• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Pojazdy wczesnego PRL-u

Waskotorowiec

Znany użytkownik
Reakcje
767 6 0
Witam,
jednym z ostatnich wypustów Brekiny jest autobus IFA H6B. Słyszałem, że jezdziły też i u nas. Czy ktoś może przybliżyc historie tych autobusów w Polsce.
Pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Coś cisza zapadła w tej sprawie. Może to oznaczać, że tych autobusów w Polsce po prostu nie było. Nie jestem specem w historii motoryzacji, ale swoje lata już mam, a tych IF zupełnie nie kojarzę i nie pamiętam, żebym takie w Polsce widział - może faktycznie ich nie sprowadzano dla przewoźników autobusowych, a ewentualne pojedyncze egzemplarze, jeżeli w ogóle były, trafiały do jakichś zakładów lub urzędów. Udało mi się znaleźć taką stronę, której autor opisuje różne, często mało u nas znane pojazdy z dawnych krajów socjalistycznych, w tym omawiany autobus. Autor jednak również nic nie wspomina o używaniu tych autobusów w Polsce.
 

womo

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.127 33 1
Spotkałem kilka ich zdjęć w Polsce ale to były niemieckie wycieczki. Raz na zdjęciach chyba z Poznania był z czechoslowackimi tablicami. Nigdy nie trafiłem na zdjęcie tego autobusu z "naszymi" napisami lub rejestracjami.
Ale tak jak pisze kolega wyżej kilka mogło gdzieś być.
 

womo

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.127 33 1
Ford Vedette.
Taksówka nr 1 Wrocław. Z kroniki filmowej:
Co ciekawe mój sąsiad z którym rozmawiałem pamięta, że numer 1 i napis Wrocław na taksówce był koloru złotego. Obiecał poszukać zdjęć taksówki DKW Pana Longina które ma w rodzinnych albumach z wycieczek tym autem :)
IMG_20220528_142115.jpg
IMG_20220528_121123.jpg
 

Spy007

Użytkownik
Reakcje
78 2 0
Pierwsza remiza Ochotniczej Straży Pożarnej w Krotoszynie w latach 1947-1949
Na zdjęciu widać ciężarówkę Tatra (najprawdopodobniej model 72) oraz Steyr 1500A przejętą po Niemcach.
Zdjęcie pochodzi z serwisu fotopolska, a dzięki rozmowie z jednym z forumowiczów dowiedziałem się o datach rozpoczęcia służby przez najstarsze pojazdy OSP:
-Tatra od lipca 1945 r.
-Steyr od 1947 r.

OSP od sierpnia 1949 r. posiadało także ciężarówkę Henschel, najprawdopodobniej model 6 J.
Remiza_Ochotniczej_Strazy_Pozarnej_636169_Fotopolska-Eu.jpg
 

jacekk

Aktywny użytkownik
KKMK
Reakcje
445 18 0
Ciekawa jest tablica rejestracyjna z T dla taksówek.
Wyróżnik "T" oznaczał "przewóz zarobkowy" i mogły go posiadać nie tylko taksówki ale także autobusy komunikacji miejskiej lub dalekobieżne (z wyjątkiem PKS - one miały swoje odmienne oznaczenie) a także ciężarówki.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Reakcje
78 2 0
Witam serdecznie
Dzisiaj będzie trochę długo, jednak mam nadzieję, że interesująco.

Komunikacja miejska w Polsce epoki IIIa należy do jednego z najciekawszych tematów pod względem różnorodności taboru. Można go podzielić na trzy kategorie:
a) tabor przedwojenny, który przetrwał wojenną zawieruchę
b) sprzęt przejęty po wycofujących się Niemcach oraz dostarczony z zachodu
c) ciężarówki przystosowane do transportu osobowego

Posty podzielę na 3 części, zgodnie z przedstawionym wyżej podziałem.

Warszawa

W Warszawie ze 132 autobusów w 1939 r. wojnę przetrwało 8. Były to:

Somua Six
Z 45 dostarczonych wojnę przetrwały 4 egzemplarze o numerach 41-44. Po remontach kursowały do 1949 r.
somua.jpg


Chevrolet EFD183FS
Podstawowy autobus warszawskiej komunikacji miejskiej przed wojną. Dostarczono 60 egzemplarzy. Większość została zarekwirowana przez rząd podczas ewakuacji do Rumunii. Z pozostałych egzemplarzy 2 spłonęły podczas walk o stolicę. Później 10 zostało sprzedanych w cenie 30 000 reichsmarek za sztukę do Krakowa. Po wojnie w Warszawie udało się uruchomić 3 autobusy o numerach 112,113 i 132. Dwa z nich otrzymały numery 55-56. Wszystkie kursowały do 1949 r.
chevy.jpg


Jeden egzemplarz był na tyle poważnie uszkodzony, że warsztaty MZK musiały praktycznie zbudować nową karoserię. Autobus otrzymał m. in. nowe okna i atrapę.

jkby chevy.jpg

jkby chevy 2.jpg

PzInż. 153 Zawrat
Przed wojną dostarczono 18 tych przepięknych pojazdów. Niemcom bardzo się spodobały, gdyż wywieźli je razem z Mercedesami. Pozostawili jeden egzemplarz o numerze 53, który również jeździł do 1949 r.
(brak zdjęć autobusu w czasie eksploatacji powojennej)

Kraków

Tak jak pisałem wyżej, w czasie wojny zakupiono do Krakowa 10 Chevroletów EFD183FS w cenie 30 000 RM/sztukę. Obsługiwały one linie 3 (Długa-Szpital im. Narutowicza) oraz 5 (Mogilska-Lotnisko Rakowice). Obydwie były przeznaczone tylko dla Niemców. W 1945 roku 9 pojazdów posłużyło do ewakuacji Niemców z Krakowa. Pozostawiono jeden egzemplarz, który po odbudowie od 17 maja 1945 obsługiwał linię Łagiewniki-Swoszowice.
chevykraków.jpg


Rzeszów
Komunikację miejską w powojennym Rzeszowie uruchomiono 2 marca 1948 r. Przedsiębiorstwo o nazwie "Miejska Komunikacja Samochodowa" działało przy Miejskiej Zawodowej Straży Pożarnej. Funkcjonowała jedna linia na trasie Pobitno-Plac Farny-3 Maja-Świerczewskiego (Zamkowa)-Dąbrowskiego. Do jej obsługi zakupiono autobus Polski Fiat 621R, zakupiony od przedwojennego prywatnego przedsiębiorcy, Józefa Lewickiego. Posiadał numer rejestracyjny T-55063.

37851_autob.jpg



W tym momencie warto również wspomnieć o autobusie Polski Fiat 618. W latach 1937-1939 wyprodukowano ok. 600 sztuk, które w większości zostały zabudowane jako ciężarówki. Część z nich jednak została skarosowana jako 14 osobowe autobusy. Jedyny zachowany egzemplarz jest zachowany w Automuzeum w Otwocku, gdzie jest ucharakteryzowany na autobus PKS z lat 40. Czy naprawdę służył w PKS-trudno mi powiedzieć, choć zgaduję, że to malowanie nie wzięło się z niczego.
fiat618.jpg


C.D.N.
 

Załączniki

Reakcje
78 2 0
Muszę przyznać, że tym mnie zaskoczyłeś. Nie wiedziałem, że FAUN produkował autobusy. Troszkę pogrzebałem i wyszło mi coś takiego:
1665340266722.png


FAUN O 33 D 563, produkowany w latach 1938-1940, prawdopodobnie specjalnie pod zamówienie Wehrmachtu. Jakbyś miał zdjęcia wspomnianych przez ciebie autobusów w eksploatacji po 1945 to byłbym wdzięczny gdybyś je udostępnił.

A nie lepiej byłoby te dwa posty przenieść do wątku "Autobusy dawnie i dziś"?
Mógłbym wrzucić i tu i tu. Jeśli jest to możliwe to prosiłbym o przekopiowanie mojego pierwszego posta do działu "Autobusy dawniej i dziś"
 

womo

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.127 33 1
Busch wypuścił Barkasa Framo karetkę. Zacząłem szukać i okazało się, że w latach 50 była to popularny pojazd w Polsce. Dzięki temu w moim zbiorze TT przybyła karetka :).
Zdjęcia z FB i jedno z portalu o Gdańsku.

karetki_gdynia__1957.jpg
IMG_20221011_082905.jpg
IMG_20221011_082820.jpg
am2.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:1 1
Skala 1:1 128
Skala 1:1 11

Podobne wątki