• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Podtorze z gumy zamiast korka/sklejki ?

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#42
Niekoniecznie. Można podłożyć cienkie paski z tworzywa gąbczastego pod podstawę szutru (miejsce gdzie szuter dotyka płytę makiety) i w ten sposób odizolować całkowicie stwardniałą skorupę szutru od płyty makiety, co powinno skutkować nieco mniejszym hałasem, w stosunku do wariantu bez tego zabiegu. Ja będę tak robił na swojej makiecie w budowie (która jest w osobnym wątku).
Oczywiście, można pokombinować. Ja jednak uważam, że prawdziwe pociągi szumią i szum z makiety to taki fajne odniesienie do reala. Ale.... jak kto woli, niech sobie robi.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.951 133 7
#43
obsesja z tym tłumieniem szumu taboru
prawdziwe pociągi szumią i szum z makiety to taki fajne odniesienie do reala
Tu nie chodzi o szum, który jest zresztą pożądany! Tylko problemem jest dudnienie, które z realnością nie ma już nic wspólnego. Dudnienie, którego źródłem jest drewniana konstrukcja makiety (głównie część blatu) i to drewno 'roznosi' ten hałas dookoła, często przeszkadzając się rozkoszować nawet dźwiękami z dekodera dźwiękowego lokomotywy.
Coś pod panele, pianka pakowa...?
Tak, cokolwiek co jest elastyczne. Może być np. cieńki pasek gumy, np. dętka. Ja jeszcze nie wiem co wybiorę, nie jestem jeszcze na tym etapie. Dam znać, jak będę przy tym temacie, ale nie wiem kiedy to będzie :rolleyes: bo nie mam teraz czasu na to :confused:.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.951 133 7
#45
Pianka pakowa? A za jakiś czas fale na torach.
To nie jest pod tor, tylko pod boczne brzegi szutru, które bezpośrednio stykają się z makietą i przenoszą drgania co powoduje dudnienie (zaznaczone na czerwono wąskie paski). Te czerwone paski odcinają miejsce styku szutru z makietą i w teorii ma to poprawić odbiór dźwięku przejeżdżającego taboru. Sam tor leży albo na korku albo na specjalistycznym podkładzie formy WS lub innych. Na szybko naszkicowane o co chodzi:

1684829841545.png
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.071 20 1
#46
Tu nie chodzi o szum, który jest zresztą pożądany! Tylko problemem jest dudnienie, które z realnością nie ma już nic wspólnego. Dudnienie, którego źródłem jest drewniana konstrukcja makiety (głównie część blatu) i to drewno 'roznosi' ten hałas dookoła, często przeszkadzając się rozkoszować nawet dźwiękami z dekodera dźwiękowego lokomotywy.
(y)
Pianka pakowa? A za jakiś czas fale na torach.
To nie jest pod tor, tylko pod boczne brzegi szutru, które bezpośrednio stykają się z makietą i przenoszą drgania co powoduje dudnienie
A nawet jakby pod cały tor było, to zasypanie tłuczniem i zalanie wikolem usztywnia cały tor i nie powinien później falować.
Myślę tu o bardzo, bardzo cienkiej piance pakowej, która odetnie "skorupę szutrową" od podłoża. Może i dentka się nada...:)