• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Podtorze z gumy zamiast korka/sklejki ?

dec87

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
231 5 0
#1
Hej, przymierzam się do budowy makiety i zastanawiam się czy wykonanie podtorza z twardej gumy 4mm nie bedzie lepszym rozwiązaniem niż z korka czy sklejki?
Plusy wykonania z gumy to na pewno lepsze tłumienie/wyciszenie, elastyczność i łatwość obróbki - przycinania itd. Zastanawiam się czy są jakieś wady takiego rozwiązania, czy ktoś próbował?

Korek jest dobry, ale jak ktoś zauważył po zaszutrowaniu i klejeniu rozcienczonym wikolem korek twardnieje i w zasadzie ma właściwości jak sklejka, więc jest głośna.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#3
Na zdjęciu wygląda to jak guma piankowa czyli tworzywo porowate i chłonące jak"goły"korek. Po zaszutrowaniu może się okazać równie
twarde jak korek. Nie ma co gdybać trzeba by sprawdzić doświadczalnie.
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
#4
Moin zdaniem to jest wszystko jedno. Korek, guma, sklejka. Najważniejsze, zeby konstrukcja podtorza jako całość była sztywna i niepodatna na wypaczenia. Korek stosuje/ stosowało się ze względu na łatwość obróbki a nie jakieś mityczne wyciszenie którego nikt z praktyków (w tym ja) nie potwierdza.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#8
Miałem na myśli zastosowanie tego na sam spód podtorza. Zasadniczo guma/pianka ta nie miała by styczności z klejem.
W moim"eksperymencie"dla wygody i wyeliminowania wpływu kleju 4mm korek do skrzynki i tory do niego były przyklejone taśmą dwustronną.
A tak swoją drogą to jak przymocowałbyś gumę/piankę do skrzynki a do gumy"resztę"podtorza i tory żeby było stabilnie?
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#9
Hej, przymierzam się do budowy makiety i zastanawiam się czy wykonanie podtorza z twardej gumy 4mm nie bedzie lepszym rozwiązaniem niż z korka czy sklejki?
Plusy wykonania z gumy to na pewno lepsze tłumienie/wyciszenie, elastyczność i łatwość obróbki - przycinania itd. Zastanawiam się czy są jakieś wady takiego rozwiązania, czy ktoś próbował?

Korek jest dobry, ale jak ktoś zauważył po zaszutrowaniu i klejeniu rozcienczonym wikolem korek twardnieje i w zasadzie ma właściwości jak sklejka, więc jest głośna.
Temat ten osobiście wałkowałem i z chęcią się podzielę swoimi spostrzeżeniami. Skłaniam się osobiście do Woodland Scenics Track Bed (temat poruszył DieselPower). To jest pianka, dość miękka w palcach, ale jak się położy i przyklei tor to wystarczająco sztywna aby utrzymać ciężar taboru i przemieszczenia czy ugięcia toru pod ciężarem nie wystąpią. Materiał renomowanej firmy, bardzo popularny w UK czy USA. Będąc kiedyś członkiem tutejszego klubu modelarzy kolejowych (w UK) wszyscy używaliśmy tego materiału powszechnie do budowy makiet klubowych. Także ja również będę robić moją własną makietę z tego materiału z następujących powodów:
- jest przycięty na potrzebną szerokość i co ważniejsze boki ma sfazowane pod kątem 45 stopni co ułatwi szutrowanie szczególnie upierdliwych boków i jest bliskie oryginałowi
- jest fabrycznie nacięty w połowie szerokości, co bardzo ułatwia wyznaczenie osi podtorza/toru, przy rozdzieleniu ich na dwa paski i kładzeniu połówkami zwłaszcza na łukach
- przy zastosowaniu odpowiedniego kleju (nie wikol), jest znacznie cichszy niż korek podczas przejazdu taboru, a to ma dla mnie bardzo istotne znaczenie - pamiętajmy, że dodatkowy hałas ze "sklejki" to nie tylko uprzykrzy życie innych domowników, ale także zakłóci pożądany dźwięk z dekoderu
- bardzo lekki materiał (lżejszy jeszcze niż korek) - na YT jacyś modelarze z UK zamieścili film gdzie testują różne materiały imitujące podtorze. Pianka wypada najciszej obok filcu jeśli dobrze pamiętam
- super łatwo się obrabia
- oszczędza drzewo korkowe, którego coraz mniej na świecie
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
#10
A ja mam pytanie dodatkowe. Jaką technikę budowy podtorza zastosować, aby tor po ułożeniu był jak najbardziej równy w wymiarze pionowym a nie poziomym rzecz jasna ;)? Intuicja mi podpowiada, że odpowiednio wyprofilowany paski sklejki:niepewny:
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#11
oszczędza drzewo korkowe, którego coraz mniej na świecie
Nie wiem skąd ten pseudoekologiczny pomysł, poczytaj co znalazłem w internecie:"Korek pozyskuje się w okresie od początku maja do końca sierpnia, gdy kora łatwiej się oddziela, nie uszkadzając rośliny. Pierwszy raz robi się to, gdy drzewo ma 25–30 lat i obwód przynajmniej 60 cm. Kolejne zbiory można wykonywać co 10 lat (minimalny okres wymagany prawnie)."Z tego wynika, że drzew korkowych jest coraz mniej z innych przyczyn niż używanie ich kory do jakichkolwiek zastosowań, zresztą płyty korkowe używane między innymi w modelarstwie są produkowane z odpadów powstałych przy produkcji np korków do butelek.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#13
Nie wiem skąd ten pseudoekologiczny pomysł, poczytaj co znalazłem w internecie:"Korek pozyskuje się w okresie od początku maja do końca sierpnia, gdy kora łatwiej się oddziela, nie uszkadzając rośliny. Pierwszy raz robi się to, gdy drzewo ma 25–30 lat i obwód przynajmniej 60 cm. Kolejne zbiory można wykonywać co 10 lat (minimalny okres wymagany prawnie)."Z tego wynika, że drzew korkowych jest coraz mniej z innych przyczyn niż używanie ich kory do jakichkolwiek zastosowań, zresztą płyty korkowe używane między innymi w modelarstwie są produkowane z odpadów powstałych przy produkcji np korków do butelek.
Ok, co nie zmienia faktu, że z korka nie będę wykonywał podtorza ;)