• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie dworce kolejowe i infrastruktura do 1945 r. (i chwilkę po 45)

W

wa1aw

Gość
#1
POLSKIE DWORCE KOLEJOWE I INFRASTRUKTURA DO ROKU 1945 (i chwilkę po 45)

Szanowni Koledzy.
Wczoraj z kolegą Jarząbek - iem długo "plotkowaliśmy". :) Dzisiaj trzeba się wziąć do roboty, tym bardziej, że nie zawsze będę mógł być obecny na tym forum. Apelując o pomoc przy rozwikłaniu zagadki wagonów Mhx, proponuję rozpoczęcie nowego tematu: "POLSKIE DWORCE KOLEJOWE I INFRASTRUKTURA DO ROKU 1945 (i chwilkę po 45)".
Na początek nowego tematu, wspólnie z Jarząbek - iem rozpoczniemy omawianie szczegółów trakcji elektrycznej w Warszawskim Węźle Kolejowym.
Bezpośrednim powodem inicjacji dyskusji w ramach nowego tematu jest zdjęcie (z Ebaya) zamieszczone przeze mnie powyżej tego wpisu. Przedstawia ono działo kolejowe rzekomo goszczące w Warszawie.

Wątpliwości czy zdjęcie rzeczywiście było zrobione w Warszawie wzbudza słup zaznaczony czerwoną strzałką. Zielonym kółkiem oznaczony jest słup mogący służyć do identyfikacji. Dodatkowo w identyfikacji można uwzględnić trakcję elektryczną (przewody). Na wyjaśnienie również zasługuje fakt czy takie jak na zdjęciu, prawdopodobnie francuskie działo, mogło być z wizytą w Warszawie. Czeka nas praca iście detektywistyczna. :)

Eisenbahngeschütz im Bahnhof von Warschau.jpg


Dla potrzeb analizy porównawczej zamieszczę zdjęcie prezentujące wjazd na perony dworca Warszawa Główna.

Głowna Wa_wa - wjazd perony2.jpg


Wyżej zamieszczone zdjęcie prezentuje wjazd na perony tego oto dworca głównego (bywają tacy, co nie wiedzą o jaki dworzec chodzi).

Głowna Wa_wa od Alei Jerozolimskich.jpg


Na marginesie tego postu poradźcie mi jak z tematu o wagonach przed 1945 rokiem wyodrębnić nowy temat POLSKIE DWORCE KOLEJOWE I INFRASTRUKTURA DO ROKU 1945 (i chwilkę po 45) ?
[DOUBLEPOST=1438153005][/DOUBLEPOST]
Też się zastanawiałem nad tematem cystern ale proponowałbym założyć osobny wątek. Z czasem może się tego uzbierać dość dużo a przeszukiwanie wątku o kilkudziesięciu stronach (kilkuset?) nie jest łatwe. Jeden wątek tematyczny wydaje mi się najlepszym rozwiązaniem. Dlatego proponowałbym osobny temat dotyczący cystern w Polsce drugoepokowej.
Dziękuję za zainteresowanie i czekam na inicjację tematu.
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
137 13 0
#2
Po prostu załóż osobny temat, a administracja przeniesie tam stosowne posty. Podobnie postąpiłbym z wagonami angielskimi tworząc dla nich wątek monograficzny. Będzie czytelniej.:)
 
OP
OP
W

wa1aw

Gość
#3
Po prostu załóż osobny temat, a administracja przeniesie tam stosowne posty. Podobnie postąpiłbym z wagonami angielskimi tworząc dla nich wątek monograficzny. Będzie czytelniej.:)
Dziękuję za informację.
Jestem nowym "forumowiczem", więc jak fizycznie mam to zrobić? Dasz instrukcję?
PS. Merytorycznie masz rację. Powinienem te tematy wyodrębnić, tym bardziej, że przez kilka lat zgromadziłem troszkę materiałów na ten temat. Dzięki jeszcze raz :)
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.305 58 3
#4
Dziękuję za informację.
Jestem nowym "forumowiczem", więc jak fizycznie mam to zrobić? Dasz instrukcję?
PS. Merytorycznie masz rację. Powinienem te tematy wyodrębnić, tym bardziej, że przez kilka lat zgromadziłem troszkę materiałów na ten temat. Dzięki jeszcze raz :)
Na dole postu masz wyraz "ZGŁOŚ" po kliknięciu wyrazu możesz napisać do admina o założenie nowego wątku w pasku który Ci się wyswietli
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#6
Wątpliwości czy zdjęcie rzeczywiście było zrobione w Warszawie wzbudza słup zaznaczony czerwoną strzałką. Zielonym kółkiem oznaczony jest słup mogący służyć do identyfikacji. Dodatkowo w identyfikacji można uwzględnić trakcję elektryczną (przewody). Na wyjaśnienie również zasługuje fakt czy takie jak na zdjęciu, prawdopodobnie francuskie działo, mogło być z wizytą w Warszawie. Czeka nas praca iście detektywistyczna. :)
Widzę jednak, że coś tu trzeba uściślić.
Powtórzę się - uważam, że zdjęcie z armatką nie jest zrobione w Warszawie.
Armatka jest francuska, pochodzi jeszcze z okresu I wojny światowej. Oczywiście, coś takiego mogło zawitać do Warszawy ale niekoniecznie. Natomiast zupełnie inna pukawka przybyła z wizytą w celu oddania salwy honorowej na cześć dzielnie śpieszącej z pomocą Warszawie Armii Czerwonej.;)
 
OP
OP
W

wa1aw

Gość
#7
Szanowni Koledzy.
Zgodnie z waszymi podpowiedziami wysłałem do moderatora zgłoszenia wyodrębnienia tematów o cysternach, anglikach i dworcach kolejowych.

Niedługo zaproponuję założenie oddzielnego tematu wagonów motorowych i zespołów trakcyjnych na PKP do 1945 roku. Jak już wspominałem posiadam kilka tysięcy zdjęć z okresu II i III epoki. Na początek tematu o wagonach motorowych i zespołach trakcyjnych odszukam i udostępnię chyba jedyne znane mi zdjęcie zrobione w czasie okupacji na którym widać zachowany do dnia dzisiejszego wagon motorowy SBx 90104, produkcji HCP w Poznaniu z 1939 r.

Na marginesie przyznam się Kolegom, że jestem pasjonatem końca II oraz III epoki na PKP. Materiały archiwalne i informacje zbieram z myślą o dokonaniu konwersji taboru w skali N na tabor PKP. Proszę wszystkich fachowców o informacje i pomoc w zakresie konwersji taboru.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#8
Może ja czegoś nie wiem ale moim zdaniem nowe tematy to Ty sam zakładasz i piszesz co chcesz ..... będziesz tam czekał na .....Godota. ;)
 
OP
OP
W

wa1aw

Gość
#9
A już miałem nadzieję, że będzie okazja pochwalić się swoimi zbiorami ... Niestety, nie ta epoka ... ;)

Dziękuję za opinię. Jest ona sensowna i wyważona. Niestety nie możemy wiele zrobić w tym temacie. Użyję przenośni żeby to opisać: nie nasz cyrk i nie nasze małpy, tylko dyrektora. Ja tu tylko sprzątam :)
Mam nadzieję, że wszyscy Forumowicze przyjmą ten wpis jedynie z uśmiechem na twarzy a nie z bezzasadną urazą.
:)
[DOUBLEPOST=1438199781,1438198453][/DOUBLEPOST]W sprawie wyodrębnienia tematów jestem bezradny. Jednak zostawmy to tak, jak jest.

Żeby kontynuować realizację obietnicy danej koledze Jarząbek - owi zamieszczę dzisiaj kolejne zdjęcie zawierające szczegóły trakcji elektrycznej w WWK (Warszawski Węzeł Kolejowy).

Tym razem jest to Warszawa Zachodnia w 1939 roku. Żeby dodać smaczku naszej z Jarząbek - iem dyskusji zaznaczyłem zielonymi strzałkami okrągłe słupy trakcyjne, które spowodowały, że wcześniej zamieszczone zdjęcie z "wagonikiem z francuską armatką" zostało uznane za fałszywe (to znaczy, że nie jest z Wa-wy).

Warszawa zachodnia 1939.jpg

[DOUBLEPOST=1438199923][/DOUBLEPOST]Jak widzicie tych "okrąglaków" jest więcej :)
[DOUBLEPOST=1438200392][/DOUBLEPOST]Żeby nikt nie denerwował się, że piszę o trakcji na forum o wagonach, to zwracam uwagę, że na stacji stoi ładny wagonik :)
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#10
Niestety nie przekonałeś mnie. Słup prawy z całą pewnością nie jest rurowy a i co do lewego też mam wątpliwości. To niekoniecznie musi być słup trakcyjny.
I jeszcze jedno ..... widzę na tym zdjęciu ślady ..... majstrowania. :(
 
OP
OP
W

wa1aw

Gość
#11
Niestety nie przekonałeś mnie. Słup prawy z całą pewnością nie jest rurowy a i co do lewego też mam wątpliwości. To niekoniecznie musi być słup trakcyjny.
I jeszcze jedno ..... widzę na tym zdjęciu ślady ..... majstrowania. :(
Cenie Twój sceptycyzm - to cecha rasowego naukowca. :)
Nie będę starał się przekonywać Ciebie na siłę, ponieważ sam mam wątpliwości, które chcę z Twoją pomocą rozwiać.
Natomiast w odniesieniu do zarzutu majstrowania, to wierz mi, że nie chcę Ci sprzedać szpachlowanego samochodu jako nowy. Osobiście na zdjęciu jedynie wstawiłem strzałki i nieco je wykadrowałem. W jakim celu miałbym "pudrować" zdjęcie skoro sam próbuję na tym forum wyciągnąć jak najwięcej prawdy historycznej?
Szkoda, że mnie o to posądzasz. :(
A dla potrzeb dalszej analizy porównawczej przygotowałem kompilację szczegółów obydwu zdjęć. Słup od "armatki" zamieściłem pomiędzy innymi okrąglakami na Zachodnim, żeby łatwo można je było porównać. Pamiętaj, że ani Ty, ani ja nie wiemy na jakiej stacji zrobiono zdjęcie wagonikowi z armatką. To znaczy, że nie wszystkie słupy muszą być identyczne, bo pochodzą z różnych serii, dostaw i od różnych producentów. Do tej pory z okrągłymi słupami spotykałem się w przypadku rozmieszczania ich pośrodku, czyli pomiędzy wielotorowym torowiskiem. W takim przypadku skrajne (będące na brzegach) kratownicowe słupy naciągają trakcję, a okrąglaki jedynie ją podtrzymują.
Oceń sam detektywie :)

Warszawa zachodnia 1939_2.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#12
To przyjrzyj się uważnie miejscom, które oznaczyłem żółtymi strzałkami. Nawet ja swoimi starymi oczkami widzę ingerencję w zdjęcie.
A słupy - w tym okresie, czyli początki elektryfikacji w Polsce były jednorodne i część ich stoi sobie do dnia dzisiejszego.
Natomiast masz rację co do słupów rurowych ustawionych pośrodku, tylko, że to na liniach .... tramwajowych.
Warszawa zachodnia 1939.jpg
 
OP
OP
W

wa1aw

Gość
#13
Nie ma się czym chwalić. W temacie cystern - to już zupełnie nic nie wiem.
Ale zamieszczę taką jedną, gdzie w głębi widoczna jest chłodnia - to z myślą o Koledze Andrzeju ... :)

A tak na poważnie - przydałby się "specjalista" od wagonów cystern. Foty (a jest ich coś ok.130) pochodzą z ostrowskiego CBK-WT. Wiem, że na zlecenie bodajże PEC, został opracowany katalog wagonów cystern w oszałamiającej ilości kilku sztuk. Ponieważ poligrafia w tamtym okresie "raczkowała", w katalogach znalazły się zdjęcia. Odbitki których nie wklejono - zostały. Zostały i teraz jest problem ... ;)
Dziękuję baaardzo, albo jeszcze baaaaaardziej :)
Niestety nie jestem specjalistą od cystern, ale możemy ucząc się razem stać się nimi. Będę wdzięczny koledze Młodzikowski -emu za zamieszczenie pozostałych zdjęć cystern.
W odniesieniu do tego, że w katalogu PEC zostało opracowanych jedynie kilka sztuk cystern, to czuje się zaskoczony. Zamieszczam zdjęcie z Rafinerii w Trzebini w 1947 na którym można wyodrębnić co najmniej cztery różne typy cystern. Na pewno w tamtym okresie było ich dużo więcej, ponieważ do Polski były ściągane z całej Europy a dodatkowo również z "dzikiego wschodu", czyli z ZSRR. :)

Rafineria w Trzebini w 1947 r..jpg

[DOUBLEPOST=1438205807,1438205008][/DOUBLEPOST]
To przyjrzyj się uważnie miejscom, które oznaczyłem żółtymi strzałkami. Nawet ja swoimi starymi oczkami widzę ingerencję w zdjęcie.
A słupy - w tym okresie, czyli początki elektryfikacji w Polsce były jednorodne i część ich stoi sobie do dnia dzisiejszego.
Natomiast masz rację co do słupów rurowych ustawionych pośrodku, tylko, że to na liniach .... tramwajowych. Zobacz załącznik 315680
Jeszcze raz zapewniam Cię, że jeśli była jakakolwiek ingerencja, to nie moja. Nawet tego nie zauważyłem - jest to wina mojego wzroku. Sądzę, że wiekiem jestem raczej starszy od Ciebie. Twój sokoli wzrok wypatrzył to, czego nie byłem w stanie dostrzec. Nie przekonuje mnie to jednak do tezy o majstrowaniu przy zdjęciu.
Wracając do słupów - zaznaczyłem Twoim, żółtym kolorem słupy, które moim zdaniem ewidentnie spełniają rolę podobną do tych na trakcji tramwajowej. Zresztą zwróć uwagę na to że można dostrzec na tych słupach druty rozchodzące się na ich boki.
Co Ty na to?

Warszawa zachodnia 1939.jpg

[DOUBLEPOST=1438206067][/DOUBLEPOST]Wiesz co? W tej chwili przyszła mi refleksja do głowy, że jeśli rzeczywiście ktoś majstrował przy skanie tego zdjęcia, to chyba po to, żeby usunąć jakiś element. Twoje strzałki dziwnie wskazują na coś co układało się w prawie jednej linii.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#14
Akurat te, które zaznaczyłeś to są słupy dobrze widoczne na poniższym zdjęciu.
A co do wieku ..... to chyba nie masz racji. Gdybym go ujawnił zacząłbyś pisać do mnie .... per dziadku.
Zachodni.jpg
 
OP
OP
W

wa1aw

Gość
#15
Dla potrzeb rozkręcania tematu cystern dorzucę zdjęcie z rafinerii w Drohobyczu, czyli niegdyś jak najbardziej należącej do Polski.
Na pierwszym planie widoczne cysterny (chociaż widać mało szczegółów konstrukcyjnych).

Drohobycz.jpg

[DOUBLEPOST=1438207815,1438206730][/DOUBLEPOST]
Akurat te, które zaznaczyłeś to są słupy dobrze widoczne na poniższym zdjęciu.
A co do wieku ..... to chyba nie masz racji. Gdybym go ujawnił zacząłbyś pisać do mnie .... per dziadku. Zobacz załącznik 315683
No cóż - skończyłem 50-ę. Bez znaczenia jest wiek o ile stoi za nim rozum. :)
Dzisiaj poddaję się w zakresie trakcji. Jutro pogrzebię w archiwum. Zobaczymy czy coś znajdę.
Na dobranoc i w ramach dzisiejszej kapitulacji wrzucę zdjęcie, które wspiera Twoje przypuszczenia dotyczące konstrukcji trakcji elektrycznej w WWK. :)
schwerste Zerstörungen, Bahnhofsanlagen, Warschau, 1940, Polen.jpg

[DOUBLEPOST=1438208206][/DOUBLEPOST]Co zrobimy Niemcowi jak udowodnimy, że nas "oszwabił"?
A co jeśli to my się mylimy i zrzucamy Szkopowi kłamstwo?
Czy będziemy się wstydzić?
Czy my Polacy jeszcze to potrafimy?
:)
 

oelka49-26

Aktywny użytkownik
Reakcje
75 0 0
#17
Żeby kontynuować realizację obietnicy danej koledze Jarząbek - owi zamieszczę dzisiaj kolejne zdjęcie zawierające szczegóły trakcji elektrycznej w WWK (Warszawski Węzeł Kolejowy).

Tym razem jest to Warszawa Zachodnia w 1939 roku. Żeby dodać smaczku naszej z Jarząbek - iem dyskusji zaznaczyłem zielonymi strzałkami okrągłe słupy trakcyjne, które spowodowały, że wcześniej zamieszczone zdjęcie z "wagonikiem z francuską armatką" zostało uznane za fałszywe (to znaczy, że nie jest z Wa-wy).
Na WWK nie używano ani słupów rurowych, ani też dwuteowników. Te na zdjęciu z Zachodniej są zasadniczo słupami oświetleniowymi, lub przelotowymi dla podwieszenia poprzecznego z niewidoczną dla fotografa wężownicą. Żadne znane mi zdjęcia z okresu okupacji nie potwierdzają twoich odkryć. Zresztą większość słupów, szczególnie na peronach w grupie dalekobieżnej stoi od 1936 roku bez zmian do dzisiaj.
Słup ze zdjęcia z działem kolejowym może być w Szwajcarii, Włoszech, Francji, Belgii może w Niemczech chociaż Niemcy stosowali zasadniczo słupy kratownicowe lub blachownicowe (które pojawiły się również na WWK). Osprzęt jaki się na nim znajduje, lekka sieć też nie jest typowa dla naszej sieci trakcyjnej.
 
OP
OP
W

wa1aw

Gość
#19
Na WWK nie używano ani słupów rurowych, ani też dwuteowników. Te na zdjęciu z Zachodniej są zasadniczo słupami oświetleniowymi, lub przelotowymi dla podwieszenia poprzecznego z niewidoczną dla fotografa wężownicą. Żadne znane mi zdjęcia z okresu okupacji nie potwierdzają twoich odkryć. Zresztą większość słupów, szczególnie na peronach w grupie dalekobieżnej stoi od 1936 roku bez zmian do dzisiaj.
Słup ze zdjęcia z działem kolejowym może być w Szwajcarii, Włoszech, Francji, Belgii może w Niemczech chociaż Niemcy stosowali zasadniczo słupy kratownicowe lub blachownicowe (które pojawiły się również na WWK). Osprzęt jaki się na nim znajduje, lekka sieć też nie jest typowa dla naszej sieci trakcyjnej.
Dziękuję koledze oelka49-26 -ce za wartościową informację. Zarazem proszę o odpowiedź na pytanie czy znane są Koledze nietypowe rozwiązania konstrukcyjne, które zastosowano choćby dla potrzeb jednorazowej naprawy trakcji? Pytanie zadaję z powodu chęci rozszerzenia wiedzy pozwalającej mi na odróżnienie trakcji w WWK od innych.
Ze swojej strony jak tylko odnajdę coś ciekawego w swoim "archiwalnym" śmietniku, to zaraz zamieszczę na forum.
Piszę o śmietniku nie z powodu szukania wymówki, tylko z powodu tego, że rzeczywiście to co mam można nazwać domem cór Koryntu :)
[DOUBLEPOST=1438235547,1438234985][/DOUBLEPOST]
Mnie zaintrygował ten fragmencik zdjęcia:

Zobacz załącznik 315695

Czy na terenie rafinerii była jakaś wąskotorówka?
Tego nie wiem w tym momencie. Troszkę przypomina mi takie oto cudo:

Ls062.jpg


Tylko nie ten rozmiar, a jak wiemy, rozmiar ma znaczenie :)
[DOUBLEPOST=1438235872][/DOUBLEPOST]Żartem na dzień dobry chwilowo przerwę swoją aktywność. Muszę zająć się wykonaniem poleceń moderatora, aby wyodrębnić z tematu o wagonikach cysterny i dworce.
 

Załączniki

Podobne wątki