• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Pojazdy wczesnego PRL-u

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#1
Otwieram nowy wątek poświęcony epoce IIIa wg kolejarskiej nomenklatury, czyli czasom tuż powojennym. Czasy są ciekawe pod względem modelarskim, jako że mieliśmy wówczas na drogach mozaikę typów pochodzenia przedwojennego, wojennego demobilu, z UNRRA i interwencyjnych dewizowych zakupów z Zachodu. W odróżnieniu od późniejszej epoki, gdy polskie drogi zostały opanowane przez pojazdy krajowej (których modele produkują - lub nie - dwie manufaktury z Bielska-Białej) baza modeli nadających się do zastosowania w epoce IIIa jest całkiem spora.
Zaczynamy:
Renault Galion
galion malbork.jpg

Tu złapany na ulicy Malborka. Wobec braku samochodów dostawczych krajowej produkcji (Lublin51 średnio nadawał się do tego celu, a produkcja Żuka i Nysy odwlekała się w czasie) rząd zdecydował się na zakup w strefie dolarowej. Nie wiem, ile dokładnie ich było, ciężko też o dobre zdjęcia z epoki. Ubrane w kolor feldgrau Galiony parokrotnie grały w polskich filmach wojennych, z ktorych najbardziej znany to "Akcja pod arsenałem", stąd pewnie wzięła się wiara niektórych internautów w wojenne pochodzenie tego samochodu. W rzeczywistości zaczęto je produkować w roku 1945, już po wyzwoleniu.
galion.jpg

Galion z ogłoszenia. Piękne koła!
Pokrewną konstrukcją do Galiona był mniejszy od niego Renault 1000 kg, w późniejszej serii produkcyjnej zwany Goelette. Była wersja skrzyniowa i blaszak, obie jeździły w Polsce.
goelette.jpg

Nie jestem pewien, czy to Renówka polskiego kolekcjonera, czy fotomotaż (tablice!) Dodaję w celach ilustracyjnych.
Teraz parę strażaków z demobilu (to jest temat-rzeka i liczę na wsparcie Kolegów, którzy się znają). Studebaker:
studebaker.jpg

Chyba Bedford, ale z kierownicą po lewej:
Bedford.jpg

GMC CCKW, pieszczotliwie zwany Dżemsem:
GMC CCKW.jpg

Dwa ostatnie służyły w portowej straży pożarnej CPN w Gdańsku, zdjęcia pochodzą z http://www.forum.dawnygdansk.pl/vie...tart=120&sid=8b7325e912259299f6d3ac9b49ad6a06 , gdzie można poczytać sporo ciekawych historii o tej jednostce i jej pojazdach.
Zapraszam do komentowania i wklejania. Preferuję zdjęcia pojazdów z polskich dróg, a nie np. z brytyjskiej giełdy staroci, bo tych akurat są tysiące i nie o to mi chodzi.
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#7
Wznawiam wątek, bo zainspirował mnie serwis https://www.facebook.com/pages/Zwiedzamy-MTP/109229605896225 Polecam!
Mają tam setki zdjęć rozmaitych pojazdów wystawianych na Targach Poznańskich w czasach powojennych, a ja pozwolę sobie ku radości (mam nadzieję) Koleżeństwa załączyć ze swoim opisem kilka fotek z tej przebogatej strony, które pasują do mojego wątku.
Mój ulubiony Renault Gallion w codziennej służbie
Renault Gallion.jpg
Renault Goelette, Juvaquarte i 4CV na Targach. Kolega Andrzej Harassek mógłby zaimprowizować identyczną scenkę ze swoich modeli.
Renault Goelette Juvaquarte 4CV.jpg
Goelette były też, jak widać, używane przez Baltonę. Młodszym kolegom wyjaśniam, że była to firma zaopatrująca załogi statków przebywających w polskich portach, potem jako uboczną dzialalność otworzyła kilka sklepów z zachodnimi towarami dostepnych dla każdego, kto miał dolary.
Renault Goelette Baltona.jpg
W barwach Baltony znalazła się również Skoda Tudor. Był to ostatni model Skody z drewnianym nadwoziem. Dość popularna w latach 40/50.
Skoda Tudor Baltona.jpg
Skoda Tudor sanitarka
Skoda Tudor.jpg
Skoro jesteśmy w temacie sanitarek: jeszcze przed uruchomieniem licencyjnej produkcji Warszawy M20 sprowadzono pewną liczbę Pobied w wersji sanitarnej. Z przodu było zwyczajnie...
Pobieda sanitarka.jpg
Z tyłu była ciekawostka. Kto by się dziś zgodził podróżować w takich warunkach? Wówczas był to luksus.
Pobieda sanit. tył.jpg
Pobieda na targach w wersji cabrio. Obok większy kolega - ZIS 110. Tymi pojazdami poruszał się lud pracujący miast i wsi w osobach swoich wybitnych przedstawicieli.
ZIS110 PobiedaM20.jpg
ZIS 110 w Muzeum Motoryzacji w Otrębusach. Robi wrażenie.
_SCN1626.JPG
Z tego samego muzeum: Citroen 11CV, w ponurych czasach ulubiony samochód Gestapo a później UB. Pomijając te złowróżbne skojarzenia muszę przyznać, że w moim subiektywnym rankingu samochodów wszech czasów pojazd ten lokuje się w ścisłej czołówce, ex aequo ze swoim bezpośrednim następcą - Citroenem DS
_SCN1633_1.JPG
A czym woziło się dowództwo LWP? W archiwach Targów Poznańskich zachowały się następujące foty:
- Chevrolet po imperialistach:
Chevy.jpg
- Mercedes po nazistach (za nim a przed Chevy'm prawdopodobnie Citroen - czyżby Informacja Wojskowa?):
MB.jpg
To be continued...
 
Ostatnio edytowane:

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
10.344 47 0
#8
Ta Pobieda sanitarka to już po niezłych "przejściach".Poobija praktycznie z kazdej strony a przy tylnych światlach blacha nieco juz przegnita.
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#14
Piękne znalezisko. Pamiętam takie rozładunki buraków, choć już nie z takimi samochodami. Jedna tylko myśl nie dawała mi spać przez całą noc: w prawym dolnym rogu to IFA czy Csepel? Czy w ogóle Csepele generacji D300/D400 były importowane do Polski?
 

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
10.344 47 0
#15
Jak dla mnie zdecydowanie Ifa S4000.Csepele miały inaczej montowane światła.D300 chyba tylko okrągłe reflektory montowane do zderzaka a D400 niby miały takie pudło jak Ifa, ale nieco inaczej wyglądało w tylnej częśći. "Schodziło" jedną linią z błotnikiem w dół a tu widać że jest jakby schodek z pudła do błotnika.
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#17
Bardzo fajne, bo w kolorze. Na szybko wyłapałem smaczki: 1:52 Żubr chłodnia, 2:57 niskopodłogowy tramwaj, 3:03 Jelcz ogórek z niejelczańską przyczepą, 3:13 Simca, 6:35 Ikarus 31 mordka i Ikarus 55 dwa zady. Kilka razy pojawiają się Nysy w ciekawych malowaniach.
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#18
Są jeszcze jeżeli się nie mylę to w 0,30 Moskwicz 412 oraz 1,14 Reno 8 lub 10. A co to za rodzaj przyczepy z tym Jelczem, takiej nie widziałem?.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#19
W 0:30 to chyba Moskwicz 408, nie 412, ale nie bardzo widać tylne światła, więc pewności nie mam. W 1:14 to Renault R10. Poza tym w kilku miejscach widać Fiata 600 lub Zastawę 750 (nie do odróżnienia na takim filmie), a 6:20 ciekawie pomalowany Wartburg 311/312, a za nim San.
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#20
Z tamtej epoki w kolorze mam jeszcze takie ujęcia:
0AsMQvT.jpg

Warszawa (miasto, nie samochód). Przy dystrybutorze Sachsenring. Kolorowy Lublin 51 - rzadkość.

bus-1.jpg

Gdańsk. Fiat 666RN w barwach PKS.

179f3ec76c3d6eebf8acdb95f5950f93.jpg

Warszawa. Tu mam problem z autobusem pośrodku kadru, to jest chyba Star karosowany w Sanoku taki sam co na zdjęciu poniżej - ale jak to się nazywało?
sopot_04_641.jpg
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:1 1
Skala 1:1 128
Skala 1:1 11

Podobne wątki