• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poligon nr.2, czyli dioramka do prezentacji - 1/87

OP
OP
Maxeus

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
249 4 0
#21
... Natomiast na Twoje dioramce będziesz musiał postawić znak ograniczenia prędkości dla pociągów. Przejazd jest na łuku, a przy wewnętrznej części tego łuku jest jeszcze pagórek. Kierowcy mają bardzo ograniczoną widoczność...
Potrzebowałem trochę czasu, żeby przemyśleć Twoją sugestię i od razu zapytam, czy chodzi Ci o te białe tablice na ścianach posterunków dróżnika, czy jest to inna forma oznakowania na szlaku ?
Jeśli tak, to w jakiej odległości od przejazdu ?
 
OP
OP
Maxeus

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
249 4 0
#23
Im więcej się dowiaduję, tym bardziej uświadamiam sobie jak dużo jeszcze nie wiem.

Maćku, mój imienniku :) zastosuj, zgodnie z instrukcją E1, wskaźniki W8 i W9 :)
Dzięki Maćku :) Naprowadziłeś mnie na właściwy trop i znalazłem bez problemu w necie instrukcję E1.
Poczytałem o W8 oraz W9 i wyszło mi, że w zasadzie jedynie wskaźnik W9 - początek i koniec odcinka ograniczenia prędkości - ma rację bytu na małej powierzchnie mojej dioramki, gdzieś w okolicach pagórka przed zagrodą.
Oczywiście muszą być dwie tablice, każda ustawiona właściwie do kierunku jazdy, czyli po prawej stronie torowiska.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#24
W 9 są o tyle nietypowe, że są zwykle dwustronne: na początku ograniczenia po prawej stronie toru (nie: torowiska!) strzałka w dół, a na jego odwrocie jest strzałka w górę, oznaczająca koniec ograniczenia dla pociągów jadących w przeciwnym kierunku - tak, że oznaczenie końca ograniczenia jest po lewej stronie toru.
 
OP
OP
Maxeus

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
249 4 0
#25
Dziękuję, tylko jak mam określić, która strona toru (nie torowiska !) jest prawa, a która lewa ?
Odcinek, na mojej dioramie jest linią dwukierunkową jednotorową.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#26
To przecież proste: prawa i lewa strona patrząc w kierunku jazdy pociągu. Tak samo, jak na drodze: jeździmy w Polsce prawą stroną, ale dla jadących z przeciwka jesteśmy po lewej stronie drogi.

W 9.jpg
 
OP
OP
Maxeus

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
249 4 0
#27
Czyli dobrze kombinowałem, że może to mieć związek z kierunkiem, w którym porusza się pociąg do punktu docelowego - nie byłem pewien, więc zapytałem.
To nie pozostaje nic innego, jak wykonać dwustronny wskaźnik W9 i ustawić go we właściwym miejscu.

Przeglądając zasoby sieci internetowej znalazłem na stronie http://ptk.kolej.org.pl zdjęcie, które wklejam poniżej, czyli prawidłowe oznakowanie odcinka - wychodzi na to, że tablice wcale nie muszą stać daleko od odcinka, na którym maszynista musi ograniczyć prędkość.

wskaźnik W9.jpg

W takim wypadku, nie pozostaje mi nic innego, jak w podobny sposób oznakować okolice przejazdu na swojej dioramie.

A przy okazji, na stronie http://kolej.krb.com.pl można znaleźć rysunki techniczne z różnymi wskaźnikami, na podstawie których można zrobić sobie oznakowanie w skali - poniżej przykład.

W9 rysunek techniczny.jpg


Wychodzi na to, że oznakowanie będzie kompletne, jak to sugerował kolega bstok70 :)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#28
prawidłowe oznakowanie odcinka - wychodzi na to, że tablice wcale nie muszą stać daleko od odcinka, na którym maszynista musi ograniczyć prędkość
Wskaźnik W 9 wskazuje miejsce, od i do którego należy jechać ze zmniejszona prędkością, więc jest ustawiany dokładnie tam, gdzie zwolnienie się zaczyna i kończy. Nie tylko nie musi, ale i nie może stać daleko od tego odcinka. Natomiast wskaźnik W 8 ostrzega o ograniczeniu i musi stać w odległości drogi hamowania od początku odcinka ze zmniejszoną prędkością.

Nie jestem przekonany, że pokazane na zdjęciu oznakowanie jest prawidłowe. Wskaźnik W 9 wskazujący koniec ograniczenia rzeczywiście może stać po prawej stronie (patrząc w kierunku jazdy), ale brakuje wskaźników dla przeciwnego kierunku jazdy. Wskaźnik początku ograniczenia (ze szpicem w dół) powinien stać po prawej stronie (znowu, patrząc w kierunku jazdy pociągu jadącego z przeciwka), a tam nic nie ma. Jeżeli ten wskaźnik jest na odwrocie tablicy widocznej na fotce za przejazdem, to jest to nieprawidłowe, bo z pozycji maszynisty pociągu jadącego w przeciwnym kierunku będzie on stał po lewej stronie toru.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#29
Tylko po drugiej stronie jest rów i wskaźnik ustawiony z zachowaniem skrajni był by w dole więc ktoś pomyślał, że ustawi go trochę nieprawidłowo, ale na prawidłowej wysokości przez co będzie go widać z daleka, a że jest to linia jednotorowa to uznał, że tak będzie lepiej:podstepny:. Taki rodzaj "twórczego" myślenia(y).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#30
Tomek, nie do końca mnie to przekonuje. Wystarczy dać trochę wyższy słupek, te, które są też są wyższe niż zwykle, bo tam też za przejazdem jest rów. Typowe oznakowanie zwolnienia na przejeździe wygląda tak:

IMG_1552.jpg
 
OP
OP
Maxeus

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
249 4 0
#32
Podsumowywując, to przepisy swoją drogą, a rzeczywistość i tak różne warianty dopuszcza, więc zawsze któryś z nich można zrealizować jako swego rodzaju ciekawostkę i też będzie "dobrze".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#33
Jak zawsze:p
Podsumowywując, to przepisy swoją drogą, a rzeczywistość i tak różne warianty dopuszcza, więc zawsze któryś z nich można zrealizować jako swego rodzaju ciekawostkę i też będzie "dobrze".
Będzie "dobrze" w cudzysłowie, jak napisał kolega maxeus. Ja dopuszczam takie "ciekawostki" tylko, gdy odwzorowują rzeczywiste sytuacje i są dobrze udokumentowane. Jeżeli buduje się fikcyjną makietę, uważam, że należy postępować zgodnie z zasadami i robić tak, jak powinno to wyglądać w rzeczywistości - oczywiście z uwzględnieniem koniecznych uproszczeń i modelarskich kompromisów. Ale to tylko moje zdanie.
 
OP
OP
Maxeus

Maxeus

Znany użytkownik
Reakcje
249 4 0
#34
Muszę przyznać rację Andrzejowi i postaram się to zrobić po bożemu, ale póki co czasu starczyło na zagrodę, a reszta czeka.

Może nie wyszło idealnie, ale też nie każde ogrodzenie jest idealne, bo prowizoryczne na tzw. ten czas.

maxeus diorama 001.jpg

Taki drobny smaczek nie powinien zepsuć efektu :)

maxeus diorama 002.jpg

Zastanawiam się na poprawką dolnej belki widocznej w drugim polu od lewej.

maxeus diorama 003.jpg


Zagroda niewielka, to i z bramą szaleć nie będę, bo krowy pouciekają jak Pendolino pojedzie ... za parowozem :p

maxeus diorama 004.jpg


Do budowy bramy wykorzystałem ten sam materiał - dębowy fornir - akurat taki kiedyś wpadł kiedyś w moje ręce, stąd brak elementów z miękkiego lub średniego drewna.

maxeus diorama 005.jpg

Gotowa brama czeka na montaż.

maxeus diorama 006.jpg

Musiałem zedrzeć trochę trawy, żeby uzyskać efekt wytartej ziemi od bramki.

maxeus diorama 007.jpg

Taka łata też ciekawie się prezentuje, bo i ogrodzenie nie raz wymaga prowizorycznej naprawy.

maxeus diorama 008.jpg

No i brama na swoim miejscu.

maxeus diorama 009.jpg


Zagroda niewielka, ale to jeszcze nie koniec zabawy.

maxeus diorama 010.jpg


Hmm ... a może powinienem zrobić otwieraną ?

maxeus diorama 011.jpg

Teraz całość musi poczekać na barwienie, bo to ogrodzenie jest zbyt świeże na oko i traci do otoczenia.

c.d.n.
 

Podobne wątki