiedzy, niech to będzie przewodnik po okresie lat 30dla wszystkich początkujących takich jak ja.

Składy chcę zrealizować do miesiąca września tego roku.
ie siedzisz w temacie od dziś więc literaturę znasz.
Zdjęcia oczywiście w literaturze, i jak sądzę znasz też forum odkrywcy i takie tematy jak "Polskie pociągi pancerne" i "Transporty wojskowe".
Z taborem modelami kolejowymi w epoce drugiej jest krucho. Więc trzeba by robić przemalowanie jak np wg rysunków Przeczka z prac Jońcy.
Samych modeli do tego jest dość - są popruskie wagony kryte, platformy i osobowe - jakich używano w eszelonach i pociągach gospodarczy pp, oraz poamerykanskie wagony z 1wś, które też były w dużej liczbie na PKP.
Zwłaszcza przydatny jest model Fleischmanna, platformy do szyn [ na PKP serii Pdks ], która była w etatowym składzie pp.
 
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#9
Kolejny etap budowy wagonu desantu czyli nitowanie nie mogąc dostać wierteł 0,2 – 0,3 zdecydowałem się znitować wagon nitami 0,5mm prętem polistyrenowym efekt na fotce, mam już układy do podświetlenia składu czyli lokomotywy i wagonów. Jeśli interesuje kogoś schemat podłączenia układów chętnie rozrysuje albo zrobię fotkę. Wagon dostał podwozie które wykonałem wg opisu z wycinanki, z tym że zrobiłem otwór 2x4cm w podłodze wagonu tak abym miał dostęp do elektroniki w przyszłości.
 

Załączniki

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.718 30 1
#10
Ciekawy temat sobie wybrałeś i nieźle ci to wychodzi. Ja też lubię II epokę i będę śledził twoją relację.
Technikę nitowania jednak bym zmienił, takie nity najlepiej zrobić przyklejane, austromodel oferuje takowe i ładnie wychodzą.
 
OP
OP
strzelec 39

strzelec 39

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#11
20150125_120733.jpg wagon desantu prawie zakończony, zagruntowałem w kolorze khaki jako podkład i będzie tak sobie czekał do malowania całości. Teraz nituje wagony artyleryjskie drutem miedzianym 0,5mm efekt na foto
 

Załączniki

OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#12
Wrzesień coraz bliżej a tu dopiero skończyłem nitować zestaw 20150707_210926.jpg wózki jezdne wagonów artyleryjskich wykonałem z blachy miedzianej 0,5mm, działają poprawnie 20150401_200718.jpg cały skład dostał sprzęgi i odbył próbną jazdę po torowisku, test wypadł ok. Obecnie montuje napęd lokomotywy, niestety sporo przeróbek musiałem zrobić aby napęd "wcisnąć" do lokomotywy
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#14
Próbna jazda po torowisku?!!!! Oj niedobrze! Chyba lepiej by było po torze bo to bardziej naturalne środowisko dla taboru:podstepny:;).
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#15
..bo to tabor z serii crossrally. Polski pilot poleci na drzwiach od stodoły, a maszynista polskiego pociągu pancernego da radę jechać nawet torowiskiem. Przeprowadzano takie szkolenia na wypadek akcji dywersyjnych i wysadzania torów lub kradzieży szyn ;)
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#16
Lokomotywa i tender podstawa napędu to lokomotywa BR 24 tak jak w oryginale, ....
W oryginale do napędu polskich pociągów pancernych w 1939 r służyły opancerzone poniemieckie lokomotywy G5'3 czyli Ti-3,a nie BR24 czyli Oi-2.
Miały one co prawda podobny układ podwozia ale za to znacznie różniły się wymiarami,że o innych szczegółach nie wspomnę.
 
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#17
Oj no tak z precyzujmy skład pancerny już pojeździł po torach, głównie chodziło mi o sprawdzenie poprawności montażu sprzęgów.
A tak w ogóle poszukuje namiaru na drezyny http://www.pomniejszone.pl/tankietka-tk3/ pisałem do kolegi ale cisza czy ktoś ma jakiś kontakt bo chciałbym kupić taki skład drezyn
[DOUBLEPOST=1438029826,1438029174][/DOUBLEPOST]Super ale jest problem korzystając z wycinanki autor dedykuje jako napęd właśnie BR24, i nawet nie wiesz ile się naszukałem tego napędu ale super właśnie mi o to chodziło, do tej pory budowałem armaty, czołgi, samoloty a teraz pociąg i właśnie dzięki wiedzy kolegów można sprostować błędy jakie nam podsuwają ludzie którzy upraszczają historie, następcą mogę podpowiedzieć:
BUDUJĄC PAROWÓZ Z TEJ WYCINANKI NAJPIERW PROSZĘ ZAOPATRZYĆ SIĘ W NAPĘD A NASTĘPNIE WYKONAĆ NA NIM SZKIELET ORAZ CAŁY MODEL PAROWOZU, unikniecie sporych przeróbek.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#18
Mam dwa pełne plutony TK-R-TK i owszem są bardzo ładnie i dokładnie zrobione ale w stanie oryginalnym nadają się tylko i wyłącznie
do postawienia na dioramie statycznej bez podłączenia torów do prądu.Żeby postawić je na torach z prądem trzeba niestety wymienić
zestawy kołowe na izolowane co z uwagi na ich wielkość nie jest proste.Da się nawet bo bardzo sporych kombinacjach dorobić napęd
do drezyny R,sprawdziłem to jak na razie na kartonowej kopii.Drezyny kupiłem bez "cudów"zamawiająć przez mail podany na stronie
"pomniejszone".Uprzedzam tylko że cena nie jest mała.
 
OP
OP
strzelec 39
Reakcje
1 0 0
#19
o to cenna uwaga, całość tego co robię ma odzwierciedlać uzbrojenie II RP, i czy będzie stało na jakiejś bocznicy czy poruszało się to inna sprawa, a masz może kopie skan papierowy?
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#20
Nie bo kopię robiłem mierząc "na żywo"model i rysując od razu wycinankę na bristolu,nie była zresztą dokładną kopią
W miarę dokładnie skopiowałem tylko kadłub czołgu FT17 ,w nim planuję umieścić silnik i przekładnie,natomiast jego układ jezdny
i samą prowadnicę jedynie z grubsza żeby wiedzieć jakiej przekładni uzyć do napędu zestawu kołowego prowadnicy i gdzie mogę
zmieścić dekoder jazdy(na dźwiękowy nie ma miejsca)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 19
Dla początkujących 0

Podobne wątki