• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

PODSYPKA

SBB

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#41
Witam
Przedstawiam metodę ,którą ja stosuję.Jest szybka a jaki efekt sami ocencie.


http://img185.imageshack.us/img185/9896/pod2yd8.jpg


http://img174.imageshack.us/img174/9438/pod3jp7.jpg

Na zdjęciu powyżej rozprowadzana jest przy pomocy strzykawki substancja składająca się z farby emulsyjnej(kolor podsypki) kleju wikolu oraz wody.Nie przejmujmy się tym że farba może zabrudzić podkłady.

http://img221.imageshack.us/img221/470/pod4fp1.jpg

Po rozprowadzeniu kleju zostawiamy całość do wyschnięcia.Czas schnięcia w zależności od warunków cieplnych może trwać nawet dwie doby.

http://img174.imageshack.us/img174/1812/pod5aq9.jpg

Resztki farby z podkładów usuwamy np.zapałką kominkową.

http://img221.imageshack.us/img221/2749/podrr9.jpg

Tutaj malujemy same szyny.

http://img174.imageshack.us/img174/7281/pod1oy0.jpg

Następnie delikatnie malujemy całość.Pozostało nam tylko wyczyścić główki szyn i przypudrować całość.


efekty:

http://img172.imageshack.us/img172/8903/marzec2006032st1.jpg


http://img206.imageshack.us/img206/387/marzec2006081nc9.jpg


Dwa ostatnie zdjęcia przedstawiają inny szlak i w innym odcieniu jako przykład różnych możliwości kolorystycznych.Oczywiście wymagają dopieszczenia.


Pozdrawiam Marek


S zukaj B urz B uduj
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#42
Efekt bardzo ładny. Czy po pomalowaniu szyn doczyszczasz jakoś podkłady?
Czy to te moduły ETE z Myślenic czy coś innego, wygląda interesująco, może się pochwalisz w innym wątku?
 

SBB

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#43
Po pomalowaniu szyn, podkładów nie doczyszczam a raczej je jeszcze patynuję w zależności od tego jaki stopień zużycia torowiska pragnę zaprezentować.

Te moduły nie były jeszcze prezentowane.
Są one w gablotach które można łączyć.Torowisko jest usytuowane wyżej niż ogólnie przyjęte moduły.Pomysł zaczerpnięty został od francuzów.Pozwala na budowę ulubionych fragmentów linii kolejowych bez konieczności kontynuacji krajobrazu.
Z tego co się orientuję to w Polsce jeszcze nikt w ten sposób nie buduje modułów ,jeżeli się mylę to bardzo chętnie nawiąże kontakt z taką osobą lub z chętnymi do takiej formy prezentacli miniatur kolejowych.
Poniżej przedstawiam zdjęcia gablot.

http://img187.imageshack.us/img187/3673/absolwenci235dz4.jpg

http://img187.imageshack.us/img187/1328/dworzeckoo007fs3.jpg

http://img147.imageshack.us/img147/2750/marzec2006022qv6.jpg


pozdrawiam Marek
 

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#44
Mam otóż takie pytanko. W którym miejscu dla profilu FREMO powinna kończyć się podsypka? Bo jak patrzę to na pewno okleja się tą 4mm pochyłość 45 stopniową. a potem jest 11mm płaskie a dalej już idzie nasyp i rów odwadniający...
Czyli podsypka kończy się na początku tego płaskiego 11mm kawałka? czy też może powinna go pokryć?... może ktoś zrobi fotkę jak to powinno wyglądać na profilu, bo na razie nie mogę się niczego odpowiedniego doszukać :(

Czy tak powinny być "łączone" tory na podkładach również betonowych... czy może zostawić normalnie z przerwą i tylko naciąć główki... bo teraz to chyba tak się robi?
 

ArturSwider

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#45
Hi,

Obrazek zapożyczyłem... mam nadzieję, że się nikt nie obrazi
Nie życzę sobie abyć kolego używał moich zdjeć bez mojej zgody!

Kozak zrób coś z tym bezczelnym typem!

PS
Używanie cudzej własności [teksty, ale też i zdjęcia] bez zgody autora jest zabronione w regulaminie.
Tomasz Czapik
 

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#46
Przepraszam. To jak powinny być łączone tory? żadnej fotki na ten temat nie znalazłem więc może ktoś coś pokaże?
Eksperymentuję właśnie z barwieniem toru za pomocą elektrolizy i efekty są 2... zależnie od polaryzacji.
1. Tor zostaje wyżarty i zmniejsza swoją objętość, a na jego powierzchni pojawia się ładny metaliczny osadzik... po ok godzinie można zaobserwować elegancki rdzawy osad na boku szyny.
2. Tor zostaje przyciemniony i pojawia się ciemna patyna.
Cały proces trwa około 20 minut do godziny
 
A

Anonymous

Gość
#47
Witam w Nowym Roku 2007.
Z tym patynowaniem to ja się też trochę nakombinowałem .
Pomysł powstał przypadkowo ,gdy czyściłem filtr od pralki ,znalazłem zczarniałe monety.
Więc pomyślałem ,że i na szyny podziała.
Szyny Roco w proszku ciemnieją dość szybko ,natomiast Tilliga Elite nie brało wcale .
Więc szukałem innych sposobów ,między innymi poprzez elektrolizę .
Ale to też nie wyszło ,bo żarło szyny ,w obu polaryzacjach , w jednej mniej ,a w drugiej więcej.
Poprzez experymenty doszedłem ,że najlepszy efekt powstaje w elektrolizie ,ale
w roztworze soli i proszku do prania .
Szyna ciemnieje ,ale nie ulega zniszczeniu .
Następnym problemem jest sam proszek , nie każdy działa .
Ja kupuję w markecie taki najgorszy "ONYX" do białego .
Następnym czynnikem może być sam pojemnik .
Ja u siebie wykonałem go ze stelaża do rygipsów ,czyli z blachy ocynkowanej .
Ten pojemnik po paru godzinach jest już częściowo skorodowany .
I może to ma znaczenie ,że patynę stanowi nalot korozji z pojemnika .
Dokładnie nie potrafię tego wyjaśnić ,ale działa ,bo efekty pokazałem .
Trzeba tylko trochę cierpliwości i experymentów ,aż się trafi w ten punkt co potrzeba .
A potem 2 godziny i szyna gotowa :grin:
Efekt jaki się uzyskuje jest nieporównywalnie lepszy od jakiegokolwiek malowania
i wygląda o wiele bardziej realistycznie.
Same szyny ja u siebie łączę ,od spodu na lut z większym nadmiarem ,a wtedy z boku przyklejam lub dolutowuję złączki trawione .
Cały system szynowy mamy rozrysowany i przygotowany do trawienia .
Więc jeżeli kogoś interesuje to możemy udostępnić gotowe elementy w wytrawionych formatkach .
To znaczy blachy pod tory ,boczne złączki ,oraz szersze blachy ślizgowe do budowy rozjazdów i montarzu kierownic przy rozjazdach
 

Załączniki

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#48
Moje eksperymenty z torem wyglądają następująco:
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/tor1.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/tor4.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/tor2.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/tor3.jpg
1. Moczenie w roztworze po elektrolizie i suszenie w ciepłym miejscu
2/3. Oksyda chemiczna stosowana w broni palnej - działa bardzo szybko i pozostawia matowy lub błyszczący osad przypominający jakby przypaloną szynę.
4. Elektroliza niszcząca obiekt badany :D
Moczenie w proszku do prania nie dało żadnego efektu... chyba, że to ma potrwać kilka tygodni ??
Który z powyższych efektów byłby najlepszy?
 
A

Anonymous

Gość
#49
Jeżeli nie wychodzi Ci patyna ,to kup sobie szyny Tilliga Elite 2,06 takie pociemniane
{brunguwione } i masz po problemie ,wyglądają lepiej jak te spatynowane preparatem do broni .
Skontaktuj się z Włodkiem to Ci powie co i jak {WM Model}
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#50
Przede wszystkim, patynowanie jest OK ale jak się ma również elementy przytwierdzenia metalowe, tak jak robi Damian, a nie odlane z plastyku razem z podkładem.
Jak plastykowe to się nie spatynują, tak że raczej zostaje malowanie.

Jeśli chodzi o tor na podkładach betonowych, to łączenie szyn w przypadku toru stykowego jest z tego co pamiętam takie samo jak zwykłego - dwa podkłady drewniane.
Najlepiej wybrać się na wycieczkę i obejrzeć, póki śniegu nie ma.

Co do praw autorskich, to jestem trochę zdegustowany ostrym tonem reakcji, formalnie racja jest po stronie Autora zdjęcia, ale przecież było ono na tym samym forum publikowane, a tutaj przytaczane tylko jako przykład, więc można traktować to jako cytat.
A wtedy wystarczy zaznaczyć źródło i autora.

Pozdrawiam w Nowym Roku, po odespaniu imprezy w Chabówce :)
 

Krzychu

Użytkownik
KKMK
Reakcje
3 0 0
#53
Przez przypadek wpadłem na ciekawy sposób patynowania szyn. Przez dłuższy czas leżały u mnie dwa flexy Rocowskie, zastanawiałem sie jak wykorzystać czas w którym są nieużywane. Eksperymentowałem już z proszkiem do prania ale jakoś to nie wychodziło. Pewnego letniego wieczoru przywiązałem fleksy na sznurku i wyrzuciłem przez okno. Jakieś 2 miesiące póżniej przypomniałem sobie o nich i ujrzałem na szynach śliczną warstewkę szarobrunatnego nalotu. jak dorwe cyfraka to wrzuce jakąś fotke.
 

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#54
Moje potyczki z torami doprowadziły do takiego rezultatu:
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/tt1.jpg
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/tt2.jpg
Górne foto przedstawia szynę zaoksydowaną preparatem do "czernienia" broni palnej... ok 20zł w sklepach dla myśliwych - "oksyda w płynie". Daje eleganckie i szybkie efekty. - przebarwienia zostały po farbie którą nałożyłem na zaoksydowaną szynę a potem zmywałem... jak widać niezbyt dokładnie to wyszło.
Dolne foto przedstawia: górna szyna jest zaoksydowana tak jak powyżej. dolna natomiast została pomalowana farbą Pactra Rust Matt + black matt w stosunku 1:1... malowałem miękkim pędzelkiem 1x.
Przy oksydowaniu preparatem do broni nie ma możliwości innego oczyszczenia główki szyny jak mechanicznie... Ciekma podsunął ciekawy pomysł aby wyjeździć taką główkę za pomocą składu :D jeszcze nie sprawdzałem... powstały ciemny nalot przewodzi prąd, także może być to całkiem dobry pomysł. Kolor może wydawać się zbyt ciemny - po skonfrontowaniu z podsypką powinno być ok.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#55
Nie wiem czy taka patyna się da łatwo wyjeździć, jak się da to się samo wyjeździ, nie ma sensu taboru psuć :)
Jaki jest skład tego fluidu do brązowienia?
Zastanawiałem się nad przyrządzeniem czegoś takiego samemu, ale znalezione przepisy
zawierały siarczki, wodorotlenki i inne groźnie brzmiące nazwy.
Trzeba to chyba dobrze spłukać aby nie żarło potem szyny.
Ja mam trochę modułów z już położonymi torami, tak więc na razie je maluję aerografem, bo spłukać porządnie tego fluidu nie ma jak.

Przy okazji uczę się obsługiwać tę maszynkę, fajna sprawa, 10 metrów torów w 3 godziny
wliczając w to mieszanie, płukanie itp.

http://149.156.194.203/~mczapkie/Train/tmp/modele/warsztat/szyny-lubki-aero.jpg

(szpara między szynami wycięta piłką tarczową do dremela, jest przeskalowana aby koła stukały, ale trochę mniejsza niż ten krater co ostatnio pokazywałem ;)
Kolorki trochę za czerwone bo w świetle żarówki.

Swoją drogą, przestają mi się te code100 podobać. Ale tylko pod lupą ;)
 

McGyver

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#56
Jak na moje oko wygląda to bardzo fajnie. Na pewno lepiej niż malowane ręcznie.
Co do oksydowania preparatem do broni, nie ma raczej sposobu na usnięcie czarnawego nalotu oprócz mechanicznego - nalot dobrze przewodzi prąd - sprawdzałem dziś w praktyce. Co do składu to tlenek selenu czy coś takiego. Nie wyżera styropianu, palce też nie ucierpiały mi po kontakcie z tym preparatem, co najwyżej szmatka może przejąć część czarnego nalotu.
Jako, że moje potyczki z torem trwają w najlepsze wrzucam kolejną fotkę... Porównanie podsypki TT Polaka nr 5452 + tor (Roco line code 83 - podkłady jak widać betonowe) szyna malowana jednokrotnie farbą Pactra (black matt+rust matt) w stosunku 1:1.
Elementy przytwierdzenia toru jeszcze nie ruszane... całość ułożona dla celów porównawczych :D
http://www.mauser98k.internetdsl.pl/makieta/podsypka.jpg
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#58
Jak już pisałem autorowi na PW, w przypadku nowiutkiej podsypki i podkładów, nowe szyny powinny być jaśniejsze, bardziej rude - coś jak punkt b) w ankiecie ;)
Chyba że się przypudruje podsypkę i podkłady, to OK.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Techniki modelarskie 3
Techniki modelarskie 37

Podobne wątki