• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Podział epok PKP uwzględniający istotne historyczne zmiany

OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#41
Epoka IVD/E 1985 - VIII 1988
- wagony osobowe z nowym schematem oznaczeń.
Tak to bardzo ważne uzupełnienie ! (y)
Przyznam się że ten mój pierwszy post z roboczą wersją podziału podokresów napisałem z kopyta tak od ręki i pominąłem te istotne zmiany w 1985.
Świetnie że Kolega to tak szybko skorygował !

Pomału wspólnie wszyscy dopracujemy ten nowy podział .

Proponuję Ostrów Wielkopolski na spotkanie na udeptanej ziemi.
Kto "pobiedid" będzie tu pisał dalej.
:D z 404W zawsze była, jest i będzie zawsze... narwana dyskusja ... przywykłem . ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#42
Koledzy, ledwo parę godzin, a już ponad dwie strony w wątku. Czy sądzicie, że poza kilkoma osobami, aktywnie się tu udzielającymi, ktokolwiek inny coś z tej dyskusji zrozumie? To po pierwsze, a po drugie, to tak, jak wcześniej napisałem, proponuję uszanować epoki i okresy ustalone w normie NEM 825 PL, a ewentualnie dokonywać dalszego, bardziej szczegółowego podziału. Do oznaczenia tych dodatkowych podziałów nie należy używać tych samych cyfr czy liter, które już są w normie NEM. Rozróżnianie między dużą a małą literą prowadzi tylko do nieporozumień, czego przykład mamy już tu:
Nie III b z normy NEM tylko III B 1 ... nie widzisz dużej litery ?
Ale uważam, że koniecznie należy pozostawić podział zgodny z NEM, nawet, jeśli uważamy, że podział ten nie jest idealny. Jeżeli wg NEM epoka IIIb obejmuje okres od 1951 do 1956, tak należy zostawić, a ewentualnie tylko podzielić ten okres na podokresy, np. IIIb1, IIIb2 itd. Inaczej wprowadzimy bałagan i źródło nieporozumień. Przypomnę, że według NEM w Polsce są następujące epoki:

Epoka I - 1842-1918
Ia - 1842-1871​
Ib - 1871-1918​
Epoka II - 1918-1945
IIa - 1918-1926​
IIb - 1926-1939​
IIc - 1939-1945​
Epoka III - 1945-1968
IIIa - 1945-1951​
IIIb - 1951-1956​
IIIc - 1956-1968​
Epoka IV - 1968-1989
IVa - 1968-1974​
IVb - 1974-1980​
IVc - 1980-1989​
Epoka V - 1989-...
Va - 1989-2001​
Va - 2001-...​

Proszę zauważyć, że NEM 825 PL nie określa epoki VI. O ile wiem, norma nie została do dziś uaktualniona, więc w tym zakresie mamy dowolność. Jeżeli jest inaczej, będę wdzięczny za poprawienie.

Co do okresów przejściowych, to zawsze przy zmianie systemu oznaczeń był pewien czas, gdy można było zobaczyć i stare, i nowe oznaczenia. Ustalanie dla takiego czasu epoki (podepoki, okresu) "przejściowej" nie ma moim zdaniem sensu.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#43
Tak to bardzo ważne uzupełnienie ! (y)
Przyznam się że ten mój pierwszy post z roboczą wersją podziału podokresów napisałem z kopyta tak od ręki i pominąłem te istotne zmiany w 1985.
Świetnie że Kolega to tak szybko skorygował !

Pomału wspólnie wszyscy dopracujemy ten nowy podział .



:D z 404W zawsze była, jest i będzie zawsze... narwana dyskusja ... przywykłem . ;)
Czyli tradycyjnie "Z KOPYTA". Wersja ta już był z rok temu, i wydawało się, że Drakuli już wytłumaczyliśmy te bzdury. Ale jak widać albo jest problem z czytaniem cudzych postów albo z pamiecią.
Tak samo jakby Drakula czytał cudze posty, to by wiedział, że już od początku istnienia polskiej normy NEM, zwracałem uwagę, że wymaga doprecyzowania na podokresy w IIIc, bo przyznam, że dynamiki zmian malowań i znakowań po 2005 nie ogarniam.
 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#44
proponuję uszanować epoki i okresy ustalone w normie NEM 825 PL, a ewentualnie dokonywać dalszego, bardziej szczegółowego podziału.

Ale przecież tu nie chodzi o zmianę normy NEM odnośnie ustalonych epok i okresów ...
Tu chodzi o ( wstępnie pomocniczy )
PODZIAŁ EPOK III - IV - V - VI PKP
UWZGLĘDNIAJĄCY ISTOTNE HISTORYCZNE ZMIANY W POPRAWNOŚCI ZESTAWIANIA SKŁADÓW Z WAGONÓW REPREZENTUJĄCYCH SĄSIEDNIE PODOKRESY . ( Których nie uwzględnia Norma NEM ! )


To po pierwsze ...
Po drugie ...


Wyznaczenie początku okresu epoki IIIc w roku 1956 jest wręcz rażącym absurdem w podziale PKP .
To jest rażąco nie logiczne mieć wagony z godłem państwowym w epoce IIIa i IIIb oraz szczątkowo w IIIc !

Tak ważne wydarzenie jak likwidacja godła panstwowego obecnego od epoki IIa wymaga przynajmniej wyróżnienia okresu !


Wyznaczenie początku epoki Va w 1989 r jest absurdem w podziale PKP . Co się wydarzyło ? Okrągły stół ?!
Podobnie jak kolejnym absurdem wyznaczenie jej końca w roku 2001 ... ?
Co się wydarzyło w schemacie oznaczeń czy malowania na PKP ? Nic !



Dlatego logiczne uprządkowanie w okresów epok w oparciu o NEM w przypadku PKP jest nie możliwe i szkodliwie mylące.
Co oczywiście nie przeszkadza żeby osoby kurczowo trzymajace się tego "podziału" trzymały się go nadal , ich wybór.
Podobnie jak kolega Tomasz ( 404W ) który od wczoraj nie schodzi z wątku ! i zielenieje na myśl o pomocniczym


PODZIALE EPOK III - IV - V - VI PKP
UWZGLĘDNIAJĄCYM ISTOTNE HISTORYCZNE ZMIANY W POPRAWNOŚCI ZESTAWIANIA SKŁADÓW Z WAGONÓW REPREZENTUJĄCYCH SĄSIEDNIE PODOKRESY . ( Których nie uwzględnia Norma NEM ! )


A to że ta słuszna idea dotrze na początku tylko do bardziej wymagających i powoli do pozostałych ostatecznie zastępując i odsyłając podział epok i okresów NEM do lamusa rzeczy zbędnych :eek: ... to tylko kwestia czasu i nagłośnienia :)

Z tym - po uzgodnieniu wersji ostatecznej m.in dzięki Tomaszowi ( 404W ) i Koledze "andrzejm" i innym kolegom wnoszacąm dane co do epok V i VI - nie będzie najmniejszego problemu w dobie internetu , skrzynek mailowych i tutejszego forum .
Jestem pewny ostatecznego trumfu tego prawdziwego polskiego podziału epok i okresów PKP nad gniotem NEM i flanelowymi koszulami ...




Wersja ta już był z rok temu,
Nie ! Rok temu była inna wersja ale jeszcze uproszczona ...To Ty nie czytasz ze zrozumieniem.
Ale dobrze że chociaż w tym się zgadzasz , jak sam piszesz : "zwracałem uwagę, że wymaga doprecyzowania na podokresy w IIIc, bo przyznam, że dynamiki zmian malowań i znakowań po 2005 nie ogarniam"
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#45
II Wersja Robocza Zaktualizowana .


PODZIAŁ EPOK III - IV - V PKP .
UWZGLĘDNIAJĄCY ISTOTNE HISTORYCZNE ZMIANY W POPRAWNOŚCI ZESTAWIANIA SKŁADÓW Z WAGONÓW REPREZENTUJĄCYCH SĄSIEDNIE PODOKRESY .
( Których nie uwzględnia Norma NEM ! )


Gdzie liczba rzymska oznacza epokę - II , III , IV , V , VI,
Litera duża okres A, B , C ...
Cyfra arabska podokres 1 , 2 , 3 ...



Na czerwono cechy nowe charakterystyczne dla danej podepoki.

EPOKA III A 1
1945 - 1950
- Wagony osobowe z orłem Klasy 1 , 2 , 3 .
- Wagony towarowe z "0" na początku numeru w kolorze czerwieni tlenkowej . Przedwojenny schemat opisowy wagonu.


EPOKA III A 2
1951-1956
- Wagony osobowe z orłem Klasy 1 , 2 , 3 .
- Wagony towarowe . Zmiana schematu opisowego z użyciem piktogramów .
Rozpowszechnianie się na początku podokresu i zanik pod koniec podokresu wagonów towarowych w kolorze szarym .


EPOKA III A 3
1957 - 1958
- Wagony osobowe z orłem Klasy 1 , 2 . Zlikwidowana klasa 3 .
- Wagony towarowe tylko w kolorze czerwieni tlenkowej . Likwidacja "0" na początku numeru .
Nieobecność wagonów towarowych w kolorze szarym .


EPOKA III B 1
1958 - 1959
- Wagony osobowe
bez orła. Nowe rozmieszczenie oznakowań wagonów pasażerskich .
-
Wagony towarowe bez orła . Z manierycznymi/wydłużonymi literami "PKP"

EPOKA III B 2
1960 - 1967
- Wagony osobowe bez zmian .
- Wagony towarowe z normalnym krojem liter "PKP"


EPOKA III B 2 / IV A PRZEJŚCIOWA .
1968 - 1969
- Wagony osobowe obecne do końca okresu przejściowego ze schematem oznaczeń z podokresu III B 2 na podstawie Zarządzenia .
Nowy schemat oznaczeń z cyfra samokontroli UIC .
- Wagony towarowe obecne ze schematem oznaczeń z podokresu III B 2 na podstawie Zarządzenia .
Nowy schemat oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC , z zachowaniem Kodu Literowego z podokresu III B 2 .


EPOKA IV A
1970 - 1974
- Wagony osobowe ze schematem oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC . Brak wagonów ze schematem oznaczeń z podokresu III B 2.
- Wagony towarowe ze schematem oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC , z zachowaniem w nawiasie Kodu Literowego z podokresu III B 2 .
Brak wagonów ze schematem oznaczeń z podokresu III B 2.


EPOKA IV B
1975 - 1979
- Wagony osobowe ze schematem oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC .
- Wagony towarowe ze schematem oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC , bez Kodu Literowego z podokresu III B 2 .


EPOKA IV C 1
1980 - 1984
- Wagony osobowe z
nowym schematem oznaczeń .
- Wagony towarowe z
nowym schematem oznaczeń .

EPOKA IV C 2
1985 - VII 1988
-
Wagony osobowe z
nowym schematem oznaczeń .
- Wagony towarowe bez zmian .


EPOKA IV C 3
VIII 1988 - 1991
- Lokomotywy elektryczne i elektryczno-spalinowe z żółtym przodem .
- Wagony osobowe bez zmian .
- Wagony towarowe bez zmian .


EPOKA V A
1992 - 1994
- Wagony osobowe zmiana schematu malowania
- Wagony towarowe bez zmian


EPOKA V B
1995 - ...... ?
- Wagony osobowe ............. ?
- Wagony towarowe z nowym schematem oznaczeń .



PS . Powyższy podział jest wersją roboczą , ale wyróżniającą historyczne 11 ! podokresów w epokach III i IV .
W przeciwienstwie do NEM który wskazuje tylko na 5 . Co jest rażącym uproszczeniem !

Zachęcam do MERYTORYCZNYCH uzupełnień , uwag które umożliwią ewentualna korektę podziału .
Oraz pozwolą usystematyzować kolejne V i VI epokę .
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#46
Ja bym jednak epokę IV zamknął w 1989 roku. Wydaje mi się, że główną podstawą wyznaczenia V epoki były zmiany polityczne. Poza jednym, bardzo istotnym faktem - "żółte czoła". Nie pamiętam tamtych lat, jednak z tysięcy obejrzanych zdjęć wynika, że w 1990 roku nie było na szlaku żadnej lokomotywy bez nowego malowania. Dlatego niedopuszczalne jest zastosowanie lokomotywy bez tej zmiany, w realiach od 1990 roku i tym samym jest to dość kategoryczna granica epok. Tu nawet nie można mówić o jakimś stanie przejściowym, bo był to proceder natychmiastowy.

Ja bym jeszcze tylko prosił o opis przy podziale na czym polegały zmiany oznaczeń wagonów towarowych i osobowych. Bo na przykład nie mam pojęcia na czym polegała ta z 1995 roku.

Acha. Jeszcze jedna rzecz. Ktoś tu napisał, że granice epok wyznacza NEM, natomiast granice podokresów pozostawione są jako sprawa "wewnętrzna". To dlaczego Niemcom IV epoka zaczyna się w 1965 roku a Francuzom w 1971? 6 lat różnicy !!!
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#47
Ale przecież tu nie chodzi o zmianę normy NEM odnośnie ustalonych epok i okresów ...
Jak to "nie chodzi", skoro w proponowanym podziale w ogóle nie ma epoki IIIc (nieważne, czy pisane małą, czy wielką literą)? I właśnie dlatego dla mnie ten nowy podział jest nie do przyjęcia, niezależnie od jakichkolwiek "logicznych" powodów.
Wyznaczenie początku okresu epoki IIIc w roku 1956 jest wręcz rażącym absurdem w podziale PKP .
To jest rażąco nie logiczne mieć wagony z godłem państwowym w epoce IIIa i IIIb oraz szczątkowo w IIIc !

Tak ważne wydarzenie jak likwidacja godła panstwowego obecnego od epoki IIa wymaga przynajmniej wyróżnienia okresu !
To w epoce IIIc można wyróżnić okres IIIc1 (w którym jeszcze orły na niektórych wagonach wciąż były), a nie bezsensownie całkowicie likwidować okres IIIc. Takich przykładów jest więcej.
Wyznaczenie początku epoki Va w 1989 r jest absurdem w podziale PKP . Co się wydarzyło ? Okrągły stół ?!
Podobnie jak kolejnym absurdem wyznaczenie jej końca w roku 2001 ... ?
Co się wydarzyło w schemacie oznaczeń czy malowania na PKP ? Nic !
Można przyjąć, że od początku 1990 roku nie było już lokomotyw bez żółtego czoła. Rozporządzenie wprowadzono pod koniec 1988 roku, a realizacja była dość szybka, więc tu akurat zgadzam się z kolegą DieselPower:
Ja bym jednak epokę IV zamknął w 1989 roku. Wydaje mi się, że główną podstawą wyznaczenia V epoki były zmiany polityczne. Poza jednym, bardzo istotnym faktem - "żółte czoła". Nie pamiętam tamtych lat, jednak z tysięcy obejrzanych zdjęć wynika, że w 1990 roku nie było na szlaku żadnej lokomotywy bez nowego malowania.
Podział, zaproponowany wyżej przez kolegę DRACULĘ, nie jest więc uszczegółowieniem podziału wg NEM, a nową klasyfikacją, tylko do pewnego stopnia uwzględniającą normę NEM 825 PL. Ale róbcie sobie co chcecie, ja nie będę o to walczył. Uważam tylko, że to wprowadzi jeszcze większy bałagan.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#48
Może należało by opracować coś w rodzaju chronologii zdarzeń. Całkowice bez odnoszenia się lub tworzenia nowych epok czy pod-epok lub pod-pod-epok.
Każdy by wiedział jak po kolei dokonywały się zmiany i w jakim okresie może wykorzystać posiadany przez siebie model, który będzie miał takie a nie inne oznaczenia oraz będzie wiedział, z jakim wagonem, w jakich oznaczeniach, malowaniu itp. absolutnie tego wagonu zestawić mógł nie będzie.
 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#49
Problem polega na tym że niektórym nie może się pomieścić w głowie ca.20 podokresów w 4 epokach III,IV,V,VI które wyznaczają przecież aż 65 letni ! czasookres PKP . W dodatku zgodnych z historyczną rzeczywistością i absolutnie porządkujących raz na zawsze temat.
Kurczowo się trzymając anachronizmu nie wytrzymującego historycznej RZECZYWISTOŚCI - jakim jest norma epok NEM kompletnie ignorująca istotne fakty na PKP . To jest obca klasyfikacja ...
Ba ! sami piszą że NEM jest zgodne z interesem europejskich producentów modeli podajac to jako argument !



Uważam tylko, że to wprowadzi jeszcze większy bałagan.
Jest dokładnie odwrotnie bałagan jest teraz z powodu wciskania na siłę systematyki epok PKP w normę epokową NEM !
Czy nie widzicie mnożących się pytań i dyskusji od lat ?


Przecież nikt nie musi polskiej klasyfikacji znać na pamięć ... jest od tego notatnik , ofoliowana kartka papieru , zakładka w komputerze ...
I zawsze decydować będzie naniesiona na modelu REWIZJA ... bez względu na to jaką "NEM-owską epokę" zaznaczy producent .
Obce normy NEM nie są świętymi kanonami obowiązującymi nas na zawsze ...
Chodzi o dopracowaną w szczegółach systematykę ... która już się spotkała z atakami agresji , wyśmiewaniem , drwinami .
Jaki jest tego powód ? Ujawniony stan psychiczny co po niektórych kolegów . Ale to nic nowego na tym forum ... ;)


Ja bym jeszcze tylko prosił o opis przy podziale na czym polegały zmiany oznaczeń wagonów towarowych i osobowych. Bo na przykład nie mam pojęcia na czym polegała ta z 1995 roku.
To jest dalsza robota taki dokładny opis zmian w opisie czy malowaniu ...
Natomiast II wersja robocza pozwala już na szczegółowe odnalezienie się w czasoprzestrzeni danego modelu znając tylko jego rewizję !







 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#50
II Wersja Robocza Zaktualizowana .


PODZIAŁ EPOK III - IV - V PKP .
UWZGLĘDNIAJĄCY ISTOTNE HISTORYCZNE ZMIANY W POPRAWNOŚCI ZESTAWIANIA SKŁADÓW Z WAGONÓW REPREZENTUJĄCYCH SĄSIEDNIE PODOKRESY .
( Których nie uwzględnia Norma NEM ! )


Gdzie liczba rzymska oznacza epokę - II , III , IV , V , VI,
Litera duża okres A, B , C ...
Cyfra arabska podokres 1 , 2 , 3 ...



Na czerwono cechy nowe charakterystyczne dla danej podepoki.

EPOKA III A 1
1945 - 1950
- Wagony osobowe z orłem Klasy 1 , 2 , 3 .
- Wagony towarowe z "0" na początku numeru w kolorze czerwieni tlenkowej . Przedwojenny schemat opisowy wagonu.


EPOKA III A 2
1951-1956
- Wagony osobowe z orłem Klasy 1 , 2 , 3 .
- Wagony towarowe . Zmiana schematu opisowego z użyciem piktogramów .
Rozpowszechnianie się na początku podokresu i zanik pod koniec podokresu wagonów towarowych w kolorze szarym .


EPOKA III A 3
1957 - 1958
- Wagony osobowe z orłem Klasy 1 , 2 . Zlikwidowana klasa 3 .
- Wagony towarowe tylko w kolorze czerwieni tlenkowej . Likwidacja "0" na początku numeru .
Nieobecność wagonów towarowych w kolorze szarym .


EPOKA III B 1
1958 - 1959
- Wagony osobowe
bez orła. Nowe rozmieszczenie oznakowań wagonów pasażerskich .
-
Wagony towarowe bez orła . Z manierycznymi/wydłużonymi literami "PKP"

EPOKA III B 2
1960 - 1967
- Wagony osobowe bez zmian .
- Wagony towarowe z normalnym krojem liter "PKP"


EPOKA III B 2 / IV A PRZEJŚCIOWA .
1968 - 1969
- Wagony osobowe obecne do końca okresu przejściowego ze schematem oznaczeń z podokresu III B 2 na podstawie Zarządzenia .
Nowy schemat oznaczeń z cyfra samokontroli UIC .
- Wagony towarowe obecne ze schematem oznaczeń z podokresu III B 2 na podstawie Zarządzenia .
Nowy schemat oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC , z zachowaniem Kodu Literowego z podokresu III B 2 .


EPOKA IV A
1970 - 1974
- Wagony osobowe ze schematem oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC . Brak wagonów ze schematem oznaczeń z podokresu III B 2.
- Wagony towarowe ze schematem oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC , z zachowaniem w nawiasie Kodu Literowego z podokresu III B 2 .
Brak wagonów ze schematem oznaczeń z podokresu III B 2.


EPOKA IV B
1975 - 1979
- Wagony osobowe ze schematem oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC .
- Wagony towarowe ze schematem oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC , bez Kodu Literowego z podokresu III B 2 .


EPOKA IV C 1
1980 - 1984
- Wagony osobowe z
nowym schematem oznaczeń .
- Wagony towarowe z
nowym schematem oznaczeń .

EPOKA IV C 2
1985 - VII 1988
-
Wagony osobowe z
nowym schematem oznaczeń .
- Wagony towarowe bez zmian .


EPOKA IV C 3
VIII 1988 - 1991
- Lokomotywy elektryczne i elektryczno-spalinowe z żółtym przodem .
- Wagony osobowe bez zmian .
- Wagony towarowe bez zmian .


EPOKA V A
1992 - 1994
- Wagony osobowe zmiana schematu malowania
- Wagony towarowe bez zmian


EPOKA V B
1995 - ...... ?
- Wagony osobowe ............. ?
- Wagony towarowe z nowym schematem oznaczeń .



PS . Powyższy podział jest wersją roboczą , ale wyróżniającą historyczne 11 ! podokresów w epokach III i IV .
W przeciwienstwie do NEM który wskazuje tylko na 5 . Co jest rażącym uproszczeniem !

Zachęcam do MERYTORYCZNYCH uzupełnień , uwag które umożliwią ewentualna korektę podziału .
Oraz pozwolą usystematyzować kolejne V i VI epokę .
Coś mi tu nie pasuje...

DRAC.jpg


PS... Idąc tym tropem ja się skupiam teraz w zasadzie tylko na IV C 2.
 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#51
... Idąc tym tropem ja się skupiam teraz w zasadzie tylko na IV C 2.
I to jest clue , meritum sprawy ... przekładające się na : obecność - obok szarych i gładkich - wagonów osobowych z dachami oliwkowymi i ryflowanymi w towarzystwie ... obecnych dopiero w tym okresie czechosłowackich węglarek C462W nie tak dawno wypuszczonych przez Roco dla PMR .
+ oczywiście słuszna korekta co do zmiany oznaczeń wag.osob . z IV C 1 na IV C 2 ! (y)
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#52
I to jest clue , meritum sprawy ... przekładające się na : obecność - obok szarych i gładkich - wagonów osobowych z dachami oliwkowymi i ryflowanymi w towarzystwie ... obecnych dopiero w tym okresie czechosłowackich węglarek C462W nie tak dawno wypuszczonych przez Roco dla PMR .
Właśnie ta myśl mi przyswiecala... :) a wspomniane węglarki zakupiłem ostatnio na alledrogo... Nie żałuję. Przydałoby się tylko ich więcej.
 

Przemek Kamiński

Znany użytkownik
Reakcje
421 3 0
#53
Wracając do "0" przed numerem w wagonach towarowych w początkowym okresie III epoki 1945 - 1951 ? 1956 ? .
Otóż jedną z pierwszy miniedycji Dracula Waggon Industrie były 4 wagony Kdt ex Bremen Roco.
Z tego co pamiętam z przed 15 laty wtedy wyniknęła kwestia "0" w numeracji w ustaleniach z twórcą dokumentacji K.Kojem.
Z tego epizodu kojarzę info o roku 1951 jako pierwszy rok zniknięcia "0" na wag.tow.


Zamieszam link do Kdt z orłem i z widocznym barakiem "0", z wyraźnym tuż powojennym pierwszym schematem oznaczeń wagonów towarowych z epoki IIIa NEM czy proponowanej przeze mnie III A 1 .
W opisie aukcji stoi ze znakiem zapytania : Roco/Parowozik ?


Seria pojazdu Kdt
EpokaIIIProducent Roco
Numer katalogowy 44169
Rok produkcji 2005
Zarząd kolei PKP
Numer inwentarzowy 122 007


Biorąc pod uwagę rok emisji 2005 , śmiem twierdzić że jest to konwersja Dracula Wagg.-Ind .
Tak czy siak czy to robota Parowozik czy D.W-I. to dokumentację podawał K.Koj.


Co wyjaśnia pochodzenie tezy o roku 1951 jako o pierwszym bez "0" .
Nowsze ustalenia PMR K.Koj mogą dowodzić roku 1956 .



Nie wiem jak długo będzie działał link do tego zdjęcia
https://archiwum.allegro.pl/oferta/roco-parowozik-44169-wagon-kryty-kdt-122-007-pkp-i6691069234.html
To jest moja aukcja ze złym opisem. To było wykonanie DRACULA-Industrie. Jeden z dwóch wagonów w opakowaniu.
Kolego Dracula. Wstawiasz zdjęcie wagonu bardzo słabej jakości, to że ktoś sprzedający ten wagon napisał że jest wykonany przez Parowozik-Brawa nie znaczy że napisał prawdę, a jak jeszczę zobaczyłem miejsce sprzedaży Wrocław, to mnie więcej o opisie tego wagonu nie potrzeba wiedzieć. Brakuje mi jeszcze w tym opisie który wstawiłeś daty rewizji tego wagonu. Ja wstawiłem link do sklepu Loko Model, który ma w ofercie ten zestaw 15 wagonów z epoki IIIb, opracowanie opisów tych wagonów jak sam sklep piszę wykonał kolega Krzysztof Koj, może byś kolego odniósł się do poprawności opisów tych wydawanych wagonów, bo jakoś nie za bardzo chcesz to uczynić. I skoro masz kontakt z kolegą Krzysztofem Kojem, to zapytaj się może jego jak to z tym 0 powinno być. Piszesz kojarzę info o roku 1951 jako pierwszy rok zniknięcia 0 na wag. tow. Ale po co kojarzyć, skoro można zapytać się u żródła. Pamiętaj że pamięć bywa zawodna.
Tam w opisie jest data rewizji - 1949 rok.
 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#54
Korekta ! - podkreślenie textu .

EPOKA IV C 1
1980 - 1984
- Wagony osobowe bez zmian . Od 1983r litera "e".
- Wagony towarowe z
nowym schematem oznaczeń z "x".
UWAGA ! Wprowadzanie nowego schematu oznaczeń na wagonach towarowych zasadniczo ukończono dopiero w 1986r !



Uzupełnienie zmian - na czerwono podkreślone, powiększone .


EPOKA III B 1
1958 - 1959
- Wagony osobowe
bez orła. Likwidacja "0" . Nowe rozmieszczenie oznakowań wagonów pasażerskich .
-
Wagony towarowe bez orła . Z manierycznymi/wydłużonymi literami "PKP"


EPOKA IV C 3
VIII 1988 - 1991
- Lokomotywy elektryczne i elektryczno-spalinowe z żółtym przodem .
- Wagony osobowe schemat oznaczeń bez zmian . Wagony w pociągach expresowych np."Lech","Warta","Górnik" ciemnoliwkowe z jasno kremowym pasem - z nowej produkcji oraz od V/VI 1988 po naprawach w Nowym Sączu. W takim schemacie pomalowano 1 szt "BAR".
- Wagony towarowe bez zmian
.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.012 28 1
#55
Może napiszę parę słów od siebie w tym temacie. Uważam pomysł rozpisania tych epok z podziałem na podokresy za dobry.
Polska Norma NEM ( jaką znamy do tej pory ) opisuje to zbyt ogólnikowo moim zdaniem.
Ważne jest wskazanie istotnych zmian w opisach taborowych - jak np. opisywane tutaj "0" w okresie ep.III.
Bo tak utworzona i zapisana uwzględniając podokresy norma raz ,że da wiedzę młodym adeptom sztuki modelarskiej czy też kolekcjonerom.
Jeżeli to miało by pomóc jak napisał Andrzej :

PODZIAŁ EPOK III - IV - V PKP .
UWZGLĘDNIAJĄCY ISTOTNE HISTORYCZNE ZMIANY W POPRAWNOŚCI ZESTAWIANIA SKŁADÓW Z WAGONÓW REPREZENTUJĄCYCH SĄSIEDNIE PODOKRESY . ( Których nie uwzględnia Norma NEM ! )


Jestem jak najbardziej za takim zapisem (y) Jest wiele takich niuansów w historii naszej kolei ,o których nie przeczytamy w książkach.

Jako ,że jestem najbardziej ukierunkowany pod względem modelarskim na okres epoki IV chciałbym zaproponować wpisy dotyczące wagonów osobowych ,których w obecnej (proponowanej wersji ) brakuje: (moje dopiski w kolorze niebieskim )

EPOKA IV A
1970 - 1974
- Wagony osobowe ze schematem oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC . Brak wagonów ze schematem oznaczeń z podokresu III B 2.
Nazwy stacji macierzystych na dolnym pasie wagonów w zapisie dwuwierszowym St , DOKP nanoszone kolorem kremowym.
Taki stan rzeczy miał miejsce do 1972 r. Był też okres przejściowy 1971-1972 gdzie zapis wykonywany był jak wyżej ale wpisany w
białym prostokącie. Od 1972 ciekawa sytuacja (stosowana równolegle ) gdzie wagony opuszczające zakłady ZNTK Opole miały już zapis w białym prostokącie o takim schemacie ( przykładowo Stacja Warszawa ) ale ZNTK N.Sącz i Łapy stosowały poprzedni dwuwierszowy
zapis !


Oznaczenie podziału przedziałów w formie pisemnej : "Dla palących" kolor kremowy w czerwonym prostokącie "Dla niepalących " kolor
czarny w białym prostokącie ( podobnie jak epoki wcześniejsze )


EPOKA IV B
1975 - 1979
- Wagony osobowe ze schematem oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC .

Tutaj pod koniec 1974 r a w zasadzie od początku 1975 roku zapis przydziału do stacji uległ kolejnej zmianie . W białym prostokącie ( lub rzadko kremowym ) nanoszono napis już zmieniony pisany literami dużymi czyli : Stacja WARSZAWA. Zostało to uregulowane normą BN z 1976 roku i tak jest stosowane po dzień dzisiejszy.
Dość istotne jest zapisanie w tym podokresie ,że od lat 1976-1977 zaczęto stosować powszechnie ( znane do dziś ) piktogramy
wydzielające przedziały dla palących i niepalących zastępując je wcześniejszymi literowymi zapisami.



Myślę ,że choć troszkę dołożyłem od siebie do tak ciekawego tematu.
Pozdrawiam serdecznie



 
Ostatnio edytowane:

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.469 12 6
#56
Tak sobie czytam te opisy dotyczące oznaczeń wagonów osobowych, to zadam takie pytanie do kolegów bardziej rozeznanych w tym temacie, od którego roku nastąpił całkowity zakaz palenia w wagonach osobowych na sieci PKP i zniknęły te piktogramy z wagonów?.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.012 28 1
#57
Myślę Janku ,że wyznaczyła to rządowa ustawa o zakazie palenia w miejscach publicznych i do tego zastosowano się w przewozach kolejowych.
Trzeba by odszukać w internecie od kiedy to obowiązuje - bo to wszakże czasy nam współczesne.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.012 28 1
#58
Chciałby jeszcze odnieść się do wagonów towarowych z ep. IV moim zdaniem szczegół istotny jeżeli już tu piszemy o tych zmianach

II Wersja Robocza Zaktualizowana

PODZIAŁ EPOK III - IV - V PKP .
UWZGLĘDNIAJĄCY ISTOTNE HISTORYCZNE ZMIANY W POPRAWNOŚCI ZESTAWIANIA SKŁADÓW Z WAGONÓW REPREZENTUJĄCYCH SĄSIEDNIE PODOKRESY . ( Których nie uwzględnia Norma NEM ! )


EPOKA IV B
1975 - 1979
- Wagony osobowe ze schematem oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC .
- Wagony towarowe ze schematem oznaczeń z cyfrą samokontroli UIC , bez Kodu Literowego z podokresu III B 2 .
Od końca roku 1975 a w zasadzie od początku 1976 r na wagonach towarowych znika zapis literowy mówiący o długości wagonu
czyli np."Dł. z zderz.11,74m" zastąpiony znakiem graficznym w który była wpisana długość wagonu.


Pozdrawiam serdecznie
 

Hydrus

Aktywny użytkownik
Reakcje
146 0 0
#59
od którego roku nastąpił całkowity zakaz palenia w wagonach osobowych na sieci PKP i zniknęły te piktogramy z wagonów?.
Ustawa weszła w życie 15.11.2010. Piktogramy nie zniknęły, tylko wszystkie przerobiono na "Dla niepalących", ale w jakim trybie i w jakim tempie - nie wiem.

Nawiasem, piktogramy "Dla niepalących" wyglądały inaczej w latach 80. - papieros przekreślony był na krzyż grubą, czerwoną linią, stylizowaną na maźniętą pędzlem, nie dochodziła ona do rogów piktogramu, a później (kiedy? ok. 2000?) weszła wersja w "nowoczesnej" stylistyce: papieros przekreślony jedną cienką, ukośną linią czerwoną od rogu do rogu piktogramu.
 
Ostatnio edytowane:

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#60
Dość istotne jest zapisanie w tym podokresie ,że od lat 1976-1977 zaczęto stosować powszechnie ( znane do dziś ) piktogramy
wydzielające przedziały dla palących i niepalących zastępując je wcześniejszymi literowymi zapisami.
Dość istotne jest zapisanie w tym podokresie ,że od lat 1976-1977 zaczęto stosować powszechnie ( znane do dziś ) piktogramy
wydzielające przedziały dla palących i niepalących zastępujące wcześniej stosowane literowe zapisy.


Tak chyba lepiej brzmi...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 64
Tabor 9
Tabor 15
Tabor 3
Tabor 1

Podobne wątki