• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

pojazdy trakcyjne przed wojną na naszych ziemiach

ministerek

Aktywny użytkownik
#21
H0 nie moja wielkość, ale Roco produkowało na pewno E94 z przydziałem śląskim, poszukaj trochę sam. Niektóre z tych pojazdów pracowały tylko na Śląsku i musiały mieć odpowiedni przydział, choćby "Liczyrzepa".
Nie bądź leniwy, zdjęcia z filmu to dobry materiał dla samodzielnych badań i poszukiwań.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#22
Napiszę tak:
Na co dzień siedzę sporo przy kompie, z czego sporo nie raz czasu poświęcam na poszukiwanie informacji o nowych modelach, próbie ich zdobycia, i tak dalej, i tak dalej. W sumie na to wszystko poświęcam nie raz tyle czasu, że aż sam jestem zdziwiony.
Rozgryzanie od podstaw tematu modeli o których w tym wątku pytam, to tak, jakbym od nowa kolekcję tworzył. A może nawet i gorzej, bo wiem, że modeli z tamtej epoki kolejnictwa na naszych ziemiach trochę powstało, jednak wnikanie które z nich dokładnie pasowałyby do moich wymogów, to znów ogrom czasu wsadzonego w to. Dlatego pomyślałem, że poproszę innych o pomoc. Możliwe, że są tu osoby, które to już ogarniały kiedyś. Już wcześniej udzielone informacje mi pomogły, możliwe że wkrótce kupię kolejny model niegdyś jeżdżący na Śląsku. To nie wygoda, ani lenistwo. Ja już mam swoją główną kolekcję, której i tak poświęcam dużo czasu na jej rozwijanie. A modele z byłej Śląskiej Kolei Górskiej, to takie jakby uzupełnianie mojej kolekcji, o pojazdy nie związane bezpośrednio, tylko pośrednio z historią kolei w naszym państwie, i historią elektryfikacji kolei na naszych ziemiach.
 

Maverick33

Aktywny użytkownik
#23
Witam.
Dostałem kilka miesięcy temu ciekawą książkę od rodziny - znaleziona na strychu :)
Nie interesowałem się nią ze względu na brak czasu ale ostatnio przejżałem ją i znalazłem pare ciekawych informacji i zdjęć.
Książka pochodzi z 1927 roku - wydrukowana w Berllinie.
Tytuł "Schwartzkopff" 1852-1927.
Historia Louisa Victora Roberta Schwartzkopff - założyciela fabryk parowozów i maszyn parowych.
Temat ten poruszam w tym wątku bo w książce znajduje się wiele zdjęć taboru polskiego i poruszającego się po terenach polskich :)
Jeśli kogoś zainteresują zdjęcia to postaram się zeskanować więcej.
A teraz jak w temacie tabor elektryczny przedwojenny - Wrocław (Breslau)









Może się komuś przyda.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#26
OLF, dostałem informację od jednego ze sprzedających na eBay, że Märklin 37681 E 18 to Bw Berlin, a nie Bw Hirschberg jak podałeś.
Więc ten model odpada z listy ewentualnych modeli do zakupu.
 
#27
A jednak zdecydowanie Hirschberg. Data rewizji 20.5.36. Pięknie pasuje do wagonów Fleischmanna w relacji Bytom - Berlin, u Scharfa (Eisenbahn zwischen Oder und Weichsel) są 3 zdjęcia dokładnie tej lokomotywy (E18 15) na Śląsku.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#28
ABP, OLF, fraktycznie, ten sprzedający musiał się pomylić. Inny podał że to jest jednak Hirschberg. A skoro Wy tak piszecie i ktoś inny także, to nie mam już żadnych więcej pytań.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#29
Wbrew temu co wcześniej pisałem, jednak widać nie byłbym sobą, gdybym nie podrążył nowego tematu. Kilka ostatnich dni mi zajęło w wolnych chwilach wyszukiwanie na eBay różnych modeli mogących pasować do tematyki, jakiej poszukuję. Oczywiście główny i podstawowy nacisk położyłem na modele wypisane przez OLFa.
Podzielę się może nieco moimi uwagami, jakie zebrałem w ciągu kilku ostatnich dni poszukiwań.
qwertas, spis konkretnych numerów lokomotyw występujących na Śląsku się przydaje, bo pozwala mi już na wstępie odrzucić modele maszyn, jakie na pewno nie występowały na kolejach na Śląsku. Listy modeli podanej na tej stronce jeszcze dokładnie nie studiowałem, jednak większość to modele krótkoseryjne, więc i bardzo trudne do zdobycia i zapewne za niemałą kasę.
adik2, kiedyś już natrafiłem na te filmiki. Bardzo ciekawe zdjęcia. Sam mam kilka artykułów z pism też z fotkami, bo mi się podobają bardzo niektóre z tych maszyn.
wespe, podajesz, że Dittersbach to Wałbrzych Podgórze. Ja zaś w necie znalazłem, że to Ogorzelec. Nie znam się na starych nazwach stacji, więc jak to jest? Przy okazji znalazłem, że Waldenburg to Wałbrzych, a Salzbrunn to Szczawno-Zdrój. Te nazwy mi się przewijały w poszukiwaniach, stąd właśnie te. Były też inne, ale znajdujące się w Niemczech przydziały: München, Bayern, Stuttgart, Kornwestheim, Karlsruhe, Freilassing.
OLF, model VEB Piko to coś, czego chyba raczej na razie nie będę kupował, ze względu na jakość. :D
Maverick33, a znalazłbyś w tej swojej książce jakieś zdjęcia maszyn E18, E71, E91 lub E95 z przydziałami polskimi?

Listę modeli z poszukiwań przedstawię innym razem, bo i tak już jest wystarczająco późno. :p
 

qwertas

Aktywny użytkownik
#30
Z lokomotyw, ktore stacjonowaly w lokomotywowniach, ktore obecnie leza w granicach naszego kraju a ktore latwo kupic to dwie lokomotywy KPEV Fleischmanna:
S10 - 480901, przydzial Bydgoszcz, choc ten model jest troche skiepszczony, nie ma pojemnika na gaz, ktory za czasow pruskich na tych lokomotywach byc powinien. Do tego w porownaniu z wczesniej wyprodukowana wersja DRG-Br17, S10 ma bardzo glosny naped. No ale i tak lokomotywa sie pieknie prezentuje!
T9 - 854902 (lok z zestawu 4902), przydzial Szczecin - w tej lokomotywce nie podoba mi sie troche to, ze troszke widac zebatki ale i tak model mi sie bardzo podoba.

Z wagonow towarowych (ktorych swoja droga jest duzo) bardzo ciekawa jest 3-osiowa chlodnia z Unruhstadt - czyli podwolsztynskiej Kargowy. Wagon tez jest Fleischmanna i stanowi wagon dodatkowy do zestawu 4902 - numer 855287.
Bardzo fajne brankardy DRG Brawy z Wroclawia (48351) i Opola(48350)!
Z wagonow pasazerskich:
wagon pospieszny budowy pruskiej DRG z Wroclawia 515301 Fleischmanna
wagon 2-osiowy budowy pruskiej DRG z Wroclawia - 5766 i 5769 Fleischmanna
wagony Bi i Ci w malowaniu DRB rowniez z Wroclawia - Brawa:45801, 45807, 45808, 45809
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#31
qwertas, dzięki za pomoc, ale na samym początku napisałem, że interesuje mnie jedynie tabor elektryczny i spalinowy. Wagony także nie wchodzą w grę.
Ale Twoje informacje mogą się przydać komuś innemu.
 
#32
Hej Cocu
Masz rację, Dittersbach to też Ogorzelec:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ogorzelec_ ... %C3%B3rski)
Tylko to mała wioska, więc czy Niemcy zorganizowaliby tam lokomotywownię ? :D

Ja też nie znam się na niemieckich nazwach, a zwłaszcza na nazwach miast i dzielnic miast południowej Polski, zobacz nagłówek:
http://wroclaw.hydral.com.pl/17239,obiekt.html
Lokomotywownia - hala Zakładu Taboru PKP Cargo SA w Wałbrzychu
MD Wałbrzych Gł. (dawniej)
Lokschuppen Bw Dittersbach
Po drugie nazwa Dittersbach występuje razem z członem Waldenburg:
Waldenburg-Dittersbach:
http://allegro.pl/item723434054_walbrzy ... sbach.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Dittersbach

http://plfoto.com/896281/zdjecie.html

http://mariuszolo.republika.pl/walbrzyc ... gorze.html
Tutaj też widać że chodzi o dzielnicę:(W:Dittersbach):
http://www.pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Te ... esien.html

więc chodzi zapewne o dzielnicę :)))). Ale też masz rację, np Zalesie też jest w całej Polsce :)

I mały dodatek, jeżeli nie natrafiłeś na niego:
http://inforail.pl/text.php?id=21773
"Pierwotnie nowe składy miały nosić nazwę „Breslau”(Wrocław), jednak tuż przed ich przekazaniem zmieniono ją na Lipsk"

Ale fajnie że rozwiązaliśmy problem :)
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#33
Ten Ogorzelec sam wziąłem z Wikipedii. :D
Dobra, to teraz już rozumiem, o co tu chodzi.
Wałbrzych to był Waldenburg, zaś Waldenburg-Dittersbach to po prostu Wałbrzych Podgórze. Zaś ten mój Ogorzelec to w ogóle tutaj nie ma nic wspólnego najwyraźniej.
Jak kiedyś oznaczano przydział jako Bw Dittersbach, to może chodziło nie o dzielnicę, tylko miejscowość Podgórze, czy też Wałbrzych-Podgórze. Teraz to dzielnica, a kiedyś pewnie odrębne miasteczko.

Nie wiem, może tworzę tu niepotrzebnie historię na nowo, a może piszę głupoty. Pewnie ktoś to może jeszcze zweryfikować, ktoś mądrzejszy w temacie.

A dodatku o Latającym Ślązaku nie widziałem, więc poczytam sobie. Dzięki.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#34
Dalsza część rozważań.

Obecnie obserwuję kilkanaście aukcji na eBay. W tym te modele, które wymienił OLF. A w szczegółach wygląda to tak, z mojego dochodzenia:

- Brawa 0211 E95 01 BW Hirschberg epoka II DC - na eBay dostępna, ale nadroższa ze wszystkich modeli pasujących mnie,
- Brawa 43022 E95 05 BW Hirschberg DC - nie odpowiadają mi w niej te loga niemieckie na pudle,
- Märklin 3528 E91 102 Ditterbach epoka II AC - na eBay dostępna,
- Märklin 3628 E91 102 Bw Breslau epoka II AC - na eBay dostępna,
- Märklin 3658 E91 102 AC - niedostępna na eBay, mam nformację że model i o takim numerze był, jednak nie mam żadnych bliższych szczegółów o nim.
Trzy ostatnie modele wydają się być identyczne pod względem wyglądu, jednak pewności nie mam co do tego. Więc to na razie pozostaje zagadką, czemu mają różne numery katalogowe i na czym faktycznie polegają różnice.
- Märklin Hamo 3828 E91 102 Berlin Bw Dittersbach epoka II DC - na eBay dostępna, i znów ten sam numer lokomotywy co trzech poprzednich - może to jest identyczne malowanie?
- Märklin 33291 E91 99 Dittersbach epoka II (V) AC Delta - na eBay dostępna, jest to chyba identyczny z wyglądu model, co wersja DC Trix 22540,
- Märklin 34681 E18 15 epoka II AC Delta - na eBay dostępna w dużych ilościach, model ładny, ale szkoda że na prąd przemienny,
- Märklin 37196 E91 104 epoka II AC - na eBay dostępna, jest to chyba identyczny z wyglądu model, co wersja DC Trix 22019,
- Märklin 37291 E91 99 Rbd Breslau Bw Dittersbach epoka II (V) AC - na eBay dostępna, jest to chyba identyczny z wyglądu model, co wersja DC Trix 22540,
- Märklin 37681 E18 15 Breslau BW Hirschberg epoka II AC - na eBay dostępna, zapewne jest to identyczny model jak 34681, tylko inny system zasilania,
- Märklin 39195 E91 100 epoka III AC Sound - na eBay dostępna, nie znam szczegółów o tym modelu, jednak to epoka III, więc raczej nie pasuje,
- Roco 43514 E71 14 DC - znalazłem jeden taki model na eBay i nawet kupiłem, bo na kolejach Śląskich lokomotywa o takim numerze pracowała, jednak zapewne ten model ma oznaczenia późniejsze, więc się nie nada,
- Roco 43737 E91 88 Bw Dittersbach epoka II DC - na eBay niestety niedostępna,
- Trix 22019 E91 104 Bw Dittersbach epoka II DC - na eBay dostępna, kupiłem i czekam na nią, od niej postanowiłem zacząć, bo najłatwiej dostępna, ładna i na prąd stały,
- Trix 22540 E91 99 Rhd Breslau Bw Dittersbach epoka II DC - na eBay dostępna, nie wiem, czy nie jest to jakieś malowanie muzealne, bo czasem się spotykam z informacją że to epoka V.

Na razie modeli innych lokomotyw nie specjalnie szukałem, bo trzeba póki co ogarnąć te.
Z pytań do Was, mam dwa.
Model Brawy E95 06 w malowaniu brązowym - czy ktoś z Was wie jakie on ma oznaczenia? Czy też ma ex polskie przydziały? Bo nic nie wiem o tym modelu.
Modele na prąd przemienny - czy da się łatwo je przerobić na stały? To znaczy, czy osie mają izolowane koła, bo chyba nie? Oraz czy elektronika jest łatwa w przeróbce, czy to bardziej skomplikowana sprawa? Silniki są te same co w modelach na prąd stały?
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#35
Mam do Was małą prośbę.
Czy ma ktoś z Was może zdjęcia lokomotywy E71 (którykolwiek numer) z byłych kolei śląskich?
Model jaki kupiłem, firmy Roco, jednak ma nie taki przydział jaki mnie interesuje. Mam teraz dwa wyjścia. Albo sprzedać model, jako nie pasujący do kolekcji, albo przerobić na egzemplarz pracujący na śląsku. Jednak nie posiadam ani jednego zdjęcia takiej maszyny. Stąd moja prośba.
Maverick33, może w Twojej książce jest zdjęcie tej maszyny?
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#37
Misiek, dziękuję, ale to zdjęcie mam. Jednak nie wspominałem o tym, gdyż chyba nie jest to dokładnie oznakowanie takie, jakie występowało na śląsku. Chociaż mogę się mylić.
To zdjęcie zresztą jest jedynym zdjęciem oryginału jakie udało mi się znaleźć w ogóle, ale właśnie nie mam pewności czy na pewno przedstawia maszynę z terenów śląska.
Znalazłem też zdjęcie przerobionego modelu Roco, ale nie wiem czy konwersja była wykonywana zgodnie z rzeczywistością.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
#39
ministerek, dzięki. Zdjęcie super.
Ale to może nie być wygląd jednej z maszyn eksploatowanych na śląsku, gdyż ta ma numer 32, a na śląsku były od numeru 11 do 16.
 

Podobne wątki