• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Podgórki H0-H0e

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#1
Witajcie,

Od dłuższego czasu przyglądam się z zainteresowaniem rozwojowi grupy H0e w szczególności ze względu na to że KKMK jest paru modelarzy, którzy uczestniczą w imprezach oraz interesują się H0e. Niestety brakuje nam modułów, które mogłyby połączyć H0 i H0e, tak aby można stworzyć wspólną makietę i połączyć obie grupy w jedność.

W przyszłym roku odbędzie się bardzo duża (8600 m2) jubileuszowa impreza FREMO i byłoby fajnie gdyby można mieć możliwość połączenia obie skale w jedną nitkę PL. Postanowiłem więc rozważyć rozbudowę Podgórek o rampę przeładunkową H0-H0e gdzie wagony z normalnego toru można by przeładować a następnie dostarczyć na stację wąskotorową.

Poniżej zamieszczam wstępny schematyczny rysunek koncepcyjny jakby to mogło być zrealizowane. Główne założenia to, że stacja przeładunkowa byłaby dopinana do Podgórek. Chciałbym się zmieścić w 2-3 metrach długości. Jeśli to realne to chciałbym umieścić jeden peron pasażerski (przesiadka z normalnego toru na wąski). Zakładam możliwość przeładunku 3-5 wagonów.

Wszelkie sugestie, propozycje układu torów H0e i co najważniejsze informacji co do preferowanego sposobu przewożenia wagonów H0 mile widziane.

Chętnie usłyszę też wasze opinie na temat torów i rozjazdów PECO w H0e lub innych marek. Nie będę ukrywał, że przedkładam niezawodność, łatwość w użyciu nad kwestie wizualne i realizm. Podchodzę do infrastruktury z praktycznego punktu widzenia na imprezie Fremo mogę mieć tylko 20-30min aby przeładować 2-3 wagony jednocześnie obsługując normalny ruch na głównej części makiety.

Pdg-H0e.jpg
 
Z

Zv

Gość
#2
Marek zajebiście będę miał wreszcie gdzieś blisko żeby się podłączyć z wąskim torem!! A do Fremo spotkania w przyszłym roku przygotowujemy sporą cz makiety wąskotorowej Klubu H0e.pl
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Marek Klimczyk

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#3
Maciek przyznaję że liczę na to iż będziesz nas odwiedzał . Planuje odwiedzić listopadową imprezę aby pogadać i podpatrzeć co nieco.
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#4
Stacja styczna jest (Ostrowy Cukrownia) i wszystko wskazuje, że na imprezie w Riesie będzie obecna. :) Co oczywiście w niczym nie przeszkadza, aby powstała kolejna. Na podstawie doświadczeń z eksploatacji Ostrów nasuwają mi się następujące uwagi:
1. Minimalna długość rampy powinna na załadunek 2 wagonów czteroosiowych na 4 transportery. Czy od strony wąskotorowej powinien zmieścić się Lxd2 + 4 transportery z uwzględnieniem odstępu wynikającego z długości przewożonych wagonów normalnotorowych, a od strony normalnotorowej 2 wagony normalnotorowe + lokomotywa manewrowa.
2. Należy zastosować rozjazdy 12 stopniowe lub łagodniejsze. W praktyce eliminuje to popularnych producentów (Roco, Tillig, Peco), chyba tylko Bemo ma w ofercie rozjazdy 12 stopni, ale jakość ich wykonania nie powala. Są jeszcze producenci niszowi, można użyć rozjazdów z N, no i może w końcu ktoś z rodzimy modelarzy (ehem, Zwolak?) coś zaoferuje.
3. Musisz podjąć decyzję co do używanych transporterów, ma to wpływ na wysokość rampy (zob. http://forum.modelarstwo.info/threads/transporter-wąskotorowy-tw6a-w-h0e.11753).
Praktyczne stosowanie transporterów wymaga dużo samozaparcia, szczególnie gdy chce się przewozić wagony czteroosiowe (np. w przypadku modeli Liliputa płozy montowane są na wcisk, czyli skład trzeba wtaczać już po ich zamontowaniu, a bez względu na rodzaj użytych transporterów montaż zwory pod składem zawsze jest niezłym testem na sprawność manualną). Może się więc okazać, że na imprezach Fremo realny jest więc tylko przewóz wagonów dwuosiowych.
 
OP
OP
Marek Klimczyk

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#5
Marcin, dzięki za te istotne i praktyczne informacje i linki. Nie będę ukrywał, że jestem zupełnym nowicjuszem w temacie wąskotorowym więc wybaczcie mi podstawowe pytania.

Jeśli dobrze zrozumiałem to wysokość transporterów różni się w zależności od producenta. Czy wynika to z różnych konstrukcji/rozwiązań oryginałów czy z dokładności odtworzenia skali przez producenta modelu. Które z modeli są najbardziej zbliżone do polskich wagonów a które modele są najpopularniejsze (liczniejsze) na imprezach FREMO.
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#6
Niestety nie wiem czy większa wysokość transportera Lilliputa to przeskalowanie czy faktycznie ten typ tak miał. Dostępne na rynku modele transporterów masowych producentów (Lilliput i Roco) znacząco odbiegają od polskich konstrukcji. Pod względem właściwości jezdnych lepsze jest Roco - ma znacznie mniejsze opory ruchu oraz płozy mocowane na rurkach, ale za to nie zgadza się liczba osi (4 zamiast 6). Co jest popularniejsze na imprezach Fremo to mam pojęcia, ale stawiałbym na Roco. Oczywiście jest też polska opcja, czyli samodzielny montaż Tw6a z blach fototrawionych. Konstrukcja powoli dojrzewa i mam nadzieje że pogodzi wymogi praktyczne ze zgodnością z oryginałem.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
#8
Marek zajebiście będę miał wreszcie gdzieś blisko żeby się podłączyć z wąskim torem!! A do Fremo spotkania w przyszłym roku przygotowujemy sporą cz makiety wąskotorowej Klubu H0e.pl
Zvolak w klubie czeka na realizację jedna mała magiczna skrzynka. X torów H0 i H0e o kącie 60 stopni ;) Myślę że moduł ten powstanie w najbliższej przyszłości ;)
 
OP
OP
Marek Klimczyk

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#10
Przez ostatnie parę miesięcy rozważałem różne rozwiązania Podgórek HOe i wymyśliłem coś takiego. Przede wszystkim, układ powinien pozwolić na użycie modułów HOe jako niezależnych od Podgórek aby zwiększyć ich wartość użytkową (udział w imprezach tylko HOe). Tu ukłon w stronę Zvolaka, bo wygląda na to że przynajmniej raz w roku będę miał imprezę pod nosem :)

Dwie skrzynki trapezowe (symetryczne) o długości około 80-85cm i szerokości 40-45cm. Kąt boku trapezu między 30-45st. Dokładne wymiary wyjdą w praniu jak będę miał już rozjazdy oraz tory.
Układ torowy oparty jest na prostej mijance z jedną krawędzią peronową.

Wszelkie uwagi i sugestie mile widziane :) Oczywiście rysunek na razie poglądowy.
Podgorki-H0e.jpg
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#12
Pomysł z rozwiązaniem pozwalającym na niezależność części H0e od H0 jak najbardziej słuszny. Ale widzę dwa drobne problemy:
1. Z moich szacunków wynika, że aktualny układ pozwoli na załadunek składu złożonego maksymalnie z dwóch transporterów (orientacyjna długość składu Lxd2 + Tw6a + Tw6a to około 32 cm), nie będzie to więc zbyt realistyczne rozwiązanie. Ale powyższe szacowanie zakłada minimalny margines błędu, więc może się okazać, że przy użyciu łagodnych rozjazdów i/lub dłuższych transporterów mieści się tylko jeden transporter, a to już z rzeczywistością nie będzie miało nic wspólnego. Warto więc dokładnie zbadać tę kwestię na etapie projektu.
2. Odcinek toru normalnego w części H0e jest za krótki, aby na spotkaniu bez części H0 móc korzystać z rampy. Tu pewnie bez radykalnej zmiany koncepcji nie da się nic zrobić,choć oczywiście w praktyce nie musi to być aż taki wielki problem.

Stacja styczna jest (Ostrowy Cukrownia) i wszystko wskazuje, że na imprezie w Riesie będzie obecna.
Suuuper i zrób to i zabierz do Riesy bede mial gdzie sie podpiąć!!!!
Co do Riesy to moja powyższa deklaracja pozostaje ciągle aktualna, więc będzie się do czego podpinać. Oczywiście w 100% zgadzam się ze Zvolackiem, że im więcej stacji, tym lepiej i Podgórki Wąsk. powinny do Riesy pojechać. :)
 
Z

Zv

Gość
#13
Oj Marcinie manipulujesz. Ja jestem za tym zeby pojechały Podgorki kawalek szlaku i Zaniemyśl. Przykro mi że Cię rozczarowalem.... teraz Marek popracuje nad tym aby układ mial dłuższe tory.... To Fremo spotkanie nie liczy sie ilość mb i stacji. Takie mam zdanie od początku.
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#14
Nie manipuluję, myślałem, że zmieniłeś zdanie. Ale nie czuję się rozczarowany, bo w 100% zgadzam się z Tobą, że im więcej szlaku, tym lepiej. Marek, trzymam kciuki za Twoje projekty. :)
 
OP
OP
Marek Klimczyk

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#15
Tak jak powiedziałem rysunek jest raczej poglądowy na tym etapie. Szacuje że szerokiego toru od ukresu do końca rampy będzie około 75-80cm. Jeśli chodzi o stronę wąskotorową to muszę dopiero to rozrysować, ale zgodzę się że być może dwie 80cm skrzynki to za mało przy takim układzie i 12st rozjazdach.
 
OP
OP
Marek Klimczyk

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#18
Koledzy czy ktoś jest mi wstanie podać wysokość rampy dla transporterów Roco? Marcin wspomniał w jednym z wątków że Lilliput ma 6mm a jego Tw6a ma skalowo 4,83mm. Jak to jest z Roco?

Szymek, dzięki na pewno skorzystam jak rozwiążę parę kwestii związanych z układem torów i praktycznym rozładunkiem na imprezie.
 

Podobne wątki