• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Podział epok PKP uwzględniający istotne historyczne zmiany

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.472 12 6
#21
To jaka jest prawda historyczna z tym 0 przed numerem wagonu, kolego Dracula, chwaliłeś się że masz kontakt z kolegą Krzysztofem Kojem. Porozum się więc z nim i przekaż nam informację o tym nieszczęsnym 0, która wersja daty usunięcia tego 0 z numeru wagonu jest prawdziwa. Na koniec wklejam reklamę wypustu wagonów towarowych z epoki IIIb sygnowaną przez sklep Loko-Model z Warszawy. https://www.lokomodel.pl/index.php?route=product/product&path=9_199&product_id=9279
 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#22
@DRACULA tak podpierasz się tym Panem Kojem na każdym kroku swojej rewolucji, że wychodzi z tego że Ty robisz sobie rewolucję w epokach, a jednocześnie w razie czego to Ty robisz tylko modele, a co złego to Koj.
Ostatnio rozmawiałem z Panem Krzysztofem i chwilowo ma inne priorytety i nie są to porządki z epokami.
Cała ta sytuacja dowodzi tylko że jest za dobrze w tym półświadku.
I niektórzy zamiast robić całkiem zgrabne modele wagonów, to chyba z nudów kreują się na "guru" tego hobby podpierając się, a to Panem Kojem, a to Panem Carstensem, w gruncie rzeczy sami nie wiele wiedząc.
;)
Opieram się na K.Koj i S.Carstens na zasadzie naukowego autorytetu ponieważ obaj mają za sobą dziesięciolecia pracy w temacie oznaczeń i budowy konstrukcji wagonów . A także co bardzo ważne ! Kwerendy w wielu archiwach , w tym i już nie istniejacych jak polskie archiwa zakładowe.

To źle wg.Ciebie ?
Powinienem wywarzać otwarte drzwi ... ? Weź się zastanów chłopie.


Czasem zastanawiam się skąd tyle wzajemnych podejrzeń ? O chęć bycia guru , wyrocznią ...
Czytałeś tak na spokój roboczą propozycje nowego podziału i uwzględnione istotne zmiany ... ?
Przeleciałeś tylko okiem


Po za tym niech ktoś zróbi ten podział lepiej .
Tylko obawiam się że ten roboczy podział jednak uświadamia coś poniektórym ... i jest problem !
A było tak łatwo III a b c ... i ... IV a b ;)


 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#23
404W Tomasz Czapik ! :

1951-1956 to nie tylko kwestia szarego koloru, ale głównie zmiany oznaczenia wagonów seriami i napisami eksploatacyjnymi w stosunku do okresu wcześniejszego ( ... )



Świetnie ! Pogłębiasz podział między podokresem .... (y)

58-59 od kolejnych lat różni się tylko krojem liter PKP, więc wystarczy oznaczyć jako podpodepokę - np. 3c.2. Widzisz różnicę?
Ha ! Ha ! Ha !
A jednak ! Jest nowa podepoka ! :D

Tylko że nie proponowana przeze mnie III B 1 ... tylko proponowana przez Ciebie 3c.2.
Koń na trzech nogach by się z Ciebie uśmiał .... :LOL:
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.472 12 6
#24
Kolego Dracula. Sam napisałeś że czerpiesz wiedzę od kolegi Krzysztofa Koja, podałem Ci opracowane przez niego oznaczenia wagonów które sprzedaje sklep Loko Model z lat 1952-57, widać na nich 0 przed numerem wagonu a TY dalej idziesz w zaparte i jak sam to napisałeś wywarzasz otwarte drzwi, jeżeli się pomyliłeś to się do tego przyznaj. Nikt nie jest nieomylny.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#25
Dlaczego tyle jest emocji związanych z tym zagadnieniem. Przecież to tylko próba wyodrębnienia historycznych zdarzeń i zmian, jakie miały miejsce na kolei.
 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#26
Kolego Dracula. Sam napisałeś że czerpiesz wiedzę od kolegi Krzysztofa Koja, podałem Ci opracowane przez niego oznaczenia wagonów które sprzedaje sklep Loko Model z lat 1952-57, widać na nich 0 przed numerem wagonu a TY dalej idziesz w zaparte i jak sam to napisałeś wywarzasz otwarte drzwi, jeżeli się pomyliłeś to się do tego przyznaj. Nikt nie jest nieomylny.
Zachęcam Kolegę do zapoznania sie z moimi dzisiejszymi wcześniejszymi 4 wpisami ( poniżej ) odnośnie datowania "0" ...
Zanim Kolega postawi tezy w swoim poście zaznaczone na czerwono ..
. :D

Dracula :
"Powyższy podział jest wersją roboczą (...)
Zachęcam do MERYTORYCZNYCH uzupełnień , uwag które umożliwią ewentualna korektę podziału


Jestem o tyle pewien że przez kilka lat konkretnie w I dziesięcioleciu XXIw kilkakrotnie w rozmowach telefonicznych K.Koj taką informację mi podawał - rok 1951 jako pierwszy bez "0" na początku numerów wagonów towarowych .
Oczywiście K.Koj mógł w ostatnich latach coś nowego ustalić ...


Jeszcze raz powtarzam to jest info z przed wielu lat od K.Koj ! To był taki fakt , taka informacja .
I nie mam nic przeciwko korekcie że "0" było aż do 1956r także na wagonach towarowych .


Ale jeszcze raz powtarzam , jest zdjęcie / materiały filmowe jak stwierdza 404W , jest zaktualizowana po latach opinia K.Koj czy kogoś innego ...
Nie ma sprawy Ciach ! i wnosimy poprawkę do zapisu o "0" w numeracji wagonów towarowych ! "
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.472 12 6
#27
Kolego DieselPower, to przecież kolega Dracula utworzył ten wątek i napisał o [ poprawności zestawienia składów z wagonów ], ja zbieram III epokę z orzełkiem, ale lata 1951- 1957 i interesuje mnie to czy to 0 było umieszczane przed numerem wagonu na wagonach towarowych, czy też nie. Przecież sam napisałeś że ta incjatywa jest wspaniała dla tych którzy przykładają duża wagę dla prawdy historycznej. A ja chciałbym się właśnie dowiedzieć o tej prawdzie historycznej odnośnie tego 0. I będę drążył ten temat do wyjaśnienia. Po to jest forum abyśmy wymieniali się informacjami, ale sprawdzonymi. Edytuję mój wpis, kolego Dracula, podałem Ci opracowanie kolegi Krzysztofa Koja dla skepu Loko-Model, nie odniosłeś się do tej informacji a Sam napisałeś [ jest zaktualizowana po latach opinia K.Koj ] nie ma sprawy i wnosimy poprawkę do zapisu o 0 w numeracji wagonów towarowych .Czego jeszcze Kolego Ci potrzeba byś przyznał że jednak to 0 na wagonach towarowych jednak w tych latach było umieszczane.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#28
Dlaczego tyle jest emocji związanych z tym zagadnieniem. Przecież to tylko próba wyodrębnienia historycznych zdarzeń i zmian, jakie miały miejsce na kolei.
... tak było od poczatku jeszcze na forum Martel 17 lat temu , jest i będzie do końca na tym forum ...
Zagadnienie dla psychologa ? psychiatry ? :rolleyes:
I zazwyczaj w tonie pretensji i posądzeń te same osoby ...

Ja się na to uodporniłem ...
Ale znam wielu którzy wręcz boja się tego forum i tylko je czytają. :podstepny:
I to faceci po 40lat i więcej lat ...


Dlatego napisałem ...

Powyższy podział jest wersją roboczą (... )
Zachęcam do MERYTORYCZNYCH uzupełnień , uwag które umożliwią ewentualna korektę podziału .

Wiedząc że i tak ... będzie jak zawsze ...:giggle:
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#29
Wracając do "0" przed numerem w wagonach towarowych w początkowym okresie III epoki 1945 - 1951 ? 1956 ? .
Otóż jedną z pierwszy miniedycji Dracula Waggon Industrie były 4 wagony Kdt ex Bremen Roco.
Z tego co pamiętam z przed 15 laty wtedy wyniknęła kwestia "0" w numeracji w ustaleniach z twórcą dokumentacji K.Kojem.
Z tego epizodu kojarzę info o roku 1951 jako pierwszy rok zniknięcia "0" na wag.tow.


Zamieszam link do Kdt z orłem i z widocznym barakiem "0", z wyraźnym tuż powojennym pierwszym schematem oznaczeń wagonów towarowych z epoki IIIa NEM czy proponowanej przeze mnie III A 1 .
W opisie aukcji stoi ze znakiem zapytania : Roco/Parowozik ?


Seria pojazdu Kdt
EpokaIIIProducent Roco
Numer katalogowy 44169
Rok produkcji 2005
Zarząd kolei PKP
Numer inwentarzowy 122 007


Biorąc pod uwagę rok emisji 2005 , śmiem twierdzić że jest to konwersja Dracula Wagg.-Ind .
Tak czy siak czy to robota Parowozik czy D.W-I. to dokumentację podawał K.Koj.


Co wyjaśnia pochodzenie tezy o roku 1951 jako o pierwszym bez "0" .
Nowsze ustalenia PMR K.Koj mogą dowodzić roku 1956 .



Nie wiem jak długo będzie działał link do tego zdjęcia
https://archiwum.allegro.pl/oferta/roco-parowozik-44169-wagon-kryty-kdt-122-007-pkp-i6691069234.html
 
Ostatnio edytowane:

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.472 12 6
#30
Kolego Dracula. Wstawiasz zdjęcie wagonu bardzo słabej jakości, to że ktoś sprzedający ten wagon napisał że jest wykonany przez Parowozik-Brawa nie znaczy że napisał prawdę, a jak jeszczę zobaczyłem miejsce sprzedaży Wrocław, to mnie więcej o opisie tego wagonu nie potrzeba wiedzieć. Brakuje mi jeszcze w tym opisie który wstawiłeś daty rewizji tego wagonu. Ja wstawiłem link do sklepu Loko Model, który ma w ofercie ten zestaw 15 wagonów z epoki IIIb, opracowanie opisów tych wagonów jak sam sklep piszę wykonał kolega Krzysztof Koj, może byś kolego odniósł się do poprawności opisów tych wydawanych wagonów, bo jakoś nie za bardzo chcesz to uczynić. I skoro masz kontakt z kolegą Krzysztofem Kojem, to zapytaj się może jego jak to z tym 0 powinno być. Piszesz kojarzę info o roku 1951 jako pierwszy rok zniknięcia 0 na wag. tow. Ale po co kojarzyć, skoro można zapytać się u żródła. Pamiętaj że pamięć bywa zawodna.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#31
404W Tomasz Czapik ! :

1951-1956 to nie tylko kwestia szarego koloru, ale głównie zmiany oznaczenia wagonów seriami i napisami eksploatacyjnymi w stosunku do okresu wcześniejszego ( ... )



Świetnie ! Pogłębiasz podział między podokresem .... (y)



Ha ! Ha ! Ha !
A jednak ! Jest nowa podepoka ! :D

Tylko że nie proponowana przeze mnie III B 1 ... tylko proponowana przez Ciebie 3c.2.
Koń na trzech nogach by się z Ciebie uśmiał .... :LOL:
No cóż albo nie rozumiesz tego co piszę, albo idziesz w zaparte. W najlepszym razie piszesz tak chaotycznie, że zrozumieć nie można, choćby np. to, że raz podepoka, a raz podokres.
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#32
Wracając do "0" przed numerem w wagonach towarowych w początkowym okresie III epoki 1945 - 1951 ? 1956 ? .
Otóż jedną z pierwszy miniedycji Dracula Waggon Industrie były 4 wagony Kdt ex Bremen Roco.
Z tego co pamiętam z przed 15 laty wtedy wyniknęła kwestia "0" w numeracji w ustaleniach z twórcą dokumentacji K.Kojem.
Z tego epizodu kojarzę info o roku 1951 jako pierwszy rok zniknięcia "0" na wag.tow.


Zamieszam link do Kdt z orłem i z widocznym barakiem "0", z wyraźnym tuż powojennym pierwszym schematem oznaczeń wagonów towarowych z epoki IIIa NEM czy proponowanej przeze mnie III A 1 .
W opisie aukcji stoi ze znakiem zapytania : Roco/Parowozik ?


Seria pojazdu Kdt
EpokaIIIProducent Roco
Numer katalogowy 44169
Rok produkcji 2005
Zarząd kolei PKP
Numer inwentarzowy 122 007


Biorąc pod uwagę rok emisji 2005 , śmiem twierdzić że jest to konwersja Dracula Wagg.-Ind .
Tak czy siak czy to robota Parowozik czy D.W-I. to dokumentację podawał K.Koj.


Co wyjaśnia pochodzenie tezy o roku 1951 jako o pierwszym bez "0" .
Nowsze ustalenia PMR K.Koj mogą dowodzić roku 1956 .



Nie wiem jak długo będzie działał link do tego zdjęcia
https://archiwum.allegro.pl/oferta/roco-parowozik-44169-wagon-kryty-kdt-122-007-pkp-i6691069234.html
Czyli pamięć Ci szwankuje, jeśli twierdzisz, że te Bremeny były robione wg dokumentacji Koja, albo ta dokumentacja została potraktowana tak jak dokumentacja do 1R ExactTraina.
 

andrzejm

Użytkownik
Reakcje
87 3 0
#33
W sumie to słuszna i ciekawa inicjatywa aby trochę usystematyzować podepoki. Tyle, że należałoby przyjąć jakieś kryteria. Np. Dracula proponuje podzielić epokę IV na 4 podepoki. Interesujące dla mnie w szczególności są:
EPOKA IV C
1980 - VIII 1987
- Wagony osobowe z nowym schematem oznaczeń .
- Wagony towarowe z nowym schematem oznaczeń .


EPOKA IV D
VIII 1988 - 1990

- Lokomotywy elektryczne i elektryczno-spalinowe z żółtym przodem .
- Wagony osobowe bez zmian .

- Wagony towarowe bez zmian .
Mam dwa spostrzeżenia:
1) Z tego co wiem to w wagonach osobowych w 1985 zmieniły się zasady oznaczania taboru i zamiast Bwxz zrobiono np. Bd. Nie wiem jaka była oficjalna data zmiany tych oznaczeń (może od 1 stycznia 1985?).
2) Żółte czoła lokomotyw oficjalnie wprowadzono 21 lipca 1988 r. dlatego VIII 1987 traktuję jako literówkę.

Zatem może jednak tak (dotyczy wyłącznie zmian):
Epoka IVC 1980 - 1985
- Wagony osobowe z nowym schematem oznaczeń.
- Wagony towarowe z nowym schematem oznaczeń.

Epoka IVD/E 1985 - VIII 1988
- wagony osobowe z nowym schematem oznaczeń.

Epoka IVE VIII 1988 - 1990
- żółte czoła lokomotyw

Oczywiście nie od razu wszystkie zmiany wprowadzano i jakieś odstępstwa zawsze będą.
 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#34
No widzisz Kolego Janie . . .
Z Tobą trochę ciężko się dyskutuje ( to nie złośliwość ) bo albo nie czytasz wpisów w temacie , albo jak czytasz to nie wszystko z tego rozumiesz.


Pomogę Ci ...

Powtarzam. Na zdjęciu jest "Kdt z orłem z widocznym brakiem "0", z wyraźnym tuż powojennym pierwszym schematem oznaczeń wagonów towarowych z epoki III. - brak zera jest widoczny , no chyba że nie chcesz widzieć ? ;)

Teraz niech Kolega Jan się naprawdę skupi ...bo to istotne co napiszę .
To oznacza że wartości na wagonie pisane są tekstem ( widoczne na lewym skraju ściany bocznej ) a nie piktogramami .
A to ogranicza rewizję co najwyżej do początku 1950 r ...
I już na tym wagonie nie ma "0" !
A numer 122 007 - sprawdzilem . To ja wykonwałem ten wagon czyli D.W-I. na bazie Roco.
Na podstawie dokumentacji o PMR K.Koj.
To oznacza że mamy dwa przykłady modeli oznaczeń z zerem ( te o ktorych piszesz ) i bez zera w tym samym okersie wzajemnie się wykluczające .
Wniosek z tego taki że przez kilka lat obowiązywała teza K.Koja że zero zniknęło w 1951r .
Ale nowsze ustalenia K.Koja mówią o obecności zera do roku 1956 . I tyle ...


Więc uważam że powinieneś przyjąć rok 1956 .
A ja na podstawie tych nowych ustalen K.Koja zrobić korektę co do "0" w systematyce z pierwszego postu .
I oczywiście po niedz. jak Krzysztof przewali trochę wysyłki 418V i 408S , zadzwonić do niego i zapytać o ewentualne bliższe szczegóły.
Może będzie jakieś zdjęcie oryginału wagonu towarowego z tych lat ( 1951-1956 ) z zerem , przydałoby się ...
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#35
W sumie to słuszna i ciekawa inicjatywa aby trochę usystematyzować podepoki. Tyle, że należałoby przyjąć jakieś kryteria. Np. Dracula proponuje podzielić epokę IV na 4 podepoki. Interesujące dla mnie w szczególności są:
EPOKA IV C
1980 - VIII 1987
- Wagony osobowe z nowym schematem oznaczeń .
- Wagony towarowe z nowym schematem oznaczeń .


EPOKA IV D
VIII 1988 - 1990
- Lokomotywy elektryczne i elektryczno-spalinowe z żółtym przodem .
- Wagony osobowe bez zmian .

- Wagony towarowe bez zmian .
Mam dwa spostrzeżenia:
1) Z tego co wiem to w wagonach osobowych w 1985 zmieniły się zasady oznaczania taboru i zamiast Bwxz zrobiono np. Bd. Nie wiem jaka była oficjalna data zmiany tych oznaczeń (może od 1 stycznia 1985?).
2) Żółte czoła lokomotyw oficjalnie wprowadzono 21 lipca 1988 r. dlatego VIII 1987 traktuję jako literówkę.

Zatem może jednak tak (dotyczy wyłącznie zmian):
Epoka IVC 1980 - 1985
- Wagony osobowe z nowym schematem oznaczeń.
- Wagony towarowe z nowym schematem oznaczeń.

Epoka IVD/E 1985 - VIII 1988
- wagony osobowe z nowym schematem oznaczeń.

Epoka IVE VIII 1988 - 1990
- żółte czoła lokomotyw

Oczywiście nie od razu wszystkie zmiany wprowadzano i jakieś odstępstwa zawsze będą.
Sensowne i umotywowane argumenty. Zwłaszcza ta zmiana osobowych. Aczkolwiek, żeby nie mieszać jak diabeł w kotle, raczej proponuje nie wymyślać kolejnych d, e, itd., tylko raczej podpodokresy - 4c1, 4c2, 4c3.
 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#36
Czyli pamięć Ci szwankuje, jeśli twierdzisz, że te Bremeny były robione wg dokumentacji Koja, albo ta dokumentacja została potraktowana tak jak dokumentacja do 1R ExactTraina.
Nie chrzań 3c.2. Nic nie nikomu szwankuje ... ( 3c.2. to Twój Tomuś nowy krypto-nick ! )
Dokumentacja była robiona przez K.Koja i właśnie tymi różnicami z zerem i wartościami pisanymi tekstem i piktogramami te 4 ex Bremeny się różniły. Pamiętam to bardzo dobrze. W końcu to moja edycja .
I nie zapominaj że to był rok 2005 czyli 15 lat temu , taki był ówczesny stan ustaleń K.Koja.
Dziś należałoby na ten konkretnie numer dołożyć kalkę z zerem...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#37
Sensowne i umotywowane argumenty. Zwłaszcza ta zmiana osobowych. Aczkolwiek, żeby nie mieszać jak diabeł w kotle, raczej proponuje nie wymyślać kolejnych d, e, itd., tylko raczej podpodokresy - 4c1, 4c2, 4c3.
To Cię popieram . Ta arabska cyfra jako trzecia wartość wyraźnie informuje o podokresie okresu lat 80 .
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#38
Nie chrzań 3c.2. Nic nie nikomu szwankuje ... ( 3c.2. to Twój Tomuś nowy krypto-nick ! )

Dokumentacja była robiona przez K.Koja i właśnie tymi różnicami z zerem i wartościami pisanymi tekstem i piktogramami te 4 ex Bremeny się różniły. Pamiętam to bardzo dobrze. W końcu to moja edycja .
I nie zapominaj że to był rok 2005 czyli 15 lat temu i tak był ówczesny stan ustaleń K.Koja.
Dziś należałoby na ten konkretnie numer dołożyć kalkę z zerem...
A to jednak było "0". Pomijając to, że skoro twierdzisz, że Tobie pamięć nie szwankuje, to wychodzi, na to, że nie zrozumiałeś co Ci Koj mówił.
TAK czy SIAK.
W poście rozpoczynającym ten wątek uparcie prezentujesz ten STAN WIEDZY sprzed 15 lat, mimo, że już Ci tłumaczyłem kiedy naprawdę znika "0".
FINITO
A kto chce niech wierzy.
Szkoda, że uparcie brniesz w bagno. Bo n.p. twoje porównanie czterosiowych wagonów krytych Brawy i Piko, byłoby naprawdę ciekawe.
 
OP
OP
DRACULA

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.801 266 41
#39
A to jednak było "0". Pomijając to, że skoro twierdzisz, że Tobie pamięć nie szwankuje, to wychodzi, na to, że nie zrozumiałeś co Ci Koj mówił.
TAK czy SIAK.
W poście rozpoczynającym ten wątek uparcie prezentujesz ten STAN WIEDZY sprzed 15 lat, mimo, że już Ci tłumaczyłem kiedy naprawdę znika "0".
FINITO
A kto chce niech wierzy.
Szkoda, że uparcie brniesz w bagno. Bo n.p. twoje porównanie czterosiowych wagonów krytych Brawy i Piko, byłoby naprawdę ciekawe.
Nie mieszaj Czytajacym wątek w głowach !
Nie było zera w projekcie oznaczeń tego konkretnie wagonu ! mającego schemat oznaczeń do 1950r !
Projekt dotyczył 4 różnych numerów Bremenów i różnych kombinacji oznaczeń z ex Bremena orłem.
Z założeniem stosowania zera "0" tylko do 1950 r !


To nie ja brnę w bagno tylko ty wychodzisz z bagna NEM (y) na rzecz mojej koncepcji nowego podziału podepok III i IV epoki.
Oczywiście jak zawsze będziesz zarzucał mi co się tylko da - domyslam sie co to za jednostka chorobowa...
Co nie przeszkodzi Ci po pół dnia postów ( szybko ja na Ciebie ) przejść już do nowej koncepcji podziału podokresów.
I tak olbrzymi postęp ... :D
 

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
270 10 2
#40
Proponuję Ostrów Wielkopolski na spotkanie na udeptanej ziemi.
Kto "pobiedid" będzie tu pisał dalej.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 64
Tabor 9
Tabor 15
Tabor 3
Tabor 1

Podobne wątki