Tydzień temu miałem okazję przyjechać na ładownię/przystanek Nowy Łupków, gdzie znajduje się tytułowy pociąg, a w zasadzie trzy wagony z tegoż. Dwa wagony sypialne 303A oraz salonowy 504A, pozostałe trzy wagony zostały na terenie Huty Stalowa Wola, jednak nie celem złomowania. Wagony stojące w Nowym Łupkowie są w trakcie remontu, salonowy dostał nową farbę, sypialne są w trakcie przygotowywania.
Numery i serie wagonów są następujące:
63 51 89-80 011-6 'As' (303A)
63 51 89-80 012-4 'As' (303A)
62 51 89-80 006-7 'As' (504A, HCP 15154/1974)
Numerów fabrycznych z wagonów sypialnych nie odnotowałem. Ostatnią naprawę rewizyjną wszystkie 6 wagonów przeszło 7 września 2005 roku w zakładzie o kodzie '840' (Hrubieszów?), termin rewizji odroczony do dnia 7 czerwca 2007 roku.
Wagon salonowy stanowi eksponat, natomiast sypialne już teraz są w sezonie letnim udostępniane jako nocleg (40 zł za osobę jedna doba).
W związku z tymi wagonami nurtuje mnie kilka kwestii. Do czego służyły grube przewody z gniazdami na czołach każdego z wagonów widoczne powyżej? Przypominają mi przewody sterowania stosowane w wagonach zmiennokierunkowych DR. Jednak nasz pociąg rządowy, choć posiadał wagon z szybą czołową, nie był wagonem sterowniczym, lecz obserwacyjnym. Ponadto "rządowy" w obecnym stanie został rozparcelowany przez spółki Grupy PKP, a dokładniej (wówczas PKP) Przewozy Regionalne i PKP Intercity (co najmniej wagon 504A o numerze 63 51 89-80 005-8 'As'), a w ubiegłym roku trzy wspomniane wagony trafiły do Nowego Łupkowa, a trzy inne po drodze zostały przewiezione na teren Huty Stalowa Wola, gdyż najprawdopodobniej zostały zakupione przez firmę Lokomotiv Limanowa. Czy oprócz salonowych, sypialnych, restauracyjnych oraz obserwacyjnego, nasz "rządowy" miał inne, specjalne wagony? Pociąg rządowy NRD na przykład, posiadał w składzie wagon maszynowy zapewniający zasilanie go na postoju, a nawet wagon do transportu samochodów. I ostatnia zagadka - jak nasz pociąg poruszał się po sieci byłych SŻD? Choć jest wyposażony w typowe dla wagonów w komunikacji przestawnej wózki 7AN, wajchę do rozłączania sprzęgu samoczynnego oraz inny osprzęt niezbędny do jazdy po torach szerokich, to na czołach wagonów brakuje trójpunktowego oświetlenia końca, wymaganego przez przepisy. Mam teorię taką, że w skład włączano wagony radzieckie jako "ochronne", ale nie jestem tego pewien.
Zapraszam do dyskusji, temat może być bardzo ciekawy.
Numery i serie wagonów są następujące:
63 51 89-80 011-6 'As' (303A)
63 51 89-80 012-4 'As' (303A)
62 51 89-80 006-7 'As' (504A, HCP 15154/1974)
Numerów fabrycznych z wagonów sypialnych nie odnotowałem. Ostatnią naprawę rewizyjną wszystkie 6 wagonów przeszło 7 września 2005 roku w zakładzie o kodzie '840' (Hrubieszów?), termin rewizji odroczony do dnia 7 czerwca 2007 roku.
Wagon salonowy stanowi eksponat, natomiast sypialne już teraz są w sezonie letnim udostępniane jako nocleg (40 zł za osobę jedna doba).
W związku z tymi wagonami nurtuje mnie kilka kwestii. Do czego służyły grube przewody z gniazdami na czołach każdego z wagonów widoczne powyżej? Przypominają mi przewody sterowania stosowane w wagonach zmiennokierunkowych DR. Jednak nasz pociąg rządowy, choć posiadał wagon z szybą czołową, nie był wagonem sterowniczym, lecz obserwacyjnym. Ponadto "rządowy" w obecnym stanie został rozparcelowany przez spółki Grupy PKP, a dokładniej (wówczas PKP) Przewozy Regionalne i PKP Intercity (co najmniej wagon 504A o numerze 63 51 89-80 005-8 'As'), a w ubiegłym roku trzy wspomniane wagony trafiły do Nowego Łupkowa, a trzy inne po drodze zostały przewiezione na teren Huty Stalowa Wola, gdyż najprawdopodobniej zostały zakupione przez firmę Lokomotiv Limanowa. Czy oprócz salonowych, sypialnych, restauracyjnych oraz obserwacyjnego, nasz "rządowy" miał inne, specjalne wagony? Pociąg rządowy NRD na przykład, posiadał w składzie wagon maszynowy zapewniający zasilanie go na postoju, a nawet wagon do transportu samochodów. I ostatnia zagadka - jak nasz pociąg poruszał się po sieci byłych SŻD? Choć jest wyposażony w typowe dla wagonów w komunikacji przestawnej wózki 7AN, wajchę do rozłączania sprzęgu samoczynnego oraz inny osprzęt niezbędny do jazdy po torach szerokich, to na czołach wagonów brakuje trójpunktowego oświetlenia końca, wymaganego przez przepisy. Mam teorię taką, że w skład włączano wagony radzieckie jako "ochronne", ale nie jestem tego pewien.
Zapraszam do dyskusji, temat może być bardzo ciekawy.
Ostatnio edytowane: