• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

INFO Podwójny dwustronny rozjazd firmy Lenz

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#1
Firma Lenz po rozjazdach łukowych teraz uzupełniła swoją ofertę gotowych torowisk o potrójny podwójny dwustronny rozjazd. Długość prostej to 59 cm.
(foto : Spur Null Magazin)
 

Załączniki

Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Reakcje
2 0 0
#2
W nomenklaturze kolejowej dotyczącej klasyfikacji rozjazdów rozróżnienie „pojedynczy” czy „podwójny” wynika nie z ilości torów, na którą rozjazd wyprowadza sprzed styku iglicowego w torze zasadniczym, a z ilości zwrotnic, jakie rozjazd zawiera. Dodatkowo opisuje się stronę toru zwrotnego rozjazdu. Chcąc wskazać na ilość wyprowadzonych z rozjazdu torów, należałoby używać formy „drożność” – np. rozjazd dwudrożny, jako odpowiednik rozjazdów zwyczajnych i łukowych, rozjazd trójdrożny, jako odpowiednik rozjazdów podwójnych, czy wreszcie rozjazd czwórdrożny, jako odpowiednik rozjazdów krzyżowych.
I tak „rozjazd zwyczajny” (prawy lub lewy) w istocie jest rozjazdem pojedynczym, w którym od prostego toru zasadniczego odgałęzia się łukowy tor zwrotny w kierunku prawym lub lewym.
Kolejny typ to rozjazd łukowy. Jest to również rozjazd pojedynczy, z tą różnicą w stosunku do rozjazdu zwyczajnego, że tor zasadniczy jest łukiem, od którego odgałęzia się łukowy tor zwrotny, który może być łukiem w tym samym kierunku, lecz o mniejszym promieniu (rozjazd łukowy jednostronny) lub w przeciwnym kierunku (rozjazd łukowy dwustronny). Jeżeli tor zasadniczy i tor zwrotny rozjazdu łukowego w przeciwnych kierunkach mają ten sam promień, mówimy o rozjeździe łukowym symetrycznym.
Powyższe typy (rozjazd zwyczajny i rozjazd łukowy) są rozjazdami pojedynczymi, bowiem zawierają jedną zwrotnicę.
Kolejną konstrukcją są rozjazdy podwójne, w których w jednym prostym torze zasadniczym zostały umieszczone dwie zwrotnice. W zależności od stron, w które kierują łukowe tory zwrotne, mamy rozjazdy podwójne dwustronne i jednostronne. Charakterystyczną cechą tych rozjazdów jest to, że druga zwrotnica jest umieszczona w torach łączących pierwszą zwrotnicę z jej krzyżownicą.
Istnieją też rozjazdy podwójne symetryczne, w których w prostym torze zasadniczym umieszczono w tym samym miejscu dwie zwrotnice, prawą i lewą o tych samych promieniach torów zwrotnych.
Inną konstrukcją są rozjazdy krzyżowe, które powstały przez zabudowanie dwóch pojedynczych zwrotnic (rozjazdy krzyżowe pojedyncze) lub dwóch podwójnych zwrotnic (rozjazdy krzyżowe podwójne). Charakterystyczną cechą tych ogólnie stosowanych rozjazdów krzyżowych jest to, że zwrotnice są umieszczone w granicach czworoboku skrzyżowania (pomiędzy krzyżownicami). Można jeszcze spotkać rozjazdy krzyżowe Baeselera, w których zwrotnice są umieszczone na zewnątrz czworoboku skrzyżowania torów (np. w Kędzierzynie-Koźlu).
Na kolejach europejskich można spotkać także rozjazdy krzyżowe łukowe, powstałe na skrzyżowaniu dwóch łukowych torów zasadniczych.
(zdjęcie pochodzi ze strony forum.modelarstwo.info a szkice rysunkowe ze strony www.poltorex.pl )
 

Załączniki