• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polska w skali 1:160 - modele oryginalne, konwersje itp. ;-)

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.036 18 0
Ty5 występował w dwóch wersjach. W katalogu Flesia z 1999/2000 jest pod nr 7186, moim zdaniem lepszy jeśli chodzi o PKP bo ma wiatrownice Wagnera (te większe, zawsze mi się to myli), oczywiście w opisie jest że są fabryczne kalki z PKP. W katalogu z 2005/06 nadal figuruje ta wersja.
Właśnie dlatego w poprzednim poście między nr 1 a nr 3 jest przerwa ;)

Z loków całkiem czarnych w różnych katalogach są jeszcze BR38 (Ok1), BR94(TKw2) i BR91(zdaje się TKi3 - proszę o korektę). Tylko z tych trzech żaden nie miał dodawanych polskich kalkomanii...
Pozdraw
Storch
Wiem, dlatego nie chcę palnąć głupoty i uzupełnić wpis tylko o te numery, które polskie kalki miały.
 

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.036 18 0
A teraz bonus, odnośnie produkcji fabrycznych. W wątku poświęconym TKp1 pojawił się swego czasu post dot. prototypów Fleischmann'a, które były przygotowane na polski rynek, które z różnych względów nie zostały przekazane do realizacji:

Byłem uczestnikiem tych wydarzeń. Sprostuję więc wersję zasłyszaną w kościele.

Cała rzecz rozegrała się na II Festiwalu Modelarstwa w Łodzi. 29 maja 2004. To było jedno z pierwszych spotkań N-ormowych - eNtraker przywiozł z Krakowa pierwszy gotowy moduł!

Fleischmann przedstawił wtedy w N osiem prototypowych modeli: parowozy Ok1 i Tp4, trzy osobowe "donery" oraz trzy wagony towarowe konstrukcji amerykańskiej, serii PPu, WWu, KKu (ex USTC). Co ciekawe wagony towarowe były błędnie oznaczone (platforma PPss) a część napisów nadal była niemiecka.

Wybrałem się do przedstawiciela Fleischmanna na stoisko wraz z eNtrakerem i chyba Mikserem by poprosić o wypożyczenie modeli, żeby zrobić im zdjęcie na module eNtrakera. Niestety odmówił. Co ciekawe, stwierdził, że każdy inny model bez problemu - byle nie prototypy!

Przepraszam za jakość zdjęć. Wydaje mi się, że mimo wszystko mają wartość dokumentalną.
Hpim2344.jpg


Hpim2348.jpg


Hpim2349.jpg


Hpim2345.jpg


Hpim2346.jpg


Hpim2347.jpg
Lokomotywy te, oraz wagony są opisane na mobadaten.info:

Parowóz Ok1 98 7167 PL

Parowóz Tp4 98 7152 PL

Powyższe lokomotywy wspomniane są tu: KLIK

Wagon osobowy 2 klasy Bi 98 8662 PL

Wagon osobowy 1 klasy Ai 98 8661 PL

Wagon bagażowy Dim 98 8660 PL

Powyższe wagony wspomiane są tu: KLIK

Wagon towarowy kryty KKss 98 8390 PL - tu odnośnika brakuje, ale jest to ten wagon: KLIK / KLIK.

Wspomniany jest natomiast na tej liście: KLIK

Wagon węglarka WWss 98 8263 PL

Wagon platforma PPss 98 8262 PL

Powyższe wagony wspomniane są tu: KLIK
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
To są praktycznie odpowiedniki w N modeli faktycznie wydanych przez Fleischmanna w H0, jednak w H0 Donnerbuchseny były w oznakowaniu z epoki IIIc (prototypy N, jak widać na zdjęciach, miały oznaczenia z epoki IV). Oprócz Ok1 i Tp4 w H0 był też OKo1, a nieco później TKt3 nie wiadomo dlaczego z czarnymi czołownicami.
 

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.036 18 0
Siedzący w temacie to wiedzą, że FLM wydaje w N to samo, co w H0 w tamtych latach, a teraz to, co Roco (po rozdziale skal między dwie marki), ale z naszego punktu widzenia wiedza na temat wypustów w H0 (i ich ewentualnych braków) nie ma żadnego znaczenia, bo tu piszemy o skali N.
 
Ostatnio edytowane:

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.992 140 0
Tak, tylko te modele w HO się ukazały, a w N wyszło po jednym prototypie.

Dopiero Tkp1 był w miarę bardziej dostępny w więcej niż jednym egzemplarzu.
I kwasiarka.
 
Ostatnio edytowane:

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.036 18 0
To się nazywa archeologia modelarska ...
No męczył mnie temat strasznie, bo miałem ambicję, by taki wątek powstał, za co dziękuję @Alex D , że go w tym 2017 rozpoczął, a swoimi ostatnimi działaniami udało mi się doprowadzić do fabrycznego stanu "na czysto". Nie ma już nic, co zostało wydane lub fizycznie wyprodukowane w skali N, a czego by tu nie było.

Owszem, można rozpisać się, że Trix w 2011 zapowiedział Ty5, Fleischmann w tym samym roku wspomniany już wcześniej zestaw wagonów towarowych z III epoki, które nie zostały nawet pokazane jako prototypy, ale po co ;)

No dobra, mamy jeszcze co prawda wspomniane w wątku, ale nie opisane bardziej krótkoseryjne konwersje wagonów pasażerskich (ale nie wszystkie!) węgierskiego producenta modoli KiskuN Modell: KLIK

Konwersje te wykonywane były na bazie seryjnych produkcji Arnolda, Trix'a i Fleischmann'a. Dlaczego napisałem nie wszystkie? Swego czasu na eBay.de trafiłem na aukcje, gdzie pojawiły się wypusty Kiskuna PKP/PKPIC, których nie ma na ich stronie (w tym np. wagonów sypialnych PKPIC czy nowych restauracyjnych), gdzie ostatnie wypusty PKP pojawiły się jako nowości na 2017 rok. Pamiętając np. sypialnego miałem jednak wrażenie, że to było coś więcej, niż sama przemalowanka. Co ciekawe, w naszym dziale jest post o Kiskun-ach już z 2012 roku, zatem przynajmniej 8 lat temu można było u nich polskie malowanki zamawiać.
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.295 23 0
Obiecane uzupełnienie:

1.
Na pierwszej stronie tego tematu był pokazany model wagonu krytego firmy Sowa w barwach browaru Żywiec.
Sowa 2030
Model jest w kolorze białym, bo taki był dostępny w handlu. Były jednak dwa warianty kolorystyczne tego modelu. Drugi, mocno limitowany, był srebrny. Kilka lat temu dwie sztuki wypłynęły na ebay-u i były licytowane. Poniżej fotka z aukcji.

Sowa-N 2030 PKP Bierwagen Zywiec,Sonderfarbe silber b.jpg


2.
Kilkanaście lat temu funkcjonowała włoska firma (choć może bardziej odpowiednie by tu było popularne określenie "manufaktura"): Eurorail Models. Ich wyroby można było kupić m.in. na ebay-u. Tam też wówczas wypatrzyłem cztery interesujące miniatury: dwa wagony pasażerskie w malowaniu Berlin-Warszawa-Express oraz dwa w malowaniu firmowym PKP-Intercity.
Katalog firmy można zobaczyć tu: Eurorail-Katalog-04-08 , a interesujące nas wagony są na stronach 119-122.
Ja wówczas nie kupiłem tych modeli, gdyż miałem wątpliwości, co do ich jakości, a tanie nie były.
Kilka lat później dwa z tych modeli zobaczyłem na licytacji na ebay-u i udało mi się je relatywnie tanio wylicytować.
Po obejrzeniu z bliska, niestety potwierdziła się słaba jakość. Elementy modelu, to najprawdopodobniej odlewy żywiczne, a oznakowanie wykonano w formie kalkomanii. Jak duże serie tych modeli wyprodukowano, to zagadka, ale z moich obserwacji na ebay-u, to przynajmniej po kilka sztuk z każdego tam zostało sprzedane. Modele posiadają numery katalogowe, choć te w katalogu różnią się od tych na opakowaniu.

ALA_2020_19a.jpg


Poniżej fotki zakupionych przeze mnie modeli w barwach PKP-Intercity.

ALA_2020_19c.jpg


ALA_2020_19d.jpg


ALA_2020_19e.jpg


ALA_2020_19f.jpg


ALA_2020_19g.jpg


ALA_2020_19h.jpg


Trzeba przyznać, że opakowania modeli tej firmy były całkiem ładne i solidne.

ALA_2020_19b.jpg


Szkoda, że modele im nie dorównywały ...
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.295 23 0
A teraz bonus, odnośnie produkcji fabrycznych. W wątku poświęconym TKp1 pojawił się swego czasu post dot. prototypów Fleischmann'a, które były przygotowane na polski rynek, które z różnych względów nie zostały przekazane do realizacji:



Lokomotywy te, oraz wagony są opisane na mobadaten.info:

Parowóz Ok1 98 7167 PL

Parowóz Tp4 98 7152 PL

Powyższe lokomotywy wspomniane są tu: KLIK

Wagon osobowy 2 klasy Bi 98 8662 PL

Wagon osobowy 1 klasy Ai 98 8661 PL

Wagon bagażowy Dim 98 8660 PL

Powyższe wagony wspomiane są tu: KLIK

Wagon towarowy kryty KKss 98 8390 PL - tu odnośnika brakuje, ale jest to ten wagon: KLIK / KLIK.

Wspomniany jest natomiast na tej liście: KLIK

Wagon węglarka WWss 98 8263 PL

Wagon platforma PPss 98 8262 PL

Powyższe wagony wspomniane są tu: KLIK
Tak wyglądał prospekt, specjalnie przygotowany (po Polsku!) przez Fleischmanna:

ALA_2020_20a.jpg


ALA_2020_20b.jpg
 

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.036 18 0
Interesująca konwersja BR 614 DB się pojawiła na Allegro: SN84 z SKPL (analog). Prawodopodobnie bez przerobionych reflektorów przednich, ale tego na zdjęciu nie widać.

Pozwolę sobie pokazać zdjęcia z AllegroLokalnie - może kogoś zainteresuje:



i wagon doczepny - środkowy:
 
Ostatnio edytowane:

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.036 18 0
mariuszo, to nie jedyny wagon z tego katalogu, który jest widywany na polskich torach. Gdybyśmy mieli je spisywać, to wyjdzie temat na kolejny wątek, o którym myślę (pewnie nie tylko ja ;)).

W każdym razie, nie jest to główną ideą tego wątku, dlatego pewnie pomyślę o nowym, gdzie z uwagi na coraz większy galimatias na torach w VI epoce łatwiej będzie nam zorganizować się że składem z wykorzystaniem wagonów fabrycznych z różnych zarządów i podmiotów prywatnych.

Przy okazji - w nowym katalogu NME pojawiły się silosy Tagnpps 101 Nacco-Lotos, zatem bardziej nasze niż powyższe;)  Wszystko w stosownym wątku z nowościami na 2021.
 

mariuszo

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
90 0 0
W każdym razie, nie jest to główną ideą tego wątku, dlatego pewnie pomyślę o nowym, gdzie z uwagi na coraz większy galimatias na torach w VI epoce łatwiej będzie nam zorganizować się że składem z wykorzystaniem wagonów fabrycznych z różnych zarządów i podmiotów prywatnych.
Rozumiem, dopiero zaczynam się rozeznawać w forum. :)
 

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.036 18 0
Szału nie robi, kolejna cysterna gazowa po L.S. Models. Najważniejsze, że wyszedł kolejny polski model :) Mam małe obawy, że w przyszłym roku dorzucą nam Gagara Orlen KolTrans :D
Jak już moje przyjadą (a czekam na zamówienie wraz z tymi bez napisu Petrochemia), to wrzucę porównanie z L.S.

Tabliczkę możesz poprawić, bo się przekrzywiła;)
 

Podobne wątki