• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pociąg rządowy PKP

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
96 2 0
#1
Tydzień temu miałem okazję przyjechać na ładownię/przystanek Nowy Łupków, gdzie znajduje się tytułowy pociąg, a w zasadzie trzy wagony z tegoż. Dwa wagony sypialne 303A oraz salonowy 504A, pozostałe trzy wagony zostały na terenie Huty Stalowa Wola, jednak nie celem złomowania. Wagony stojące w Nowym Łupkowie są w trakcie remontu, salonowy dostał nową farbę, sypialne są w trakcie przygotowywania.

63_51_89-80_011-6_As_NwLupkow120816.jpg 63_51_89-80_012-4_As_NwLupkow120816.jpg 62_51_89-80_006-7_As_NwLupkow120816.jpg

Numery i serie wagonów są następujące:
63 51 89-80 011-6 'As' (303A)
63 51 89-80 012-4 'As' (303A)
62 51 89-80 006-7 'As' (504A, HCP 15154/1974)

Numerów fabrycznych z wagonów sypialnych nie odnotowałem. Ostatnią naprawę rewizyjną wszystkie 6 wagonów przeszło 7 września 2005 roku w zakładzie o kodzie '840' (Hrubieszów?), termin rewizji odroczony do dnia 7 czerwca 2007 roku.

Wagon salonowy stanowi eksponat, natomiast sypialne już teraz są w sezonie letnim udostępniane jako nocleg (40 zł za osobę jedna doba).

SalonkaRz-czolo.jpg Dziwnysprzeg1.jpg Dziwnysprzeg2.jpg

W związku z tymi wagonami nurtuje mnie kilka kwestii. Do czego służyły grube przewody z gniazdami na czołach każdego z wagonów widoczne powyżej? Przypominają mi przewody sterowania stosowane w wagonach zmiennokierunkowych DR. Jednak nasz pociąg rządowy, choć posiadał wagon z szybą czołową, nie był wagonem sterowniczym, lecz obserwacyjnym. Ponadto "rządowy" w obecnym stanie został rozparcelowany przez spółki Grupy PKP, a dokładniej (wówczas PKP) Przewozy Regionalne i PKP Intercity (co najmniej wagon 504A o numerze 63 51 89-80 005-8 'As'), a w ubiegłym roku trzy wspomniane wagony trafiły do Nowego Łupkowa, a trzy inne po drodze zostały przewiezione na teren Huty Stalowa Wola, gdyż najprawdopodobniej zostały zakupione przez firmę Lokomotiv Limanowa. Czy oprócz salonowych, sypialnych, restauracyjnych oraz obserwacyjnego, nasz "rządowy" miał inne, specjalne wagony? Pociąg rządowy NRD na przykład, posiadał w składzie wagon maszynowy zapewniający zasilanie go na postoju, a nawet wagon do transportu samochodów. I ostatnia zagadka - jak nasz pociąg poruszał się po sieci byłych SŻD? Choć jest wyposażony w typowe dla wagonów w komunikacji przestawnej wózki 7AN, wajchę do rozłączania sprzęgu samoczynnego oraz inny osprzęt niezbędny do jazdy po torach szerokich, to na czołach wagonów brakuje trójpunktowego oświetlenia końca, wymaganego przez przepisy. Mam teorię taką, że w skład włączano wagony radzieckie jako "ochronne", ale nie jestem tego pewien.

Zapraszam do dyskusji, temat może być bardzo ciekawy.
 
Ostatnio edytowane:
A

AJ

Gość
#2
Czy oprócz salonowych, sypialnych, restauracyjnych oraz obserwacyjnego, nasz "rządowy" miał inne, specjalne wagony? Pociąg rządowy NRD na przykład, posiadał w składzie wagon maszynowy zapewniający zasilanie go na postoju
Oczywiście "nasz" skład pociągu rządowego również posiadał wagon maszynownię, bo niby czemu miałby być gorszy od NRD-owskiego? Patrząc w dostępne mi źródła i źródełka to w 1973 roku wyprodukowano w HCP:
- cztery wagony salonowe typu 504A
- jeden wagon restauracyjny typu 404A
Rok produkcji 1973 podają źródła pisane HCP (Biuletyn Techniczny), jak widać z postu wyżej tabliczka firmowa mówi co innego.
W roku 1974 Pafawag zbudował
- trzy wagony sypialne typu 303A
- jeden wagon bagażowy typu 208C (wpięcie go do składu rządowego to już tylko moje domniemanie - nie mam pewności, że to wagon o tym symbolu był tym "rządowym")
Te dane za Pawłem Terczyńskim "Od Pafawagu do Bombardiera"
Specyfikacja wagonów od Cegielskiego obejmowała "wyposażenie w klimatyzację, układ ogrzewania wodnego, instalację elektryczną zasilaną z generatora podwagonowego o mocy 25kW i napięciu znamionowym 110V prądu stałego z możliwością zasilania z wagonu generatorowego lub sieci miejskiej. W wagonie były pomieszczenia salonu, gabinetu, łazienki, 3 przedziałów sypialnych, kuchni, przedziału służbowego i WC". W wagonie restauracyjnym przewidziano miejsca dla czterdziestu osób. Specyfikacji wagonów sypialnych z Pafawagu nie znam, ale można domniemywać że obejmowała podobne wyposażenie wagonów.
Jak dla mnie brakuje w tym składzie wagonu konferencyjno-komunikacyjnego, być może wyposażenie w środki łączności znajdowało się w wagonach salonowych.
Gdy pociąg przestał być potrzebny naszemu rządowi, na początku lat dziewięćdziesiątych mógł go wynająć każdy, wyposażony oczywiście w odpowiednio zasobny portfel ;). We wrześniu 1992 roku uczyniła tak grupa niemieckich turystów podróżująca do Kaliningradu. Ponieważ do obsługi tego składu na terenie Polski zamówiono również parowozy, stało się to motorem do wykonania kilku zdjęć, dzięki czemu utrwalił się oprócz parowozów, głównie ów wagon bagażowo-generatorowy.

Z Ty42-126 wyjazd z Nowego Dworu Gdańskiego i przejazd przez Lisewo

Clipboard01.jpg


Clipboard03.jpg


oraz z Ol49-105 na stacji Tczew - tu widać wyposażenie drugiej strony wagonu w żaluzje zamiast okien w przedziale generatora

Clipboard02.jpg


I to by było na tyle co ja mógłbym wnieść w ten temat.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#3
Mogę dodać, że skład wraz z innymi salonkami stał na ogrodzonym i strzeżonym terenie na terenie WGW Szczęśliwice a w latach późniejszych przez dłuższy czas na grupie przyjazdowej Grochowa. W tym okresie w składzie widywałem stale wagon bagażowy.
 
OP
OP
Preki

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
96 2 0
#5
I tu rodzi się pytanie - czy to jest oryginalny wagon obserwacyjny? W Tarnowskich Górach oraz Jaworzynie Śląskiej znajdują się takie wagony (ten w TG przynajmniej znajdował się, nie wiem co teraz), ale według mojej wiedzy to przebudowane typowe pudła. Wagon ze zdjęcia powyżej zaś nie posiada charakterystycznych cech dla reszty składu pociągu rządowego: tych sprzęgów, kratek nawiewowych na dachu, nie wiem jak z dostosowaniem do ruchu po torze szerokim, bo na powyższej fotografii nie widać czołownicy wagonu, tak samo jak nie widać numeru z oznaczeniem serii.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#7
Studiowałem specjalność Pojazdy Szynowe na Politechnice Warszawskiej i w tymże 1974 roku byłem na wycieczce studenckiej na Dolnym Śląsku. Jednym z punktów programu były odwiedziny w ówczesnym Pafawagu.
Właśnie produkowano wagony do pociągu rządowego i je nam pokazano, tylko pokazano - do środka wejść nie pozwolono. Oprowadzający nas po hali fabrycznej powiedział, że każdy wagon wyposażany i wykończany jest przez inne brygady i te nie mogą się wymieniać, tak aby nie zapoznały się z całym składem. Po prostu tajemnica. A ja wypaliłem, że historia lubi się powtarzać i teraz władze szykują sobie skład, by miały czym uciekać w razie czego... Padło głośne pytanie: "kto to powiedział ?"
Schowałem się za plecami kolegów, ale od tej pory oprowadzający nas był jakiś nie swój ...
[DOUBLEPOST=1486927478,1486926590][/DOUBLEPOST]
Mogę dodać, że skład wraz z innymi salonkami stał na ogrodzonym i strzeżonym terenie na terenie WGW Szczęśliwice ...
A ja jeszcze dodam, że szef ochrony tych salonek i rządowego był później wieloletnim dyrektorem Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. A kiedy nastał na tym stołku ex hrabia R. i uroczyście obchodzono jubileusz tej placówki, to nawet nie zaproszono na te uroczystości tego dyrektora. Ot taka przyzwoitość "dobrej zmiany" ...
Zresztą dziwna jest historia tego muzeum, które ponoć historią, tu kolei, powinna się zajmować - nie zna ono nawet własnej historii ... kiedy spróbujecie poszukać historii Muz.Kol., to się okaże, że ... nie pamiętają kto był pierwszym, drugim, trzecim dyrektorem. Muzeum na Głównym otwarto w 1973, wcześniej był jego zalążek na Hożej - oczywiście z dyrektorem.
A Wikipedia podaje pierwszego dyrektora od 1991 roku, a wcześniej to co, wakat był ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#10
Nie znam historii tego konkretnego wagonu, ale wiem, że wagony obserwacyjne, z panoramicznym oknem w ścianie szczytowej zamiast przejścia międzywagonowego, były nie tylko w pociągu rządowym, ale również (a może przede wszystkim) były używane jako salonki dyrektorów okręgów kolei państwowych (DOKP). Przypuszczam, że ten wagon w Chabówce to właśnie jeden z takich wagonów.
 
OP
OP
Preki

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
96 2 0
#11
Też go kiedyś podejrzewałem o bycie obserwacyjnym z rządowego, jednak nie zgadza mi się osprzęt na czołach a także brak krat wentylacyjnych na dachu. Jest prawdopodobne że to wagon widoczny na powyższych zdjęciach z Lichtenberga, ale nie wydaje mi się, by był to oryginalny wagon z "rządowego".
 
Reakcje
3.313 16 0
#12
Dziś będąc w Chabówce dostrzegłem ten jeden wagon obserwacyjny o którym była mowa
Też go kiedyś podejrzewałem o bycie obserwacyjnym z rządowego, jednak nie zgadza mi się osprzęt na czołach a także brak krat wentylacyjnych na dachu.
Gdyby miało to w czymś pomóc to wagon 635189-80021-5 serii As stojący w Chabówce ma taką oto tabliczkę znamionową na wózku jezdnym (oczywiście wiem, ze wózki mogły być w toku służby wymieniane niejednokrotnie :LOL:):

Wagon PKP 635189-80021-5 serii As w Chabówce - tabliczka znamionowa wózka.jpg


Na tabliczce widać napisy: TYP 4ANC NR 8586, WAGON 111A, ROK PR. 1974, i nie wiem co oznaczający skrót RYS. (rysunek ?) bez konkretnego napisu przy nim. Mam również pytanie, co oznacza numer pisany czarną farbą na pudle, czy jest to numer inwentarzowy eksponatu (figurujący np. w rejestrze zabytków itp.) czy np. jest to numer inwentarzowy nadany w samym Skansenie, lub może zupełnie co innego. Numer ten widać wprawdzie na zdjęciu wagonu we wpisie Kolegi JakubKaczmarek jednak odbiegając nieco od tematu, zamieszczam jego zdjęcie w większym powiększeniu.

Wagon PKP 635189-80021-5 serii As w Chabówce.jpg
 

Podobne wątki