• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Podłoging extreme

mikolaja

Nowy użytkownik
Reakcje
29 0 0
#1
Witam,

Przyszedł znów czas, gdzie przez kilka tygodni jestem sam w domu i mam możliwość zrobienia kolejnego podłogingu.
Niestety akurat wypadł remont budynku, wymiana okien, żaluzji itp., toteż nie wyobrażam sobie pracowników „skaczących” między szynami, śmieci remontowych czy pyłu na modelach. Nie wiadomo kiedy remont się skończy, zatem w tym roku odpuszczam budowę. Postaram się za to zrobić chociażby pełną inwenturę modeli, torów i akcesoriów.

W zastępstwie tegorocznego projektu postanowiłem pokazać Wam projekt z zeszłego roku, który trwał mniej więcej 4 tygodnie od połowy sierpnia do połowy września.

Projekt zrealizowany został zupełnie spontanicznie bez szczegółowego planu, wyłącznie z ogólnym zarysem. Budowa często zatem była realizowana metoda prób i błędów co wiązało się z wielokrotnym demontowaniem już zabudowanego układu.

Od początku planowane było położenie linii dwutorowej dookoła całego mieszkania z dwoma lub trzema przepustami. W jednym z pokojów wolne tory do odstawiania składów oraz rampa nawrotowa. W salonie miała być stacja osobowa, stacja towarowa oraz lokomotywownia.
Plany obejmujące całe mieszkanie szybko zostały jednak zweryfikowane przez brak czasu i zbyt duży chaos w domu spowodowany przestawianiem mebli, kartonów, opakowań, skrzynek itp. Realizacja całkowita byłaby możliwa, ale wymagałaby znacznie więcej czasu przez ciągłe przenoszenie tych samych rzeczy z jednego miejsca do drugiego, i z powrotem.

Zważywszy, że wszystko zbudowałem sam, nie miałoby sensu 3 tygodnie budować, by tylko kilka dni pojeździć. Sprzątanie to też wcale nie jest taka szybka rzecz. Sprzątanie typu wrzucenie torów na górkę i położenie taboru na łóżku to kilka godzin. Spakowanie w kartony z czyszczeniem i oględzinami to już robota na kilka dni.
Przez kilka dni miałem trochę pomocy, ale zupełnie z tematem niezaznajomiony kolega, wymagał prowadzenia za rękę, co zajmowało często więcej czasu niż gdybym sam to zrealizował. Moja rada: jeśli budujecie projekt w skali „duży”, „olbrzymi’ lub „ekstremalny”, nie zabierajcie się za to sami. Dotyczy to zarówno budowy jak i późniejszego sterowania tym całym chaosem. Poza tym jak jest kilku ogarniających temat „frikuf” więcej, tym zabawa jest lepsza.

Plan wstępny istniał tylko na kartkach papieru w postaci rysowanych ołówkiem układów torowych, ale bez wcześniejszego rzeczywistego pomiaru dostępnej powierzchni. Pomysłów na rozwiązanie każdego z węzłów było wiele. Jednakże to co powstało podyktowane było głównie dostępnym miejscem. Układ był zatem kompromisem między wyidealizowanym planem a dostępną powierzchnią, także z bardzo problematycznym upchaniem mebli.

Na jedno chcę bardzo zwrócić uwagę tym, którzy chcą zrealizować podobny projekt.
Jeśli budujesz sobie małe jajo na kilka godzin zabawy, to nie ma problemu. Ale NIGDY nie zabieraj się do dużych projektów na freestyle’u bo stracisz niepotrzebnie wiele godzin, lub nawet dni, które mógłbyś spokojnie wykorzystać na jazdy, a nie na wielokrotny montaż i demontaż tych samych elementów. Najgorszym uczuciem jest jak budujesz dany odcinek od kilku godzin, i nagle zabraknie Tobie dosłownie kilku cm… a ściany nie usuniesz.
Często zdarzało się także , że po zbudowaniu całkiem dużego odcinka, pod wpływem natchnienia… lub innych środków ;-P wpadałem na genialny pomysł optymalizacji, bądź tuningu typu: „a może jednak jeden tor więcej?”. To kosztuje wiele godzin dodatkowej pracy.
Zatem przed realizacją dokładnie zmierz pomieszczenie, lub pomieszczenia, w których, lub przez które przejeżdżasz. Koniecznie uwzględnij wszystkie meble, których nie jesteś w stanie usunąć z placu zabawy. Jeśli jesteś w stanie niektóre przesunąć aby zapewnić sobie zaplanowany układ torowy, koniecznie uwzględnij także ich właściwości funkcjonalne typu otwieranie drzwi lub szuflad, i czy będzie potrzebował do nich dostępu.

Dopiero w ostatnich dniach, a więc prawie rok później zbudowany układ przeniosłem do programu scarm by chociaż dowiedzieć się ile metrów torów zostało zabudowane. Oczywiście projekt na komputerze nie uwzględnia konieczności „naginania” rzeczywistości, co na ekranie czasem aż razi w oczy. Układ torów na bazie jajka, kwadratu czy innej figury o dość regularnych kształtach można realizować bez wielkiego kombinowania. Linia dwutorowa nawet biegnąca przez całe mieszkanie jest prosta do realizacji. Odcinki wielotorowe na łuku można realizować dzięki promieniom łuków od R2 aż do R6. Spokojnie zatem do 5 równoległych torów da się pociągnąć bez większych problemów.

Problem zaczyna się dopiero jak założeniem jest jazda tylko na łukach R9, R10 i R20. Wtedy realizacja odcinka wielotorowego na łukach to bardzo duże wyzwanie. Układ torów o kątach prostych też da się częściowo bez problemu zbudować. Ostro pod górkę staje się gdy nie ma kątów prostych lub gdy nie zawraca się o 180st.
Wtedy korzystanie ze standardowych długości torów Roco Line na gumowych podkładach wymaga ciągłego kombinowania między łukiem R9 a R10, G1/4 a DG1, oraz niezmiernie wielu miejsc, gdzie wciskasz na siłę te kilkumilimetrowe tory uzupełniające. Jest to dość frustrujące i często wymaga budowania z użyciem odrobiny więcej siły. Nie jest to nazbyt zdrowe dla torów i wygląda także nienajlepiej.
Na makietach, gdzie używa się flexów problem ten nie występuje. Cięcie flexów na podłogę wiązałoby się z jednokrotnym wykorzystaniem takiego dopasowanego toru. Prawdopodobieństwo jego ponownego wykorzystania jest niewielkie.

Dzisiaj na podstawie posiadanych zdjęć zrealizowałem w scarmie cały układ. Nie odpowiada on w niektórych miejscach w pełni realnemu układowi, ze względu chociażby na konieczność wspomnianego już naginania rzeczywistości.
Jak porównacie plan i zdjęcia, sami zauważycie różnice.

Trochę danych o układzie:
- Długość całkowita wszystkich torów ok. 195m
- Tory główne szlakowe: ok. 50m (25m na kierunek)
- Tory główne zasadnicze: ok. 48m (24m na kierunek)
- Tory główne dodatkowe: ok. 52m (8 torów)
- Rampa nawrotowa: ok. 9m
- Rampa towarowa: ok. 9m
- Całkowite kółko: ok. 50m
- Minimalny promień łuku: Roco-Line R9 (826,4mm)
- Różnica poziomów: ok. 10cm

calosc.JPG

Kolory:
- Zielony (tor w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara)
- Żółty (tor w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara)
- Czerwony (Tory główne dodatkowe Poziom 1)
- Błękitny (Tory główne dodatkowe na stacji pasażerskiej)
- Czarny (rampa nawrotowa)
- Szary (rampa towarowa)

Na planie można wyróżnić kilka odcinków Opiszę je w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara zaczynając od kawałku szlaku maksymalnie po lewej stronie planu:
- Wyjście z tunelu oraz prawy łuk 180st (pod górę)
- Prosta i łuk lewy 60st (pod górę)
- Prosta z wiaduktem i łuk lewy (Poziom 1)
- 2 tory główne prosto, odbicie w lewo na rampę nawrotową, aby móc wjechać na stację towarową od drugiej strony (Poziom 1),
- stacja towarowa (tory 1-3 oraz 6-8 główne dodatkowe, tory 4 i 5 główne zasadnicze (Poziom 1)
- Za stacją towarową zbudowałem trochę dziwny układ rozjazdów. Jednakże sprawdził się znakomicie do zabawy. W lewo odbijają obydwie rampy. Całkowicie na lewo wjazd na rampę towarową (tor nr 1), aby pociągi towarowe niekoniecznie musiały przejeżdżać przez stację pasażerską. Tor 2 to rampa nawrotowa, którą prowadzi powrotem przed stację towarową (Poziom 1)
Dwa tory główne zasadnicze to tory 3 i 6. Tory główne dodatkowe 4 i 5 mieszczą się między torami zasadniczymi (Poziom 1),
- Zejście do dwóch torów i rozpoczęcie szlaku prowadzącego do stacji pasażerskiej poprzez tunel pod końcówką stacji towarowej (w dół)
- Wyjście z tunelu (Podłoga). Od góry: Tor 1 (w tunelu pod stacją towarową)i 4 to tory wyciągowe. Tory 2 i 3 to wyjście na szlak.
-Stacja pasażerska (Podłoga). Od lewej> Tory 1,2 i 5 główne dodatkowe. Tory 3 i 4 główne zasadnicze.
- Układ zwrotnic za stacją pasażerską: od lewej połączenie z rampą towarową. Wyjście na 3 tory, z czego środkowy to tor wyciągowy, zewnętrzne główne zasadnicze. Przejazd pod wiaduktem rozpoczyna szlak. Do momentu przejścia pod drugim wiaduktem tor jest płaski. Za drugim wiaduktem wraz z wjazdem do tunelu rozpoczyna się podejście pod górę.
-I zrobiliśmy kółko:p

Dzisiaj wrzucę tylko kilka zdjęć z fazy budowy. W następnych dniach wrzucę następne zdjęcia z budowy oraz jazd, może także filmy. Dziś już jest za późno na wrzucenie wszystkiego.

Pozdrawiam i do usłyszenia
Mikołaj

Budowa szlaku>
Budowa szlak 1.jpg budowa szlak 2.jpg Budowa szlak 3.1.jpg budowa szlak 4.1.jpg

Budowa wiadunku>
Budowa wiadukt 1.jpg Budowa wiadukt 2.jpg Budowa wiadukt 3.jpg

Budowa stacji towarowej>
budowa towarowa 1.jpg budowa towarowa 2.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
mikolaja

mikolaja

Nowy użytkownik
Reakcje
29 0 0
#2
Druga część pokazuje postępy budowy na odcinkach od stacji towarowej do stacji pasażerskiej.
Na końcu osiągnięty został stan, który pojawia się często w Polsce: "stan przejezdności":)
Stacja pasażerska nie miała dwa dni połączonych wszystkich torów, ze względu na to, że przyszło kilku kolegów i chcieli koniecznie zacząć jeździć.
Dopiero nazajutrz wykombinowałem jak wmiarę optymalnie rozwiązac układ zrwotnic. Ale to przy następnym pakiecie zdjęć.

Pozdrawiam
Mikołaj

Stacja towarowa>
towarowa 1.1.jpg towarowa2.1.jpg towarowa3.1.jpg towarowa4.jpg towarowa5.1.jpg towarowa6.1.jpg

Stacja pasażerska>
stacja1.jpg stacja2.1.jpg stacja3.1.jpg stacja4.1.jpg stacja5.1.jpg

Widać, że nie wszystkie tory sa podłączone, ale da się w kółko jechać z pominięciem dwóch torów na stacji pasażerskiej. Wyjazd będzie jeszcze przebudowany, a także rampa towarowa oraz wjazd na szlak. Najpierw tor miał tylko jeden łuk zanim doszedł do tunelu. Ze względu na to, iż to jest korytarz, wejście do domu i główny szlak transportowy w domu (czytaj droga do kibla:), musiałem potem poszerzyć to przejście w celu uniknięcia tragedii związanej z niezbyt trzeźwymi Godzillami krążącymi nad torami.

Przejezdność>
przejezdnosc.jpg

Pozdrawiam
Mikołaj
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
995 62 25
#3
A moja luba się dziwi że na stanie mam 50mb toru RocoLine... Gdzie mieszkanie ma 60m2... Przynajmniej jak pokaże Twój magazyn nie będzie pytała co kupić... :giggle::X3:

Rozmach imprezy godny podziwiania.. SZACUN
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.384 71 3
#7
Co do pudełek , to jak Andrzej pisze... stary patent.
A mi jeszcze taka refleksja się nasunęła...
Wy podłogowcy H0 nawet meble na środek pokoju przestawiacie by hobby pielęgnować, a ja myślałem, że ze swoją Nką to mam pomysły z kosmosu (Żona na ten temat miewa czasem uwagi)...

Pozdrawiam,...
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#8
Szał ciał i uprzęży. :)
To tak na stałe, czy po każdej zabawie chowacie tory? :)
Jeśli na stałe, to kolega chyba singiel :)
Udanych zabaw :) (y)
 

Podobne wątki