• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pociąg pospieszny "Bałtyk" 75104 relacji Gdynia Gł. - Poznań Gł. z 2001 roku

asap2u

Aktywny użytkownik
Reakcje
179 2 0
#1
Chciałbym zestawić na makiecie pociąg pospieszny "Bałtyk" 75104 relacji Gdynia Gł. - Poznań Gł. z 2001 roku.
Znalazłem takie dwa zdjęcia :

127554.jpg pkpj4261.jpg

Źródła :
http://rail.phototrans.eu/14,127554,0,PaFaWag_4E_EU07_009.html
http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/eu074750.htm (ostatnie zdjęcie przy EU07-497)

Zdjęcia są sprzed lat i przy ich rozdzielczości mam wątpliwości jakie typy wagonów jeżdziły w tym pociagu :
- czy wagony drugiej klasy to 111A czy też niemieckie Y/B (Görlitz 78 / Bautzen 84)
- czy wagon restauracyjny to 113A czy też niemiecki Bautzen 89 ?

Znalazłem jeszcze zestawienie tego pociągu z 2003 roku (niestety vagonweb.cz nie ma zestawień polskich składów
dla wszystkich lat i rok 2003 jest najbliższy 2001).
Tutaj nie mam wątpliwości , że w 2003 roku były to wagony 111A i 113A.
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=PKPPR&kategorie=P&cislo=57104/5&nazev=BAŁTYK&rok=2003


Może ktoś dysponuje innym zdjęciami / wiedzą i może rozwiać moje wątpliwości.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#2
Pewności oczywiście nie mam, ale na zdjęciach widzę wyłącznie wagony polskiej budowy. Wagony niemieckie mogły być tylko 2 klasy i mają zdecydowanie wyższy dach, byłoby to widać. Również wagon Wars jest moim zdaniem polskim wagonem barowym. Pomijając to, co widać (choć akurat restauracyjny Bautzen ma dach mniej więcej tej samej wysokości, co polskie wagony), wagony restauracyjne był używane w pociągach najwyższych kategorii, przede wszystkim IC i może Ex, ale nie w zwykłych pospiesznych.

Ale największym problemem będzie chyba wagon bagażowo/osobowy (pierwszy za lokomotywą na zdjęciu z Gdyni). Takiego modelu na razie nie ma nawet w zapowiedziach.
 
Reakcje
3.345 16 0
#3
Zestawienie wagonów pociągu "Bałtyk", jest m.in. we wpisie #3 w temacie http://forum.modelarstwo.info/threads/zestawienia-sk%C5%82ad%C3%B3w-poci%C4%85g%C3%B3w-pasa%C5%BCerskich-kompendium.47058/ wprawdzie wg stanu na 17 kwietnia 2002 r., a nie z 2001 r., to niemal pokrywa się ono ze składem ze zdjęcia autorstwa Jerry D. Stawarz z 2001 (na zdjęciu widzimy cztery "dwójki" zamiast pięciu). Wspomniane zestawienie odnosi się do pociągu nr 75105 "Bałtyk" relacji Poznań Gł. - Gdynia Gł., i bez wątpienia był tam nasz "bar", a nie Bautzenowska "restauracja".

Co ciekawe, we wspomnianym zestawieniu (wpis #3) w pociągu relacji odwrotnej nr 57104 "Bałtyk" Gdynia Gł. - Poznań Gł. do składu był włączany dodatkowo wagon pocztowy (bezpośrednio za lokomotywą), stąd moim zdaniem, taki skład jest jeszcze bardziej ciekawy... Pięknie prezentował by się na makiecie "Bałtyk" z wagonem bagażowym / bagażowo-osobowym i ambulansem pocztowym... choć jak napisał Pan Andrzej, będzie trudno dopasować któryś z dostępnych modeli aby pełnił rolę "bagażówki", w dodatku w malowaniu brązowo-kremowym.

 
OP
OP
asap2u

asap2u

Aktywny użytkownik
Reakcje
179 2 0
#4
Dziękuję wam za pomoc :)

Jak przypatruję się drugiemu zdjęciu to na zbliżeniu widać , że trzeci wagon ma ryflowany dach.
Czy niemieckie wagony mogły mieć ryflowany dach ?
Jeśli nie to staje się oczywiste , że jest to wagon 111A.

Ponadto dachy wszystkie czterech wagonów drugiej klasy wydają się jednakowej wysokości.
I tak wnioskuję , że skororo trzeci wagon to 111A to trzy pozostałe też musza być polskimi konstrukcjami.
Dobrze kombinuję ?
 
Reakcje
3.345 16 0
#5
Czy niemieckie wagony mogły mieć ryflowany dach ?
Dawne NRD-owskie wagony 2 kl. określane obecnie Y/B miały i mają dachy nie ryflowane.

Dokładnie tak, choć w pociągu Bałtyk / Baltic mogły przecież sporadycznie trafić się wagony Y/B.
W galerii J. Stawarz, z której zaprezentowałeś zdjęcie nr 2, jest fotka składu Baltic z 1998 r. (z EU07-494), gdzie wydaje mi się, za lokomotywą są właśnie niemieckie "dwójki" Y/B (wysoki dach), ale może się mylę, bo ekspertem nie jestem i to może być tylko złudzenie, potęgowane przez dach zadaszenia peronu...

http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/eu074750.htm
EU07-494 i pociąg Baltic 1998.jpg
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
#6
Tak, na zdjęciu ewidentnie widać wagony YB produkcji NRD, a ściślej rzecz ujmując są to wagony typu Goerlitz78.
Skład Bałtyku zestawiała wagonownia Gdynia, która w tym czasie posiadała na stanie właśnie wagony ww. typu. Były one wówczas (w miarę) świeżo po NG. Wagonów typu Bautzen84 WGW Gdynia wtedy nie miała, gdyż były one zgrupowane generalnie w WGW W-wa Grochów..
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#7
I tak wnioskuję , że skororo trzeci wagon to 111A to trzy pozostałe też musza być polskimi konstrukcjami.
Dobrze kombinuję ?
Dobrze, chociaż trochę od tyłu. Napisałem, że wszystkie wagony na tych fotkach są, moim zdaniem, polskiej budowy, a zastrzegłem, że nie mam pewności, ale dlatego, że niezbyt dobrze widać ostatnie wagony. Ale akurat jeśli chodzi o pierwszy czy drugi wagon za lokomotywą, to wątpliwości nie mam. No i oczywiście, jak pisał kolega Bodek, wagony niemieckie obu odmian, eksploatowanych na PKP, mają dachy gładkie.
 

Podobne wątki