• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Pojazdy wczesnego PRL-u

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Dawniej w Polsce żółty trójkąt na górze oznaczał, że samochód ciągnie przyczepę. Te trójkąty były składane, żeby dało się go położyć na czas jazdy bez przyczepy. Nie wiem, czy takie samo oznaczenie stosowano we Włoszech i innych krajach, być może był to sygnał międzynarodowy.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
To by miało sens. Bo widziałem właśnie takie osygnalizowanie na samochodach z przyczepą. Mam nadzieję że koledzy z samochodowej części forum coś więcej na ten temat powiedzą.
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
Pobieda nie była wzorowana na żadnym konkretnym amerykańskim samochodzie, był to oryginalny projekt Przodujących w Świecie Radzieckich Konstruktorów. Bardzo amerykański w stylu (i zapóźniony o jakieś 10 lat), ale oryginalny. Silnik za to był skróconą wersją sześciocylindrowego silnika Dodge'a, którego licencję GAZ kupił jeszcze przed wojną.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Pobieda nie była wzorowana na żadnym konkretnym amerykańskim samochodzie, był to oryginalny projekt Przodujących w Świecie Radzieckich Konstruktorów. Bardzo amerykański w stylu (i zapóźniony o jakieś 10 lat), ale oryginalny. Silnik za to był skróconą wersją sześciocylindrowego silnika Dodge'a, którego licencję GAZ kupił jeszcze przed wojną.
Z tego co wyczytałem Rosjanie kupili od Amerykanów licencje Chevroleta.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
Nie było to przez przypadek tak,że to Ford przed wojną zbudował kacapom fabrykę GAZ i dlatego mieli z czego zrzynać?
A po wojnie ruscy ukradli linię produkcyjną Opla Kadeta i produkowali Moskwicza serii 400.
 
Ostatnio edytowane:

wojtek_

Aktywny użytkownik
Reakcje
139 16 1
Nie było to przez przypadek tak,że to Ford przed wojną zbudował kacapom fabrykę GAZ i dlatego mieli z czego zrzynać?
A po wojnie ruscy ukradli linię produkcyjną Opla Kadeta i produkowali Moskwicza serii 400.
Po pierwsze primo:
Dlaczego rzygasz taką werbalna żółcią?

Po drugie primo:
Radziecka motoryzacja ma amerykańskie korzenie:
Ford licensed the manufacture of the Model A and AA to a variety of nations, notably the Soviet Union. More than 985,000 GAZ AAs were built in USSR from 1932 to 1950
+
ЗИС-5 стал дальнейшим развитием 2,5-тонного грузовика АМО-3 (1931—1933 гг.) — локализованного варианта модели АМО-2 (1930—1931 гг.), фактически представлявшей собой собранный на АМО из американских машинокомплектов грузовик Autocar Dispatch SA, в свою очередь скомпонованный из агрегатов различных известных американских производителей для продажи на рынках Южной Америки[1]. В отличие от АМО-2, все детали АМО-3 и ЗИС-5 были советского производства.

Po trzecie primo:
Pierwszy egzemplarz modelu 400-420, który zapoczątkował istnienie marki Moskwicz, zjechał z taśmy produkcyjnej moskiewskich zakładów 4 grudnia 1946 roku[1]. Pod względem konstrukcji i wyglądu nadwozia był dokładną bezlicencyjną kopią niemieckiego Opla Kadetta K38, w jego mniej popularnej czterodrzwiowej odmianie (podstawową odmianą Kadetta była dwudrzwiowa). Wybór czterodrzwiowego Kadetta jako pierwowzoru radzieckiego popularnego samochodu został dokonany osobiście przez Stalina tuż po zakończeniu wojny w Europie, na pokazie samochodów 19 czerwca 1945[2]. Wygrał on w rywalizacji z podobnym samochodem KIM 10, wytwarzanym przez MZMA przed wojną, nawet pomimo tego, że w nowej wersji KIM-10-52 otrzymał nadwozie skopiowane z Kadetta. Wbrew potocznej opinii, Rosjanie nie zdobyli w Niemczech oprzyrządowania do produkcji ani dokumentacji Kadetta, lecz musieli je odtworzyć i wykonać na nowo, z pomocą zatrudnionych w tym celu niemieckich inżynierów, pracujących w Niemczech[2].
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
Po pierwsze primo:
Dlaczego rzygasz taką werbalna żółcią?
Kacap[a] (z ukr. кацап) – przezwisko, pogardliwe lub rubaszne[1] określenie Rosjanina, chłopa rosyjskiego (wielkoruskiego) lub człowieka ograniczonego. W XX wieku pojęcie weszło do użycia także jako potoczne i pogardliwe określenie mieszkańców Związku Radzieckiego niezależnie od narodowości, a także jako pejoratywne określenie Białorusinów mieszkających na Podlasiu.
 

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
136 13 0
Czy któryś z kolegów jest w stanie określić, do jakiej Centrali należały Ify ze zdjęcia? Wydaje mi się, że w logo jest Eskulap, więc może coś medycznego lub farmacyjnego?
20191110_173318.jpg
 

Jacek T4

Znany użytkownik
Reakcje
1.008 1 0
Czy ktoś potrafi określić markę i model cementowozów na poniższych zdjęciach? (źródło: fotopolska.eu)
Cementownia "ODRA" w Opolu, lata 50 ubiegłego wieku.
cement1.png
cement2.png


I jeszcze jedno zdjęcie z opolskiego Rynku, pojazdy co prawda w na drugim planie, ale przynajmniej ich kolory można określić.
cement3.png
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:1 1
Skala 1:1 128
Skala 1:1 11

Podobne wątki